Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-08, 13:47   #1
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

Det var salg på brokkoli her så jeg kjøpte inn en hel haug. Men jeg er ikke så begeistret for den tykke stilken/stammen på brokkolien. Har brukt å hive den faktisk . Syns det bestandig er deler av den som blir seig og trævlete å spise.
Men det er jo sikkert mye sundt i den.

Nå har jeg tatt vare på stilkene/stammene. Men hva kan jeg gjøre med dem for å unngå at de blir seige og trævlete?

Tenkte kanskje å koke dem en halv time eller mer å så lage noe mos av dem.
Noen forslag?

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 13:50   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

Skreller du dem blir de ikke trevlete da, men kan du ikke julienne dem da?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 13:54   #3
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

Del opp, kok og mos med stavmikser. Lag eggestand og ha brokkolimos i. Stek i brødform til den er fast. (Har mer utfyllende oppskrift et eller annet sted hvis noen vil jeg skal lete.)

martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 14:06   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

Hentet fra et annet forum:

Brokkolistilker med soya

Sitat:

Hvorfor bruker vi bare brokkoliblomstene? Stilken er også god mat.

1-2 brokkolistilker
1 ss olivenolje
1 hvitløksfedd
1 ss soyasaus

Skrell eventuelt brokkolistilkene med en potetskreller hvis de er litt treene. Skjær dem i tynne staver. Stek dem i olje og press over hvitløken. Hell over litt soyasaus og server dem varme eller kalde.

Har ikke prøvd selv, men det høres jo godt ut.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 14:23   #5
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

Jeg pleier å bruke stilken i lapskaus, suppe ol.

  Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 14:24   #6
Rattata
Seniormedlem
 
Rattata sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 1.929
Rattata har veldig mye å være stolt avRattata har veldig mye å være stolt avRattata har veldig mye å være stolt avRattata har veldig mye å være stolt avRattata har veldig mye å være stolt avRattata har veldig mye å være stolt avRattata har veldig mye å være stolt avRattata har veldig mye å være stolt avRattata har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

Jeg damper alltid brokkolistammen sammen med bukettene. Skjærer stammen "ren", kutter den opp i tynne skiver og de blir like gode som resten.

__________________
Min journal: Rattata langs veien

Bloggen min
______________________________
Rattata er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 15:50   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

Jeg skreller stammen og skjærer den i biter og har det i wook og sånn.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 16:23   #8
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

Jeg gir den til kaninen jeg

__________________
På tide å bytte signatur...?
Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 20:07   #9
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva kan man gjøre med brokkolistammen?

Så et program med hun - den svenske TV kokken Tina - som sa: Stilkene på blomkål og broccoli har like mye vitaminer som toppen. Hun pleide å kutte de noe finere og ha de i kokende vann 5 min før resten.

Må si at det bare har vært meg som har spist de - resten av fam tar bare topper.

Men - så oppdaget jeg en oppskrift her inne på blomkål /broccoliris

Etter sekunder med stavmix og 7 min i mikro smaker alt like godt. En genial oppskrift

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
cottage cheese - hva kan man bytte ut det med ? Camilla M Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 02-08-07 23:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no