Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Soyaprotein og proteinpulver

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-07, 22:11   #1
Isalien
Medlem
 
Isalien sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 47
Innlegg: 312
Isalien er ny på veien

Soyaprotein og proteinpulver

Jeg er ganske fersk, og i dag har jeg kjøpt soyaprotein. Prøvde lage pannekakene til Atkins men det ble IKKE bra.

Uansett: i en annen Atkinsoppskrift i boka skulle man ha både soyaprotein og proteinpulver.

Jeg trodde det var det samme jeg? Kan noen opplyse meg?

Isalien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 22:33   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Soyaprotein og proteinpulver

Det er vel en eller annen dårlig oversettelse tenker jeg - om du har den norske boka. Mulig de mener blanding av soya protein og myseprotein... eller ? Nei, jeg kan jammen ikke svare deg på hva de mener. Kan du poste oppskriften akkurat slik den står trykket ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 22:51   #3
Isalien
Medlem
 
Isalien sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 47
Innlegg: 312
Isalien er ny på veien

Sv: Soyaprotein og proteinpulver

Ja, jeg håpte nesten noe slikt. Blir litt svett av alle disse nye produktene. :P

Men jeg skal skrive inn oppskriften, må bare finne den igjen først.

Isalien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 11:48   #4
Isalien
Medlem
 
Isalien sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 47
Innlegg: 312
Isalien er ny på veien

Sv: Soyaprotein og proteinpulver

Her er oppskriften:

Små pannekaker
1 dl soyapulver
0,5 proteinpulver
3 egg
1 dl farris
0,5 dl kremfløte
1/4 ts salt
1dl frityrolje
rømme

Det må vel være en dårlig oversettelse her?
Og når det gjelder frityrolje, det er noe jeg ikke har så lyst til å bruke, regner med det er greit med smør i stedet?

Isalien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 18:08   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Soyaprotein og proteinpulver

Opprinnelig lagt inn av Isalien, her.

Her er oppskriften:

Små pannekaker
1 dl soyapulver
0,5 proteinpulver
3 egg
1 dl farris
0,5 dl kremfløte
1/4 ts salt
1dl frityrolje
rømme

Det må vel være en dårlig oversettelse her?
Og når det gjelder frityrolje, det er noe jeg ikke har så lyst til å bruke, regner med det er greit med smør i stedet?

OK, da er det soyamel de mener. Soyamel og proteinpulver (hvis det er av soya) er ikke det samme:

Soyabønner kan males opp til soyamel, det inneholder ca 20gram
karbohydrat/100 gram. (men noen her har visst fått tak i et med mye mindre karber i). Det her en ganske spesiell smak.


Soyaprotein er soyamel der man fjerner det meste av karbohydratene, altså renset soyamel. Jo mer som fjernes jo dyrere blir soyaproteinet. Og så smaker det MYE bedre enn soyamel !

I tillegg har man andre proteinpulvere, som b.la. myseprotein
som kommer fra myse, som kommer fra osteysting. Mysen går igjennom forskjellige prosesser for å fjerne osterester. Den pasteuriseres, og så fjernes fettet i en slags sentrifuge. Massen som er til overs kan brukes til forskjellige produkter, som foredling til bl.a. mysepulver og myseprotein konsentrat.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 18:17   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Soyaprotein og proteinpulver

Jeg kan bare helt uten videre tro at denne oppskriften er bedre (jeg og mange andre synes i alle fall dette er verdens mest fantastiske pannekake):
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3607

Jeg pleier i blant å bytte ut cottage-cheese med seterrømme. Da blir det enda mer smak på den. Men karbemengden blir vel omtrent den samme.
Kick ass-frokost!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 21:43   #7
Isalien
Medlem
 
Isalien sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 47
Innlegg: 312
Isalien er ny på veien

Sv: Soyaprotein og proteinpulver

Takk for svar, dere!

Jeg har akkurat kjøpt dette DYRE soyaproteinet og er litt på jakt etter noe å bruke det i. Dessuten er vi på induksjon og derfor er det ganske begrenset hva vi kan spise i f.eks pannekaker.

Så i oppskriften skal jeg ta tolke det som soyaMEL det øverste og soyaProtein det nederste?

Isalien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 22:09   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Soyaprotein og proteinpulver

Opprinnelig lagt inn av Isalien, her.

Så i oppskriften skal jeg ta tolke det som soyaMEL det øverste og soyaProtein det nederste?


Ja, i de pannekake oppskriftene jeg har i den amerikanske utgaven av DANDR og AFL (Atkins for Life) er det snakk om soyflour øverst, og det er helt sikkert soyaMEL - ikke pulver.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
Sjokoladekake med soyaprotein?! Daizy Oppskrifter 60 11-07-07 07:51
Spørsmål om proteinpulver monkey Lavkarbo generelt 4 19-04-06 18:53
soyaprotein, hva sier forskningen? Vigdinil Spørsmål og svar 5 26-02-06 15:21
Hvor mye proteinpulver oppveier høy karbo? Marianne Dr Lindbergs 22 20-09-04 16:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no