Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

hvor hører jeg til?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-08-11, 23:35   #1
smokkedoris
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 23
smokkedoris er på en erverdig vei

hvor hører jeg til?

litt usikker på kostholdet mitt, vet ikke helt hvilken retning jeg går.

jeg gikk ned 10 kilo ifjor ved å kutte karbene til under femti (+/-) og holdt fett på minimum, og spiste så masse proteiner jeg gadd. foruten i helger da jeg spiste 'vanlig'
greia er at jeg synes det er veldig kjedelig og lite spennende mat etterhvert. og vanskelig å lage samstemte måltider med familien, som selvsagt ønsker ihvertfall mer fett.
så hopper jeg av...

nå har jeg nyss kutta karbs igjen, og finner maaaaange gode oppskrifter her inne. men da selvsagt med masse fett (som jeg btw synes er veldig gode!)

så til det egentlige spm; jeg har ikke gjennomført noen induksjon( to uker uten kaffe?wtf?) kan jeg hoppe rett på et kosthold med lavkarbo?

OG.. hvis jeg spiser litt mer karbs enn anbefalt (mulig ca 50g for dagen) bør jeg spise mer eller mindre fett?

Og vil et sånt kosthold overhodet ha virkning hvis man 'bryter' karbogrensen en dag i uka? (jeg ser for meg en kostholdsendring som godt kan vare livet ut, men vil gjerne kunne spise 'normalt' en dag i ny og ned.)

Jeg har ikke mange kilo igjen til drømmevekta. 5, max 10.

Hva bør jeg gjøre?

Og TAKK hvis du gadd å lese

smokkedoris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: annet Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 00:21   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: hvor hører jeg til?

Opprinnelig lagt inn av smokkedoris, her.

litt usikker på kostholdet mitt, vet ikke helt hvilken retning jeg går.

jeg gikk ned 10 kilo ifjor ved å kutte karbene til under femti (+/-) og holdt fett på minimum, og spiste så masse proteiner jeg gadd. foruten i helger da jeg spiste 'vanlig'
greia er at jeg synes det er veldig kjedelig og lite spennende mat etterhvert. og vanskelig å lage samstemte måltider med familien, som selvsagt ønsker ihvertfall mer fett.
så hopper jeg av...

nå har jeg nyss kutta karbs igjen, og finner maaaaange gode oppskrifter her inne. men da selvsagt med masse fett (som jeg btw synes er veldig gode!)

så til det egentlige spm; jeg har ikke gjennomført noen induksjon( to uker uten kaffe?wtf?) kan jeg hoppe rett på et kosthold med lavkarbo?

Jepp

Sitat:

OG.. hvis jeg spiser litt mer karbs enn anbefalt (mulig ca 50g for dagen) bør jeg spise mer eller mindre fett?

En generell regel sier at man bør vurdere og redusere fettet når man kommer over 72g kh pr dag (Lutz), men dette vil nok være litt individuelt. Prøv deg fram!

Sitat:

Og vil et sånt kosthold overhodet ha virkning hvis man 'bryter' karbogrensen en dag i uka? (jeg ser for meg en kostholdsendring som godt kan vare livet ut, men vil gjerne kunne spise 'normalt' en dag i ny og ned.)

Ser ikke noe problem med det når du har nådd målet ditt, vær bare obs på om det trigger søtsug/karbohunger slik at det etterhvert ikke blir bare EN dag i uka...

Sitat:

[Jeg har ikke mange kilo igjen til drømmevekta. 5, max 10.

Hva bør jeg gjøre?

Du bør finne et kosthold du er komfortabel med over tid. Er det viktig for deg og nå målet ditt (husk målebånd, vekta kan godt være den samme selv om klærne sitter løsere/bedre...), spis lavkarbo over den tiden det tar- uten karbodag. Det kan du vente med til målet ditt er nådd

Sitat:

Og TAKK hvis du gadd å lese

Bare hyggelig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 01:25   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: hvor hører jeg til?

Om jeg var deg ville jeg prøvd å finne en måte du kan spise såkalt normalt på uten at det blir forhøyt inntak av karbohydrater. Finne noen lure løsninger og ihvertfall passe på at GI'n er lav. Om du velger å spise mer av karbohydrater en dag kan du minke litt på fettinntaket siden de ikke begge trengs som energikilde. Mye av begge i samme måltid er ikke så lurt om glukoselageret i kroppen din er fullt fra før. Med Atkins kan du trappe opp karbohydratinntaket. Da begynner man strengt.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva hører du på nå? Musikktips Jorkla Generell diskusjon 186 15-08-11 22:59
Er her jeg hører hjemme marjusen Mer enn 30 kg overvekt 6 29-08-10 12:03
Fortsatt litt usikker på hvor jeg hører hjemme zee Dr Lindbergs 3 03-03-09 22:01
Hvor hører jeg til? Mentira Kostholdsfilosofier 5 23-02-08 23:58
Ser at det er her jeg hører hjemme ... Tittentei Ketolysekuren 1 22-08-07 00:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no