Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-02-06, 10:42   #1
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk
Lightbulb

Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Jeg gleder meg egentlig litt til å se Vektklubb.no bortforklare denne 8 års intervensjonstudien som inkluderte nesten 50.000 mennesker!

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/295/6/629

Hva er testet? Om en omlegging til lavfett diett (ala vektklubb.no) reduserer faren for å utvikle brystkreft. Og hva ble konklusjonen?

De fant - etter 8 år - at der var ingen signifikant forskjell mellom lavfett-gruppen og en kontrollgruppe som spiste et "sunt" nord-amerikansk kosthold!

Bortforklaringene har allerede begynnt - men uansett hvordan en vrir og vender på det:

En lav-fett diett reduserer ikke faren for å utvikle kreft.
Det er vel lov å være litt hoverende nå? Bare litt?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".

Sist redigert av HP : 08-02-06 kl 14:24.
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 10:46   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 10:47   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Alltid lov å hovere når man vet at man har rett.....

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 14:36   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Forskning.no har rapportert om studien: http://www.forskning.no/Artikler/200.../1139320678.89

Noen som har lest noe fra andre kilder? Er den kommentert på vektklubb.no? Iset?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 18:14   #5
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Om du leser det siste i min dagbok vil du finne MANGE kommentarer, og de som er skrevet der er kommentert med at man legger ikke sin tillit til det som er skrevet på internett, og forskere kan komme frem til hva som helst bare de er betalt av riktig side.

Men det gjelder tydeligvis IKKE de forskerne som sier at fett ER helsefarlig

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 18:56   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Opprinnelig lagt inn av Caxa

Om du leser det siste i min dagbok vil du finne MANGE kommentarer, og de som er skrevet der er kommentert med at man legger ikke sin tillit til det som er skrevet på internett, og forskere kan komme frem til hva som helst bare de er betalt av riktig side.

Men det gjelder tydeligvis IKKE de forskerne som sier at fett ER helsefarlig

En studie som involverer totalt 150.000 mennesker, og som har gått over 8 år, publisert i Journal of American Medical Association (JAMA) er ikke som andre studier på internett. Den er i aller høyste grad veldig seriøs, og forskerne selv er overrasket / misfornøyd med resultatet. Noen ganger vinner statistikken!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 19:37   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Hah !! To tråder med motsatt fortegn !! Kult...
Svarer det samme her og jeg

Jeg terper hele tiden på at det ikke finnes en løsning som passer for alle eller funker for alle ! Hva som er sunt eller ikke er relativt. Som flere her inne har påpekt - meg selv inkludert - så finnes det alltid en rapport som støtter ditt syn. Uansett hva slags syn du har !


....that's my story and I'm sticking to it !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 20:15   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Nille: Det studien viser er at hvis målet er å holde helsa så kommer du like langt ved å spise vanlig norsk (pizza inkludert), som å spise vektklubb.no eller grete rohde.

Individuelle variasjoner vil der jo alltid være - spesielt når det kommer til vekttap, men slanking var ikke tema for denne studien.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 21:50   #9
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Opprinnelig lagt inn av Nille

Hah !! To tråder med motsatt fortegn !! Kult...

Hvilke tråder er det du tenker på og hvordan motsatt fortegn??

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 22:44   #10
JEHAGEN
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Innlegg: 23
JEHAGEN er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Det var morsomt å høre forskeren forklare det på BBC World Service:

- Kommer dere til å utføre grundigere studier ettersom dere ikke fant noen sammenheng mellom fett og brystkreft?

- Nei, dette er den definitive studien. Det er vanskelig å gjøre det grundigere.

Ja da så.

JEHAGEN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 10:16   #11
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Bergens Tidende skriver om studien idag: http://www.bt.no/forbruker/helse/article242418.ece

I tillegg har de hentet en generell kommentar fra DVP: http://www.bt.no/innenriks/article242417.ece

Noen flere norske medier?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 19:49   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Bergens tidene konkluderer med at det hjelper ikke passe kostholdet, akkurat dette strider jeg imot. Mener jo at lavkarbodiettene er løsningene på alle sykdommer untatt de smittsomme. selv ikke karbohydratene fikk skylden for diabetes. spørsmålet er da om de testet dette mot en lavkarbogruppe ala atkins. Det var sikkert 60% karbo mot 80% karboh.

DVP anbefaler bare 15% protein, jeg syns det var lite. jeg tror jeg har ligget langt over det i de siste fire årene, skulle gjerne visst hvorfor en ikke bør over 15% Protein.

Men for all del det er jo positivt at fett ikke har skylden lengre Kanskje det er noe i den dietten som sier en kan spise hva en vil bare det er til faste tider. Ingen diett, dietten.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 20:14   #13
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Bergens tidene konkluderer med at det hjelper ikke passe kostholdet, akkurat dette strider jeg imot. Mener jo at lavkarbodiettene er løsningene på alle sykdommer untatt de smittsomme. selv ikke karbohydratene fikk skylden for diabetes. spørsmålet er da om de testet dette mot en lavkarbogruppe ala atkins. Det var sikkert 60% karbo mot 80% karboh.

DVP anbefaler bare 15% protein, jeg syns det var lite. jeg tror jeg har ligget langt over det i de siste fire årene, skulle gjerne visst hvorfor en ikke bør over 15% Protein.

Men for all del det er jo positivt at fett ikke har skylden lengre Kanskje det er noe i den dietten som sier en kan spise hva en vil bare det er til faste tider. Ingen diett, dietten.

Denne undersøkelsen har sett på det som er det normale vs det som er det offisiellt anbefalte. Om Atkins hadde blitt inkludert som en tredje side så ville det vært fantastisk! Men ikke noe videre sansynlig med det første...

Når jeg leste endel av kommentarene til selve studien så pekte den egentlig i retning av et kosthold ala Lindberg, Atkins vedlikehold, South beach. pekte

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 10-02-06, 11:23   #14
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel
Lightbulb

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Undersøkelsen omfatter også hjerte- og karsykdommer i tillegg til kreft. Hovedkonklusjonen er faktisk at kostholdet ikke har noen stor betydning for helsen! Vi kan nok derfor ikke tolke resultatet som entydig støtte til et kosthold med mye fett og lite karbo, men det slår ihjel myten om at det å redusere fettinntaket har helsemessig gevinst. Undersøkelsen viser heller ingen sammenheng mellom fiber i kosten og kreft, karbohydrater og diabetes - og heller ikke generelt mellom vitamintilskudd og helse. Jeg legger ved linken til artikkelen i The New York Times.

http://www.nytimes.com/2006/02/08/he...rticle_popular

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 13:48   #15
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill
Thumbs up

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Opprinnelig lagt inn av HP

Bergens Tidende skriver om studien idag: http://www.bt.no/forbruker/helse/article242418.ece

I tillegg har de hentet en generell kommentar fra DVP: http://www.bt.no/innenriks/article242417.ece

Noen flere norske medier?

Ja, jeg tror denne artikkelen har stått også i Adresseavisen og også noen andre store regionsaviser. Til og med VG skrev om den!

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 14:00   #16
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Opprinnelig lagt inn av janmesi

Ja, jeg tror denne artikkelen har stått også i Adresseavisen og også noen andre store regionsaviser. Til og med VG skrev om den!

Jeg har ikke funnet noe på vg.no - leter sånn med gjevne mellomrom

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 15:49   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk
Thumbs down

Her har dere en interessant tolkning av fett-undersøkelsen...

http://www.bt.no/forbruker/helse/article242418.ece

Sitat:

- Det er ingen grunn til å tro at vi kan fjerne alvorlige sykdommer ved å legge om kosthold eller gå på spesielle dietter. Folk har altfor stor tro på at sammensetningen av maten de spiser har effekt på helsen deres. I stedet for å skjele til hva de spiser, burde de heller tenke på hvor mye de spiser, om de trimmer og om de røyker, mener hun.

Nei, så klart ikke kostholdet har NOEN effekt på helsa.

Sitat:

Og som om ikke det er nok, en annen hardnakket myte blir også knust: amerikanere flest tror at karbohydrater i kosten øker risikoen for å utvikle diabetes, uavhengig av samlet kaloriinntak. Forskningsrapporten underbygger ikke denne antakelsen.

Jaha?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 16:18   #18
Danioh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 38
Innlegg: 36
Danioh er på en erverdig vei

Sv: Her har dere en interessant tolkning av fett-undersøkelsen...

Haha, det er til å grine av. De finner alltid en måte å vinkle det på, men dette er noe av det dummeste jeg har hørt.

Danioh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedme Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 14:05   #19
Lynx Lynx
Medlem
 
Lynx Lynx sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: på et lite rom på 666 dm2, foran en dataskjerm.
Innlegg: 64
Lynx Lynx har en fantastisk aura rundt segLynx Lynx har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Kverulant som jeg er må jeg si at jeg ventet å finne en forklaring på at lav-fett ikke er sunt (altså at lavfett var usunt) , da jeg fulgte linken til overskriften fremst på forumet.

Men så var det bare en diskusjon om at lavfett ikke var sunnere enn fett...

LL

__________________


Jeg prøver igjen etter babyen.


"Jeg kan forestille meg viktigere ting folk kan gjøre enn å bekymre seg over formen på magen. "
Mary Steenburgen
Lynx Lynx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: alt som fungerer.. så lenge det er lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 14:37   #20
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare!

Jeg gleder meg til der kommer store studier som konkluderer med HVORFOR lav-fett ikke er sunt. Men i denne omgangen så var det jo greit å få bekreftet at den sannheten som ledende eksperter forfekter ikke er noen sannhet - også objektivt sett.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no