Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Fett/proteiner/karbo

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-09, 19:28   #1
Jonblund
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Vestby
Innlegg: 28
Jonblund er på en erverdig vei

Fett/proteiner/karbo

Hei

Etter en uke med Skaldeman har jeg endelig lagt inn ting for og sjekke hva fordelingen ble. Jeg ligger jevnt på 75-80% fett, 15-20% proteiner og 1-10% med Karbo. Men i dag laget jeg meg en herlig Rømmegrøt som jeg fant på dette forumet. All honør til Gerd for oppskriften. Men da ble det litt forhøyet fordeling her. Da gikk jeg plutselig opp til 87% fett og 5-10% proteiner og resten karbo. Så kommer det jeg lurer på. Hva skjer med kroppen om du sprenger 75% på fett? Altså viss du ligger jevnt mellom 75% og 85%. Tar kroppen din skade av det eller brenner fettbålet ditt noe grusomt?

Takker og bukker for svar.

Mvh

Blund

__________________



------------------------------------------------

“Egenkjærligheten er begynnelsen på en livslang romanse” (Oscar Wilde)
Jonblund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins som gikk over til Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 22:14   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Jeg spiser IKKE UNDER 75% fett.

Hvilket opplegg følger du, det for 50kg+, 25 eller 10? Jeg følger 50+ og spiser under 10karber om dagen som regel og prøver å få karbene fra grønnsaker og en sjelden gang fra mjølkeprodukter ( må være forsiktig fløte stopper meg ved daglig inntak).
Jeg lever på kjøtt, smør og noe grønt og litt creme fraiche i eggerøre( creme fraiche har mindre laktose= sukker ).
Skaldemann sier vel ikke noe på om du spiser mere fett enn anbefalt, men du kan få fettdiarè, da kommer overskuddet ut.

Pass på at du spiser nok, stopper når du er mett og spiser igjen når du er sulten, ikke se på klokka, følg magen

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 10:09   #3
Jonblund
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Vestby
Innlegg: 28
Jonblund er på en erverdig vei

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Hei.

Takk for svar. Godt og se at det er flere som er på Skaldeman. Synes det er få her jeg da men men. Ellers vil jeg si at jeg er på 50+ etter maaaannnge slankekurer som har endt opp med sult og f****skap. Så da begynnte jeg på Atkins og gikk på det i 7 uker. Så kom påsken og etter påsken skulle vi flytte. Det endte med stor sprekk og opp masse kilo. Men fikk meg en viktig lærtepenge da. Brød,poteter pasta og ferdigretter smakte ikke så godt,men det var lettvint. De karbene jeg får i meg kommer som regel i fra ost,fløte,rømme og div. Spiser egentlig ikke noe grønt.. Fant ut på Atkins at alt afv meiriprodukter gikk greit. Mett er jeg hele tiden men det store problemet er jo at noen dager blir det kun to måltider.

Jeg ligger på 75-85 prosent fett. Fettdiare har vi hatt når livsendringen ble startet opp. Men går greit nå.

Mvh

John-Blund

__________________



------------------------------------------------

“Egenkjærligheten er begynnelsen på en livslang romanse” (Oscar Wilde)
Jonblund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins som gikk over til Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 11:54   #4
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Opprinnelig lagt inn av Jonblund, her.

Hei

Så kommer det jeg lurer på. Hva skjer med kroppen om du sprenger 75% på fett? Altså viss du ligger jevnt mellom 75% og 85%. Tar kroppen din skade av det eller brenner fettbålet ditt noe grusomt?

Takker og bukker for svar.

Mvh

Blund

Jo høyere fettptosent, jo bedre, etter som jeg har forstått. Frem til fettdiareen så klart, for det er jo litt tungvindt å ha.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 12-05-09, 22:26   #5
LaVidaE
Medlem
 
LaVidaE sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 79
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Opprinnelig lagt inn av Jonblund, her.

Godt og se at det er flere som er på Skaldeman. Ellers vil jeg si at jeg er på 50+
Mett er jeg hele tiden men det store problemet er jo at noen dager blir det kun to måltider.

Høres ut som meg!
Jeg har 3 av mnd 4 uker ikke klart å få i meg mer enn 2-3 (da et lite et og to normale) måltider pr dag, jeg er såååå mett!

vet ikke hva fett prosent inntaket ligger på, men jeg spiser nesten bare fra 50+ oppskriftene i boken GI-Noll.

Spiser litt spinat og kansje litt brokkoli hver dag.
Ellers eggeplommer, kjøtt, fett og litt fløte i kaffen.
Unngår karbo som pesten! Og veldig forsiktig med proteiner...da blir jeg sulten!

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 12:53   #6
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Opprinnelig lagt inn av Jonblund, her.

Mett er jeg hele tiden men det store problemet er jo at noen dager blir det kun to måltider.

Hvorfor er det et problem at du "bare" spiser 2 måltider?
Husk at du brenner kropsfett hele tiden. Hvis du hadde spist 4-5 måltider om dagen hadde ikke kroppen hatt tid til å brenne mer enn du spiste.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:20   #7
Jonblund
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Vestby
Innlegg: 28
Jonblund er på en erverdig vei

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Hvorfor er det et problem at du "bare" spiser 2 måltider?
Husk at du brenner kropsfett hele tiden. Hvis du hadde spist 4-5 måltider om dagen hadde ikke kroppen hatt tid til å brenne mer enn du spiste.


Problem og problem fru blom. Det er vel ikke større problem enn at nå har man klart å komme over barrieren med at fett er sundt og bra for kroppen. Og neste barierer for meg er jo at man er oppvokst med 4-5 måltider om dagen. Ligger bare noen sperrer i hodet mitt.

__________________



------------------------------------------------

“Egenkjærligheten er begynnelsen på en livslang romanse” (Oscar Wilde)
Jonblund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins som gikk over til Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:18   #8
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Ja, på lavkarbo/høyfett (LCHF) må man "lære av seg" hardnakkede fordommer.

Denne tråden er veldig bra og tydelig på at andelen av fett i energiinntaket må ligge høyt, at proteinandelen må være moderat og karboandelen minimal. Det er vel en grense for hvor høy fettandelen bør være over tid, og dermed hvor lav proteinandelen bør være, pga behov proteiner som byggesteiner, men i praksis vil man vel neppe støte borti den grensen ved å spise kjøtt og fisk mv. F eks ville jeg anse 80-15-5 som en uproblematisk fordeling av hv fett, protein og kh i så henseende, hvis det bare er god kvalitet på disse næringsstoffene.

Den andre hardnakkede fordommen som omtales i denne tråden er spørsmålet om antall måltider per dag. Den gjengse oppfatningen om at man bør spise flere og mindre måltider gjennom dagen, gjelder for kornspisere og ikke folk på LCHF. Som det fremgår ellers i tråden, et måltid med mye fett holder deg mett mye lengre! Man kan bare tenke seg måltidsrytmen til mennesker her nord tidligere i evolusjonen. Den var nok vesentlig mer styrt av hvorvidt man hadde tatt et bytte eller ikke, enn av klokka. Så f.eks to litt kraftige måltider per dag holder i massevis, og noen regelmessighet er ikke en gang naturlig - hverken med hensyn til hva man spiser eller når - om enn kanskje noe praktisk. Stå gjerne over et måltid nå og da, evt en hel dag hvis man føler for det. Det naturlige signalet til å spise er at man faktisk føler seg sulten. Da greier man også å innta mer fett.
Å bryte vanemønstre i måltidsrytmen har positiv effekt - kanskje litt på samme måten som at det å variere treningsprogram er viktig for å få maksimal effekt ut av et treningsopplegg.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:54   #9
Jonblund
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Vestby
Innlegg: 28
Jonblund er på en erverdig vei

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Ja, på lavkarbo/høyfett (LCHF) må man "lære av seg" hardnakkede fordommer.

Denne tråden er veldig bra og tydelig på at andelen av fett i energiinntaket må ligge høyt, at proteinandelen må være moderat og karboandelen minimal. Det er vel en grense for hvor høy fettandelen bør være over tid, og dermed hvor lav proteinandelen bør være, pga behov proteiner som byggesteiner, men i praksis vil man vel neppe støte borti den grensen ved å spise kjøtt og fisk mv. F eks ville jeg anse 80-15-5 som en uproblematisk fordeling av hv fett, protein og kh i så henseende, hvis det bare er god kvalitet på disse næringsstoffene.





Den andre hardnakkede fordommen som omtales i denne tråden er spørsmålet om antall måltider per dag. Den gjengse oppfatningen om at man bør spise flere og mindre måltider gjennom dagen, gjelder for kornspisere og ikke folk på LCHF. Som det fremgår ellers i tråden, et måltid med mye fett holder deg mett mye lengre! Man kan bare tenke seg måltidsrytmen til mennesker her nord tidligere i evolusjonen. Den var nok vesentlig mer styrt av hvorvidt man hadde tatt et bytte eller ikke, enn av klokka. Så f.eks to litt kraftige måltider per dag holder i massevis, og noen regelmessighet er ikke en gang naturlig - hverken med hensyn til hva man spiser eller når - om enn kanskje noe praktisk. Stå gjerne over et måltid nå og da, evt en hel dag hvis man føler for det. Det naturlige signalet til å spise er at man faktisk føler seg sulten. Da greier man også å innta mer fett.
Å bryte vanemønstre i måltidsrytmen har positiv effekt - kanskje litt på samme måten som at det å variere treningsprogram er viktig for å få maksimal effekt ut av et treningsopplegg.


Tusen takk for et godt og greit svar.

Et annet spørmål jeg har også.

Viss man tar meg som et eksempel, så spiser jeg mye fisk og kjøtt(føler meg nesten som en huleboer). Har jo veid meg en del ganger og finner ut faktisk at etter jeg startet opp(etter påske) har jeg gått ned mellom 1,5-2,5 kilo i uken. Hvordan vet jeg at det er fett og ikke muskelmasse.(skjønner at noe av dette er vann) Har litt panikk for dette. At jeg slakter muskelmasse i stede for lagred fett.

Takker for svar

Mvh

John-Blund

__________________



------------------------------------------------

“Egenkjærligheten er begynnelsen på en livslang romanse” (Oscar Wilde)
Jonblund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins som gikk over til Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 17:13   #10
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Det vet du ikke nøyaktig, uten at du bruker en spesialvekt som viser dette. Men en meget god indikasjon får du ved å måle rundt beltet ditt. Jeg er helt sikker på at "magemålet" ditt er redusert - det er fett som er forsvunnet.
Jeg tenker slik: Når du har gjennomført induksjon og er i ketose så har du lært kroppen å forbrenne fett. Gitt at du har nok fett lagret på kroppen - hvorfor i all verden skulle kroppen din foretrekke å forbrenne verdifull muskelmasse? Nei, jeg tror dette er et fenomen som spesielt gjelder for folk som prøver å ta av ved å spise mindre men som spiser karbohydrater og dermed ikke har "lært" kroppen å foretrekke å forbrenne fett og også går rundt med for høyt insulinnivå til å forbrenne fett.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 12:42   #11
Maryrose
Medlem
 
Maryrose sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 84
Maryrose er på en erverdig vei

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Opprinnelig lagt inn av LaVidaE, her.

Spiser litt spinat og kansje litt brokkoli hver dag.
Ellers eggeplommer, kjøtt, fett og litt fløte i kaffen.
Unngår karbo som pesten! Og veldig forsiktig med proteiner...da blir jeg sulten!

Hei Jeg skal nå begynne på igjen etter et opphold ifm julen. Og er fremdeles forvirret. Jeg har både Skaldermanboken og ketolyseboken. De to bøkene går vel noenlunde ut på ett, bortsett fra at Skalderman tillater høyere fettprosent? Men det jeg lurer på er altså hva du over her spiser om du både skal spise både få karber og få proteiner. For meg er under 100 g proteiner så og si umulig så lenge jeg spiser under 5% karber (max 15 g).

Jeg lurer også på noe Skalderman skriver i boken. Ett sted står det at så lenge man spiser minimalt med karber kan man omtrent hive innpå med protein og fett som man lyster. Men etterhvert kommer denne prosentfordelingen inn og han skriver at proteiner kan omdannes til glukose (?) så vidt jeg husker. Så det skal man være måteholden med, ca 1 g pr kroppsvekt er bra. Igjen lurer jeg på hva i all verden man kan spise og holde seg mett på 80 g protein pr dag?? Det blir ikke mye mat. Kan noen forklare dette for meg?

Ut fra det jeg har forstått av boken til Skalderman er det lurt å ligge veldig lavt på karber de første to ukene for å få i gang bålet.

Skal man være nødt til å veie alt man spiser og føre inn i et utregningsprogram? Noe av det som tiltalte meg med disse diettene var at de var så enkle. Nå synes jeg de er mer styrere enn noe annet jeg har vært borte i.


Sist redigert av Maryrose : 18-01-10 kl 12:55.
Maryrose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 13:24   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

80g protein PLUSS fett er jaggu en god del mat! Jeg spiser sjelden mere enn 80g.. Det er feks ca 12-15egg... Og du har fettet utapå proteinet. Og litt grønt til( tillates 12g karber på 50+ og jeg spiser det og det er jo litt grønnsaker). Og jeg føler jeg spiser MYE.
Trener du må jo ha mere enn 1g protein pr kg. Jeg legger meg på 1g protein ca selv om jeg veier over 100g fordi jeg er ganske overvektig og uansett er veldig passiv.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 13:25   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Og ellers, han heter Skaldeman og ikke SkaldeRman.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 13:33   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Opprinnelig lagt inn av Maryrose, her.

Skal man være nødt til å veie alt man spiser og føre inn i et utregningsprogram? Noe av det som tiltalte meg med disse diettene var at de var så enkle. Nå synes jeg de er mer styrere enn noe annet jeg har vært borte i.

I begynnelsen så regnet jeg litt for å lære meg hvor mye protein det er i så og så mye og passe på at fettkvota blir riktig. Dersom du leser om Skaldemans ratio, så er den enkel i grunn, du trenger ikke å regne og styre så mye. Men pass på fløte og rømme, det kan for bli mange karber med 3g pr dl.. Det er ikke så mye regning. Men det kan virkelig lønne seg å veie litt grønnsaker og holde seg til de grønne, feks grønn paprika, agurk, stangselleri. Du kan jo feks skjære opp en kvote med grønt pr dag, veie opp fløte/rømmekvota for å ikke bruke for mye. Jeg har en regel for meg selv om maks 1dl rømme og fløte pr dag fordi det blir mange karber, fra noe som påvirker mitt blodsukker om jeg får i meg for mye. Og helst ikke mere enn 50g/ 1/2dl pr måltid. Jeg spise 150-200g kjøtt i målet og prøver å spise feks hjemmelaget bearnaisesaus istedenfor rømme og da er en porsjon laget av 1-2eggeplommer og opptil 50g smør. Da blir du mett altså om du spise all den sausen på 200g løvstek( obs velg stabburet, den er uten karber) eller en saftig biff.
Jeg leste i GI-noll og ât dig ner i vikt hver ENESTE kveld den første måneden og det var verdt det

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-01-10, 17:33   #15
Maryrose
Medlem
 
Maryrose sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 84
Maryrose er på en erverdig vei

Sv: Fett/Proteiner/Karbo

Hei Imse, takk for svar Nå har jeg bestilt GI-noll av Skaldemann så jeg har mer å gå etter når det gjelder sammensetningen av måltider.

Jeg har lyst til å gå ned ca 20 kilo, drømmer om den vekten i alle fall, men er veldig fornøyd om jeg klarer 15. Jeg tenkte jeg skulle begynne med 50+ varianten de første to ukene for å få fart på sakene, og så gå over til en mer moderat variant etter det. Jeg går ca 1 km med hunden hver dag, det er alt. Jeg bet meg forresten merke i det Skaldemann skrev om å gå tur med hunden før frokost, da får man i gang fettforbrenningen raskere enn om man venter til etter det første måltidet.

Det blir spennende å se om jeg opplveer det samme som da jeg gikk på lavkarbo i november, jeg sov så mye bedre. Pleier å våkne grytidlig, gjerne i 5tiden uten å få sove noe mer. Men etter jeg begynte å spise lite karbo og mye fett, sov jeg mye bedre. Jeg kom ut av dietten før jul og har selvsagt lagt på meg. I det siste har det bare vært tull med søvnen også, så jeg er spent...

Maryrose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 00:02   #16
heymaria
Juniormedlem
 
heymaria sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 15
heymaria er på en erverdig vei

Sv: Fett/proteiner/karbo

Jeg har også lurt litt på dette med fordelingen fett/protein/karbo. Jeg spiste en egenpåfunnet variant av lavkarbo noen måneder hvor jeg kun fokuserte på minst mulig karber. Gikk verken opp eller ned, og det var greit nok, men ville jo gjerne ned litt. For en måned siden leste jeg boka til Skaldeman og innså hvor viktig fett er og har bøttet innpå siden, og har blitt vesentlig fetere! Nå er jeg riktignok i 10+klassen (selv om jeg vel snart tipper over i neste kategori pga alt fettet jeg har inntatt ...), men på meg virker det altså som det er viktig å ikke spise for mye fett heller, for da forbrenner man jo dette fettet i stedet for kroppsfettet. Så nå skal jeg regne litt på fordelingene i de forskjellige måltidene så det ikke blir for mye fett, så får jeg se om det utgjør en forskjell

heymaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fordeling fett/proteiner Viclin Ketolysekuren 5 27-07-11 20:52
Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker LenaBeatrice Lavkarbo generelt 13 11-12-09 21:10
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 10:25
Fett vs proteiner moinx Ketolysekuren 22 28-04-07 23:41
% fordeling av karbo, proteiner og fett? nalana Lavkarbo generelt 3 18-09-04 01:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no