Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Barn og lavkarbo

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-08, 17:33   #1
Sense
Medlem
 
Sense sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 124
Sense er ny på veien

Barn og lavkarbo

På den korte stunden jeg har holdt på med lavkarbo har jeg allerede rukket å kjenne masse forandringer på kroppen. Eks. ingen hodepine (hadde før miiinst èn gang pr. uke), ikke vond nakke/rygg, ikke pms, ikke trøtt lengre, begynner å boble over av energi, sover utrolig godt ++

Så tenker jeg at barn må jo også ha godt av dette? Jeg får nesten vondt nå når jeg smører skive til mine små... skreller poteter.... koker pasta/ris etc. Har lest MASSE om kosthold og lavkarbomat de siste par ukene, og er helt overbevist om at det i kostholdet vårt ligger mange hemmeligheter mtp. helse og sykdommer.

Dere som har barn her inne... har dere kuttet mye av høykarbomat/sukker til deres barn også, etter at dere fikk øynene opp for dette selv? Hvordan gjør dere det i såfall, kuttet ut alt? mye? litt? I barnehagen f.eks så propper de i seg masse brødmat, tror ikke det hadde blitt så veldig populært om vi sendte med salat etc. De har ikke matpakke med seg, men får all mat i barnehagen. Kanskje enklere når de begynner på skolen...

Eldste vår sliter med astma og allergi, er mye trøtt og uopplagt (liten utholdenhet). Hadde vært interessant å se om litt endringer i kostholdet kunne endret dette. Noen som har erfaringer å dele med seg?

__________________
Sense er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 17:37   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Barn og lavkarbo

Unga her i huset spiser lavkarbo. Det har de gjort et års tid I den form av grovt speltbrød, grove knekkebrød, fullkornspasta og grønnsaker, salater, reint kjøtt/fugl/fisk.
Ikke er de så interessert i godis lenger heller...

Så jeg syns at lavkarbo er fint for unga mine

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 19:08   #3
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Barn og lavkarbo

Mine får i stor grad lavkarbo... Men de får grovt brød, knekkebrød og fullkornspasta. Men de raske karbene prøver vi så godt det lar seg gjøre å IKKE servere dem.

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!

Sist redigert av MorStine : 18-06-08 kl 20:24.
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 19:24   #4
Sense
Medlem
 
Sense sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 124
Sense er ny på veien

Sv: Barn og lavkarbo

Har dere kuttet ut poteter helt?

__________________
Sense er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 19:45   #5
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Barn og lavkarbo

Mor Stine, mangler det et ord i siste setningen din tro? Knise..

Vi kjører på et "vanlig" kosthold med lavere GI og sunnere alternativ, men er ikke fanatikere. Fullkornsalternativer, youplait u/sukker, villris, mye salat og masse grønnsaker til middagen, alltid frukt etc. Unga protesterer ikke, de er vant til det.. har jo prim og brunost også men de syns det er greit med makrell, hvitost, skinke osv. Syltetøy u/tilsatt sukker osv. Lite pizza etc, og da baker vi med spelt.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 19:57   #6
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Men de raske karbene prøver vi så godt det lar seg gjøre å servere dem.

Ja, det kan være vanskelig å få i ungene nok av de raske karbene

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 20:02   #7
Santa Sofia
Medlem
 
Santa Sofia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 58
Innlegg: 391
Santa Sofia har en fantastisk aura rundt segSanta Sofia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn og lavkarbo

Mine barn får omtrent samme mat som før, men jeg har helt sluttet å oppfordre dem til spise mer brød og potet Åtteåringen liker ikke poteter noe særlig godt, og nå har jeg sluttet å lokke dem i henne. Litt ekstra grønnsaker som hun liker er en veldig god erstatning. Vi spiste ganske sunt før også, men jeg trodde nok at poteter og rotgrønnsaker var "bedre" og vi hadde det nokså ofte. I matpakka har hun flere ganger bedt om å få låne min laptopmatboks, og da har jeg fylt den med grønnsaker, frukt og litt nøtter i stedet for brødmat.

__________________
Santa Sofias journal




Start: februar 2008
omstart: 25.01. 2010
Santa Sofia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Starter rolig med moderat lavkarbo etter å ha forsøkt og feilet med ketolyse to ganger! Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 20:05   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Sense, her.

Har dere kuttet ut poteter helt?

Jeg spiser litt poteter av og til, men jeg lager ikke poteter kun til barna altså, SÅ næringsrike er de ikke.
Kan vel svare det samme som MorStine i grunnen. Men også her får vesla brødskiver i barnehagen (kneipp og SOFTFLORA!), så det er litt kjipt. Men men, kostholdet er jo bra ellers.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 20:22   #9
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

Mor Stine, mangler det et ord i siste setningen din tro? Knise..

Vi kjører på et "vanlig" kosthold med lavere GI og sunnere alternativ, men er ikke fanatikere. Fullkornsalternativer, youplait u/sukker, villris, mye salat og masse grønnsaker til middagen, alltid frukt etc. Unga protesterer ikke, de er vant til det.. har jo prim og brunost også men de syns det er greit med makrell, hvitost, skinke osv. Syltetøy u/tilsatt sukker osv. Lite pizza etc, og da baker vi med spelt.

Haha, ja, det gjør jaggu det Gikk litt fort...

Ellers kunne jeg ha skrevet det innlegget Luringen skriver her selv, for det er akkurat slik det er her... Samme mat...

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 20:55   #10
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Barn og lavkarbo

Hei
Jeg har et barnehage barn.
Hun får mye lavkarbo. Hun og jeg har ganske likt kosthold,men hun får(ikke hver dag!) brødskive med i barnehage.
Jeg sender med feks kjøttboller, kyllingbiter, pølsebiter, salater, grønnsaker osv..med i nista. Noen ganger bruker jeg feks babyglassmat som jeg deler i to(til 2 dager), og tilsetter kjøtt/kylling og smør oppi. De fleste glass er høykarbo så jeg bruker de mest som basis til saus som jeg beriker med protein og fett(og ofte krydder også). hun er glad i hvitløk og cajennepepper feks...
Som regel er det rester etter middagen dagen før jeg sender med.
Frokosten er det måltidet som skiller seg ut fra mitt. Hun får ofte kornblanding med yoghurt/melk.og gjerne en proteinshake som drikke til.
Hun har vært mye plaget med allergi og eksem.
Nå går hun på melke fri og glutenfri kost og hennes eksem er så godt som borte!...men ingen tester har slått ut på at hun ikke tåler det...
Jeg tror generelt at barn gå få lavkarbo kost, men litt mer karbo enn vi har(bare ikke de raske).
Poteter, ris, mais, og pasta trenger ikke barna heller. Hvis det skal brukes er det grove/fullkorn osv...men vi har kuttet det nesten helt ut(hun får jo hos andre etc...)
Hun får også svært lite frukt da hun ikke tåler(eksem) mange av de. Hun tåler alle grønnsaker, kjøtt, fisk..
Hun er klar "steinalderbarn", stort sett bare den maten hun tåler best. Så da får hun jo det...og er altså blitt kvitt sin eksem...
Hun starter opp i fullkost-barnehage til høsten så det blir spennende å se hvordan det blir

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 21:28   #11
pingunn
Medlem
 
pingunn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Ski
Alder: 42
Innlegg: 112
pingunn er på en erverdig vei

Sv: Barn og lavkarbo

Her i huset får barna delvis lavkarbo. De spiser masse grønnsaker og kjøtt
og u matboksen blir det litt brød og grønnsaker. noen ganger middagsrester.
og jeg sender med kjøttboller og annet snaks. Maser heller ikke på at de skal spise så masse brød. men jeg lager ofte pasta til de og mannen i tilleg til det jeg spiser.
Har vurdert å kutte det ut. men det er i det minst nesten altid fulkorns pasta.
og altid grove brød,(spelt) De får god og variert mat. det er det viktikste for meg.

__________________


Pingunns journal

Uke 1: -3,1
Uke 2: +1,5
pingunn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo vs Grethe Roede Monen Generell ernæringsdebatt 13 22-08-07 10:45
Halsbrann ved lavkarbo? Veggpryd Lavkarbo generelt 10 19-08-07 14:12
graviditet og Lavkarbo Lynx Lynx Lavkarbo generelt 16 28-10-05 16:25
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 23:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no