Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Vektøkning etter omlegging til lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-11, 21:55   #1
dragemor
Nytt Medlem
 
dragemor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: bergen
Alder: 56
Innlegg: 4
dragemor er på en erverdig vei
Unhappy

Vektøkning etter omlegging til lavkarbo

Jeg har gått ned 45 kg på kort tid ved hjelp av pulver og er kjempefornøyd med det. Ønsker dog å gå ned litt mer men nå gjennom lavkarbo. Mitt problem er at etter omlegging til lavkarbo har jeg gått opp 5 kg ( på 2 uker). Kjenner meg passelig stresset og er livredd for å gå en masse opp i vekt.

Jeg vet at kroppen trenger tid til å komme i balanse igjen etter hurtig vekttap. Jeg leste på bloggen til kostdoktoren at man kan gå opp i vekt med lavkarbokosthold etter hurtig lavkalori kurer. Lavkaloridietter kan tære på indre organer, noe som gjør at de krymper. Når man da tilfører kroppen nok næring vil kroppen bygge opp igjen organene og dermed gi en midlertidig vektøkning. Må nok innrømme at det har blitt endel nøtter og noe mørk sjokolade.

Fra i morgen av skal jeg forenkle maten og se om dette kan hjelpe. Grønnsaker, rent kjøtt, fisk, vann og fett. Kutte ut kunstig søtningsmidler.

Er det noen som har lignende erfaringer å dele? Kjenner at det hadde vært godt med noe innput

dragemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 22:05   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Vektøkning etter omlegging til lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dragemor, her.

Jeg har gått ned 45 kg på kort tid ved hjelp av pulver og er kjempefornøyd med det. Ønsker dog å gå ned litt mer men nå gjennom lavkarbo. Mitt problem er at etter omlegging til lavkarbo har jeg gått opp 5 kg ( på 2 uker). Kjenner meg passelig stresset og er livredd for å gå en masse opp i vekt.

Jeg vet at kroppen trenger tid til å komme i balanse igjen etter hurtig vekttap. Jeg leste på bloggen til kostdoktoren at man kan gå opp i vekt med lavkarbokosthold etter hurtig lavkalori kurer. Lavkaloridietter kan tære på indre organer, noe som gjør at de krymper. Når man da tilfører kroppen nok næring vil kroppen bygge opp igjen organene og dermed gi en midlertidig vektøkning. Må nok innrømme at det har blitt endel nøtter og noe mørk sjokolade.

Fra i morgen av skal jeg forenkle maten og se om dette kan hjelpe. Grønnsaker, rent kjøtt, fisk, vann og fett. Kutte ut kunstig søtningsmidler.

Er det noen som har lignende erfaringer å dele? Kjenner at det hadde vært godt med noe innput

Joda, jeg har nok lagt litt på meg! men jeg prøver ikke å stresse med det. Samboern min gikk også opp til og begynne med, men nå er han 27kg lettere Så slapp av! dette går fint

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 22:21   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vektøkning etter omlegging til lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dragemor, her.

Jeg har gått ned 45 kg på kort tid ved hjelp av pulver og er kjempefornøyd med det. Ønsker dog å gå ned litt mer men nå gjennom lavkarbo. Mitt problem er at etter omlegging til lavkarbo har jeg gått opp 5 kg ( på 2 uker). Kjenner meg passelig stresset og er livredd for å gå en masse opp i vekt.

Jeg vet at kroppen trenger tid til å komme i balanse igjen etter hurtig vekttap. Jeg leste på bloggen til kostdoktoren at man kan gå opp i vekt med lavkarbokosthold etter hurtig lavkalori kurer. Lavkaloridietter kan tære på indre organer, noe som gjør at de krymper. Når man da tilfører kroppen nok næring vil kroppen bygge opp igjen organene og dermed gi en midlertidig vektøkning. Må nok innrømme at det har blitt endel nøtter og noe mørk sjokolade.

Fra i morgen av skal jeg forenkle maten og se om dette kan hjelpe. Grønnsaker, rent kjøtt, fisk, vann og fett. Kutte ut kunstig søtningsmidler.

Er det noen som har lignende erfaringer å dele? Kjenner at det hadde vært godt med noe innput

Gikk du rett fra lavkcalori-kur til lavkarbo? Det kan være tøft til systemet - jeg ville anbefalt en mer forsiktig overgang. Nå vet jeg ikke hvilken pulverkur du gikk på i utgangspunktet?
Vanskelig sak - for å være ærlig ville jeg først og fremst bare bedt deg holde deg rolig og vente en mnd til før du gjør endringer, men har du totalt panikk pga vektøkning nå - vel, da anbefaler jeg at du sjekker hvor mye kcal du spiser pr dag på lavkarbo. Er dette tallet mye høyere enn 13-1400 kcal - bør du kanskje redusere dette til du finner en balanse der kroppen din ikke lengre legger på seg - og du føler deg bekvem med maten. Merk at jeg mener du bør spise lavkarbo, dvs har korrekt fordeling mellom karbo, protein og fett. Forhåpentligvis vil dette være nok til at du igjen slipper litt kg (nå vet ikke jeg hvor mye mer du skal ned da) og kan slippe ned skuldrene

Hvis det er som du sier at organene også har blitt mindre på lavkalori, bør du kanskje bare erkjenne at noen av de kg du har gått ned ikke er reelle fett-kilo, men vitale organ-kilo, og da kanskje tenke at ok - jeg må bare svelge noen kilo opp til kroppen er i balanse og fornøyd med næringsinntaket.
Lavkarbo er et livsvarig kosthold man kan leve og trives med - ikke ha det travelt nå - du har jo gjort en kjempejobb allerede med sååå mange kilo - ta resten i et tempo som ikke skader kroppen din - og det vil kanskje være lettere å holde vekten også om du ikke går ned de siste for raskt

Ønsker deg lykke til!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 08:44   #4
ninagronn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Nordnesøy
Alder: 55
Innlegg: 114
ninagronn er ny på veien

Sv: Vektøkning etter omlegging til lavkarbo

Jeg går nå på VLCD og har fått beskjed av veilederen min at jeg , når pulverkuren er ferdig, må jeg ha 2 ukers opptrapping, ellers vil jeg etter all sansynlighet legg ganske raskt på meg mange av kiloene igjen. Har gått på lavkarbo før pulver, og skal fortsette med det etterpå.

__________________


ninagronn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 09:45   #5
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vektøkning etter omlegging til lavkarbo

jeg gikk fra allevo kur til ketolysekuren, og jeg gikk opp 3 kg.
tror det er helt normalt.fordi pulver er ikke bra..mener jeg etter utalige forsøk med det.
det er ikke noe kroppen kan forholde seg til i det lange løp,derfor reagerer kroppen på det når den plutselig begynner å få næring den så lenge har ventet på.
vil tro at kroppen tviholder på det du nå spiser for den tror ikke det kommer noe mere mat på lenge.
når kroppen skjønner at den får næring jevnt hele tiden vil den slutte å holde igjen men begynne å forbrenne.
min kropp brukte LANG tid før den begynte å skjønne det,men nå går det sakte men sikkert den rette veien.

lykke til

  Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:05   #6
dragemor
Nytt Medlem
 
dragemor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: bergen
Alder: 56
Innlegg: 4
dragemor er på en erverdig vei

Sv: Vektøkning etter omlegging til lavkarbo

Tusen takk for tilbakemeldinger.
Dere har rett, jeg bør stresse ned på dette å la kroppen finne igjen balansen.

Jeg har gått 20 uker på xtravaganza med påfølgende 10 dagers opptrapping før jeg startet med lavkarbo. Ble interessert i lavkarbo kosthold like etter start på xtravaganza, hadde da bundet meg for 26 uker og valgte da å fullføre opplegget. Jeg var kommet til et punkt at jeg måtte gjøre noe og jeg fikk det til å funke. Pulver er ikke opptimalt men var kanskje det som var nødvendig for meg på det tidspunktet. Har prøvd det meste.
jeg er overbevist at lavkarbo er kostholdet for meg, ikke bare vedr vekt men også den store helsegevinsten dette gir.

Jeg vil gå ned 8 kg til men da med lavkarbo.
Skal se over hvor mye og sammensetningen av maten jeg får i meg og bestemme meg for å ikke veie meg på en uke he he det er ikke enkelt!

dragemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 23:19   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vektøkning etter omlegging til lavkarbo

Det finnes lavkarbovarianter med lavere kalori-inntak og med mindre fett enn ketolyse og skaldemann. Husker ikke hva de heter, men spis deg slank er en.Det står om de her inne.
Kanskje det funker som en overgang? http://www.spisdegslank.no/index.php
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40784
Du trenger sikkert ekstra proteiner siden du antakeligvis har tært på muskelmassen. Så du kan sikkert kjøre en høyproteindiett som ikke er i det strengeste laget og trene styrke for å bygge deg opp så du kan forbrenne mer. Jeg tenker da at grønnsakene bør utgjøre det meste eller alt av karbohydratene og at du får i deg noe fett men ikke så mye som 70-80 % av energi-inntaket fra fett som på høyfett-kosthold. Og at du holder regnskap over kaloriene noen dager for å sjekke hvordan du ligger an. Og forsøke å aldri spise deg overmett. Etter noen uker oppbygging kan du spise mer fett istedetfor så mye proteiner. Dette er hva jeg ville ha gjort, men det beste er å spørre en ekspert som Torkil. Han svarer om du sender personlig mail til han på profilsiden hans her.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 09:30   #8
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Vektøkning etter omlegging til lavkarbo

Hei! Jeg skrev her et annet sted om å få fart på fettbålet. Det er veldig viktig at du tar deg tid til det! Kommer du rett fra en lavkaloridiett kan dette ta opp til seks uker. Vil tro at det som du har gått opp nå er faktisk bokstavelig vomfyll. Og så begynner du å få muskler igjen .

Legg bort vekta et par uker og mål deg med målebånd. Spis etter sulten. Er du sulten så spis til du ikke er sulten (forskjell fra stappmett!). Ikke sulten, ikke spis. 70% fett i kalori (det er halvparten i vekt), 5% karbo (15-20KH) i form av grønnsaker. Kos deg med sunn mat (store salater med digge proteiner, biff, grilla kylling med skinn, svinekoteletter med fettrand etc).

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Eurodietten funker - men du må ønske en reell omlegging Waheda Eurodiett 0 25-02-11 00:36
Omlegging til Lavkarbo for barn med ADD misslinda Lavkarbo generelt 13 20-10-10 16:32
Vektøkning? fabienne Spørsmål og svar 1 22-03-10 14:32
Vektøkning Smyklebust Atkins kosthold 3 20-07-09 01:38
Vektøkning? CHESS Ketolysekuren 6 10-10-08 08:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no