Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-09, 15:28   #1
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Hei!

Dere som kjenner meg vet jeg nå har ei lita tulle i armene. Hun fullammes.
Jeg slet etter sist svsk med det jeg kaller ulvehunger, jeg var skammelig sulten og (etter ikke å ha gått opp noe som helst i svsk) så gikk jeg opp 12 kg i løpet av et år . Denne gangen gikk jeg NED 5 kg (er 170cm og rundt 68-70 vanligvis, var 64 etter fødsel), og mye av det tror jeg var muskelmasse som var borte. Hadde latent svsk-diabetes.

Jeg kjenner nå at ulvehungeren er tilbake. ÅÅÅÅÅ så sulten! Jeg spiser ikke lav-GI nå. Men jeg tror jeg burde. Jeg har store problemer med å unngå det jeg kan spise av søtt på kveldene. Jeg har nå gått opp 4kg siden fødselen siden jeg sprekker på pepperkaker, chips og kakaokuler for tiden...

Problemene er disse (kall meg gjerne ortorektiker, men det er ikke frivillig): Jeg er allergisk mot melkeprodukter av alle slag. Barnet får kolikk av alt av salatgrønt, kålfamilien, løkfam, blomkål, brokkoli, paprika, muligens og av de groveste knekkebrødene... Ammingen gjør at jeg trenger 500kcal mer enn vanlig. Og jeg må ikke i ketose. Jeg tar multivitmineral, kalsium, trankapsler...

Hva kan jeg spise og holde vekta? Da m nok kalorier og næring...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 15:47   #2
bondetuppa
Medlem
 
bondetuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Haugalandet
Alder: 48
Innlegg: 226
bondetuppa er ny på veien

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Som "snop" foreslår jeg eggemelk med kakao. Har selv melkeintoleranse så jeg bytter ut smøret med cocosa pure. En stor kopp av dette hjelper iallefall meg hvis jeg har lyst på noe godt eller som et mellommåltid.

__________________
Sterkest er den person som heller vinner over seg selv enn andre (lao-tze)
bondetuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - uten gluten og melkeproteiner. Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 20:13   #3
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Kraftig bærsmoothie med cocosa og proteinpulver? Det er en del oppskrifter på godis som føles som vanlig mat men som "ortorektikere" kanskje kan godta i "Kjernesunn familie". Det er noen fantastiske sjokoladekuler med bl a dadler, kokosfett, kokosmel, kakoapulver. Verken lav-karb, -kcal eller -GI, men mitt hoppete blodsukker tåler disse.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 20:24   #4
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Avocado?

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 21:26   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Bær, belgfrukter (erter, bønner, linser), nøtter og små mengder frukt er jo typisk for lav GI kosthold.
Avocado, aurbergine, sopp, squash, tomat, agurk, asparges hvis du tåler det.
En liten porsjon brun ris, potet eller fullkornspasta.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 21:28   #6
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Sitat:

Kraftig bærsmoothie med cocosa og proteinpulver?

Får jeg melkefritt proteinpulver ("whey" = melk)? Hvor kult er det å bruke kjempemasse soja når jeg ammer? Østrogen minker ellers melken og soja brukes i overgangsalderen...trodde jeg. Hvilke andre typer proteinpulver finnes?

Avokado er jeg storforbruker av! Det går vel en hel om dagen...

Bønner og andre belgfrukter, samt agurk(!) er på kolikklista her i huset også... men en god liste ellers!
Er potet lav-GI?

I dag har jeg laget mer fornuftige muffinser.
Fullkorn, med banan som (delvis) sukkererstatter og mye mindre fett og en hel kopp med bær...
En start i alle fall!!!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen


Sist redigert av Megvel : 09-11-09 kl 21:36.
Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 21:44   #7
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Jeg spiser etter South Beach prinsippene - det er først induksjonsfase og så gradvis opptrapping på trege karbohydrater. Jeg spiser nå 1 frukt om dagen, 1 yoghurt om dagen (vet du ikke kan ha det, men for å illustrere), fullkornstortilla og i går spiste jeg et rundstykke uten å få cravings. Så det er fullt mulig å spise en del karbohydrater uten å tippe over i sukkerrushet.

Fullkornswrap (om du kan ha det) kan fylles med kylling, hummus, sjampinjong (om du kan ha det), tomat (om du kan ha det) og andre grønnsaker.

Ellers mener jeg å huske at Fedon har noen prinsipper for hvordan man kan få ned GI-effekten. F.eks ved å spise fiskepålegg eller leverpostei når man spiser brød. Jeg husker virkelig ikke hvordan det der var, men det er jo verdt å sjekke det ut. Kanskje kan du lage nøttebrød som her inne eller spise pumpernickel? Sistnevnte metter bra og gir liten blodsukkerstigning hos meg.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 21:51   #8
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Sitat:

pumpernickel

er laget på surdeig = surmelk

Fullkornstortilla har jeg vitterlig i skapet!!! Lunsj i morgen!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:06   #9
Gobolla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Er potet lav-GI?

Ifølge Fedon er IKKE potet lav-GI. Poteter har GI fra 73 til 93. Han sier at alt under 35 er lav GI, 35-55 for middels, og alt over 55 for høy.
Men hvis man følger Fedons prinsipper så er det balansen i måltidet som er viktig. Et av måltidene kan bestå av en såkalt c-del, f.eks en liten potet, men da har du brukt opp den C'en for den dagen.

  Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 00:31   #10
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

er laget på surdeig = surmelk

Fullkornstortilla har jeg vitterlig i skapet!!! Lunsj i morgen!

Rugbrod da? IKEA har en saann svart rugbrodmix jeg mener er melkefri...

Ellers er sotpotet vistnok bedre enn vanlig potet ifolge South Beach. Sotpotet er stort i USA... gresskarsuppe er ogsaa i grenseland over hva som er tillatt, men det er forbausende godt, altsaa.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 00:39   #11
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Hva med soyayoughurt da? Kan du spise det?

Vanskelig det der når man har allergier. Jenta min har nøtteallergi, og jeg leser stadig vekk "kan inneholde spor av nøtter". Jaja, greit nok, men hvilke nøtter?

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 23:34   #12
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Hvilke andre typer proteinpulver finnes?

Jeg har et av hampefrø også.. Det er svindyrt og kjøpt fra Gimle økologisk, en "kusine" av Gimle parfymeri i Oslo.

Ellers finnes det visst risproteinpulver i følge denne kjernesunne boka. Soya hadde jeg holdt meg lagt unna. Kan rå egg være noe for å øke proteinmengden?

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 10:22   #13
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Lav GI uten grønt? Hva kan jeg spise?

Fant plutselig dette nettstedet som har proteiner laget av annet enn soya og melk. Har ikke handlet derfra selv, men.

http://www.proteinbutikken.no/Vareli...?hkat=1&kat=33

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Grønt + karbo Sua83 Spørsmål og svar 4 08-11-09 13:19
Lakris uten sukker-kan jeg spise den? Chris85 Ketolysekuren 4 29-03-09 23:50
Frukt og grønt Torleiv Ketolysekuren 2 31-01-09 18:53
Kan jeg spise ubegrenset med ting uten karb i? -7kgtakk Ketolysekuren 8 18-09-08 23:28
Gift i frukt og grønt guro Generell ernæringsdebatt 1 30-09-06 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no