Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Spent på brød-eksperiment

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-10, 11:50   #1
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Spent på brød-eksperiment

Nå er jeg spent, altså. Jeg eksperimenterer med et brød. På Ultra fant jeg Spielbergers sojamel, som har 3 karber pr. 100 gram.

Jeg har prøvd mye brøderstatninger, men alle har store mengder egg og ost og jeg begynner å bli litt lei av eggesmaken. Så jeg har prøvd å modifisere min oppskrift på vanlig pizzabunn med hvete og endte opp med følgende:

3 dl sojamel
2 ts fiberhusk
1 ss hvetemel (vet ikke hvorfor, bare en følelse av at det gjør brødet bedre)
1 pakke tørrgjær
1 ts salt
1 dl linfrø
1,5 dl lunkent vann
0,5 dl olivenolje

blandet alt det tørre, tilsatte det våte og rørte sammen. Stappet deigen oppi en brødform dekket av bakepapir og strødde litt sesamfrø på toppen for syns skyld. Deigen har nå stått 30 minutter til heving og den hever i hvertfall slik som vanlig brød gjør. Jeg har bestemt meg for å la den heve i en time før jeg setter den i ovnen.

Noen som har forslag til hvor lenge jeg bør la dette steke? En halvtime på 180 grader?

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 11:54   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spent på brød-eksperiment

Hva med å bytte ut hvetemelet med glutenmel? Det er gluten s0m får deigen til å bli elastisk 0g fin 0g kanskje 0gså til heving?

Steking må du bare prøve deg frem til.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:02   #3
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Spent på brød-eksperiment

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hva med å bytte ut hvetemelet med glutenmel? Det er gluten s0m får deigen til å bli elastisk 0g fin 0g kanskje 0gså til heving?

Steking må du bare prøve deg frem til.

Fordi jeg ikke har glutenmel? Takk for tipset. Blir dette vellykket så skal jeg kjøpe meg glutenmel og bruke det i stedet.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:42   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spent på brød-eksperiment

Mente j0 ikke du skulle gjøre det i dag, men siden en gang, siden du er så ivrig på disse brøderstatningene.. F0rtell hv0rdan børdet ble da, spent på resultatet jeg

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:11   #5
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Spent på brød-eksperiment

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Mente j0 ikke du skulle gjøre det i dag, men siden en gang, siden du er så ivrig på disse brøderstatningene.. F0rtell hv0rdan børdet ble da, spent på resultatet jeg

Det smakte helt forferdelig. Total fiasko. Tror kanskje ikke jeg lot det heve lenge nok. Kanskje det blir bedre når det blir kaldt.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:18   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spent på brød-eksperiment

Du tr0r ikke det er s0yasmaken da? Ellers tr0r jeg bakepulver er bedre enn gjær i slikt brød. Gjær trenger sukker av n0e slag f0r å heve tr0r jeg feks fra mel.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:27   #7
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Spent på brød-eksperiment

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Du tr0r ikke det er s0yasmaken da? Ellers tr0r jeg bakepulver er bedre enn gjær i slikt brød. Gjær trenger sukker av n0e slag f0r å heve tr0r jeg feks fra mel.

Sikkert. Brødet fikk liksom samme konsistens som peanøtt-smør og da helt uten noen smak jeg klarte å kjenne igjen.

Tror jeg holder meg til disse lappene jeg lager av oppskriften i "Sprø pizzabunn"-tråden. De smaker i det minste godt.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 13:36   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spent på brød-eksperiment

Har du prøvd ziggy lapper? Da slipper du helt unna s0ya. De består av egg, hvit0st 0g c0ttage cheese 0g er vannvittig g0de!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 09:15   #9
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Spent på brød-eksperiment

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Har du prøvd ziggy lapper? Da slipper du helt unna s0ya. De består av egg, hvit0st 0g c0ttage cheese 0g er vannvittig g0de!

Jeg har prøvd ziggy-lapper og syntes de var gode. I går fant jeg oppskrift på Oopsie rolls. De og Ziggy er jo litt to sider av samme sak, men likevel så foretrekker jeg av en eller annen grunn Oopsie rolls. Det står faktisk en porsjon av disse i ovnen akkurat nå.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 18:40   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Spent på brød-eksperiment

Har heller aldri funnet noe godt alternativ til brød. Lapper smaker omelett og brød smaker rømme og cottage cheese innblandet noe udefinerbart.

Jeg har til slutt funnet ett alternativ og det er pizzabunner, slik som du. Og det funker fint

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 18:43   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spent på brød-eksperiment

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

brød smaker rømme og cottage cheese innblandet noe udefinerbart.

Prøvd karins beste brød? Det er ordentlig grovbrød. Selv syns jeg varianten med frø i stedet for nøtter er best.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 15:46   #12
Jademor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 8
Jademor er på en erverdig vei

Sv: Spent på brød-eksperiment

Dette er, for meg, det beste lavkarbobrødet:


Lavkarbobrød.


8 egg
8 ss linfrø (knust med stavmikser, eller lagt i bløtt i to timer)
120 gr kruskakli
100 gr sesamfrø
90 gr solsikkekjerner
3 ts bakepulver
1 ts havsalt
1 ts splenda
6 ss olje
1 boks creme fraiche

Rør egg og creme fraiche til luftig konsistens, (ikke eggedosis). Ha i resten.
Hell røren på bakepapir i to brødformer. 180 gr, nederste rille i 55 min.

Ps) Knus linfrøene med en stavmikser, eller legg dem i bløtt ca 2 timer. (ikke mye vann). Er også godt å strø litt sesamfrø oppå brødene før de stekes.


Jademor

Jademor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins eller noe sånt:P Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spent... Nila Generell diskusjon 0 24-06-07 22:39
Er spent nå... stinasol Spørsmål og svar 1 28-08-06 22:55
Mitt eksperiment...muffins a la prinsessebrød...nesten. Borealis Bakst 7 12-06-06 11:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no