Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-12, 16:52   #1
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Vaniljeekstrakt er kjempeenkelt å lage selv, og kan ikke sammenlignes med kunstig fremstilt vaniljesukker, som inneholder vanillin* - ikke ekte vanilje

Alt du trenger er:
3 vaniljestenger
ca 1 kopp Brennevin - vodka, rom, brandy...
En liten flaske/glass

Splitt vaniljestengene og legg dem på flasken. Fyll opp med den typen brennevin du foretrekker - jeg bruker gjerne mørk rom.

Sett flasken i kjøkkenskapet og rist på den en gang i uken.
La blandingen stå og trekke minst en måned før du begynner å bruke av den.


Etter hvert som flasken blir tom fyller du bare på med brennevin.

Nå har du nydelig vaniljeekstrakt til evig tid...
Dette er forresten perfekte veninnegaver


* Vanillin fremstilles blant annet av råtnende tømmer av norske Borregård...
I boken "Den hemmelige kokken" av Mats-Eric Nilsson kan du lese mer om fremstilling av blant annet vanillin. Skremmende, men viktig lesing - ikke minst for oss med barn...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg vanilla-extract.jpg (70,7 KB, 26 visninger)
__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 17:56   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Morsomt tips

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 18:10   #3
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Takk Kjempegodt og enkelt...

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 19:10   #4
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Nå skal jeg på jakt etter små, søte flasker. Helt enig, dette kan bli morsomme, små gaver
Tusen takk for flott tips

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 19:12   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Ja, dette er smart. Har alltid en 2dl. glassflaske i kjøleskapet. Fyller på med stang og sprit etter behov... Og kjøper små pipetteflasker på apoteket og har i. Lett å dosere. Og litt søte hjemmelagede klistrelapper på så blir de ypperlige smågaver

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 19:21   #6
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Tomme miniflasker fra tax free er også fine å bruke
Akkurat nå har jeg en flaske det har vært konditorfarge på. Den er brun så den flotte vaniljefargen vises ikke så godt.
Blanke flasker blir definitivt penest dersom du skal gi bort i gave

Det verste med å lage vaniljeekstrakt er ventetiden Måtte teste litt før den var helt ferdig men det er virkelig vel verdt å vente på
Vaniljeekstrakten blir bare bedre og bedre jo lenger den får stå og godgjøre seg

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 21:41   #7
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Søstrene Grene har søte små flasker med kork med gummiring så de er skikkelig forseglet. Jeg bruker de til urteoljer o.l. Koster bare noen kroner per stykk, de er sikkert supre til dette

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 21:44   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Søstrene Grene har søte små flasker med kork med gummiring så de er skikkelig forseglet. Jeg bruker de til urteoljer o.l. Koster bare noen kroner per stykk, de er sikkert supre til dette

Å så flott Har en rett i nærheten, så da blir det flasker. Tusen takk for tipset

Edit: Da mangler jeg bare mørk rom

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 21:52   #9
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Søstrene Grene var et godt tips
Tusen takk Alynna

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 21:59   #10
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

hva er søstrene grene? jeg og typen lagde vaniljevodka en gang, etter 3-4dagers godgjøring var den virkelig god

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 22:55   #11
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Søstrene Grene er en butikk-kjede som i alle fall finnes i de største byene
http://www.grenes.dk/index.php?page=1&lang=no

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 23:10   #12
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

hm, ikke noen i nærheten for meg, for langt med offentlig transport. men kan jo notere bak øret i for fremtiden

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 14:14   #13
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Var innom et par dager siden, tok likegodt et bilde, så man ser hva jeg hadde i tankene Tror de kostet mellom 7 og 8 kr for de minste, jeg har en haug med dem og bruker de til eddiker og oljer osv.


Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 14:35   #14
Tone-Rose
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 42
Innlegg: 212
Tone-Rose har en fantastisk aura rundt segTone-Rose har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

ooohhh...lekkert.... og supert julegave tips

__________________




Skriv gjerne en kommentar i Dagboka mi
Tone-Rose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 14:44   #15
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Opprinnelig lagt inn av Tone-Rose, her.

ooohhh...lekkert.... og supert julegave tips

De har så mye søtt man kan putte gaver i! Om man vil gjøre det personlig, så kan man kjøpe et av stoffene de har, og lage en tøylapp, og kjøpe silkebånd i matchende farge, til å ta rundt korkene på flass og flasker. De har alt til merkelapper også

TGR på Arkaden har også en del slikt, enda billigere, men de har vel ikke noen flasker akkurat for tiden, som jeg kan huske. Men de har små hermetikkglass og masse masse annet.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 14:46   #16
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Begge stedene har også billige kryddermikser uten sukker i

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 15:23   #17
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Åhhh Disse var jo helt perfekte!!
Tusen takk for tipset Alynna

Fine til oljer og eddiker også disse...
Kjempekoselig å gi bort hjemmelagede gaver i vertinnegaver, busdager til veninner som har alt, og til julegaver

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 15:48   #18
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Jeg har visst klart å skrive flass, det skulle selvsagt være glass

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 15:50   #19
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Jeg har visst klart å skrive flass, det skulle selvsagt være glass

He he

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 17:42   #20
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen, her.

Vaniljeekstrakt er kjempeenkelt å lage selv, og kan ikke sammenlignes med kunstig fremstilt vaniljesukker, som inneholder vanillin* - ikke ekte vanilje

Alt du trenger er:
3 vaniljestenger
ca 1 kopp Brennevin - vodka, rom, brandy...
En liten flaske/glass

Splitt vaniljestengene og legg dem på flasken. Fyll opp med den typen brennevin du foretrekker - jeg bruker gjerne mørk rom.

Sett flasken i kjøkkenskapet og rist på den en gang i uken.
La blandingen stå og trekke minst en måned før du begynner å bruke av den.


Etter hvert som flasken blir tom fyller du bare på med brennevin.

Nå har du nydelig vaniljeekstrakt til evig tid...

Nå er flasken kommet i kjøkkenskapet - kan nesten ikke vente!!

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 22:42   #21
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Nå er flasken kommet i kjøkkenskapet - kan nesten ikke vente!!

Den som venter på noe godt...

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 20:32   #22
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 37
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Jeg fikk en flaske med hjemmelagd vaniljeestrakt i julegave, og den har stått i romtemp.. Hvor lenge kan den være holdbar?

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 15:26   #23
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Jeg fikk en flaske med hjemmelagd vaniljeestrakt i julegave, og den har stått i romtemp.. Hvor lenge kan den være holdbar?

Siden det er mer eller mindre rent brennevin, vil jeg si at den er holdbar til evig tid Den blir nok bare bedre og bedre, jo lenger den får stå

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 18:08   #24
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Dette må eg lage
Kjekt då, med både vaniljeekstrakt og vaniljesukker med ekte vanilje

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 12-03-13, 15:52   #25
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Lag din egen vaniljeekstrakt (med bilde)

Opprinnelig lagt inn av Mat for sjelen, her.

Siden det er mer eller mindre rent brennevin, vil jeg si at den er holdbar til evig tid Den blir nok bare bedre og bedre, jo lenger den får stå

Tar dere ut vaniljestangen når ekstrakten er ferdig? Jeg har bare latt min være i. Gjør det noe, tror dere?

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Svar

Emneord
vanilje, vaniljeekstrakt


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vaniljeekstrakt leter jeg etter ... martefie Spørsmål om matvarer og oppskrifter 15 15-12-10 00:41
Hjemmelaget vaniljeekstrakt Gerd Annen mat 10 04-05-10 23:20
Vaniljeekstrakt? Miss Piggy 2 Generell diskusjon 3 29-07-09 14:31
Vaniljeekstrakt supha Spørsmål og svar 5 25-10-08 23:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no