Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Posesaus, hvor ille er det?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-09-11, 21:03   #1
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Posesaus, hvor ille er det?

Jeg laget meg Bernaisesaus fra Toro pose til biffen tidligere i uken. Jeg har jo lest at man bør lage sin egen bernaise, men man må jo ha de rette råvarene for hånden da. Men i følge pakken inneholder den kun 7g kh pr 100g ferdig saus, dette høres da ikke så ille ut? Eller overser jeg noe her?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 21:55   #2
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Jeg bruker den ofte, syns det er greit jeg . Bruker vann og fløte i steden for melk. Men kan a lage fra bunnen av også, men pose er lettvindt :P

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 22:15   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Med mindre man er opptatt av å unngå tilsetningstoffer og lever på så ren mat som mulig, så er det vel greit nok, det. Har hørt at Fjordlans bearnaise er enda lavere på karbohydrater.
Det skal heller ikke være melk/fløte i bearnaise-saus originalt.
Og å lage bearnaise fra bunnen av, gitt at man har råvarene (egg, vann, smør, estragon og sitron, ev. hvitvinsedikk) så lenge man gjør det rett, er helt utrolig enkelt og kjapt.

Men personlig kan jeg ikke fatte og begripe at man klarer å spise posebearnaise etter å ha smakt the real deal. Men dette er nå min mening, da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 22:44   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men personlig kan jeg ikke fatte og begripe at man klarer å spise posebearnaise etter å ha smakt the real deal. Men dette er nå min mening, da.

Akkurat det er nok smak og behag, for her i huset er det kun jeg som liker the real thing!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 22:45   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men personlig kan jeg ikke fatte og begripe at man klarer å spise posebearnaise etter å ha smakt the real deal. dette

Det er utrolig hva man klarer, bare man er sulten nok og lat nok.

Men for å være helt ærlig så synes jeg Toros bernaise er veldig god jeg!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 22:46   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Posesauser inneholder veldig store mengder salt også.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 22:50   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Ja, det er som sagt bare min mening.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 22:53   #8
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

ja det er det salte vi ikke ser, det er det syndlige salte som ikke re så farlig. Men er alt det sjulte. Jeg tenkte å lære meg å lage fra bunnen av ja.

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 22:53   #9
Siwa
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Tr.heim
Alder: 49
Innlegg: 77
Siwa er på en erverdig vei

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Jeg bruker også posesauser, men der det er smør og melk, bruker jeg meierismør og fløte istede. Da smaker det litt bedre iallefall

__________________
Veien mot vektnedgang kan være tøff!!

Siwa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 22:57   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Ikke farlig med litt salt, men når man lager den fra bunnen av, så er saltet i meierismøret mer enn nok, faktisk.

Men jeg vil nå igjen presisere at bearnaise ikke skal inneholde melk/fløte, da. Det skal egentlig ikke noen emuleringssauser. (Nå føler jeg meg fryktelig korrekt her, men en av grunnene til at jeg elsker sånne sauser, er fordi jeg ikke tåler meieirprodukter! )

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 23:10   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Opprinnelig lagt inn av Lulla84, her.

ja det er det salte vi ikke ser, det er det syndlige salte som ikke re så farlig. Men er alt det sjulte. Jeg tenkte å lære meg å lage fra bunnen av ja.

Her finner du en enkel, veldig god variant + mange flere gode sauser:

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Lettvint bearnaisesaus
75 g meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 1/2 ss bearnaiseessens (selges i velassorterte dagligvareforretninger)
saft av ½ sitron
1/2 ts estragon, finhakket
1 ss kruspersille, finhakket

Bland alt i en kjele og rør mens sausen tykner over svak varme. Hold sausen varm i vannbad.

Hollandaisesaus
75 gram meierismør
1 dl kremfløte
2 eggeplommer
saften av 1 sitron

Bland alt i en kjele og rør til det tykner over svak varme. Rør godt hele tiden og hold sausen varm i varmbad. Den må ikke koke.

Peppersaus
1-2 ss hel grønn eller rosa pepper
3 dl fløte
2 ts soyasaus
2 dråper tabasco
salt

Ha pepper, fløte, soya, tabasco i en kjele. La det få koke opp og trekke til sausen tykner. Rør hele tiden, ca. 5 minutter.

Soppsaus
50 g fersk sjampinjong
1 ts sitronsaft
2 dl creme fraiche/rømme
1/2 dl hakket persille
1 ts tørket oregano (1 ss frisk)
salt og pepper

Finhakk sjampinjongen. Bland sammen sitronsaft, creme fraiche/rømme, hakket persille, oregano og sjampinjong. Smak til med salt og pepper.

Verdens beste rømmesaus
Etter at du har stekt kjøtt eller fisk, ha et beger seterrømme i pannen og la det surre sammen med kraften en stund. Rør hele tiden.
Server. Denne er virkelig god, og så enkel!!

Sennep-saus
2 ss dijonsennep
2 ss lys sennep
1 ts hvit pepper
1 ss hvitvinseddik
1 1/2 dl olivenolje
1-2 dl finhakket dill
2 ss fløte
ev salt

Rør sennepen sammen med pepper og eddik. Pisk inn olje litt etter litt og tilsett dill og fløte. La sausen trekke i ca en time. Rør godt før servering og smak til med salt.

Ostesaus
2 dl. fløte
1/2 boks kremost m/ urtesmak
2-3 ss oppskåret urter
litt salt og pepper etter smak

Kok det hele sammen i 1-2 minutt, kommer an på hvor tykk du vil ha den.

Grillsaus
2 løk, finhakket
½ rød chili, finhakket
½ dl olivenolje
2 båter hvitløk, finhakket
2 ss tomatpure
1 boks knuste hermetiske tomater
2 ss finhakket persille
2 ts sitronsaft

Bland alle ingrediensene, og la det trekke en til tre timer.

Avocadosaus
2 stk avocado
2 1/2 dl rømme
Salt, søtningsstoff og sitronsaft

Rør sammen ingrediensene til sausen og smak den godt til. Serveres kald.

Eggesmør til fiskINGEN torsk uten eggesmør her i huset!

100 g smør
2 hardkokte egg
1-2 ts hakket vårløk eller gressløk

Smelt smøret og ha i hardkokte, hakkede egg. Eggesmør smaker godt til saltet og røkt fisk.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 23:41   #12
Luggetuppen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 140
Luggetuppen har en fantastisk aura rundt segLuggetuppen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Ai ai ai, den sausetråden er herved bokmerket. Jeg er kjempedårlig på å lage saus, helt elendig faktisk. Her skal det trenes ja!

__________________



Luggetuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 20 gr karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 00:18   #13
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Posesaus, hvor ille er det?

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen, her.

Ai ai ai, den sausetråden er herved bokmerket. Jeg er kjempedårlig på å lage saus, helt elendig faktisk. Her skal det trenes ja!

Hei,
Enda større utvalg av sauser i vår samletråd: Våre fantastiske lavkarbosauser

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fløte/krem - hvor ille? alvepiken Spørsmål og svar 9 06-07-11 12:09
Hvor ille er dette syltet fra lerum? Mellon Lavkarbo generelt 0 02-02-09 21:53
Posesaus -noen vi kan bruke? guro_no Ketolysekuren 10 30-04-08 14:42
Hvor ille er dette? geysirland Ketolysekuren 6 24-08-07 18:16
Alkohol og ketose - hvor ille? Chumpsy Ketolysekuren 3 26-08-05 23:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no