Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-03-15, 20:03   #1
mr.me
Juniormedlem
 
mr.me sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 12
mr.me er på en erverdig vei
Question

Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Hei,

Nettopp begynt på lavkarbo. Kjenner det er vanskelig uten poteter og ris.
Jeg snakket med noen som foreslo at jeg kunne kutte opp potetene rå og så steke de. Noen som har erfaring med dette? Hvor mye av stivelsen blir igjen? Er dette helt ok på lavkarbo?

Jeg spiser lavkarbo rett og slett fordi magen min tåler stivelse dårlig.

Takker for tilbakemelding :-)

mr.me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fodmap Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 20:06   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Stivelsen blir verre når man steker poteter. Det er når de blir avkjølt igjen at stivelsen kan bli litt snillere.

Men det er fortsatt endel stivelse igjen.

Hva med å eksperimentere med andre grønnsaker? Sellerirot f.eks, kan brukes til det samme som poteten.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 20:10   #3
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Ovnsstekt sellerirot er kjempegodt! Jeg skjærer den i staver, har på olje, salt og pepper.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 20:27   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Bruk grønnsaker i stedet for
Og viss magen din tåler stivelse dårlig, ja så er det beste å kutte det

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 22:06   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Poteter (ca 150g) og ris skal være greit på FODMAP-diett, men lavkarbo er det ikke. Vær forsiktig med mengde grønnsaker om du ikke har tilgang til matvare-liste.

Anbefaler Monash Universitys app til iPhone/Android: http://www.med.monash.edu/cecs/gastr...phone-app.html (De har også mye god informasjon om FODMAP).

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 00:01   #6
mr.me
Juniormedlem
 
mr.me sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2015
Hvor: Oslo
Innlegg: 12
mr.me er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Takker for svar! :-D

mr.me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fodmap Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 00:39   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Teorien er at stivelsen i varmebehandlet potet blir resistent når den kjøles ned igjen. Jeg har selv eksperimentert med potetmel og blodsukkermåler, og ikke fått noen utslag å snakke om. Men det eneste det har å si for meg, er at jeg ikke behøver å takke nei til potetsalat. Ellers er vel ikke kald potet noen høydare.

Det finnes dog alternativer som jeg mener er fullgode, om ikke bedre. Sellerirot, som noen nevner, og jordskokk, også søtpotet om du ikke er superstrikt på karbohydratene.

Søk på blomkålris, forresten! (Antagelig også søkbart som "jukseris"). Ikke helt ris, men veldig godt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 01:07   #8
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Hva med å lage blomkålmos eller blomkålris?
Det står sikkert oppskrifter her i forumet håper jeg siden jeg ikke finner mine akkurat nuh

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 01:25   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Blomkål inneholder veldig mye Mannitol (sukkeralkohol) som er en av de 4 FODMAPene. Mer enn 70-100g søtpotet inneholder også mye Mannitol, om mindre mengder går fint er individuelt. Om man reagerer på FODMAPer så er det total-mengden i måltidet som avgjør konsekvensene.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 11:10   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Jeg har også IBS, og selv om jeg ikke følger low FODMAP direkte har jeg det i bakhodet. De grønnsakene jeg personlig reagerer aller mest på er blomkål og brokkoli (brokkoli er for øvrig på lav listen noen steder og høy listen andre, som jeg syns er merkelig?). På den annen side reagerer jeg ikke i nevneverdig grad på belgefrukter og løk, så det er jo selvsagt individuelt, men dette spiser jeg jo heller ikke mengder av. Men, jeg vil også anbefale å utforske bruken av sellerirot og pastinakk som poteterstatning. Og, dersom du bare spiser moderat Lavkarbo og ikke har et veldig reaktivt blodsukker, så kan det jo være rom for små mengder potet også, da helst kald.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 11:22   #11
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg har også IBS, og selv om jeg ikke følger low FODMAP direkte har jeg det i bakhodet. De grønnsakene jeg personlig reagerer aller mest på er blomkål og brokkoli (brokkoli er for øvrig på lav listen noen steder og høy listen andre, som jeg syns er merkelig?). På den annen side reagerer jeg ikke i nevneverdig grad på belgefrukter og løk, så det er jo selvsagt individuelt, men dette spiser jeg jo heller ikke mengder av. Men, jeg vil også anbefale å utforske bruken av sellerirot og pastinakk som poteterstatning. Og, dersom du bare spiser moderat Lavkarbo og ikke har et veldig reaktivt blodsukker, så kan det jo være rom for små mengder potet også, da helst kald.

Bare av nysgjerrighet, hvordan reagerer du på disse matvarene? Er det luft, smerter, diare eller annet?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 11:28   #12
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

I hovedsak sterke luftsmerter og kramper og samtidig problemer med å få ut lufta (ser fort høygravid ut). Ikke direkte diaré, men trang til å stadig gå på toalettet uten at det kommer store mengder, men mer... løst og slimete på en måte Fikk virkelig en aha opplevelse da jeg fant ut at jeg reagerte på disse, for det spiste jeg mye av før og hadde store mageproblemer.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 11:37   #13
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Bare av nysgjerrighet, hvordan reagerer du på disse matvarene? Er det luft, smerter, diare eller annet?

Når man reagerer på FODMAP-matvarer så er det fordi fruktsukkeret passerer tynntarmen uten å bli tatt opp (genetisk), bakteriefloraen i tykktarmen er ikke tilpasset å fordøye sukker så da startes det en gjæringsprosess (omtrent som et bryggeri). Observerbare plager er luftsmerter, luft og diare; de to FODMAP-erne jeg bor med reagerer først med å bli rastløs og urolig, og så kommer som regel magen etter.

I Norge diagnostiseres det som Fruktosemalabsorpsjon. Fastlegen vår hadde ikke hørt om den diagnosen før sønnen vår fikk den på barneklinikken. Diagnose stilles ved å ta pusteprøve (samme metode som med laktose): Drikker en mikstur med fruktose og sukkeralkohol, og så måles hydrogen i pusten hvert 30. minutt gjennom 3 timer. På Haukeland tar de testen både på barneklinikken og på gastro/hovedlaboratoriet.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".

Sist redigert av HP : 19-03-15 kl 11:47.
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 11:50   #14
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Når man reagerer på FODMAP-matvarer så er det fordi fruktsukkeret passerer tynntarmen uten å bli tatt opp (genetisk), bakteriefloraen i tykktarmen er ikke tilpasset å fordøye sukker så da startes det en gjæringsprosess (omtrent som et bryggeri). Observerbare plager er luftsmerter, luft og diare; de to FODMAP-erne jeg bor med reagerer først med å bli rastløs og urolig, og så kommer som regel magen etter.

I Norge diagnostiseres det som Fruktosemalabsorbsjon. Fastlegen vår hadde ikke hørt om den diagnosen før sønnen vår fikk den på barneklinikken. Diagnose stilles ved å ta pusteprøve (samme metode som med laktose): Drikker en mikstur med fruktose og sukkeralkohol, og så måles hydrogen i pusten hvert 30. minutt gjennom 3 timer. På Haukeland tar de testen både på barneklinikken og på gastro/hovedlaboratoriet.

Oj, visste ikke at det var noe man kunne diagnostiseres så direkte med. Jeg va gjennom all mulige slags blodprøver og gastroskopi, og da de ikke fant noe på det utenom reflux og stor sannsynlighet for laktoseintoleranse (som jeg allerede visste om, og tok hensyn til), så satte bare legen diagnosen IBS. Men, IBS og fruktosemalabsorbsjon er kanskje ikke det samme?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 11:59   #15
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Oj, visste ikke at det var noe man kunne diagnostiseres så direkte med. Jeg va gjennom all mulige slags blodprøver og gastroskopi, og da de ikke fant noe på det utenom reflux og stor sannsynlighet for laktoseintoleranse (som jeg allerede visste om, og tok hensyn til), så satte bare legen diagnosen IBS. Men, IBS og fruktosemalabsorbsjon er kanskje ikke det samme?

Jeg har forstått at det ikke er populært å sette likhetstegn, men mye av forskningen på FODMAP er basert på at fruktose og/eller laktose er underliggende årsak for IBS (irritert tarm).

Du kan be fastlegen din henvise deg til spesialist for testing, fastlegen vår sendte storebror til barneklinikken og mor til gastro med "testing for fruktosemalabsorpsjon" i henvisningen. Storebror testet negativt, mor testet positivt (hun som tok testen hadde aldri sett noen med så stort utslag).

Har du tatt laktose-pustetest?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 12:09   #16
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Jeg har ikke tatt noen pustetest, bare en blodprøve som ga positivt utslag for noe (ett gen?) som gir større sannsynlighet for laktoseintoleranse. Nå har jeg forsåvidt fått ganske grei koll på hvilke matvarer jeg reagerer på, og mengder jeg tåler, så har ikke så store problemer lengre i forhold til tidligere, men veldig fint å vite at akkurat dette er noe man kan testes for. Takk

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 12:18   #17
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Takk til begge to! Nyttig
Tror jeg må sjekke dette ut litt, men jeg tror kanskje at mine plager kommer mer av at jeg er intolerant mot gluten. Men skal absolutt se nærmere på FODMAP.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 12:36   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

I starten av lavkarbo reagerte jeg endel på særlig brokkoli med magekramper, men så lenge jeg holder meg helt unna gluten girdet ingen symptomer. Så de to kan nok henge sammen ja.
Tor Strømnes som jobber på Verkstedet klinikk holdt et veldig bra foredrag om dette for en stund tilbake, han er aktiv på Lavkarbo Eatclub- og Ulydige Diabetikere-gruppene på facebook, så man kan sikkert sende han en PM og få de linkene han brukte på dette foredraget for å få mer info. Evt kan han tipse om andre som jobber med dette i nærområdet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 12:38   #19
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Takk til begge to! Nyttig
Tror jeg må sjekke dette ut litt, men jeg tror kanskje at mine plager kommer mer av at jeg er intolerant mot gluten. Men skal absolutt se nærmere på FODMAP.

Hvete og rug inneholder mye FODMAP (Fruktaner/Oligosakkarider). Den siste store studien som antydet at glutenintoleranse (uten cøliaki) ikke eksisterte, antydet at FODMAP var det egentlige problemet.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 13:07   #20
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Hvete og rug inneholder mye FODMAP (Fruktaner/Oligosakkarider). Den siste store studien som antydet at glutenintoleranse (uten cøliaki) ikke eksisterte, antydet at FODMAP var det egentlige problemet.

Kan virke som at rug er en av mine triggere, for jeg har jo ikke spist hvete på mange år. Er jo i tillegg diagnostisert med irritabel tarm, uten at det ble tatt noe tak i det den gang jeg fikk diagnosen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 13:23   #21
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Kan virke som at rug er en av mine triggere, for jeg har jo ikke spist hvete på mange år. Er jo i tillegg diagnostisert med irritabel tarm, uten at det ble tatt noe tak i det den gang jeg fikk diagnosen.

Jeg reagerer for eksempel på ryvita og rugsprø. Gluten i seg selv er vel lav FODMAP så vidt jeg har skjønt. Jeg anbefaler i hvert fall å se litt på det og teste ut en periode hvis du sliter med magen.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 13:37   #22
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg reagerer for eksempel på ryvita og rugsprø. Gluten i seg selv er vel lav FODMAP så vidt jeg har skjønt. Jeg anbefaler i hvert fall å se litt på det og teste ut en periode hvis du sliter med magen.

Gluten er et protein, FODMAP går på fermenterbare karbohydrater.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 13:43   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg reagerer for eksempel på ryvita og rugsprø.

Før brukte jeg rugsprø som kriseløsning, men etter å ha hold meg unna i over et år fikk jeg sinnsykt vondt av bare noen biter!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 18:31   #24
Turid42
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 279
Turid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snillTurid42 er virkelig snill

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Jeg ble litt nysgjerrig på dette, men vet lite om det. Min datter på syv har ofte uforklarlige mageproblemer. Men ikke nødvendigvis forstoppelse eller diaré? Men hun har mye luft i magen, og promper mye, noe hun synes er flaut og plagsomt. Legen har testet alle mulige allergier, uten utslag. Nå venter vi på innkalling til spesialist på barneklinikken på sykehuset. Er dette noe jeg kanskje bør nevne for spesialisten?

Turid42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-15, 18:35   #25
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Kan virke som at rug er en av mine triggere, for jeg har jo ikke spist hvete på mange år. Er jo i tillegg diagnostisert med irritabel tarm, uten at det ble tatt noe tak i det den gang jeg fikk diagnosen.

Jeg tåler speltknekkebrødet til helios greit. Det inneholder ikke hvete eller rug, men det er ikke glutenfritt da.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar

Emneord
fodmap, poteter, råstekte poteter, stivelse


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Poteter og karbohydrater november5 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 27-10-11 21:05
I stedet for poteter? frk_johansen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 07-01-11 17:10
Poteter Lilli Lavkarbo generelt 6 09-06-09 12:25
Koker poteter jeg Solferino Generell diskusjon 19 22-11-04 00:47
Poteter deeluxe Vedvarende vekttap 4 16-02-04 20:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no