Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-02-10, 19:33   #26
Stineplinepløne
Medlem
 
Stineplinepløne sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 62
Stineplinepløne er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Opprinnelig lagt inn av Fumle, her.

Skjønte det Men heller østrogen enn kjøtt for å si det sånn

Jeg kommer heller ikke til å spise kjøtt..Tror aldri jeg kommer til å spise det igjen

Stineplinepløne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 19:43   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Men husk at kasein (melkeprotein) er mer ustabilt i kroppen enn protein fra kjøtt

PS: Jeg trodde heller ikke at jeg kom til å spise kjøtt igjen etter å ha vært veggis størstedelen av mitt voksne liv, og fortsatt tenker jeg på mange måter som en vegetarianer. For min del handlet det om helsa mi, og jeg måtte til slutt ta et valg. Det var IKKE lett! Men jeg tenker på meg selv som mat-idealist, da. Er fortsatt medlem av Noah, og prøver i alle fall å være litt bevisst.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 19:57   #28
Stineplinepløne
Medlem
 
Stineplinepløne sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 62
Stineplinepløne er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Det hørtes veldig bra ut Skulle ønske at alle som spiste kjøtt var opptatt av hvor kjøttet kom fra. Og hvordan dyrene blir behandlet..

Stineplinepløne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 21:04   #29
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men hvordan får dere i dere nok protein uten å spise for mye karber?

Grønnsaker, egg og melkeprodukter

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 21:08   #30
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men husk at kasein (melkeprotein) er mer ustabilt i kroppen enn protein fra kjøtt

PS: Jeg trodde heller ikke at jeg kom til å spise kjøtt igjen etter å ha vært veggis størstedelen av mitt voksne liv, og fortsatt tenker jeg på mange måter som en vegetarianer. For min del handlet det om helsa mi, og jeg måtte til slutt ta et valg. Det var IKKE lett! Men jeg tenker på meg selv som mat-idealist, da. Er fortsatt medlem av Noah, og prøver i alle fall å være litt bevisst.

Nei, noen ganger så må man jo bare gjøre det som man føler er best og er man fornøyd med det valget man har tatt i lengden så er det jo det som betyr noe.. Men er godt at du ikke har mistet alle verdiene dine selv om du har begynt å spise kjøtt igjen

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 12:43   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Ja, men det synes jeg er viktig. Tenker litt på indianerne som så på dyrene som søstre og brødre og takket dem for maten de ga dem.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 14:23   #32
Lillebille
Medlem
 
Lillebille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
Innlegg: 181
Lillebille er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Jeg tenker mye på det å spise kjøtt om dagen. Det som bekymrer meg mest av alt, er hvordan de dyrene vi spiser faktisk har hatt det i sitt korte liv! Kylling f.eks har jeg sluttet helt å spise, klarer det bare ikke... Blir kvalm når jeg ser tusenvis av kyllinger stuet sammen uten plass til å røre seg..
Og burhøns, som lever sitt liv på et areal omtrent på størrelse med et A4 ark..bare for at det skal produseres billige egg.

Er det egentlig sunt å spise kjøtt fra oppdrettsdyr som kanskje aldri har fått muligheten til å utfolde seg naturlig? Bare lurer..

Lillebille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 22:43   #33
Lillebille
Medlem
 
Lillebille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
Innlegg: 181
Lillebille er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

En fyr jeg kjente for en del år tilbake hadde tamgjess. For å unngå at stresshormoner gikk over i kjøttet før de måtte bøte med livet, lekte han dem inn i døden….det var hva han fortalte meg..

Hva da med all den baconen for eksempel vi spiser her inne på lavkarbo? Hvordan har disse grisene hatt det før de ble slaktet? Var de redde før de måtte møte døden? Hvordan har de hatt det FØR de kom så langt at de ble fraktet til slakteriet? Hva slags mat har de fått?
Og hvordan påvirker alle disse faktorene kvaliteten på det kjøttet vi kjøper? Grøss og gru..

Er det REN mat vi spiser? Er den SUNN?

Lillebille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 23:03   #34
Lillebille
Medlem
 
Lillebille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
Innlegg: 181
Lillebille er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, men det synes jeg er viktig. Tenker litt på indianerne som så på dyrene som søstre og brødre og takket dem for maten de ga dem.

Litt annerledes den gangen, det var ikke oppdrettsdyr DE spiste...

Lillebille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 20:03   #35
Stineplinepløne
Medlem
 
Stineplinepløne sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 62
Stineplinepløne er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Opprinnelig lagt inn av Lillebille, her.

En fyr jeg kjente for en del år tilbake hadde tamgjess. For å unngå at stresshormoner gikk over i kjøttet før de måtte bøte med livet, lekte han dem inn i døden….det var hva han fortalte meg..

Hva da med all den baconen for eksempel vi spiser her inne på lavkarbo? Hvordan har disse grisene hatt det før de ble slaktet? Var de redde før de måtte møte døden? Hvordan har de hatt det FØR de kom så langt at de ble fraktet til slakteriet? Hva slags mat har de fått?
Og hvordan påvirker alle disse faktorene kvaliteten på det kjøttet vi kjøper? Grøss og gru..

Er det REN mat vi spiser? Er den SUNN?

Jeg tenker som deg.. Er derfor jeg ikke klarer å spise kjøtt. Får helt vondt av alle disse stakkars dyrene. Som lever et kort liv, fanget og trang Blir trist av å tenke på det.
Sliter nesten med å spise egg og..
Før spiste jeg litt fisk innimellom. Men klarer ikke det heller nå

Men jeg merker at det er litt kjedelig å være veggis på lavkarbo..

Stineplinepløne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 20:42   #36
*LoveBugMama*
Juniormedlem
 
*LoveBugMama* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 38
*LoveBugMama* er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Snublet over denne tråden da jeg lette etter lavkarboveggiser.

Har noen av dere spist QUORN? (www.quorn.no)
Det er min absolutte favoritt når det gjelder kjøtterstatninger. Jeg sjekket den nettopp for å se hvordan det sto til med karbohydratinnholdet, og de to produktene jeg har inneholdt:

Farse (som kjøttdeig) 4,5g Karbohydrater pr. 100g.
Biter (som kyllingfiletbiter) 6g pr. 100g.

Er det noenlunde ok, eller er det for mye karbohydrater?? (Kan veldig lite om lavkarbo enda.) Om det er noe som anses for ok, så vil jeg iallefall anbefale vegetarianerne her inne å forsøke. Produktene smaker virkelig godt. Veldig, veldig likt kyllingfilet og kjøttdeig. Finnes som hele fileter også, og de smaker som kyllingfilet, syns jeg.

*LoveBugMama* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er diabetiker. Spiser etter blodsukkerapparatet.. Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 21:31   #37
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Det er vel ikke direkte vegetarisk når den inneholder eggehvite da, men så lenge man ikke er veganer går det vel. Færre karber enn i linser og bønner.. Men du må spise en del for å få nok protein da. Jeg har ikke noe peiling på lavkarb og vegetarisme, men et kosthold som inneholder grønnsaker og linser og bønner og sunt fett blir jo lavkarbo av noe slag. lavkarbo er jo en paraplybetegnelse..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 23:12   #38
*LoveBugMama*
Juniormedlem
 
*LoveBugMama* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 38
*LoveBugMama* er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Det er vel ikke direkte vegetarisk når den inneholder eggehvite da, men så lenge man ikke er veganer går det vel. Færre karber enn i linser og bønner.. Men du må spise en del for å få nok protein da. Jeg har ikke noe peiling på lavkarb og vegetarisme, men et kosthold som inneholder grønnsaker og linser og bønner og sunt fett blir jo lavkarbo av noe slag. lavkarbo er jo en paraplybetegnelse..


Heisann.

Joda, det er direkte vegetarisk. En vegetarianer er pr. definisjon en person som ikke spiser kjøtt, fisk eller produkter som inneholder dette. Vegetarianere holder seg også som oftest unna løpe (I ost, som lages av noe ifra kalvemage. Altså noe kalven må dø for i gi fra seg.) , gelatin og noen andre ting som lages av dyreprodukter.

Å spise egg er overhodet ikke i strid med et vegerisk kosthold.

Ovovegetarisk er å spise vegetarisk og tillate egg.

Laktovegetarisk tillater melkeprodukter.

Lakto-ovo tillater melkeprodukter OG egg.

Vegansk kosthold tillater ingen av de to ovennenvte matvarene/gruppene.

Så en veganer spiser ikke quorn, men en vegetarianer kan helt fint gjøre det, men mindre h*n har valgt å avstå fra egg.

Fisk derimot, det er ikke vegetarisk, selv om jeg ser endel sier at de er vegetarianere og spiser fisk. Fisk må dø for at noen skal spise den. Det er ikke vegetarisk.

*LoveBugMama* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er diabetiker. Spiser etter blodsukkerapparatet.. Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 23:16   #39
*LoveBugMama*
Juniormedlem
 
*LoveBugMama* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 38
*LoveBugMama* er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Jeg sjekket en pakke kyllingvinger (min sønn er ikke vegetarianer) i fryseren nå. De inneholder 19g protein pr. 100g. Quorn har 14/15g pr. 100g. Så forskjellen er da ikke så stor?

Veldig mange kjøtterstatninger inneholder melk, egg, ost eller noe slikt. Så om man ikke kunne kalle det vegetarisk fordi det inneholdt egg, så ville man hatt svært få alternativ i butikkene for vegetarianere.

*LoveBugMama* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er diabetiker. Spiser etter blodsukkerapparatet.. Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 07:20   #40
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Forskjellen er vel ikke voldsom mht proteiner, med karber er det en helt annen historie. Kyllingvinger med riktig krydder inneholder null karbo.

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 10:15   #41
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Det der er veldig godt, jeg spiste en del av det da jeg var vegetarianer, blant annet til taco. Det inneholder ikke soya, noe som var en stor lettelse. Soya er jeg kjempeskeptisk til. Det inneholder mye østrogen, og jeg får fortsatt vondt i puppene om jeg tar en soya latte .

Jeg var såkalt pesce-vegetarianer de to siste årene. Jeg mener man fortsatt kan kalle seg veggis selv om man spiser sjømat.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 10:51   #42
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbokosthold basert på vegetarkosthold?

Opprinnelig lagt inn av *LoveBugMama*, her.

Heisann.

Joda, det er direkte vegetarisk. En vegetarianer er pr. definisjon en person som ikke spiser kjøtt, fisk eller produkter som inneholder dette. Vegetarianere holder seg også som oftest unna løpe (I ost, som lages av noe ifra kalvemage. Altså noe kalven må dø for i gi fra seg.) , gelatin og noen andre ting som lages av dyreprodukter.

Å spise egg er overhodet ikke i strid med et vegerisk kosthold.

Ovovegetarisk er å spise vegetarisk og tillate egg.

Laktovegetarisk tillater melkeprodukter.

Lakto-ovo tillater melkeprodukter OG egg.

Vegansk kosthold tillater ingen av de to ovennenvte matvarene/gruppene.

Så en veganer spiser ikke quorn, men en vegetarianer kan helt fint gjøre det, men mindre h*n har valgt å avstå fra egg.

Fisk derimot, det er ikke vegetarisk, selv om jeg ser endel sier at de er vegetarianere og spiser fisk. Fisk må dø for at noen skal spise den. Det er ikke vegetarisk.

Øh, det var kanskje derfor jeg nevnte at det kanskje ikke var noe for veganer som ikke spiser egg, og åpen for at kanske de andre gruppene kunne spise de.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lasagne - basert på Nannahs Pizzasnurrer Starry Eyes Middag 10 11-10-09 12:06
Amming og lavkarbokosthold? beate Lavkarbo generelt 4 12-08-09 21:48
Stines kaffelikør basert på vaniljekaffe Drømmepie Smoothies / drikke 14 20-11-08 15:34
Lavkarbokosthold og amming Ms.Lee Lavkarbo generelt 23 25-06-08 13:24
OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi Ziggy Optimal Ernæring 408 29-06-07 11:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no