Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-07-05, 21:02   #1
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da?

hei. vekten min har stagnert i 2 mnd... har gått på lav karbo. tenkte å begynne å tenke på ketose... hvordan vil kroppen reagere hvis jeg tar en spisedag (mer karbs) i uka? kan man gå inn og ut av ketose? er forbrenningen like bra?

trenger denne ene dagen for motivasjonens skyld... vil prøve å komme i ketose, føler det er siste løsning nå...

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 21:25   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det er fullt mulig å gå inn og ut av ketose. Noen gjør det annenhver dag, - uten at jeg ser den store vitsen med det ! Når du er i ketose betyr det egentlig bare at kroppen brenner fett og ikke karber/sukker (for å si de enkelt). Om du har målbare mengder av ketoner i urinen din vil en ketostix gi utslag, men det betyr ikke så mye hva stixen viser. Du kan være i ketose uten utslag og ha utslag på stix uten å være i ketose.

For noen funker en "spisedag" (å jeg misliker det utrykket !! Vi spiser vel hver dag for søren !) i uka greitt uten at de går ut av ketose, - og de holder forbrenningen vedlike. For andre betyr en "spisedag" vektstagnering, - i verste fall økning og plager med oppblåsthet etc pga for mye karber. Så spørs det hva en mener med spisedag. Er det pasta, poteter og ris etc. er det OK, - ingen stor påkjenning for kroppen. Det er slik det gjøres av de som gjør dette hele tiden. Men om du bruker spisedagen til å stappe i deg sjokolade, kaker, chips og iskrem er det verre. Det anbefales absolutt ikke. Du ødelegger du vekttapet for flere dager fremover fordi kroppen må omstille seg fra sukkerforbrenning til fett igjen. Det kan bli ganske hardt for kroppen etterhvert. I tillegg er det mange som ikke klarer å ta seg inn igjen etter denne dagen og havner fullstendig på snopekjøret igjen. (Det har vi mange vitnesbyrd om her inne).

Om man spiser et kakestykke i uka er det ikke farlig, men regn ikke med å ta av fort og mye ! Da jeg slanket meg tok jeg ikke av de ukene jeg hadde spist kake eller is eller pasta. Det tror jeg mange her har erfart.........

Kort sagt: Dess lenger du er i ketose, dess mer fett forbrenner du. Hver gang du går ut av ketose slutter kroppen å forbrenne fett (den forbrenner alltid det som er lettest tigjengelig, alkohol og raske karber). Og det kan ta flere dager før du er i ketose igjen. Verdifull "forebrenningtid" er tapt. Noen tåler masse før de går ut av ketose. Prøv deg frem og se hvordan det virker på deg. En korrekt utført spisedag kan være bra og holder stoffskiftet oppe. En feil spisedag kan ødelagge masse......

Andre kan sikkert forklare det bedre. Her er mer info om ketose:

Alt du har ønsket å vite om ketose (post nr 1)

Hold oss informert hva du finner på da !!






__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 21:42   #3
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

ok, takk for bra svar... hva ville du anbefalt meg da? hvis jeg hadde kjørt spisedag annenhver lørdag... det er vel ikke så ille?

dette er virkelig ille.. all slankinga... blir gal.. takk for at du svarer. kanskje det er noe i det du sier. jeg har alltid hatt spisedag, og gått ned jevnlig. men plutselig står alt bomstille..

har ikke lyst å kutte ut denne. har du noen forslag til meg?

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 21:46   #4
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

men jeg ville aldri klart meg uten den ene spisedagen i uka. har jeg ingen alternativ enn å gi opp denne også?


jeg har alltid hatt den ene dagen og gått ned i vekt. det har plutselig bare stått stille i 8 uker.... grrrrr......
takk for at du svarer.

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 22:01   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg har ikke noe særlig greie på Lindberg. Jeg vet bare at flere opplever det samme som deg. At den såkalte spisedagen ikke lenger funker slik den skal. Det kan være at kroppen rett og slett har vennet seg til den og at den ikke har virkning lenger. Dess nærmere du kommer målvekten din, dess vanskeligere er det .... dessverre. For meg ahr spisedag aldri funket. Og som sagt, - du er ikke den første som oppdager at det stopper opp. Da er dessverre spisedagen det første man bør kutte ut om man ønsker endring.

Anne her inne går også på Lindberg og hun opplever at hun må være veldig streng for å klare å ta av. Tar hun et glass fin eller spiser et kakestykke vet hun at hun ikke kan regne med vekttap den uka..... Det er bare slik det er. Du kan jo prøve på annenhver lørdag om du ikke klarer deg uten, - og se om det har noen virkning.

Slanking handler dessverre om valg. Vil du bli slank eller vil du spise det du vil og ikke ta av liksom .. Urettferdig Noen av oss vil alltid måtte være "strenge" for å nå målet vårt Trist men leitt pleier jeg å si

HP eller MHM, Fedonisten eller Anne kan kanskje ha noen gode ideer ????

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 22:03   #6
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

ok takk. skal ta det til vurdering..

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 22:03   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Carb load

Hei.

Først til Nille:
Nå må jeg nesten få sitere deg: "Alle er forskjellige og trenger forskjellige dietter."

Du sier at man ikke må regne med å gå ned noe særlig i vekt hvis man spiser karbohydrater en gang i uka. Dette gjelder sikkert for deg, men for andre vil dette være helt nødvendig for å fortsette å gå ned i vekt.

Plagene du snakker om med oppblåsthet o.l. kommer enten av feil valg av matvarer eller soppinfeksjon i tarmen. Dersom man spiser mye proteiner og fett sammen med karbohydratene, så vil man helt klart bli oppblåst, men dersom du spiser en skål med havregrøt så er dette helt uproblematisk hvis du ikke har sopp.

Det er heller ikke riktig at man slutter å brenne fett hvis man gjør dette. Hvis du spiser havregrøt til kvelds og går og legger deg en times tid senere, så vil du være tilbake igjen til normalen etter frokost dagen etter. (Nå snakker vi generelt her. Jeg er klar over at det ikke virker på denne måten for alle.) Man er ikke avhengig av å være i ketose for å forbrenne fett. Den hormonelle balansen som oppnås gjennom en lavkarbodiett fører til at kroppen over tid instiller seg på idealvekta. Hvilken diett som kreves for å oppnå dette må man nesten finne ut av selv.

Til Chumpsy:
Hvis du er bestemt på at du skal følge en lavkarbodiett med oppkarbing, så anbefaler jeg å gjøre det på følgende måte: Spis low carb dag 1,2 og 3. 4. dagen spiser du veldig lite karbohydrater (som på en introduksjonsdiett, under 20-35g kanskje), på kvelden 4. dagen så spiser du ett eller to måltider med karbohydrater (og lite fett og proteiner.). Ikke spis noe etter dette, og vent 1-2 timer før du legger deg. Dag 5 og 6 er vanlig low carb, og dag 7 er tilsvarende dag 4.

Altså
Dag 1: Vanlig low carb (rundt 65 gram karbohydrater(?))
Dag 2: Samme
Dag 3: Samme
Dag 4: Lite karbohydrater på dagen, "carb-load" på kvelden
Dag 5: Vanlig low carb
Dag 6: Samme
Dag 7: Lite karbohydrater på dagen, "carb-load" på kvelden

Når du skal spise karbohydrater så gjelder det å holde seg under 20 g fett og 20 gram proteiner. Maten du spiser bør være stivelsesholdig (det går rett i muskel'n), altså poteter, frokostblanding, grovbrød, pasta, ris osv. Det er ok med noe sukker, men ikke overdriv, det kan få uheldige konsekvenser for vektnedgangen.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 22:09   #8
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Lindberg

Jeg la dessverre ikke merke til at du fulgte Lindberg. Jeg kjenner heller ikke så godt til Lindberg-dietten, men regner med at du spiser en del mer karbohydrater enn det jeg tok utgangspunkt i. Dersom du vil ha en "spisedag", så bør du nok endre litt på dietten du følger til vanlig. Du bør ligge veldig lavt på karbohydratene, hvis du skal ha noe nytte av "carb-load". Hver sak er unik, så jeg anbefaler virkelig å gå til en seriøs ernæringsterapeut som tar prøver, og tester for metabolsk type. Da vil du få en diett som er tilpasset din forbrenning. I tillegg får du oppfølging dersom du skulle ha problemer eller spørsmål. Dersom du er interessert kan jeg "henvise" deg til en som er veldig bra i Oslo.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 22:16   #9
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

theMONK. hei. takk for svar. bor desverre ikke i Oslo.. så blir vanskelig å gå til sånn ekspert. men kan man få ekspertise over internett feks??


jeg har kutta karbsen gradvis i det siste... nå har jeg bare to brødskiver og grønnsaker for dagen i tillegg til pro/sunt fett.. tenkte å kutte brødskivene neste uke hvis jeg ikke går ned ved nest veiing..

men jeg trenger den ene dagen med ekstra god mat... da mener jeg litt mer karbs, ris, poteter...og litt løvbiff, chips og litt sjokolade til kvelden... trenger dette.

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 22:21   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk

Hei.
Først til Nille:
Nå må jeg nesten få sitere deg: "Alle er forskjellige og trenger forskjellige dietter."

Det er jo det jeg sier jo...... at hun må finne ut hva som funker for henne - har du bare skumlest her eller

Opprinnelig lagt inn av theMonk

Du sier at man ikke må regne med å gå ned noe særlig i vekt hvis man spiser karbohydrater en gang i uka. Dette gjelder sikkert for deg, men for andre vil dette være helt nødvendig for å fortsette å gå ned i vekt.

Jada jeg vet at noen må det, og jeg sier også at for mange funker det. Men svarer jeg på grunnlag av at hun har stått stille i 2 mnd. Står vekten stille i 2 mnd vil det første rådet en vil få være å prøve å kutte ut denne dagen/endre programmer fordi kropen rett og slett har vennet seg til den. Skjønner ???

Opprinnelig lagt inn av themonk

Plagene du snakker om med oppblåsthet o.l. kommer enten av feil valg av matvarer eller soppinfeksjon i tarmen. Dersom man spiser mye proteiner og fett sammen med karbohydratene, så vil man helt klart bli oppblåst, men dersom du spiser en skål med havregrøt så er dette helt uproblematisk hvis du ikke har sopp.

Jeg sier ikke at alle får slike plager. Det kommer an på hva matvarer en tåler - og ja, for mange er matvarene jeg nevner "feil valg" fordi man ikke tåler dem !! Det har ikke nødvendigvis noe med sopp å gjøre. Jeg har aldri hatt sopp men tåler karber som pasta, ris, havregrøt etc dårlig. Gikk jeg ikke nok i detaljer her kanskje ???

Opprinnelig lagt inn av themonk

Det er heller ikke riktig at man slutter å brenne fett hvis man gjør dette. Hvis du spiser havregrøt til kvelds og går og legger deg en times tid senere, så vil du være tilbake igjen til normalen etter frokost dagen etter. (Nå snakker vi generelt her. Jeg er klar over at det ikke virker på denne måten for alle.) Man er ikke avhengig av å være i ketose for å forbrenne fett.

Her er det ikke snakk om et måltid - her er det snakk om en spisedag.
Jeg sier heller ikke at man være i ketose for å forbrenne fett, men at kroppen forbrenner det som er lettest tigjelgelig brennstoff først. Det er raske karber/sukker og alkohol stort sett.

Jeg kunne ønske du kunne lese svaret skikkelig ut fra sprøsmålet som stilles og spørsmålstiller sin situasjon før du protesterer så voldsomt ...... Du er flink og kan veldig mye .... og forslaget du kommer med er kjempeflott det, og slik en oppkarbing helt klart skal gjøres etter boka. Vet ikke helt om det regnes som en "spisedag" i den forbindelsen Chumpsy mener....Vet ikke helt om det var havregrøt hun hadde tenkt seg liksom...... Men jeg har muligens misforstått.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 22:46   #11
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er jo det jeg sier jo...... at hun må finne ut hva som funker for henne - har du bare skumlest her eller

Jeg brukte bare så lang tid på å skrive innlegget mitt at det var kommet flere innlegg i mellomtiden.

Jeg stiller ikke spørsmål ved det generelle budskapet i innlegget ditt. Det var bare en del utsagn som jeg reagerte på. Blant annet:

"...plager med oppblåsthet etc pga for mye karber." Det er ingen kjente allergier mot karbohydrater. Karbohydrater i seg selv gir ikke oppblåsthet. Da er det snakk om type matvare og mengder av forskjellige næringsstoffer. (Vann er forresten også dårlig å kombinere med karbohydrater.) Sukker i seg selv er ikke noe kjent allergen.

"Om man spiser et kakestykke i uka er det ikke farlig, men regn ikke med å ta av fort og mye !" Det blir veldig generelt. For enkelte vil et kakestykke i uka (eller to) være nødvendig for å fortsette vektnedgang. (Ikke nødvendigvis et kakestykke da, men hvorfor ikke.. ) Det er veldig avhengig av hvor mye karbohydrater man spiser til vanlig. Chumpsy her er "avhengig" av å gjennomføre en sånn fråtsing innimellom. Da er det kanskje enklere å kutte ned på karbohydratene de andre ukedagene. Det kommer an på disiplin og motivasjon.

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg sier heller ikke at man være i ketose for å forbrenne fett, men at kroppen forbrenner det som er lettest tigjelgelig brennstoff først. Det er raske karber/sukker og alkohol stort sett.

Det er riktig. Så lenge det er tilgjengelig. Men det betyr ikke at man nødvendigvis har et dårligere utgangspunkt når man går tilbake til å spise fett igjen. For en med "normal" metabolisme så vil vekttapet stoppe opp i noen timer, men ikke hindre videre vektnedgang noe mer enn noen timer etterpå...

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg kunne ønske du kunne lese svaret skikkelig ut fra sprøsmålet som stilles og spørsmålstiller sin situasjon før du protesterer så voldsomt ...

Jeg har fulgt denne diskusjonen og "spørsmålstiller" på et annet forum, så at svaret mitt virker litt rart i forhold til spørsmålet i denne tråden er kanskje av den grunnen. Det var ikke det at jeg ikke leste spørsmålet ditt. Beklager om jeg misoppfattet den røde tråden (eller hva jeg skal kalle det) i svaret ditt. Jeg hang meg bare opp i en del uttalelser. Blir kanskje flisespikkeri, men jeg liker ikke så veldig godt unyanserte negative holdninger til karbohydrater. (...og i alle fall ikke til proteiner og fett. ) Folk får lett ensporete holdninger til karbohydratene. (Slik som "vanlige" har overfor Atkin's) Det er lett å bli fanatisk. Karbohydrater er ikke djevelen. (Selv om jeg tar meg selv i å tenke det innimellom)

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 22:53   #12
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Trenger?

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy

men jeg trenger den ene dagen med ekstra god mat... da mener jeg litt mer karbs, ris, poteter...og litt løvbiff, chips og litt sjokolade til kvelden... trenger dette.

Hva mener du med "trenger"?

Du trenger ikke karbohydrater for å spise ekstra god mat. Du må selv kjenne hva du tåler. Du skal kunne gå fire timer uten å bli sulten, og du skal ikke ha noen "abstinenser" på enkelte matvarer. Hvis det er tilfelle så er det noe som ikke funker. Om det er mengden fett, eller mengden karbohydrater, eller spisedagen din som ødelegger for deg er umulig å si over internett, eller over telefon. Det er rett og slett noe som du må finne av selv.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 22:56   #13
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

det jeg mener er at for at jeg skal klare meg på dietten i ukedagene så behøver jeg litt kos på lørdagen. prøver å ha et liv utenom slankinga også.. vanskelig nok som det er.. regner med du forstår..


takk.

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:04   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg skjønte det og jeg forstår hva du mener og hvordan har det Chumpsy !! (Du er ikke alene). Det er bare disse mannfolka som er litt treige i oppfattelsen noen ganger.....

Håper ikke du syns det ble for "unyansert" da (grenser for hvor mye i detaljer og presiseringer man orker å gå av og til vettu !! ) - og at du finner ut hva som funker for deg !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:10   #15
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Skjønner

Ja, jeg skjønner. Du kan lese svaret mitt på treningsforum. Jeg kjenner dessverre ikke nok til din situasjon til å kunne anbefale hva du bør gjøre. Du må selv vurdere hva du er villig til å ofre. Det kan fungere med mindre carbs på ukedager, men det måå ikke nødvendigvis gjøre det. Du kan også prøve å variere antallet dager imellom "spisedagen" din, sånn at kroppen ikke venner seg til den. Utover det er det dessverre vanskelig (for meg i alle fall) å komme med råd. Du får nesten prøve ut, og heller komme tilbake.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:12   #16
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

Takk skal du ha Nille.. ikke lett å leve et liv og slanke seg... virker umulig av og til. men har klart meg og skal komme i mål... har lenge igjen.. skulle bare ønske jeg visste hva som var riktig og at det fantes en "formel" på riktig slanking..

skal prøve å kutte ut de to brødskivene, og holde på den ene spisedagen.. håper at det vil hjelpe når jeg går på nesten No karbs i ukedagene.. håper vekten peker nedover da...

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:15   #17
Gunnar
Medlem
 
Gunnar sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Romsdal
Alder: 46
Innlegg: 95
Gunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt likt

Problemet er at vi gutter har det for enkelt
Jeg, for eksempel, har ikke hatt problemer med noenting på lenge.
Eller... kanskje jeg har hatt, men jeg er så treig at jeg merker det ikke før lenge etterpå.

Vel. Ser at jeg er i ferd med å skrive et meningsløst innlegg IGJEN.
*prøve å rette opp*


Har du ikke lyst å prøve en ny filosofi da? Atkins, for eksempel?
Da er jo hver dag en fest. Jeg syns jeg spiser lørdagsmat hele uka.
Dessverre kan jeg ikke uttale meg om Fedon (og egentlig burde jeg ikke snakke om Atkins heller).
Jeg hadde i alle fall vurdert å endre filosofi hvis jeg gikk to-tre mnd uten respons.

Angående ketose... jeg tror ikke jeg har vært i ketose siden november eller desember.
Det har ikke hatt en døyt å si for vektnedgangen.
For meg.

Gunnar

__________________
Let us eat and drink, for tomorrow we diet. - Wendy Morgan

Gunnar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-ish Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:21   #18
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg skjønte det og jeg forstår hva du mener og hvordan har det Chumpsy !! (Du er ikke alene). Det er bare disse mannfolka som er litt treige i oppfattelsen noen ganger.....

back at 'ya! Jenter altså. Jeg skal innrømme at jeg ikke har noe forhold til trøstespising. Der må jeg melde pass.

Opprinnelig lagt inn av Nille

Håper ikke du syns det ble for "unyansert" da (grenser for hvor mye i detaljer og presiseringer man orker å gå av og til vettu !! ) - og at du finner ut hva som funker for deg !

Du må huske på at det er mange andre som leser på forumet her daglig. Du, som bestemor, har veeeeldig stor innflytelse på andres oppfatninger og holdninger her inne. Du har et stort ansvar som hviler på dine skuldre.
Helt objektivt og generelt sett er ikke en "spisedag" noe problem, og det synes jeg er viktig å få fram. Selv om det kanskje ikke er riktig for Chumpsy her, så er det andre også som kan ha nytte av denne informasjonen.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:27   #19
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

jeg synes det er rart at dere ikke unner dere noe godt av og til.. vet ikke hvor mye dere skal ned i vekt.. men jeg må bare skryte av dere.... maks... nå har jeg egentlig ikke noe kostholdsfilosfi å gå etter.


spiser kun proteiner og sunt fett. men har forstått at Atkins bruker mye mettet fett, ost, bacon osv... slik at man ikke får "godtesug".. kan dette stemme?

jeg skjønner ikke at de som teller kcal... de går jo ned i vekt selv om de spiser karbs...

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:29   #20
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy

Takk skal du ha Nille.. ikke lett å leve et liv og slanke seg... virker umulig av og til. men har klart meg og skal komme i mål... har lenge igjen.. skulle bare ønske jeg visste hva som var riktig og at det fantes en "formel" på riktig slanking..

skal prøve å kutte ut de to brødskivene, og holde på den ene spisedagen.. håper at det vil hjelpe når jeg går på nesten No karbs i ukedagene.. håper vekten peker nedover da...

Jeg synes du skal prøve det, hvis det høres ut som et greit alternativ for deg. Kjenn på dagsformen og hvordan klærne passer. Det er viktigere enn vekta. I tillegg bør du kanskje vurdere et lett treningsprogram? Å finne hva som er riktig er ikke nødvendigvis lett (jeg har holdt på i over to år nå og er ikke i mål ennå, og jeg har ingen planer om å slutte når jeg har nådd målet mitt). Det kan være lettere å finne en slags "slankebuddy", som kan hjelpe på disiplinen og å holde motivasjonen oppe? Jeg er snart tom for råd her...

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:31   #21
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

TheMonk.. takk for svar. skal prøve ut det jeg skrev. får heller komme tilbake neste uke og mase hvis det ikke går... hehe.. ha en fin kveld.

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:38   #22
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Chumpsy

jeg synes det er rart at dere ikke unner dere noe godt av og til.. vet ikke hvor mye dere skal ned i vekt.. men jeg må bare skryte av dere.... maks... nå har jeg egentlig ikke noe kostholdsfilosfi å gå etter.


spiser kun proteiner og sunt fett. men har forstått at Atkins bruker mye mettet fett, ost, bacon osv... slik at man ikke får "godtesug".. kan dette stemme?

jeg skjønner ikke at de som teller kcal... de går jo ned i vekt selv om de spiser karbs...

Det er ikke alle som ikke unner seg noe godt innimellom. Jeg spiser karbohydrater med jevne mellomrom. (Jepp, sjokkis og iskrem og kake og søppel, med varierende resultater vel å merke. Du finner ut hva du tåler etter hvert.) Akkurat nå har jeg ikke spist en brødskive på et par måneder. Men jeg tåler et par biter med sjokolade i ny og ne.

Atkin's (tror jeg) har som hensikt å balansere fettypene. Det er ok å spise noe mettet fett, så lenge du øker det umettede fettet tilsvarende. Fett stiller som sagt sultfølelsen. Men det er ikke meningen å leve på egg og bacon. Hvor mye fett man tåler merker man veldig greit selv. Spiser du for mye blir du dårlig. Spiser du for lite blir du sulten.

Det kan hjelpe veldig å få en god kostholdsplan. Hvis du er dead serious på det her så anbefaler jeg å lese mer om det. Hvis du er interessert i å snakke med en ernæringsterapeut som har erfaring med "hard cases" så kan jeg sende deg telefonnummer i en PM. Han kan sikkert sende deg et kostholdsoppsett og en del forslag til matvarer og -retter, men kommer garantert til å ville at du kommer og tar noen prøver. Ellers har jeg et alternativ i Trondheim. Jeg vet ikke hva som er nærmest for deg, jeg.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:44   #23
Chumpsy
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 146
Chumpsy er ny på veien

jeg bor i Kr.sand så blir litt langt ifra... men jeg vil gjerne ha mailadressen til eksperten, hvis du mener at han/hun har greie på dette. igjen takk.

Chumpsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:53   #24
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Trøtt...

Jeg må nesten legge meg nå, så jeg tar det i morgen. Jeg tror jeg har mailadressen hans et sted. Han er utdannet ved Institute of Optimal Nutrition i London, og har veldig godt rykte. Han er veldig profesjonell. Et alternativ vil jo være å finne en terapeut i Kristiansand, men det er veldig varierende kunnskaper ute og går.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 28-07-05, 23:56   #25
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille


Anne her inne går også på Lindberg og hun opplever at hun må være veldig streng for å klare å ta av. Tar hun et glass fin eller spiser et kakestykke vet hun at hun ikke kan regne med vekttap den uka

Helt sant....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 08:59
Hvordan måler man ketose?? NettaMamma Atkins kosthold 7 27-11-04 23:24
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 10:37
Hva er ketose, og har det noe å si for oss "Lindbergere"? Mamsen Dr Lindbergs 2 20-06-04 18:36
Hva skjer med fettet? DeffDumb Induksjonen 7 20-03-04 01:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no