Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

IBS - frisk med lavkarbo?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-05-12, 11:45   #1
paxifaxi
Juniormedlem
 
paxifaxi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 45
paxifaxi er på en erverdig vei

IBS - frisk med lavkarbo?

Jeg har nå gått på et egenkomponert lavkarbokosthold i en måned. Jeg ammer, så jeg ønsker å få i meg litt karbohydrater og teller ikke så veldig nøye. Men spiser ikke poteter, ris, kornprodukter, pasta, sukker osv. Spiser litt frukt innimellom for å være sikker på at jeg ikke får i meg altfor lite. Ønsker ikke å gå i ketose pga ammingen..

Men det som er saken er at jeg har blitt helt frisk i magen! Jeg har Crohns sykdom, i tillegg til irritabel tarm og har slitt med oppblåst mage, diare, hyppige doturer og mye smerte. Men de første tre ukene var jeg symptomfri (hvis man ser bort i fra de dagene jeg har spist for mye kunstig søtning), mens de to siste dagene har jeg blitt dårlig igjen da jeg prøvde å spise litt pose-potetmos i forigårs. Det resulterte i oppblåst mage, smerter og diare som har vart helt til i dag.

Jeg syns det er veldig spennende at lavkarbo faktisk fungerer, men jeg vil gjerne vite mer om hvorfor det er slik, så jeg har lyst til å prøve å spise for eksempel fullkornspasta en dag og se om jeg reagerer. Det er jo mulig jeg tåler noen former for karbohydrater, eller så kan det være at jeg trenger et kosthold med lite karbohydrater, og at karbohydratene har lav GI.

__________________


paxifaxi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 12:59   #2
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Vet det er andre med ulik tarm-problematikk her inne som har stor hjelp av dette kostholdet.

Uansett er det fantastisk å høre at du er blitt så mye bedre!

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 23:29   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Har også chrons og spiste meg symptomfri på de første 4 ukene

Det første året tålte jeg ingen utskeielser, nå kan jeg av og til spise høykarbo - men bare en gang med mange dager i mellom.

Anbefaler deg å lese Lutz "Bedre uten brød", der finner du flere kapitler om sykdommer man kan bli symptomfri av ved å spise lavkarbo

Jeg kjenner også ei ungjente som har vært svært syk av chrons, som også ble symptomfri på bare en liten måned

Jeg anbefaler ikke å prøve deg på pasta nå - det kan gi deg et voldsomt anfall av magesmerter og dobesøk...

Vent ihvertfall noen måneder før du prøver deg litt fram - men strengt tatt må du la kroppen få bli "frisk" før du utsetter den for noe som provoserer fram symptomer igjen. Nyt istedet at alt har roet seg, at smertene er vekke, og at kroppen kan få begynne å ta opp ordentlig næring fra den gode lavkarbomaten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 11:38   #4
paxifaxi
Juniormedlem
 
paxifaxi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 45
paxifaxi er på en erverdig vei

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Skulle hatt rådene dine litt før Nerthus...
Tror det er Crohnsen som gjør opprør for tida, og har måttet hatt kort vei til doen helt siden mandag.. Det er jo helt utrolig at et pittelite måltid med høykarbo skulle ha en sånn virkning. Begynner å lure på om det var tilfeldig at jeg ble helt fin samtidig som jeg prøvde lavkarbo. Men når jeg tenker meg om, ville det vært merkelig, for jeg har ikke vært så fin i magen siden jeg var barn.

Håper magen kommer på rett kjøl igjen snart! For de ukene jeg var helt frisk så utrolig frigjørende.

__________________


paxifaxi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 16:49   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av paxifaxi, her.

Skulle hatt rådene dine litt før Nerthus...
Tror det er Crohnsen som gjør opprør for tida, og har måttet hatt kort vei til doen helt siden mandag.. Det er jo helt utrolig at et pittelite måltid med høykarbo skulle ha en sånn virkning. Begynner å lure på om det var tilfeldig at jeg ble helt fin samtidig som jeg prøvde lavkarbo. Men når jeg tenker meg om, ville det vært merkelig, for jeg har ikke vært så fin i magen siden jeg var barn.

Håper magen kommer på rett kjøl igjen snart! For de ukene jeg var helt frisk så utrolig frigjørende.

Det er så frigjørende at kun om man har hatt "diare" eller omgangssyken konstant i flere år så vil man virkelig forstå.... ingen smerter, ingen luft, normal avføring... HELT utrolig at kostholdet kan gjøre en slik forskjell! Aktiv chrons er jo ikke noe liv...

Trøst deg med at det er lettere over tid å holde seg til lavkarbo når man blir så syk av en utskeielse... og at det i tillegg ofte vil være slik at når du har spist lavkarbo et år eller så, så vil kroppen være mer motstandsdyktig i de situasjonene det er vanskelig å unngå å spise litt høykarbo

Enda et tips, jeg tåler kaffe og sjokolade EKSTREMT mye dårligere enn noe som helst annet... så har man litt forstoppelse så er noen super kaffe en glimrende hjelp...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 21:02   #6
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Her er også en spennende artikkel om IBS og matvareintoleranse

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 21:50   #7
paxifaxi
Juniormedlem
 
paxifaxi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 45
paxifaxi er på en erverdig vei

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Nå er jeg så sliten etter en uke med diare og magevondt. Frister skikkelig å bare spise noe loff, Ritz kjeks og cola da det var dette jeg spiste før da jeg hadde runder hvor Crohnsen gjorde meg "do-liggende".
Men hvis jeg gjør det, så kommer det til å bli vanskelig å gå tilbake til lavkarbo.

Jeg er litt usikker på om jeg gjør noe feil i forhold til da jeg startet på dietten og det gikk så bra. Det er mulig jeg spiser noen ekstra ting jeg ikke gjorde i starten og det er: jordbær, peanøtter og Skyr, som jeg kommer på i farta. Får prøve å kutte ut dette også i noen dager.... Vil ha tilbake "god-magen"!

__________________


paxifaxi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 22:14   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av paxifaxi, her.

Nå er jeg så sliten etter en uke med diare og magevondt. Frister skikkelig å bare spise noe loff, Ritz kjeks og cola da det var dette jeg spiste før da jeg hadde runder hvor Crohnsen gjorde meg "do-liggende".
Men hvis jeg gjør det, så kommer det til å bli vanskelig å gå tilbake til lavkarbo.

Jeg er litt usikker på om jeg gjør noe feil i forhold til da jeg startet på dietten og det gikk så bra. Det er mulig jeg spiser noen ekstra ting jeg ikke gjorde i starten og det er: jordbær, peanøtter og Skyr, som jeg kommer på i farta. Får prøve å kutte ut dette også i noen dager.... Vil ha tilbake "god-magen"!

Jeg reagerer på jordbær, spesielt om det følger med litt fløte... prøv og bare spise protein + grønnsaker + fett i et par dager, rart om du ikke vil føle deg bedre. Kun masse vann, ingenting annet (du drikker kanskje kaffe da? DET tåler ihvertfall ikke jeg). Kutt alt "ekstra" og bare spis ren mat - det er da jeg har fine dager magemessig. Drikker du lettbrus, kan du godt prøve noen dager uten det også.

Spis feks bare grillet kylling med skinn og lettkokte grønnsaker med litt smør på, eller ren torskefilet med samme grønnsaker og smør. Kokt egg med litt smør kanskje? Kun stekt kjøttdeig kan kanskje også gjøre litt nytte? Evt med sopp i om du liker det.

Føler VELDIG med deg!!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 19:02   #9
paxifaxi
Juniormedlem
 
paxifaxi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 45
paxifaxi er på en erverdig vei

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Tusen takk for svar Nerthus. Godt å høre dine erfaringer!

Jeg har nå tydd til Imodium, som jeg egentlig ikke ønsker.. Men det har vært litt upraktisk med diare og en nyfødt en som krever sitt.

Effekten varer bare i noen dager, også er det på'n igjen... Skal innrømme at jeg ikke har klart å holde meg til ren lavkarbo som du anbefalte. Spist en skyr i går og en i dag, og i dag litt peanøtter. Mistenker at peanøttene ikke er så bra for fordøyelsen min. Får prøve å holde meg unna, og håpe at fordøyelsen bedrer seg. Har faktisk en værre periode nå enn jeg hadde før lavkarboen. Eneste som gjør at jeg fortsetter er at jeg hadde en så fin periode da jeg startet.

Jeg har ikke drukket kaffe eller koffein for den saks skyld på 2 år, og heller ikke lettbrus på enda lengere tid.

Spiser du forresten lavkarbobrød? Jeg baker eget med egg, forskjellige frø, nøtter, cocosa, fiberhusk og kruskakli. Jeg gjorde jo det da jeg var bra også i starten, så det er sikkert ikke synderen når jeg tenker meg om.

__________________


paxifaxi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 22:47   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av paxifaxi, her.

Tusen takk for svar Nerthus. Godt å høre dine erfaringer!

Jeg har nå tydd til Imodium, som jeg egentlig ikke ønsker.. Men det har vært litt upraktisk med diare og en nyfødt en som krever sitt.

Effekten varer bare i noen dager, også er det på'n igjen... Skal innrømme at jeg ikke har klart å holde meg til ren lavkarbo som du anbefalte. Spist en skyr i går og en i dag, og i dag litt peanøtter. Mistenker at peanøttene ikke er så bra for fordøyelsen min. Får prøve å holde meg unna, og håpe at fordøyelsen bedrer seg. Har faktisk en værre periode nå enn jeg hadde før lavkarboen. Eneste som gjør at jeg fortsetter er at jeg hadde en så fin periode da jeg startet.

Jeg har ikke drukket kaffe eller koffein for den saks skyld på 2 år, og heller ikke lettbrus på enda lengere tid.

Spiser du forresten lavkarbobrød? Jeg baker eget med egg, forskjellige frø, nøtter, cocosa, fiberhusk og kruskakli. Jeg gjorde jo det da jeg var bra også i starten, så det er sikkert ikke synderen når jeg tenker meg om.

Immodium er alltid med i veska Min mage er litt sånn at det kan gå greit med noe over et par dager, og så plutselig reagerer jeg... jeg har kuttet lavkarbobrød nå i flere uker - det er veeeeeldig mye fiber som øker hastigheten i magen, og det trenger jeg ikke

Så spiser du noe av det samme flere dager i strekk KAN det jo være det at magen tåler LITT men ikke hverdag... som feks skyr?

HÅper du får til å spise en hel uke med bare rene råvarer til alle måltid, masse grønnsaker og fett av god kvalitet attåt. Spiser du NOK protein, vil du sannsynligvis ikke fyse på skyr eller peanøtter, spis da heller flere "rene" måltid slik at det aldri er langt til neste. Jeg kan ordne meg middag og lager ofte mye, så legger jeg unna halvparten til siden. Pointet er jo da å velge "middagen" og ikke feks skyren Jeg er slett ikke perfekt selv heller, men har erfaring med at når jeg er helt flink og spiser HELT rent så er livet herlig!

Ønsker deg lykke til med både kosthold og baby - kos deg!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 12:08   #11
paxifaxi
Juniormedlem
 
paxifaxi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 45
paxifaxi er på en erverdig vei

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Endelig har jeg hatt et par dager hvor jeg har vært fin igjen sånn som i starten! Energien er på topp og humøret er bedre.

Har ikke spist peanøtter og jordbær, i i tillegg til Skyr. Så det kan jo hende at det kan bli litt for mye sånt. Prøver å være mer forsiktig framover. Sikkert noe i det du sier om at flere dager i strekk med feks Skyr kan være dårlig for magen min. Jeg har inntrykk av at jeg tåler mye mer nå som jeg går på lavkarbo, for eksempel fløte som jeg alltid ble dårlig av før. Mens på lavkarbo så har det ikke vært noe problem.

Nå håper jeg at det holder seg tipp topp framover også. Jeg kommer hvertfall ikke til å teste karbohydrat rik mat på lenge lenge, da jeg ikke orker å bli så dårlig igjen.

__________________


paxifaxi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 12:23   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Jordbær kan være hardt for magen for mange og man bør ikke spise det når man ammer uansett. Selv da min datter var over året og jeg bare ammet litt, fikk hun problemer med magen om jeg hadde spist jordbær! Trodde det skulle gå bra sommer nr2 i hennes liv, men neida!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 12:33   #13
paxifaxi
Juniormedlem
 
paxifaxi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 45
paxifaxi er på en erverdig vei

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jordbær kan være hardt for magen for mange og man bør ikke spise det når man ammer uansett. Selv da min datter var over året og jeg bare ammet litt, fikk hun problemer med magen om jeg hadde spist jordbær! Trodde det skulle gå bra sommer nr2 i hennes liv, men neida!

Har ikke merket noe på snuppa når jeg har spist nesten en kurv med jordbær på en dag, så jeg tror ikke hun reagerer på det.. Det er nok litt forskjell på hva barna tåler. Min har ikke hatt mageknip, så hun har ikke reagert på noe jeg har spist foreløpig hvertfall.

Det er vel noe annet med meg selv... Da jeg var så fin i magen den første måneden på lavkarbo tålte jeg fint jordbær virket det som. Spiste endel jordbær med fløte på uten problemer. Men da jeg ble dårlig, så følte jeg at jeg ble dårlig av alt "ekstra" jeg spiste.

__________________


paxifaxi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 13:28   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: IBS - frisk med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av paxifaxi, her.

Har ikke merket noe på snuppa når jeg har spist nesten en kurv med jordbær på en dag, så jeg tror ikke hun reagerer på det.. Det er nok litt forskjell på hva barna tåler. Min har ikke hatt mageknip, så hun har ikke reagert på noe jeg har spist foreløpig hvertfall.

Det er vel noe annet med meg selv... Da jeg var så fin i magen den første måneden på lavkarbo tålte jeg fint jordbær virket det som. Spiste endel jordbær med fløte på uten problemer. Men da jeg ble dårlig, så følte jeg at jeg ble dårlig av alt "ekstra" jeg spiste.

Tenkte mer på at hos oss var det omvendt, at hun reagerte på det og ikke jeg!
Hun er diagnostisert med uspesifikk matintoleranse( etter gastroskopi) og gikk på medisiner i fra hun var 3 til hun var 10 år!

Jeg har hatt en god periode for min IBS, men aner faktisk ikke hvorfor! Har vel egentlig spist mer karber de siste månedene, men det er jo lenge siden jeg var helt på lavkarbo, så jeg vet ikke.....
Bare håper det varer så lenge som mulig!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frisk med lavkarbo Tula Lavkarbo generelt 2 03-05-11 22:14
Frisk med lavkarbo! Ina64 Lavkarbobøker 2 16-07-10 13:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no