Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Milky way

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-12, 10:15   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Milky way

fant denne unike oppskriften på mars-sjokolade http://lilleu.blogg.no/1330805170_drops_of_jupiter.html
Milky way

Base

  • 1/2 dl sukrin
  • 2 ss vann
  • 1 eggehvite
  • 1/2 dl vikingmelk
  • 30 g mørk, sukkerfri sjokolade, hakket
  • 10 g kakaosmør

Karamell

  • 2 ss yaconsirup
  • 1 ss kokosolje, romtemperert
  • 4 dråper stevia english toffee
  • en klype salt

Trekk

  • mørk, sukkerfri sjokolade til dypping

Fremgangsmåte:
  1. Ha sukrin og vann i en lite gryte. Kok opp og la det koke i 10-15 minutter. Den skal reduseres, men ikke så mye at vannet koker helt bort.
  2. Samtidig som sukrinlaken koker: Ha vikingmelk i en annen liten gryte, og gi den et oppkok. La den koke på svak varme til den er tykk (nesten fast). Tilsett da sjokoladen og kakaosmøret, og ta det hele av varmen. (Det blir ganske klumpete - no worries!)
  3. Når sukrinlaken er nesten klar: Stivpisk eggehviten, gjerne i kjøkkenmaskin. Hell så den varme sukrinlaken sakte oppi mens vispen går. Forsett å piske til den former stive, blanke topper (det tar ikke så lang tid).
  4. Ha i sjokoladeblandingen og fortsett å piske i et lite minutt, til alt er godt blandet.
  5. Smør blandingen ca 1 cm tykk utover en bit plastfolie på en tallerken eller lignende (eller bruk små former), og sett den i fryseren.
  6. Bland sammen ingrediensene til karamellen, smør den over sjokoladebasen. Sett det hele i fryseren en liten stund til.
  7. Del opp i barer i ønsket størrelse, og dekk med smeltet sjokolade. La stivne.
  8. Spis!


Fotnoter:
  1. Det virker som en litt omstendelig prosess, ser jeg nå som jeg skrev det ned punktvis, men jeg LOVER at de ikke er vanskelig å lage! Neste gang skal jeg prøve å ta bilder av prosessen, så det er lettere å se
  2. Du selvfølgelig ikke bruke sukkerfri sjokolade. Den må ikke være mørk heller, om du ikke vil. Jeg sier det, selv om det kanskje sier seg selv
  3. Det går helt sikkert an å bytte ut kakaosmøret med mer sjokolade. Jeg ville da brukt litt mer, kanskje 20 g?
  4. Yaconsirupen kan byttes ut med honning, men da vil også karamellfyllet smake honning.
  5. Kokosoljen må være romtemperert, ikke smeltet, ellers er det umulig å blande den med sirupen.
  6. Steviaen kan sløyfes, men den gir god karamellsmak.
  7. Oppskriften ga meg 6 små barer, men antallet vil variere ut ifra størrelsen du ønsker og hvor mye røre du spiser.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 14:44   #2
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Sv: Milky way

omg.. jeg sikler nesten!!
Stevia english toffee.. må det bestilles?

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 15:04   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Milky way

Opprinnelig lagt inn av smokkedoris, her.

omg.. jeg sikler nesten!!
Stevia english toffee.. må det bestilles?

iherb.com

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 19:24   #4
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Sv: Milky way

jeg laget disse idag, og maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan de var gode!

Bytta dog litt om på oppskriften. laga min vanlige fudge-oppskrift istedet for karamellen over her og bytta da ut litt av sukrinen med yaconsirup.

(fløte, smør, vaniljepulver, sukrin og yacon)

Ble helt kurrant den altså!

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 21:17   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Milky way

Opprinnelig lagt inn av smokkedoris, her.

jeg laget disse idag, og maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan de var gode!

Bytta dog litt om på oppskriften. laga min vanlige fudge-oppskrift istedet for karamellen over her og bytta da ut litt av sukrinen med yaconsirup.

(fløte, smør, vaniljepulver, sukrin og yacon)

Ble helt kurrant den altså!

Så bra!! Lagde du med vikingmelk?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 13:15   #6
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

Sv: Milky way

ja, men tror jeg skal doble røra neste gang fordi det ble så lite vikingmelk at når den kokte bort ble det så klumpete at det tilslutt var bare røre på vispen, haha. sikkert lettere å lage større mengde..

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 17:22   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Milky way

Mon tro om kokosmelk kan erstatte vikingmelka? da blir det færre karbo også (hvis man velger riktig kokosmelk).

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no