Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Endring i hormoner?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-04, 13:42   #1
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill
Question

Endring i hormoner?

Jeg har jo lest at lav-karbo kosthold er med å endre på hormonene i kroppen.Det står bl.a om dette i Lindbergs bok...
Jeg har litt snodig erfaring med dette; etter jeg kuttet ut p-sprøyte i Nov-02(virkningen varte da til feb-03,så et år er gått..) har jeg ventet på normal eggløsning med påfølgende mens...I des-03 gikk jeg mine 14 første dager på Atkins og fikk mens!!! Da jeg nå tok en runde med Atkins på nytt fikk jeg også mensen...-forstå den som kan...
Begge gangene har mensen kommet etter ca 2-3 ukers kosthold! Vil det si at etter ca 1 uke på Atkins intro får man satt igang eggløsning? Det vil si at om det er sånn og man vil bli gravid, men har egentlig litt problemer så kan man ta 14 dager intro så er saken "i boks" ??? Er det noen andre som har erfaring med endringer i "mens-rutinene"??

Åhhh...det hadde igrunn passa meg veldig bra...hadde det vært sååå enkelt...

cathrine

cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Gammel 16-03-04, 14:28   #2
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Har ikke så mye erfaring med rutinene men har hatt en periode med veldig premenstrualitet.

Insulinresistens kan definitivt hindre eggløsning og svaret for å bli gravid og holde seg frisk i et svangerskap ligger i et balansert kosthold. Men det er ikke så bra med ketose og svangeskap så vær litt forsiktig.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 17-03-04, 11:12   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av cathrine

Er det noen andre som har erfaring med endringer i "mens-rutinene"??

Jeg har erfart det samme som deg, Cathrine, og mange av mine bekjente. Jeg har vanligvis ikke mensen pga hormonspiral (fysj og fysj ), men etter 2-3 uker når jeg "strammer grepet" og skjerper meg med kosten, så får jeg mensen. Ketose var også grunnen til at jeg ble gravid med minstejenta, etter å ha forsøkt i 2 år (mannen min hjalp jo til litt han også da....).
Hvorfor dette skjer ser jeg ikke helt klart for meg, men antakelig fordi når man ikke tilfører karbohydrater, så faller insulin, og da faller østrogen automatisk. Alle hormoner henger sammen på et eller annet vis, og styrer alt ved vår helse. Og dette kan igjen påvirkes av hva vi spiser! Litt skummel tanke, men mest en spore til å faktisk tenke seg om to ganger før man spiser driiiitmat. For da får man driiiithelse....

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 17-03-04, 15:22   #4
ayliah
Medlem
 
ayliah sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: norway
Alder: 49
Innlegg: 224
ayliah er ny på veien

hm..merkelig!!

DA må det jo være noe med dette her..egentlig så har jeg gått å trodd at jeg blør(altså..tenker da mensen)i snart 4 uker...altså..det fosser jo ikke(unnskyld ordbruken)men jeg har blødd i 4 uker snart!!Og det er jo ikke normalt!!Har gått å tenkt på ulike tingen jeg da...som lite vitamin k for eksempel..for når jeg stikker meg i fingeren ogaå(eks blodsukker)så blør det LENGE altså--om jeg ikke setter på noe plaster eller noe!Jeggidder ikke gå såånn å blø litt etter litt heller!Det er noe som ikke skal være hos meg ialefall..og dette skejdde jo 2 uker etter jeg begynte med atkins!! jeg har også hormonspiral og blør sjelden....heller vil jeg si..aldri!!Så dette liker ikke jeg da..men.

__________________
32.0 kilo mindre nå enn da jeg jeg ble medlem her på denne flotte websiden
ayliah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen lavkarbodiett!;O) Svar med sitat
Gammel 17-03-04, 16:25   #5
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Kanskje vi kan danne klubb ?

Bortsett fra at jeg da i 1 1/2 år har hatt mensen i 3 uker av gangen, en uke opphold og så på'n igjen. Vældi moro!

Skulle tro Eggum'en hadde skrevet en sang om meg og mitt; ....så e det på'an igjæn ...dudutududu på'an igjæn....

Men nå begynner det å endre seg litt - men bare litt. Er snart nede i 2 uker av og 2 uker på.

Kan jo bare bli bedre?

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 17-03-04, 17:55   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

I følge Atkins er det "normalt" at ca. 15 % vil oppleve uregelmessigheter med mensen når de starter dietten. Det er på grunn av at hormonene (insulinet) påvirkes av endringer i hva man spiser. Det tar normalt 2-3 sykluser før det stabiliserer seg. Kan ta lenger om man ammer.

Ingen blir gravide av å være i ketose eller gå på lav karbo kosthold. Det finnes ikke noen forskning som støtter det. Da hadde det i tilfelle vært gode nyheter for alle de som prøver og prøver, - men man blir kanskje mer opplagt til å "lage" barn ? !!

Hvis man har mensen sammenhengende i mer enn to-tre uker bør man uansett oppsøke gyn. Av erfaring stoler jeg ikke særlig på almenpraktiserende når det gjelder det. Man går til "spesialist" med bilen, da bør vi jammen gå til spesialist for kroppen og !! Jeg hadde indre blødninger og svulst(er) i bukhulen og almenpraktiserende ventet altfor lenge før jeg ble henvist. Hadde jeg gått til gyn med en gang hadde de funnet ut av det med en gang, - og sluppet masse vondt !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-03-04, 18:03   #7
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Ingen blir gravide av å være i ketose eller gå på lav karbo kosthold. Det finnes ikke noen forskning som støtter det. Da hadde det i tilfelle vært gode nyheter for alle de som prøver og prøver

JO! Dette finnes det forskning på! (Skal prøve å finne igjen og kopiere inn lenker). Særlig dersom man har PCO (alltid med insulinresistens) vil ketogent kosthold gi økt fruktbarhet (pga fritt testosteron, insulin og østrogen synker, mens SHGB stiger). Ved dr. Lindbergs klinikk "reklamerer" de med økt fruktbarhet, og jeg mener det var i fjor at Fedon figurerte i et ukeblad nettopp med "Mat for å bli raskere gravid".

Men jeg støtter deg i at ingen blir gravid AV KETOSEN ALENE, Nille.....

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 17-03-04, 21:20   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Men jeg støtter deg i at ingen blir gravid AV KETOSEN ALENE, Nille.....

..........Det var det jeg mente da, men ordla meg vel litt sleivete ........ Ketose/lav karbo er en av flere faktorer som spiller inn ....... det sto det i de artiklene også !! Jeg jobber sammen med flere som er "ufrivillig barnløse", men ikke så lagt at de har begynt med prøverør enda.....og de har prøvd alt mulig....

Atkins har ikke publisert slike artikler hos seg og vil heller ikke kommentere påstanden. (iht tidligere diskusjon i lowcarb.ca og forespørsel til "Supervisor of education and research for Atkins Health and Medical Information Services Valerie Berkowitz" - men det var før hun fikk tvillinger sjøl.....etter flere år på Atkins - ikke ketose !) De uttaler seg heller på generelt grunnlag vedr. PCO pasienter under en helt annen overskrift:

Opprinnelig lagt inn av atkins hjemmeside

Risk Factors Related to PCOS - Polycystic ovary syndrome (PCOS) is a common condition with symptoms such as multiple ovarian cysts, irregular menstrual bleeding, excessive facial hair (and, less commonly, excessively hairy arms and legs), acne and infertility. Now, a new British study indicates that PCOS patients are also more susceptible to other health problems in the long run.
A retrospective study was conducted based on the data regarding 319 PCOS patients, with a control group of women matched for age(1). Researchers found that women with PCOS had higher levels of diabetes, hypertension, elevated serum cholesterol, elevated triglycerides and an increased waist-to-hip measurement ratio. They concluded that at long-term follow-up, a history of nonfatal cerebrovascular disease and cardiovascular risk factors were more prevalent among women with PCOS.

This study provides another reason for PCOS patients to consider trying the Atkins Nutritional ApproachTM. Since PCOS is associated with insulin resistance and obesity, a controlled carb regimen is very effective in getting the syndrome under control, particularly for women who did not improve with the help of pharmaceutical agents. PCOS patients at Dr. Atkins' medical practice have showed diminished symptoms and enhanced fertility. Anecdotal reports from other women on the carb-restricted program concur with these observations.

Fordi Amerikansk lovgivning er slik at, hvis det ikke finnes underbyggende godkjent medisinsk forskning på området over flere år med et fastsatt minimum antall forsøkspersoner (hvilket det ikke gjør) OG folk IKKE blir gravide, så kan de risikere å bli saksøkt.....that's America for you !

Men det er DER

Jeg ville bare ha frem at det ikke er noen vidunderkur som hjelper alle.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 17-03-04 kl 21:34.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-03-04, 22:05   #9
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg ville bare ha frem at det ikke er noen vidunderkur som hjelper alle.....

Nei, jeg er enig i at man ikke skal gi folk falske forhåpninger. Men det er lov å inspirere, og gi nok et argument for å spise på en mer fornuftig og naturlig måte. Trenger jo ikke være ketose, for alle del.
Jeg forstår at man må ordlegge seg litt forsiktig i Amerika, ja...

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 17-03-04, 23:17   #10
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Skal ikke kommentere om en blir gravid i ketose eller ikke,men en ting er sikkert. Overvektige som har problemer med å bli gravide og legen ikke finner noen fysiske årsaker,hjelper det ofte å gå ned i vekt.

Det er mange ting som får bedre plass når en går ned i vekt:-)
Til og med problemer med urinlekkasjer som er veldig vanlig hos kvinner .
Hadde selv problemer med dette,og det har blitt fullstendig bra nå som vekten nærmer seg normalen.

Akkurat dette med hormonspiral er jo litt spesielt da.
For min del kjenner jeg ingen som har orka den type spiral mer enn 1-2 år ,for de blir rett og slett dårlige av den og har bortimot ikke mens i det hele tatt.

Brukte selv spiral i ca 10 år,(før hormonspiralen kom),men etterhvert reagerte jeg så på den at jeg bare måtte kutte den ut.

Synes disse plutselige lange blødningene også er litt merkelig og tror nok jeg ville sjekka med lege.

Når det gjelder pms så forsvinner de normalt etter noen måneder på Atkins og hos meg er de totalt borte nå,jeg som før var helt umulig og irrasjonell rett før mensen tidligere. Men til å begynne med kan det hende det forverres.

Et ordak sier jo: Det skal bli verre før det blir bedre

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 08-01-05, 13:21   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Dette er en fin jente-tråd, så da bringer jeg den opp igjen jeg!

Spennende det der med ketose og graviditet!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Endring av brukernavn HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 0 19-02-04 11:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no