Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Moussaka med aubergine

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-06-11, 21:13   #1
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Moussaka med aubergine

Moussaka

Kan du høre zorba-sangen i det fjerne?

2 auberginer delt i skiver på langs
Olivenolje
500 g lammekjøttdeig (okse går også greit)
3 hvitløksfedd
1 boks tomater
Salt og pepper
2 ss smør

3,5 dl fløte
200 g revet ost feks parmesan og vanlig hvitost

Aubergineskivene saltes og får renne av seg. Skyll dem raskt i vann, da vil de være lettere å steke. Uten saltingen trekker de til seg store mengder olje under steking. Tørk dem og stek dem i olje i stekepanna. Dryss på litt salt.
Brun kjøttet i litt av oljen, ha på hakket hvitløk og tomat og la putre i 20 minutter til røra er litt fastere i konsistensen. Krydre med salt og pepper.
2 ss smør smeltes, fløte has i, revet ost has i, rør til osten er smeltet. Når ostesausen er tykk, legger du alt lagvis i en ildfast form, kjøttfyll, stekte aubergineskiver og ostesaus, gjenta til alt er brukt opp. Avslutt med ostesaus og dryss litt ekstra ost på toppen.
Stek i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter, eller til osten er gyllen og fin.

Server med gresk salat og tzatziki!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 11:07   #2
Annne
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 134
Annne er på en erverdig vei

Sv: Moussaka med aubergine

Jeg synes det er godt å krydre tomatsausen med kanel og allehånde. Dette sto i oppskriften på moussaka i en eller annen kokebok jeg har, og jeg har begynt å gjøre det i all slags tomatsauser nå. Kanel i tomatsaus høres kanskje rart ut, men det er veldig veldig godt. Litt eddik gjør også at sausen får en helt annen fylde. For å balansere syrligheten i eddiken kan man ha i litt søtning, men jeg synes ikke at det behøves med mindre jeg har hatt i mye eddik.

__________________
~Min Journal~


Annne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 11:53   #3
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Moussaka med aubergine

jeg skulle akkurat til å skrive det samme! Kanel i tomatsausen må til for å få den autentiske Greske smaken!

Og en skje Worchestershiresauce ...bedre enn edikk

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 15:39   #4
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Moussaka med aubergine

Dette blir middagen idag, og jeg skal teste med kanel også

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 22:47   #5
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Moussaka med aubergine

kanel + laubærblad er nydelig

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 22:58   #6
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Moussaka med aubergine

Takk for tipset, det skal testes ut!!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 19:03   #7
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Moussaka med aubergine

Har denne i ovnen nå, og jeg må si jeg sleit litt med framgangsmåten. Hvor lenge skal auberginen steke, og hvordan ser den ut ferdig? Jeg stekte i seks omganger på minst 5 min pr. omgang for å få stekt alt. Er det riktig å gjøre det sånn, eller skal alt stekes på en gang?

Og ostesausen sleit jeg litt med. Jeg hadde oppi parmesan, men den fikk jeg ikke til å smelte ordentlig. Det endte med en del brent på bunn. Jeg rørte kanskje ikke ofte nok. Jeg har også sett andre oppskrifter som har egg i sausen. Antar det er for å få den til å stivne, men det trengs kanskje ikke med ostesaus?

Jeg ble også litt forvirra med tanke på oppbygging av moussakaen, andre steder jeg har sett oppskriften har de aubergine i bånn. Det er ikke sikkert det spiller noen rolle, men jeg lurer nå på hva som er best allikevel.

Alt i alt brukte jeg rundt en time på å lage den, og da teller jeg ikke med å kutte opp auberginene og la de ligge å svette. Jeg er sånn ca. nybegynner på kjøkkenet, men skal det virkelig ta så lang tid å lage?

Ellers takk for oppskrift. Jeg satser på at den blir god!

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 22:19   #8
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Moussaka med aubergine

Hmmm..det tar litt tid med den auberginen, spesielt med dette at den skal salte og renne av osv. Men det ble veldig mange omganger? Har du liten stekepanne? Vi har en stor jernpanne og da steker jeg auberginen i to eller tre omganger.

Du MÅ ikke steke auberginen. Jeg har prøvd en gang uten (da i den andre aubergineoppskriften min, gratinert aubergin i tomat eller hva den heter), og det gikk bra syns jeg, men det blir litt forskjell.

Nei det er litt vanskelig med den parmesanen. Jeg har begynt å ha den opp helt til sist, bare røre rundt og helle over. Kanskje det bare går an å drysse parmesan når man har sausen i formen, og ikke smelte den? Evt. går det an å lage uten parmesan også.

Denne oppskriften fant jeg (i høykarboversjon) i et ukeblad, og der var oppbygningen slik. Det er bare å prøve seg frem og se hva man liker best.

Men det er nok litt jobb med en auberginen ja, så dette er nok en av de rettene som tar litt lenger tid å lage enn vanlige. Vi har den ikke kjempeofte. Men den er god da.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 22:22   #9
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Moussaka med aubergine

Namnam, dette så godt ut! Abonnerer på denne til senere jeg

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 03:37   #10
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Moussaka med aubergine

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Hmmm..det tar litt tid med den auberginen, spesielt med dette at den skal salte og renne av osv. Men det ble veldig mange omganger? Har du liten stekepanne? Vi har en stor jernpanne og da steker jeg auberginen i to eller tre omganger.

Du MÅ ikke steke auberginen. Jeg har prøvd en gang uten (da i den andre aubergineoppskriften min, gratinert aubergin i tomat eller hva den heter), og det gikk bra syns jeg, men det blir litt forskjell.

Nei det er litt vanskelig med den parmesanen. Jeg har begynt å ha den opp helt til sist, bare røre rundt og helle over. Kanskje det bare går an å drysse parmesan når man har sausen i formen, og ikke smelte den? Evt. går det an å lage uten parmesan også.

Denne oppskriften fant jeg (i høykarboversjon) i et ukeblad, og der var oppbygningen slik. Det er bare å prøve seg frem og se hva man liker best.

Men det er nok litt jobb med en auberginen ja, så dette er nok en av de rettene som tar litt lenger tid å lage enn vanlige. Vi har den ikke kjempeofte. Men den er god da.

Aller først, den var veldigveldig god!

Stekepanna mi er 24cm tror jeg, så kanskje den er litt liten, ja. Men det viktigste for meg var vel kanskje å sjekke ut at det faktisk skal ta litt tid med auberginen, og siden du sier det gjør det, så er det greit, hehe. Jeg får bare tåle tiden de gangene jeg lager den.

Jeg kunne selvsagt laget uten parmesan, men det er jo så godt. Det løste seg forsåvidt også, det smelta jo når den kom i ovnen. Men jeg tropper nok å ha det i kjelen med ostesaus, og gjør heller som du foreslår, å strø det på toppen før forma skal inn i ovn.

Jeg var forøvrig sånn bittelitt på tuppa da jeg skreiv innlegget, så jeg håper ikke du tok det ille opp med alle disse innvendingene mine. Som sagt, den var veldig god, så det var verdt det til slutt.

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 18:31   #11
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Moussaka med aubergine

Hihi, jeg vet alt om å være stressa og på tuppa med sånne ting. No problem Godt at det smakte til slutt!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 09:35   #12
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Moussaka med aubergine

SKal lage denne i dag . Og må jeg kjøpe meg hvitløkspresser nå heller ? Har hvoitløksfedd, men ikke noe presser, nå hva det heter

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 18:25   #13
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Moussaka med aubergine

NYDELIG !!!! Tok oppi kanel også.

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 19:50   #14
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Moussaka med aubergine

Hvor mye kanel blir sånn passe?

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 20:00   #15
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Moussaka med aubergine

Jeg bare drysset litt over, kunne nok hatt bittelitte granne mindre, men det var uansett veldig veldig godt. Tror jeg hadde en ts tilsammen kanskje ? .

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 20:02   #16
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Moussaka med aubergine

Opprinnelig lagt inn av Lulla84, her.

Jeg bare drysset litt over, kunne nok hatt bittelitte granne mindre, men det var uansett veldig veldig godt. Tror jeg hadde en ts tilsammen kanskje ? .

Okay. Takk

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gresk moussaka Iset Middag 1 09-06-11 10:25
Moussaka arkine Middag 9 13-04-11 00:51
Moussaka m någå attåt... Nannah Middag 0 23-09-07 18:46
Moussaka med auberginer, anyone?? Melania Middag 14 02-06-06 14:17
Gresk moussaka mofe Middag 0 20-11-05 03:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no