Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-11, 19:32   #1
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Slik blir du feit av slankekuren!

Dette her må være dagens mest idiotiske lege noen sinne. Jeg ler så jeg griner når jeg leser artiklen på TV2.

Nå advarer legen oss mot å kutte ned på karboene, spiser mer fett OM vi trykker i oss masse sukker på kvelden!!! For da kan du bli feit!!! Hahaha

Er det ikke det vi lavkarbo har prøvd å få inn i hode på andre hele tiden, det er ikke fettet som gjør deg feit, men karbohydratene du spiser sammen med fettet!!!!

Men det er bra vi har leger som kan hjelpe oss med disse tingene, for om jeg spiser lavkarbo så er det jo vanlig og spise høykarbo likevel, bare jeg venter til kvelden?

Er det flere enn meg som ikke helt klarer å ta den legen der seriøst???

Se linK: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...e-3520410.html

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 19:48   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Han er nok utsatt for en blanding av tabloid-ønske fra TV2 og for lite plass til å utdype på. Rostrup er jo en av de mest spennende lavkarbo-ressursene vi har i Norge for tida.
Dessuten skal man ikke kimse av at det faktisk en en hel del som tenker slik, spesielt om man har vært på mange andre kurer tidligere. Der er manjo vant til å bli overmannet av sult/sug på kvelden, og om man ikke har jobbet med det psykiske i forhold til dette vil man lett kunne gå på denne smellem på LK også.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 19:51   #3
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Jepp, han der tar jeg absolutt seriøst! Har du lest bloggen hans? Han har utrolig mange grundige og gode artikler om lavkarbokost med henvisninger til studiene han baserer artiklene sine på. Vitenskapelig og faglig begrunnede meninger - han burde fått myyye mer medieoppmerksomhet. Det er jo ikke hans feil at journalisten velger å vinkle saken slik hun gjør - selv om det virker teit for oss. Nei, Marjusen, Espen Rostrup er en kjemperessurs for lavkarbokosten, jeg henviser stadig skeptikere til bloggen hans. Her er jeg redd det er TV2 som fortjener pepper og ikke ham

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 20:27   #4
Tufso86
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 145
Tufso86 er på en erverdig vei

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Jeg klarer ikke helt å se hva som er galt? Det som står i artikkelen er jo helt sant - spiser du ett fettrikt måltid og inntar cola under/etter måltidet, blir det jo masse fett+masse kh og det er jo ingen god kombinasjon. Han prøver jo bare å advare folk mot akkurat det?

"Ja takk, begge deler fungerer ikke når du velger en lavkarbo-høyfett diett. Hold deg unna sukker – ellers blir du feit." Det er jo helt sant, er det ikke?

Tufso86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver lavkarbo for første gang. Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 20:30   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Og denne journalisten utdyper vel nettopp hvor vanskelig det er å holde seg unna ting på kvelden for de som ikke er ordentlig inne i det enda? http://www.side2.no/helse/article3166343.ece

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 21:50   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Denne legen er knallbra! Refererer ofte til ham når det ikke holder med det jeg kan fortelle selv.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:29   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Jeg vil nå si at dersom man bøtter nedpå cola har man ett relativt stort problem. Dersom man drikker cola relativt ofte på lavkarbokost har man misforstått noe ganske enormt.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 23:46   #8
Hircine
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 55
Hircine er på en erverdig vei

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Jeg tror nok at journalisten har vridd det Rostrup har sagt her til å bli litt vanskelig å forstå. Men det er jo helt sant det han sier, fett + sukker/karbohydrat er det som gjør en feit, noe som nye "lavkarbere" eller andre utenforstående ikke vet om. Poenget med lavkarbo er jo nettop å holde seg unna kombinasjonen fett og karbo som er det som gjør at man kan legge på seg og føle seg dvask. Rostrup stoler jeg på, og han vet tydelig hva han snakker om! Hun damen i repotasjoen derimot, hun ernæringsfysiologen som jeg ikke fikk med meg navnet på, HUN aner jo ikke hva hun snakker om. Hun burde ti still om noe hun ikke kan.

Hircine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sundt og godt og karboredusert :) Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 18:22   #9
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Det må da være den ernæringsfysiologen - Mette Helvik Morken, som er ment fra TSs side? Hun hadde jo noen uttalelser som var helt bak mål...

Innslaget var helt flott, Rostrup fikk fram budskapet på en god måte, mens ernæringsfysiologen falt helt gjennom......

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 19:32   #10
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Det må da være den ernæringsfysiologen - Mette Helvik Morken, som er ment fra TSs side? Hun hadde jo noen uttalelser som var helt bak mål...

Innslaget var helt flott, Rostrup fikk fram budskapet på en god måte, mens ernæringsfysiologen falt helt gjennom......

jeg døpte dama om til BurUgla da jeg så innslaget, hun var rett og slett helt uten sjarm og jeg tror flertallet av dem som så på fikk dama opp i halsen med sitt sure oppsyn og sine sure oppgulp

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 20:57   #11
MissX
Juniormedlem
 
MissX sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 12
MissX er på en erverdig vei

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Det må da være den ernæringsfysiologen - Mette Helvik Morken, som er ment fra TSs side? Hun hadde jo noen uttalelser som var helt bak mål...

Innslaget var helt flott, Rostrup fikk fram budskapet på en god måte, mens ernæringsfysiologen falt helt gjennom......


Enig! Jeg skjønner ikke helt at hun ernæringsfysiologen kunne si at vi mister muskelmasse når man går på lavkarbo..vi propper jo i oss massevis av proteiner...?

MissX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 21:46   #12
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Opprinnelig lagt inn av MissX, her.

Enig! Jeg skjønner ikke helt at hun ernæringsfysiologen kunne si at vi mister muskelmasse når man går på lavkarbo..vi propper jo i oss massevis av proteiner...?

Ja, jeg har aldri bygget så lett muskler, eller hatt så mye muskler før jeg som nå..... Enda så ligger jeg ikke over anbefalt dose med proteiner... Jeg trimmer heller ikke så mye for jeg er redd for å bli den bodybuilderen.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 22:55   #13
fremtid
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: akershus
Innlegg: 92
fremtid er på en erverdig vei

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Rostrup sa vel ingenting galt vil jeg mene. Han sa at hvis man skulle komme til skeie ut så var cola og sjokolade eksempelvis på kvelden det dummeste man kunne gjøre..han vet vel at det er mange lavkarboprøvere...som ikke har kunnskap, som tenker at i blant skader det vel ikke med en cola eller lign. Likte godt hans uttalelser, gikk til og med inn på nettsiden hans Fin fyr

__________________

fremtid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karber, mer mosjon. Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 09:04   #14
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Espen Rostrup er meget dyktig og kanskje en av få (desverre) som blir oppfattet som seriøs i lavkarbomiljøet av endel av anti-lavkarbofolket. Jeg synes det er bra han belyser dette, det er mye uvitenhet ute blant folk, jeg vet om flere som kjører lavkarbo men stadig skeier ut med sukker og lurer på hvorfor resultatene uteblir.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 09:25   #15
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Espen Rostrup er meget dyktig og kanskje en av få (desverre) som blir oppfattet som seriøs i lavkarbomiljøet av endel av anti-lavkarbofolket. Jeg synes det er bra han belyser dette, det er mye uvitenhet ute blant folk, jeg vet om flere som kjører lavkarbo men stadig skeier ut med sukker og lurer på hvorfor resultatene uteblir.

Det har nok mye med disiplin å gjøre skulle jeg tro. Når jeg gikk over første gangen, så var suget etter karbohydrater, brød, kaker, brus...bare det var karbo - veldig sterkt. Men samboeren min visste at det kom til å gi seg etter en tid, og sa at jeg bare fikk holde ut. Etter fjorten dager var det borte. Det var sterkt sug i 7 - 8 dager, men så "fadet" det ut den neste uken. For meg var det en prøve på disiplin, hodet skulle være sterkere enn suget, som jeg visste var kroppens "forsvar" mot å omstille seg. Den visste jo ikke hva som foregikk, men skjønte til slutt at den måtte gjøre noe med saken, og begynte å forbrenne fett istedet, som en løsning. Hjernen gikk over til ketoner, og dermed var saken løst.
Men det tok litt tid altså, og det krevde disiplin.
De som stadig skeier ut med sukker, har kanskje ikke skjønt at suget etter søtt går over, bare man holder ut et strikt løp - med masser av god mat - i 1-2 uker.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lege som blogger om lavkarbo ThereseA Lavkarbo generelt 2 07-06-11 14:23
Lavkarbo er farlig! Chiquita Generell diskusjon 3 11-02-10 12:31
Lege som kan lavkarbo ved blodpropp? StineK Fysisk og mental helse 3 29-07-09 18:41
Lavkarbo-lege i Tromsø? Michellina Spørsmål og svar 3 15-04-09 20:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no