Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Nyresten?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-13, 10:57   #1
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Nyresten?

Noen som har erfaring med lavkarbo og nyresten?
Hadde du det før du begynte på lavkarbo eller om det har oppstått etterpå eller?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 11:47   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Nyresten?

Fikk det flere år(4?) etter at jeg hadde begynt på lavkarbo.
Kan ikke se at det skal ha noen som helst sammenheng for min del i hvert fall!
Tenker du at det skal være en sammenheng eller.....?

For min del har det nok mest med å gjøre at jeg har anlegg for å danne steiner(har også fjernet galleblæren) og at jeg er elendig til å få i meg nok væske!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 23:22   #3
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Nyresten?

Nei bare lurer egentlig.

For jeg har nå alle symptomene på nyresten. I dag hos legen så sa han at hmm... jo det kan jo være nyresten. Så fikk jeg tatt ultralyd men nyrene såg fine ut sa han.

Begynte bare å tenke på om det var lettere å få nyresten ved lavkarbokost. Jeg har forresten også fjernet galleblæren.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 23:28   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Nyresten?

Nyrestein vises ikke så godt på ultralyd! De kan jo dessuten ligge hvor som helst fra nyrene og helt ut i urinrøret!
Bør ta ct for å påvise dem og hvor de ligger i systemet og så får de sett hvor store de er og om de kan komme ut ved egen hjelp!

Det er nøyaktig et år siden jeg hadde første runde og det var på en måte ikke akkurat mulig å feildiagnostisere det! Med så sterke smerter over høyre nyrelosje som flyttet seg nedover, ingen galleblære eller blindtarm som kunne få skylden, kastet opp av smerter, trang til å vandre, masse blod i urinen, tissetrengt til tusen uten at det kom annet enn noen dråper hver gang, STORT behov for morfin intravenøst for skikkelig smertelindring.............

Ble aldri noe julebord- tur til Geilo den helgen. Turen stoppet på Kongsberg sykehus hvor jeg ble lagt inn over natten for observasjon og adekvat smertelindring!

Nytt julebord neste helg! Alle lurer på hvajeg skal finne på for å "slippe unna" i år!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 00:09   #5
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Nyresten?

JA!
I fjor, ett år og ca 3 måneder etter at jeg startet med lavkarbo kom tidenes VERSTE smerte over meg da jeg satt på universitetet i London. De smertene vedvarte i flere TIMER til jeg kom meg til sykehus med lystgass og det hele. Det var nyrestein altså. To dager senere fikk jeg operert den ut og reiste hjem til jul morgenen etter. Var nær kollaps på flyplassen, og ble trillet rundt på Gatwick, Gardermoen og Værnes etter det. Nyrestein altså. Ikke en særlig behagelig opplevelse. Å gå med en stent i seg frem til februar var ikke noe særlig heller.

Nå i sommer skjedde det hele IGJEN. Store smerter som jeg ikke trodde jeg skulle overleve. Det slo meg faktisk ut. MEN det er stor sjanse for at det var den ander steinen de oppdaget på røntgen etter første omgang, selv om ultralyd ikke fanget det opp noen uker før den kom ut. Da fikk jeg sykehusopphold i isolasjon pga utenlandsk sykehusopphold tidligere.

Så, slutt på den litt komiske og veldig smertefulle historien. Har det noe med lavkarbo å gjøre? Jeg aner ikke. Det er jo funnet en sammenheng mellom dyreproteininntak og nyrestein hos menn. Og, selv om jeg er av hunkjønn, spiste jeg mye egg på den tiden. Men jeg har regnet ut at jeg må spise 28 egg per dag for å ligge under anbefalt dyreproteininntak. Så, jeg tror vi kan utelukke det som årsak.

Sykehuset skal ta prøver i løpet av våren for å finne ut av det, så jeg kan jo rapportere hva de finner.

Hvis du mistenker at du har nyrestein... her er et godt råd: FÅ DEN UT FØR DEN FINNER VEIEN UT SELV!

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 07:35   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Nyresten?

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Hvis du mistenker at du har nyrestein... her er et godt råd: FÅ DEN UT FØR DEN FINNER VEIEN UT SELV!

Hvorfor det?
Så lenge den ikke er for stor, kan den da godt komme ut av seg selv!
alle min 3 har gjort det! Vondt, ja, men definitivt mye bedre for kroppen enn å måtte opereres med alt som følge med det!

Og igjen, ultralyd er inhen god måte å diagnostisere nyrestein på! Forlang en ct!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 12:24   #7
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Nyresten?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Hvorfor det?
Så lenge den ikke er for stor, kan den da godt komme ut av seg selv!
alle min 3 har gjort det! Vondt, ja, men definitivt mye bedre for kroppen enn å måtte opereres med alt som følge med det!

Og igjen, ultralyd er inhen god måte å diagnostisere nyrestein på! Forlang en ct!

Fordi det gjør grusomtgrusomt vondt. Selv den siste jeg hadde på 2mm (sammenlignet med den først på 6mm). Å få den på 2mm ut etter at den hadde passert til blæra merket jeg ikke en gang, det er turen fra nyren til blæra jeg ikke unner noen.
Operasjonen var helt grei for min del. Men man burde ikke slite seg halvt ihjel med tunge kofferter dagen etterpå.

Skal definitivt insistere på CT om det skulle bli en 'neste gang', men det håper jeg det aldri blir.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 14:01   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Nyresten?

Jeg vet det gjør vondt! Har fått ut 3 stk og og den siste gangen så urinen min ut som en blodprøve!

Jeg mener sånn ellers! Om du hadde noe medisinsk grunnlag for det eller noe! Som sykepleier kan jeg ikke for mitt bare liv uansett anbefale operasjon fremfor naturlig passering så lenge steinen(e) ikke er for stor(e)!
Etter å ha fått dem ut på egenhånd, var jeg helt fin etter 24 timer. Det tar lengre tid etter en operasjon, altså, i tillegg til alle muligheter for post operative komplikasjoner!

Jeg har for mye kalsium i blodet og danner nok lett steiner, så jeg regner med å måtte gjennom dette flere ganger. Bare jeg blir trodd på legevakten og får nok morfin, tar jeg heller det enn en operasjon i tillegg, gitt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 16:13   #9
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Nyresten?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg vet det gjør vondt! Har fått ut 3 stk og og den siste gangen så urinen min ut som en blodprøve!

Jeg mener sånn ellers! Om du hadde noe medisinsk grunnlag for det eller noe! Som sykepleier kan jeg ikke for mitt bare liv uansett anbefale operasjon fremfor naturlig passering så lenge steinen(e) ikke er for stor(e)!
Etter å ha fått dem ut på egenhånd, var jeg helt fin etter 24 timer. Det tar lengre tid etter en operasjon, altså, i tillegg til alle muligheter for post operative komplikasjoner!

Jeg har for mye kalsium i blodet og danner nok lett steiner, så jeg regner med å måtte gjennom dette flere ganger. Bare jeg blir trodd på legevakten og får nok morfin, tar jeg heller det enn en operasjon i tillegg, gitt!

Haha, nå roter jeg fælt. En operasjon FØR steinen har passert til blæra er naturligvis noe helt annet enn en operasjon etter (hvor de bare plukker den ut via urinrøret). Beklager. Skylder på eksamenstress.

Men ja.. en bør heller helgardere seg med smertestillende. Det er liksom ikke så overbevisende å deise inn på legevakta og si "Jeg MÅ ha smertestillende! Gi meg MORFIN!"...

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no