Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Vidunderlig nøttesjokoladepålegg

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-11-13, 12:38   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Vidunderlig nøttesjokoladepålegg

Dette er egentlig to oppskrifter i én, man kan stoppe halvveis, og få et aldeles nydelig nøttesmør, eller fortsette, og få et slags nugatti-lignende pålegg. Digg var det uansett! Har lest diverse oppskrifter rundt, og inspirert av det har jeg eksperimentert meg fram til min egen.
Denne oppskriften er relativt liten, så den kan sikkert med fordel både dobles og triples og så videre.

Nøttesmøret:

Sett ovnen på 180 grader. Spre 150 gram hasselnøtter på en bakepapirkledd stekeplate. Stek i 10-15 minutter, eller inntil nøttene er mørkebrune. Hell nøttene over i et kjøkkenhåndkle mens de fortsatt er varme. Gni alt du er god for! Poenget er å bli kvitt mest mulig skall. (Er du så heldig å få tak i hasselnøtter som både er røstet og frie for skall, hopp rett over til neste trinn.)
Når nøttene er lunkne ha de over i en blender/hakkeboks til stavmikser, og kjør på full hastighet til nøttene får en smøraktig konsistens. (Som peanøttsmør omtrent). Ikke kjør for lenge, da risikerer du at nøttene og fettet skiller seg. Med mindre du har verdens beste blender, vil konsistensen uansett bli litt kornete.
Vil du bare ha nøttesmør, kan du nå tilsette en klype salt og ev. en klype sukrin e.l.

Sjokoladepålegg

Tilsett følgende til nøttesmøret ditt:
- 4 ts bakekakao (jeg brukte råkakao fra Økosjokolade, men det funker helt fint med Regia, Freia eller annet)
- 3 snaue ts sukrin gold
- ca 7-8 dråper vaniljestevia (ev en bitteliten ts steviapulver og litt vaniljepulver, vanilje er uansett finfint i forhold til bittersmaken i kakao)
- En klype salt
Bland alt godt sammen, og sett kaldt.
Dette var sykt godt på nannahbrød med et godt lag meierismør.

Tipper at det kan funke med en skvett kremfløte i også, men da tenker jeg at man må slenge det i når man blender nøttene, så ikke konsistensen blir for flytende. Da vil det sikkert også ligne mer på et standard sjokoladepålegg.

Man kan sikkert også bruke hvilke som helst andre nøtter. Bare fantasien som setter grenser!

Velbekomme!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 13:23   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vidunderlig nøttesjokoladepålegg

Mmmmmmmm.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 14:11   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vidunderlig nøttesjokoladepålegg

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Mmmmmmmm.

Indeed!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 15:30   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Vidunderlig nøttesjokoladepålegg

Nomme

Ser for meg at dette kan fungere som fyll i kjeks også

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 15:45   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vidunderlig nøttesjokoladepålegg

Ja! Tenkte det samme, fyll for kjeks, kake, og så videre!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 15:46   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vidunderlig nøttesjokoladepålegg

- Dere må forresten bare smake dere frem til hvor søtt dere vil ha det. Innser at jeg foretrekker at det ikke er veldig søtt, men vet jo at smaken er som baken. Og min oppskrift er nok langt fra så søt som det ekte nugatti er.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vidunderlig lavkarbo sitronfromasj med multekrem |Ingrrid Kake/dessert og snacks 0 27-12-11 19:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no