Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo gjort riktig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-09-15, 03:02   #1
krisss
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 3
krisss er på en erverdig vei

Lavkarbo gjort riktig?

Har i løpet av det siste halvåret gått ned typ 20kg, men ikke med lavkarbo. Fikk vite at jeg hadde både gluten- og melkeintoleranse, så grunnen til vekttapet ligger nok der. Nå derimot har vekten stått stille i 1-2mnd, og da tenkte jeg å starte opp skikkelig lavkarbo for å bli kvitt de siste 10-15kg. Er jente på 21, 167cm og 69kg.

Har siste tiden fått en interesse for løping, dvs. rolig langkjøring og intervaller på mølle. Trener da kardio ca 4-6 ganger i uken, som varer gjennomsnittlig i en time hver gang. Det jeg lurer på er om kostholdet mitt ser bra ut nok for å kunne gå ned i vekt og ønsket resultat? Har lest side opp og side ned om alt som har med lavkarbo å gjøre, men er fortsatt litt usikker så trenger mer kunnskap. Vil ikke gå på en skikkelig smell for å så sitte igjen med enda flere unødvendige kg.

Har siste uken holdt meg rundt 20g kh per dag, protein på 60-70g og fett ca 100-110g. Ser dette greit ut?

Spiser da i hovedsak alt av kjøtt, egg, grønnsaker (som vokser over jorden), fett i form av avokado, majones, olje, nøtter. Siden jeg ikke tåler melkeprodukter så utelukker jeg dette, og fisk er uaktuelt. (tar div. kosttilskudd som omega3-6-9, og kalsium.)

Har lest at man ikke regner kalorier på lavkarbo, men har gjort det likevel for å få en liten pekepinne. Spiser selvsagt til jeg er mett, og har da regnet ut at jeg ligger på ca 1300kcal pr dag. Hvis dette er viktig, høres dette fornuftig ut?

Håper på noen svar her, eventuelt forslag til hva jeg burde endre eller gjøre.

krisss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-09-15, 10:03   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Kostholdet ditt høres veldig greit ut. Bare ikke fokuser for mye på kaloriene, så lenge du spiser slik du skriver her er ikke kaloriene noe problem. Men å følge med litt er helt OK.

Du vil nok merke forskjell i treningen på lavkarbo. De fleste opplever at overskuddet på langkjøring øker, dvs kreftene holder lengre. Mens intervaller blir gjerne tyngre. De første ukene blir ofte alt tungt, kroppen må få omstille seg til det nye kostholdet. Men etter dette opplever mange en skikkelig energiboost, kroppen føles mer harmonisk og du får et helt annet overskudd i hverdagen. Så du har noe å glede deg til;-))

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 19-09-15, 01:42   #3
krisss
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 3
krisss er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Takker for svar!! Har nå blitt så sinnsykt kvalm og svimmel, er dette normalt? Blir kvalm av tanken på mat, spesielt alt fettet. Merket også forskjell i treningen idag, klarte ikke fullføre intervalltreningen.. Litt kjipt, men tenker det går seg til? Burde jeg roe ned på treningen eller prøve å fullføre så godt som det lar seg gjøre?

krisss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-09-15, 16:25   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Det gir seg ettehvert

stå på!

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 19-09-15, 20:37   #5
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Er greit å ta det noe roligere med treninga en liten stund, siden jeg regner med du er i ketose? Også er det helt normalt å være uggen de første dagene/ukene. Pass på at du får i deg nok vann og nok salt (jeg var i kjip form ganske lenge sist, fordi jeg mangles salt pga alt vannet som slapp ). Lykke til!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 19-09-15, 22:58   #6
krisss
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 3
krisss er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Regner med at jeg er i ketose ja med så lite inntak av karbo, har ikke sjekket. Men lurer på hvor mye salt man skal ha i seg?? Har jo alltid passet på å spise så lite salt som mulig før, så vet ikke hva som er mye eller lite.

krisss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 01:59   #7
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Har ikke veid og målt saltmengden min, men jeg blir kvalm, svimmel og uvel om jeg har fått i meg for lite salt. Så da er det bare å spise noe med litt ekstra salt på om man blir sånn. Greit å være obs på det sånn i begynnelsen mens man skyller ut en god del vann, etterhvert går det seg til så lenge man tilsetter normale mengder salt i maten. Siden vi ikke spiser halvfabrikata o.l., får vi gjerne i oss mindre salt enn mannen i gata. Men bevares, det er ikke alle som opplever saltmangel, men jeg var så dårlig så lenge sist uten å skjønne hvorfor, at jeg sprer det gode budskap så for jeg får sjangsen!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 04:10   #8
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Opprinnelig lagt inn av krisss, her.

Takker for svar!! Har nå blitt så sinnsykt kvalm og svimmel, er dette normalt? Blir kvalm av tanken på mat, spesielt alt fettet. Merket også forskjell i treningen idag, klarte ikke fullføre intervalltreningen.. Litt kjipt, men tenker det går seg til? Burde jeg roe ned på treningen eller prøve å fullføre så godt som det lar seg gjøre?

I begynnelsen vil kroppen bruke litt tid på å starte opp ketose og i mellomtiden så er det klaging fra kroppen. Det går over.

Alt fettet er der du skal få energien din fra. Se det heller som noe positivt, MEN hvis du har problemer med fettet så bør du vurdere å øke grønnsaksandelen noe. 20g er jo alt fra 4 paprika (400g) til 3 stangselleri (1,5kg) så du kan velge mer salat og lav-kh-grønnsaker for å fortsatt ligge på 20g. Jeg ligger rundt 500g grønnsaker/dag. Det er det myndighetene kaller "5 om dagen"

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 22:13   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Det er vanlig å føle seg uggen i begynnelsen, men ha i bakhodet at en del reagerer med kvalme når de egentlig er sulten. Du spiser jo ikke så mye mtp aktivitetsnivået, det vil ikke skade å spise mer (kanskje tvert om). Jeg opplever ofte det når det går veldig lang tid mellom måltidene, at jeg blir kvalm.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-01-16, 21:38   #10
whiteandnerdy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 40
whiteandnerdy er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Hei! Jeg er ny her og trenger litt råd.

Jeg er under utredning og har kanskje ME, så jeg er i svært lite aktivitet. Etter å ha lest på forumet her har jeg fått inntrykk av at man må spise veldig mye mat for å få i seg nok fett og protein! Jeg legger alt jeg spiser inn på Lifesum for å få oversikt og ser at jeg ligger på en del kalorier..

har kjørt på med masse fett i form av smør og litt cocosa, avokado, hjemmelaga majones og valnøtter... Ligger på 50-70 kh. Bør jeg lage meg mindre måltider når jeg er i så lite aktivitet? Eller har det ikke noe å si? Er 100 gr fett nok?
Blir kjempeglad for svar��


Sist redigert av whiteandnerdy : 14-01-16 kl 21:53.
whiteandnerdy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sånn ca Lindberg! Svar med sitat
Gammel 14-01-16, 22:11   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Opprinnelig lagt inn av whiteandnerdy, her.

Hei! Jeg er ny her og trenger litt råd.

Jeg er under utredning og har kanskje ME, så jeg er i svært lite aktivitet. Etter å ha lest på forumet her har jeg fått inntrykk av at man må spise veldig mye mat for å få i seg nok fett og protein! Jeg legger alt jeg spiser inn på Lifesum for å få oversikt og ser at jeg ligger på en del kalorier..

har kjørt på med masse fett i form av smør og litt cocosa, avokado, hjemmelaga majones og valnøtter... Ligger på 50-70 kh. Bør jeg lage meg mindre måltider når jeg er i så lite aktivitet? Eller har det ikke noe å si? Er 100 gr fett nok?
Blir kjempeglad for svar��

Spis til du er passet mett. Ser at du kjører Fedon Lindberg, hans filosofi er vel ikke å pøse på med fett? Skal du følge hans kosthold så må du lese deg opp på det, han har jo skrevet flere bøker som kan lånes på biblioteket.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 14-01-16, 22:26   #12
whiteandnerdy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 40
whiteandnerdy er på en erverdig vei
Talking

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Spis til du er passet mett. Ser at du kjører Fedon Lindberg, hans filosofi er vel ikke å pøse på med fett? Skal du følge hans kosthold så må du lese deg opp på det, han har jo skrevet flere bøker som kan lånes på biblioteket.

Ja måtte bare skrive noe når jeg lagde meg brukernavn her og jeg trodde hans filosofi passet meg best.. men etter å ha lest masse på forumet her, har jeg endret mening! Hvertfall nå i starten. Kjøpte en bok av Jane Faerber om LCHF... Har lest og lest men med tåkete og glemsk hode er det mye å sette seg inn i på en gang! Men om 100 gr fett er nok så skal jeg klare å lage meg noe mat på det

whiteandnerdy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sånn ca Lindberg! Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 10:18   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Her finner du svar på det meste ang lavkarbo: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-16, 17:38   #14
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo gjort riktig?

Opprinnelig lagt inn av whiteandnerdy, her.

Ja måtte bare skrive noe når jeg lagde meg brukernavn her og jeg trodde hans filosofi passet meg best.. men etter å ha lest masse på forumet her, har jeg endret mening! Hvertfall nå i starten. Kjøpte en bok av Jane Faerber om LCHF... Har lest og lest men med tåkete og glemsk hode er det mye å sette seg inn i på en gang! Men om 100 gr fett er nok så skal jeg klare å lage meg noe mat på det

Jane Faerber en fantastisk! Jeg følger bloggen hennes, madbanditen.dk, og har tenkt på å supplere med bøkee. Hvilken bok har du kjøpt? De to første, spesielt denne, skal nok inneholde det du treger av teori, i tillegg til det du kan supplere med fra sikre kilder på nett (og fra bloggen hennes, hun er en virkelig god ressurs både teori og matoppskrifter (Faerbers egen retning av LCHF-"filosofi"er en jeg personlig liker veldig godt, og lett ville anbefalt for nybegynnere).

Og å ikke greie å lage seg noe mat på oppskriftene til Faerber er vanskelig.


Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Man får tro man har gjort noe riktig ... Imp Barns kosthold 14 19-09-11 18:26
Hva er det mest desperate du har gjort i forbindelse med lavkarbo? Kira71 Generell diskusjon 7 02-04-11 06:48
Frisk med lavkarbo, nytt liv med riktig mat - av dr.sofie hexenberg kari81 Lavkarbobøker 4 29-11-10 08:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no