Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-07, 23:36   #1
bluVelvet
Medlem
 
bluVelvet sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Molde
Innlegg: 168
bluVelvet er på en erverdig vei

Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...

Denne er henta fra boka quick & easy NEW DIET Cookbook og skal være nok til to personer. Jeg ble mett av ca 1/2 parten og hadde resten i kjøleskapet til lunsj i morgen. Ifølge oppskriftene skal det være 3,4 netto karb i kjøttet pr porsjon mens det er 9,9 g pr 250 ml i dipsausen.

1 boks usøtet kokosmelk, spar 2-3 ss til dip-sausen
6ss hakket koriander (jeg hadde ikke brukte litt tørket ingefær)
1 ts hakket jalapeño pepper
1 liten kløft hvitløk, finhakket
saften fra 1/2 lime
salt og pepper
2 kyllingbryst (jeg brukte svinekjøtt ca 350g)
evt. grillspyd av bambus (jeg stekte bare i steikepannen uten)

Bland kokosmelk, koriander (eller ingefær), jalapeño, hvitløk, lime salt og pepper i en stor bolle og bland det godt. Bruk visp.

Skjer kjøttet i tynne skiver og ha det opp i bollen. Bland det sånn at det dekker kjøttet over alt. La blandingen stå i kjøleskapet 20-60 min, i mellomtiden lager du dip-sausen.

DIP SAUS:
3 ss peanøttsmør
resten av kokosmelka
1 ss sesamolje, roasted. (Jeg hadde sesamfrø i bollen sammen med kjøttet)
1dl vann (trenger kanskje ikke så mye)
1 ss soyasaus
saften fra 1/2 lime
1 liten kløft hvitløk finhakket
40 g hakket frisk koriander (brukte ingefær her også)

Bland alt sammen i en liten bolle, bruk visp. Jeg syns det ble vel tynt så jeg varmet det i en liten kjele til det tyknet til.

Stek kjøttet i teflonpanne på middels høy temperatur til kjøttbitene blir gyldne. Det er nok en ide å ikke steke alt kjøttet samtidig, det blir fort litt væske og sesamfrøene spretter veggimellom.

bluVelvet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 23:54   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...

Nammenam

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 00:13   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...



Dette tror jeg må bli serveringen på neste strikkeklubb hos meg.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 09:22   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...

Ser deilig ut Sto det at kjøttet skulle steke på panne i originaloppkskriften også ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:48   #5
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Ser deilig ut Sto det at kjøttet skulle steke på panne i originaloppkskriften også ?

Jeg laget i sommer en veldig lik rett (med mer karbo) og da var det grillen som ble brukt.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:22   #6
bluVelvet
Medlem
 
bluVelvet sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Molde
Innlegg: 168
bluVelvet er på en erverdig vei

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Ser deilig ut Sto det at kjøttet skulle steke på panne i originaloppkskriften også ?

Nei i orginaloppskriften sto det grill. Går sikkert an å bruke grillpanne men jeg brukte bare teflonpanne for jeg orket ikke tanken på kokosmelk og svidde sesamfrø i grillpanna.

Har hatt restene av kjøttet til lunsj i dag med salat. Fortsatt kjempegodt!

bluVelvet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 18:50   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...

Nå har jeg gått igjennom alle Atkins bøkene mine for å se om jeg kunne finne denne oppskriften. Men den står jo selvfølgelig i akkurat den jeg IKKE har !!

Har laget marinaden nøyaktig etter oppskriften, men får det ikke til å stemme at det skal være 40 gram hakket frisk koriander i dipsausen. Nå har jeg hakket og hakket over en potte med frisk koriander og det er ikke i nærheten av 40 gram. Hvor mange potter skal det være liksom ?

Er du sikker på at det står 40 gram hakket frisk koriander ?

Jaja, jeg får bare klare meg med det jeg har. Skal bli spennende å smake !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 19:38   #8
bluVelvet
Medlem
 
bluVelvet sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Molde
Innlegg: 168
bluVelvet er på en erverdig vei

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...

Det står 40 gram ja men det kan jo ikke stemme hvis det blir så mye!! Holder sikkert med 3-4 kvaster eller noe? Oppskriften står i boka "Dr Atkins quick & easy NEW DIET Cookbook" fra 2002. ISBN 9780743462419, paperpack.

Lykke til Nille!

bluVelvet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 09:08
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 12:13
Ketolyse eller Atkins? har lyst å prøve noe av dette, men vet ikke hva... Chumpsy Ketolysekuren 13 29-07-05 23:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no