Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

bare noen tanker...

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-05, 14:12   #1
Bamseline
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 93
Bamseline har en fantastisk aura rundt segBamseline har en fantastisk aura rundt seg

bare noen tanker...

Jeg startet på ketogen diett, og fikk beskjed av legen med å slutte fordi stoffskifte prøvene mine var helt ute å kjørte. Sitter å venter på start signal igjen.
tror også at stoffskifte var bra når jeg startet , men at det ble verre når jeg startet slankingen. hmmmm

Men det er det at jeg liker ikke vekta mi og jeg ser at jeg trenger å gå ned ett par(Les mange ).
Jeg syns at ketogen dietten faktisk var ufattelig kjedelig og det kostet faktisk masse penger å handle inn ALT av mat man må ha. Dessuten tror jeg kanskje at jeg er av den typen som må ha faste planer for hva jeg skal spise. Derfor tenker jeg på Spisdegslank-greiene. der vil jeg jo få "matpakker" og da vet jeg jeg jo hva jeg skal spise. tenkte kanskje det også ville gå opp i opp med penger, med det jeg måtte handle inn før.
Vil veldig gjerne høre hva dere syns.
Er Spisdegslank i norge det samme som Nutrisystem er i Usa?(bruker den i ekstrem forvandling)

Bamseline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen Svar med sitat
Gammel 07-08-05, 17:53   #2
Heksehilda
Seniormedlem
 
Heksehilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 499
Heksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt likt

Jeg sjekket begge sidene, og det ser ikke ut til å være helt det samme. Spis deg slank fokuserer på lavkarbo og nutrissytem ser ut til å basere seg på glykemisk indeks, noe a la Lindberg altså.

Adressen var www.nutrisystem.com - så kan du jo sammenlikne selv.

Lykke til, forresten!

__________________



Heksehilda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 08-08-05, 00:12   #3
Bamseline
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 93
Bamseline har en fantastisk aura rundt segBamseline har en fantastisk aura rundt seg

Spisdegslank følger også GI.

Bamseline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen Svar med sitat
Gammel 08-08-05, 12:50   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Ja men du skal vel ikke spise sånne 'matpakker' resten av livet? Man må jo på et eller annet tidspunkt lære å handle og lage den maten som kroppen og helsa har godt av. Ferdigmat er og blir ferdigmat. Ikke så sund, næringsrik og variert som mat bør være ... Det er min mening.

Men hva var dette med stoffskiftet? At kostomleggingen skulle ha påvirket verdiene dine? Fortell mer da ...

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 08-08-05, 13:41   #5
Heksehilda
Seniormedlem
 
Heksehilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 499
Heksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Bamseline

Spisdegslank følger også GI.

Helt greit! Ingen av de to er noe for meg - jeg liker best å lage maten selv så jeg vet hva jeg får i meg. Er veldig enig med Guro, man kan jo ikke spise ferdigmat resten av livet, eller kan man det?

__________________



Heksehilda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 10-08-05, 05:21   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Bamseline

Jeg startet på ketogen diett, og fikk beskjed av legen med å slutte fordi stoffskifte prøvene mine var helt ute å kjørte. Sitter å venter på start signal igjen.
tror også at stoffskifte var bra når jeg startet , men at det ble verre når jeg startet slankingen. hmmmm

Dette var rart, spiste du svært lite? Jeg kan ikke fortstå annet enn at du var for streng med dietten. Lite mat, lite karber og lite grønnsaker. Fortell mer da.

Nille har jo erfaring med lavkarbo og lavt stoffskifte, får vi noen kommentarer fra Nille


Sist redigert av Summer : 04-10-05 kl 18:41.
Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 27-08-05, 01:09   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sorry, har ikke sett denne tråden før nå. Jeg har vært på stoffskifte medisin (thyroxin) i mange mange år. Jeg hadde ikke spist strikt lavkarbo lenge før prøvene mine forbedret seg til det bedre. Jeg trapped ned medisinen og ble etterhvert tatt av. På den tiden hadde jeg ikke noe i mot det, siden Thyroxinen og andre medisiner jeg tok på en eller annen måte clashet. Jeg var fin lenge etter at jeg sluttet og jeg tror nok lakarbo kostholdet gjorde at jeg var god så lenge. Men selv om jeg har blitt mye bedre har jeg fremdeles symtomer som helt klart er tegn på hypothyreose, - selv om prøvene mine er innenfor "normalen". (Etterhvert har jeg lært at det er ganske vanlig at normale prøver = Du er OK = Drit i om du har alle symtomene !) Jeg skal ta nye prøver på mandag, og etter råd fra en annen lege vil jeg atter en gang be om henvisning til endokrinolog for å bli skikkelig utredet.

Jeg har ikke hørt om at noen FÅR lavt stoffskifte av lavkarbo kost. Men jeg er ikke spesialist. Jeg vet bare at de jeg jeg har truffet vannvittig mange på lavkarbokost som har blitt BEDRE av lavkarbo -altså IKKE motsatt. Jeg er overbevist om at almenpraktiserende leger har såpass lite kunnskap om dette (de ser kun på prøvene og ikke på helhetsbildet), at man uansett bør be om henvisning til spesialist.


Det kan være mange årsaker til at stoffskifteprøver er ute å kjøre - og siden endokrinologer i hopetall setter pasienter med hypothyreose på lavkarbokost kan jeg ikke med min beste vilje tro at lavkarbo gir lavt stoffskifte om man spiser RIKTIG. Det er en del matvarer som stimulerer stoffskiftet og noen som hemmer det.

Svarte dette i en tråd tidligere i dag:

Opprinnelig lagt inn av yours truly

Soya GIR ikke lavt stoffskifte, men for mange kan det hemme skjoldkjertelsens hormoner og anbefales derfor ikke om man allerede har lavt stoffskifte. Det samme gjelder også, - men i mye mindre grad kål, rosenkål og (dessverre) blomkål. Hvetegluten, mais og sennepsblader er heller ikke helt bra.

Men tåler du det er det jo ikke noe problem. Alle er forskjellige og det er ikke alt som virker likt på alle..... Jeg er på vedlikehold og tillater meg soyaprotein brød. Men ikke for mye om gangen. Spiser også blomkål, - men på langt nær så mye som før.


Det som er BRA og stimulerer stoffskiftet er tang (inneholder jod) sjømat, salt med jod (men best fra sjømat fordi natrium kan føre til høyt blodtrykk og ødemer) lever, rødt kjøtt, bladkål, spinat og brokkoli.

Dette har jeg fra bl.a. Mary Shomon og boka "The Thyroid Diet" + blodtypedietten. Det er en del andre ting der og, men for mye å gjenta her.



Nå er jeg hjemme og har listene i boka til Mary Shomon foran meg. Matvarene som anbefales oss er lavglykemisk og lavkarbo. Varene det advares mot er høy GI og høykarbo. Hun påpeker viktigheten av fett - sunt fett. Hun har støtte fra flere forskere og endokrinologer (The Endocrine Society i USA) på dette.

Så lavkarbo er årsak til lavt stoffskifte ?? Neeei, det tror jeg ikke på......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 01:24   #8
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Så Mary Shomon anbefaler lavkarbo for oss med lavt stoffskifte... det var jo interessant. Det gjorde kanskje valget mitt av kur litt enklere.

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 16:58   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hun sier ikke at hun anbefaler lavkarbo, men når en ser på menyene hennes er det en del lavkarbo ja ! Men mer lik Lindberg nivå på karbene enn Atkins, SB og Ketolyse....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-10-05, 17:43   #10
Alba
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 43
Innlegg: 1
Alba er på en erverdig vei
Smile

Sv: bare noen tanker...

Jeg har lavt stoffskifte selv og går på medisiner fra utlandet..(armour)Fikk et nytt liv etter jeg begynnte på de...problemet er selfølgelig kiloene som har satt seg...15 kg for mye...eneste legen min sier er: spis normalt sunt og beveg deg...og jeg skal love dere at det gjør jeg...jaja..spiser jo litt godt noen ganger,men det er jo lov...og går ikke ned en kg...huff..
Det der med stoffskifte er jaggu ikke greit..ROP om det er noe som er verdt og prøve


Alba

Alba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-10-05, 13:55   #11
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Sv: bare noen tanker...

Jeg går også på Armour for stoffskiftet, og spiser nå lavkarbo ala Lindberg. Jeg tror faktisk at jeg har det bedre no enn før jeg startet opp med dietten min. Jeg skal om ett par uker å ta nye blodprøver, da har jeg spist slik i over 1,5 måned og det burde gi seg utslag på prøvene mine da. Er kjempespent!

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Gammel 14-10-05, 23:32   #12
cavatina
Juniormedlem
 
cavatina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 12
cavatina har en fantastisk aura rundt segcavatina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: bare noen tanker...

Det er en kjent sak at vi som har hypothyreose gjerne har lettere for å legge på oss, og vanskeligere for å gå ned i vekt som følge av sykdommen. For mange er det umulig å gjøre noe med vekta så lenge sykdommen ikke er under kontroll.

Som Nille sier her, så er det dessverre slik at mange leger tror de har peiling på stoffskiftet, men i virkeligheten ikke vet så mye. Mange leger ser kun på blodprøvene og tror automatisk at symptomene må komme av noe annet, dersom prøvene er innenfor normalen. De glemmer at den enkeltes normalverdier ikke alltid er de samme som gjennomsnittet i befolkningen. Man kan altså være syk, selv med normale prøvesvar.

Jeg har hørt noe om at dersom kroppstemperaturen er under 36,8, så har man ikke fettforbrenning. Hos oss med lavt stoffskifte er ofte temperaturen under den grensa, og derfor går vi ikke ned i vekt. Kroppen handler etter dårlige tider, og lagrer all energien som fett. Så for å få en vektnedgang, må stoffskiftet være riktig regulert først.

__________________
Her skulle det nok ha stått noen glupe ord...
cavatina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: for tiden ingen spesiell Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Splenda og noen ting til...?? expresso91 Lavkarbo generelt 4 07-11-04 11:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no