Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Motstanderne!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-09, 20:38   #1
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Motstanderne!

"Nå er det jo ikke bare vekt det går på heller. Et sånt kosthold er faktisk livsfarlig i lengden! Den typen dietter har ført til enormt mye hjerteinfarkt og tilfeller med hjertestans opp gjennom og burde vært forbudt! Og ikke rart du går ned, kroppen din får jo langt i fra all den næringen, vitaminer og mineraler som den skal. "

Noen som har noen gode argumenter jeg kan svare tilbake med,Blir så irritert, men er ikke så flik til å formulere meg :P

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 20:45   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: motstanderne!

Tja.. det med næring, så kan du jo bare peke på det du spiser hver dag, alle grønnsaker f.eks - og si hva av det som har lite næring i seg? Og spør om hvor er all næringen i hvitt sukker, loff, boller, brus....?

Også kan du jo stille motspørmål - hvor har de dette i fra at det er så livsfarlig? Det er mange som stanser da, eller bare sier at "det er jo noe ALLE vet".. også aner de egentlig ikke

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 20:45   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: motstanderne!

Spør dem også hvordan de tror at mennesker for 1000 år siden spiste? (eller hvor lenge siden det nå er at vi begynte å spise "loff og sirup")

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 20:51   #4
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Motstanderne!

fikk til svar:
JEg har fått streng beskjed av både gastrolegen min og fastlegen min å holde meg langt unna sånne dietter pga faren med forhøyet kolestrol og evnt hjerteproblemer i etterkant av det.

hva kan man svare på det?

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 21:01   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Motstanderne!

Du kan svare at flere av de som står bak disse diettene er både leger, indremedisinere og hjertespesialister. Men klart, deres egen fastlege er sikkert mye zmartere enn alle disse legene.

Wolfgang Lutz - lege
Fedon Lindberg - indremedisiner/lege
Robert Atkins - lege/hjertespesialist
Jan Kwasniewski - lege

Med flere. Tipper at om diettene deres var farlige, hadde pasientene deres dødd som fluer, og da hadde det nok blitt oppstandelse ja. Hvorfor har det ikke skjedd, mon tro? Hmmmm...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 23:20   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Motstanderne!

Spør om de kan spa opp en EN ENESTE stuide, og da snakker vi STUIDE, ikke en artikkel i KK som slår fast at mettet animalsk fett fører til hjerte- og karsykdommer, og i samme slengen en studie som BEVISER at høyt kolesterol (ikke at det er noen særlig stor fare for det på lavkarbo) er dødelig! Gi rem en skikkelig utfordring. Det morsomme er at sånne studier finnes ikke

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 23:30   #7
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Motstanderne!

Be dem lese boken til Uffe Ravnskov: Fett och Kolesterol är hälsosamt.
Uffe Ravnskov er dosent (tror jeg han er) ved Lunds universitet i Sverige.
Vet ikke om boka finnes på norsk, men den svenske kan kjøpes her.

Uffe Ravnskov's hjemmeside: http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Beskrivelse av boka:

Visste du


  • att kolesterol inte är ett dödligt gift, utan en molekyl som är helt oumbärlig för att våra celler ska kunna fungera normalt?
  • att högt kolesterol skyddar dig mot infektionssjukdomar?
  • att din lever producerar tre till fyra gånger mer kolesterol än vad du äter?
  • att denna produktion ökar när du äter för lite kolesterol och minskar när du äter mycket?

Runt dessa frågor och många fler informerar och diskuterar Uffe Ravnskov i boken "Fett och kolesterol är hälsosamt". Han slår hål på myterna om kolesterolet. Han pekar på att bevisen är ihåliga och hur riskfyllt det är att sänka sitt kolesterol.


Kostens betydelse för hjärtsjukdomar är en fråga som engagerar och provocerar. Hälsokontroller och kostråd är fokuserade på "kolesterolet" och det mättade fettet. Att äta smör, mjölk, ägg och kött anses farligt trots att talrika studier har visat att människor som haft hjärtattack inte har ätit mer av dessa födoämnen än andra.


Uffe Ravnskov informerar om att det finns andra aspekter på denna fråga än den som vanligen presenteras. Han är väl påläst och får oss framförallt att fundera djupare på kostens betydelse för hjärtsjukdomar och på kvaliteten hos den information som vi får.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 23:50   #8
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Motstanderne!

Det beste argumentet for DEG er vel kanskje at du føler deg bra, og vise dem at du ikke stryker med i løpet av vinteren?

Som de andre her svarer:
Motstanderne dine tar helt feil.

Dette med at kolesterol fører til hjertefeil er like smart som å påstå at:
* gule fingre fører til lungekreft, siden mange som dør av det har gule fingre
* brannbiler fører til at hus brenner, siden du alltid ser dem ved brennende hus

Skjønner det kan være vrient å banke i bordet med de gode argumentene hvis alle er uenig med deg, og du kanskje er litt usikker på dette. Vit iallefall at de er helt på jordet.

Kanskje du kan ønske deg boken til Dahlqvist til jul? (Dr. Dahlqvists guide til LCHF)


Sist redigert av jvb : 17-11-09 kl 23:57.
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 23:56   #9
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Motstanderne!

Opprinnelig lagt inn av mamma87, her.

JEg har fått streng beskjed av både gastrolegen min og fastlegen min å holde meg langt unna sånne dietter pga faren med forhøyet kolestrol og evnt hjerteproblemer i etterkant av det.

"I og med at gastrologen og fastlegen din tydeligvis har fulgt med på, eller ikke forstått, de siste 30 årene med forskning er direkte urovekkende. Lar du virkelig disse folkene fortelle deg hva som er sunt og ikke?"

-hadde jeg trolig svart. Og kanskje tipset de om "Bedre uten brød"-boka.

Edit: Du kan vise de før og etter-bildene dine, og spørre hvilket bilde du ser friskest ut på. Det er jo en helt fantastisk forskjell

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 18-11-09 kl 00:05.
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 07:55   #10
Stilken
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 89
Stilken er på en erverdig vei

Sv: Motstanderne!

Idiotskap

Jeg var hos legen min for to uker siden og tok blodprøver,min nye lege viste ikke noe om kostholdet mitt(og jeg spiser MYE bacon og egg altså) men i hvertfall, jeg hadde OPTIMALE blodprøve verdier, supert kolesterol osv, alt fungerte som det skulle, blodprøvene mine var mye bedre nn for 1 år siden...

Folk vet ikke hva de snakker om, og jeg velger å overhøre det, jeg vet at kroppen min fungerer, ja til og med nyre og leverfunksjon ble testet- JEG VIRKER...

Og jeg lever lavkarbo

__________________
7 kg borte,1 kg igjen
Tar vektnedgangen som en BONUS
Stilken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 09:55   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Motstanderne!

Du kan jo gi de denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656

Forøvrig, jeg har levd lavkarbo i forskjellige varianter i mer enn 5 år nå, og sist jeg tok blodprøve så legen at han gadd ikke sjekke kolestrolet for det var så jevnt bra de siste gangene. Før jeg begynte hadde jeg først nesten for lav, så for høyt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 10:10   #12
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Motstanderne!

tusen takk for alle svar

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 13:04   #13
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Motstanderne!

Anna Dahlqvist (LCHF) og Torkil P. Andersen (Ketolyse) er også leger, og har selv vært overvektige, og fått redusert vekt og forbedret helse vha. sine kostholdsopplegg, som de nå formidler gjennom bøker og nettsider.

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 13:12   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Motstanderne!

Hvordan KUNNE jeg glemme å skrive opp dem. *dåne* Ja, det er stort sett leger som står bak disse diettene, så hvordan folk kan si "men fastlegen min sier det er bare tull/farlig" er jo bare dødfødt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 13:56   #15
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Motstanderne!

En del motstandere bruker poenget om at Fedon & co tjener penger på dette, så de er ikke "seriøse". Som om en fastlege betalt av staten for å behandle x antall pasienter ikke tjener penger på sin virksomhet (ikke like mye penger, kanskje, men det er nå uansett et levebrød).

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 13:59   #16
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Motstanderne!

Opprinnelig lagt inn av Filakia, her.

En del motstandere bruker poenget om at Fedon & co tjener penger på dette, så de er ikke "seriøse". Som om en fastlege betalt av staten for å behandle x antall pasienter ikke tjener penger på sin virksomhet (ikke like mye penger, kanskje, men det er nå uansett et levebrød).

Det morsomme er at de samme kritikerne som regel ikke har noen motforestillinger til at feks. Grete Roede sitter med ferieus i Sør-Frankrike, betalt av norske slankere.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 14:10   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Motstanderne!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det morsomme er at de samme kritikerne som regel ikke har noen motforestillinger til at feks. Grete Roede sitter med ferieus i Sør-Frankrike, betalt av norske slankere.

Eller i den verste slankeperioden gikk på speed for å holde veknedgangen og være småbarnsmor samtidig....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 15:57   #18
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Motstanderne!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Eller i den verste slankeperioden gikk på speed for å holde veknedgangen og være småbarnsmor samtidig....

Akkurat DET har hun vel tatt avstand fra i ettertid(?)

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 15:59   #19
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Motstanderne!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det morsomme er at de samme kritikerne som regel ikke har noen motforestillinger til at feks. Grete Roede sitter med ferieus i Sør-Frankrike, betalt av norske slankere.

Jammen, hennes opplegg er jo basert på SUNT norsk kosthold, fettfattig og lett, ikke masse smør, fløte, bacon og andre feite ingredienser

Feit mat = fråtsing = dødssynd...

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 16:09   #20
pleiadene
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
pleiadene har en fantastisk aura rundt segpleiadene har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Motstanderne!

Vet ikke hvordan jeg skal starte en ny tråd, eller hvordan jeg skal gi beskjeder som de som er interessert kan få den. I MORGEN SKAL DET VÆRE ET ELLER ANNET OM VÅRT KOSTHOLD I GOD MORGEN NORGE! Dere får se på det, dere som er hjemme på den tiden! Blir spennende.

pleiadene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 16:18   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Motstanderne!

Opprinnelig lagt inn av pleiadene, her.

Vet ikke hvordan jeg skal starte en ny tråd, eller hvordan jeg skal gi beskjeder som de som er interessert kan få den. I MORGEN SKAL DET VÆRE ET ELLER ANNET OM VÅRT KOSTHOLD I GOD MORGEN NORGE! Dere får se på det, dere som er hjemme på den tiden! Blir spennende.

Øverst på siden til venstre på den svarte linjen står det ''forum'', gå inn der, der er det en liste over alle underforumer, finn hvilken som passer til det du skal poste en ny tråd om, og gå inn der, trykk på den grønne knappen det står ''Start ny tråd'' i, skriv ditt anliggende, trykk på ''legg inn ny tråd'', og vips så har du postet et nytt innlegg.
For å se om noen har svart i tråder du har startet eller svart i trykker du på Kontrollpanel, som ligger lengst til venstre på den grønne linjen øverst her

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 11:30   #22
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Motstanderne!

Leter etter div artikler på vg, kommer over mye rart, lurer virkelig på hvem Christian A. Drevon er? Disse rådene henger jo ikke på grep

Karbohydrater
Innsendt av: antioksydantet, 02/05 - 2006 kl. 13:36

Har et arvelig høyt kolestrol. Er det slik å forstå jeg må holde meg unna karbohydrater? Spiser frukt og grønt daglig, om det ikke blir 5 om dagen. All uenighet om hva som er værst av karbo eller fett gjør meg helt forvirret. Har du gode råd å gi meg?"
Hei, De praktiske rådene er at du bør holde normal vekt, ikke røyke, drive regelmessig fysisk aktivitet og spise et blandet kosthold med lite hardt fett som finnes mest i fete kjøtt- og melkeprodukter (medisterkaker, kjøttkaker, kjøttpudding, pølser, mye fårekjøtt og helmelk, lettmelk, vanlige oster, iskrem, følte, vanlig yoghurt, sjokolade og mange typer kaker). Dessuten bør du drikke filterkaffe eller pulverkaffe, men ikke kokekaffe, presskanne kaffe eller espresso pga en spesiell type kaffefett som øker kolesterolnivået i blodet. I tillegg bør du spise grønnsaker, grove kornprodukter og fisk av alle slag, og i alt du foretar deg passe på at du spiser så lite at kroppsvekten din er på et mest mulig normalt nivå. Lav karbo kost i betydniungen lite stivelsesholdige matvarer har ikke noe for seg. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon

Sunn kost i forhold til hjerte- og karsykdommer er det ....
Innsendt av: Skrulla, 02/05 - 2006 kl. 10:57

Hei! Jeg prøver å spise sunt.. og prøver å motivere mine to barn til det samme. Min datter har nå fått vite at hun har/er insulinresistens og at hun mulignes har en hormonsykdom, som medfører fare for å utvikle bl.a hjerte- og karsykdommer hvis hun ikke endrer kostholdet og får ned vekta. Hva kan hun gjøre for å forebygge disse problemene, kan hun spise "vanlig sunn kost", slik dere anbefaler i Vektklubben, eller må hun tenke "lavkarbo kost"? Det er litt av en jungel å bevege seg i....ikke lett å vite!Vi tar omega 3 selolje, beskytter det hjertet like godt som omega 3 fiskeolje? Mvh en mor"
Hei, Uten at jeg har detaljer om alder og tilstand må svaret bli generelt. Først vedrørende insulinresitens hos barn. Det skyldes i de aller fleste tilfeller høy kroppsvekt, og derfor er det helt avgjørende at kroppsvekten kan reduseres. Hos barn er det viktig å kutte ut alt godteri, potetgull, kaker og brus. I tillegg må dagene legges til rette for økt fysisk aktivitet. Så til hjertesunt kosthold som angår både din datter og alle andre som vil forebygge hjerte- og karsykdommer. Jeg skjønner at de kostråd som fremkommer i mediene kan virke forvirrende, men Statens Ernæringsråd har gitt slike råd i mange 10-år og de er fortsatt de samme: Spis lite fete kjøtt- og melkeprodukter. Rent kjøtt og skummet melk er greitt. Spar på søte saker og bruk mer av grønnsaker, alle slags typer fisk, grove kornprodukter og frukt. Pasta og poteter kan også brukes med god samvittighet. Spis passe mye slik at vekten er normal. Kaffedrikkere bør holde seg til filterkaffe eller pulverkaffe, og ikke bruke kokekaffe, espresso eller presskannekaffe pga kaffefett som er meget sterkt kolesterol økende. Dette er de viktigste rådene. Generell lavkarbo kost har intet for seg i denne sammenhengen, men det er viktig å spare på sukkeret for alle og spesielt for personer med dårlig insulinfølsomhet. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon

Lavkarbo istedet?
Innsendt av: Morten Hallangen, 26/10 - 2009 kl. 07:57

Er det en tanke å råde unge mennesker til å spise lavkarbo med mye fett istedet for et kosthold som beviselig gir dem for mye karbo og transfett?"
Hei, Det er ikke noe bra forslag å spise lavkarbo kost for unge eller voksne. Du får mer transfett i deg ved lavkarbo kost enn ved rikelig med stivelsesholdige matvarer som overveiende kommer fra de mest ressursvennlige matvarene fra planter. Både helse og natur vil tjene på at vi spiser mye planteføde og begrenser inntaket av kjøtt- og melkeprodukter. Hilsen Christian A. Drevon

Hvor nødvendig er det med smør?
Innsendt av: Mamma som lurer, 26/10 - 2009 kl. 07:08

Hei :-) Har to jenter på 11 og 14 som ikke ønsker å ha smør på brødskiva. Hvor viktig er dette? Har ellers ett sunt, normalt kosthold. "
Hei, Smør bør hverken barn eller voksne spise på brødskiven. Myke plantemargariner er klart å foretrekke, men man trenger slett ikke fett på brødskivene. Pass på et sunt kosthold forøvrig, og det er glimrende! Hilsen Christian A. Drevon Mettet fett
Innsendt av: Osvar, 02/05 - 2006 kl. 14:32

Hvorfor er du så mot mettet fett, etter hva jeg har skjønt så er det brensel for hjertet? "
Hei, Alle slags typer fett kan brukes som brenstoff for hjertet, men det mettede fettet øker konsentrasjonen av kolesterol i blodet slik at sjansen for å få hjerteinfarkt øker sterkt. Hilsen Christian A. Drevon

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 11:39   #23
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Motstanderne!

Spiser du sunt nok? Kan man bøte på et usunt kosthold med å ta vitaminpiller? Har du spørsmål om kosthold, eller om sammenhengen mellom kosthold, vekt og helse, så send dem til professor i ernæring og lege Christian A. Drevon. Han sitter i fagpanelet i Vektklubb.no, og jobber som forskerleder ved Universitetet i Oslo.

akkurat ja..

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 11:42   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Motstanderne!

Ja, Drevon er vi glad i her inne
Nei, han er så firkanta og lite oppdatert at det er helt utrolig. Og at han har fått den posisjonen han har gjort er jo bare med på å forsterke usikkerheten hos folk. Jeg har lest så mange hårreisende råd fra han at jeg tror jeg må slutte med det, for jeg fyrer meg så ille opp
Og han er konsekvent sånn spydig i forhold til spørsmål om lavkarbo, jeg kan liksom lese at han himler med øya i svarene sine om noen tar det opp i spørsmål til han, for dét er jo helt idioitisk, å skulle kutte ut pasta og masse frukt når man har diabetes, liksom. Grrr.
Jeg mener, det er en ting å gi de rådene han gir, men det å samtidig være så fanatisk lukket for at det finnes andre løsninger enn hva Statens Ernæringsråd har bestemt at er sunt og bra er jo bare trist. Særlig når som Nasjonalt råd for ærnering har anerkjent kaborhydratredusert kost som middel for vektregulering!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 13:55   #25
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Motstanderne!

Sitat:

en spesiell type kaffefett som øker kolesterolnivået i blodet

Hadde ikke hørt ordet kaffefett før så til info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cafestol :

Sitat:

Cafestol is a diterpene molecule present in coffee.

A typical bean of Coffea arabica contains about 0.6% cafestol by weight. Cafestol is present in highest quantity in unfiltered coffee drinks such as French press coffee or Greek coffee. In filtered coffee drinks such as drip brewed coffee, it is present in only negligible amounts.

Studies have shown that regular consumption of boiled coffee increases serum cholesterol by 8% in men and 10% in women. For those drinking filter coffee, the effect was only significant for women.

Cafestol has also shown anticarcinogenic properties in rats.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no