Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslaget?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-11, 15:12   #1
ragabast
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 2
ragabast er på en erverdig vei
Question

Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslaget?

Jeg finner ingen tvil om at kuren virker. 10 kg på 9 uker.
Men det er et spørsmål jeg ikke klarer å få svar på her inne.

Jeg lurer på om man legger (mest) på seg av: ekstra fett eller ekstra karbohydrater.
La oss si at to helt identiske personer, med helt likt aktivitetsnivå, spiser akkurat det samme (ingen er i ketose), men den ene spiser
fks 2 hveteboller hver dag ekstra
og den andre
fks en pose baconsvor, eller en pakke bacon ekstra pr dag.

Jeg har på den ene siden fått forståelsen av at når en blander fett og karborik kost, så blir en feit av fettet siden dette utgjør mye ekstra kalorier/energi.
Men er litt tvil på dette, siden jeg også har hørt at kroppen bruker så mye av fettet for å omdanne dette til kroppsfett at fettet ikke er så farlig.

ragabast er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 16:10   #2
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

du blir iallefall mer sulten av karbo så da spiser du automatisk mere mat.
siden man ikke kan spise bare karbo vil du legge til fett og fett + karbo = økt vekt.
fordi kroppen forbrenner karbo først og fett til slutt,da vil fettet forbli for man spiser jo mer og hver gang man spiser karbo blir det først forbrent.
innen nytt måltid har kanskje kroppen ikke rukket å forbrenne fettet og da forblir det der.

ble det bare tull el ga det en mening?

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 16:48   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

Dette ble vel ikke helt rett tenkt av noen av dere er jeg redd

Spiser man mye karbo og mye fett vil det gi økt fettlagring fordi økt karboinntak (forsåvidt også økt fettinntak, men karbo øker blodsukkeret mest) gir økt blodsukker som gir økt utskilling av insulin - som igjen stimulerer fettlagring. Det stemmer at kroppen først bruker karbohydratene (glukosen) som energi - og evt overflødig energiinntak vil da i stor grad bli lagret som fett.

Spiser man lite karbo og mye fett har man ingen glukoselager av særlig størrelse, og kroppen tvinges til å bruke fettet til energi ved å omgjøre fettet til glukose. Siden det heller ikke utskilles særlig mengder insulin ved et stabilt blodsukker får man i mindre grad fettlagring av overflødig energiinntak.

Når det gjelder spørsmålet ditt avhenger svaret av hva annet personene spiser, både karbomessig og energimessig - i tillegg til at man må ta med de individuelle forskjellene når det gjelder sensitivitet for karbohydrater

Det er altså i utgangspunktet ikke bare kalorimengden som er et poeng, men også hvor kaloriene kommer fra... og ikke minst hvordan næringsomsetning foregår i kroppen

Jeg anbefaler boka "bedre uten brød" av Lutz for særdeles detaljert forklaring rundt akkurat dette

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 16:54   #4
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

Nerthus: Kroppen kan bruke frie fettsyrer som energi, fettet må ikke gjøres om til glukose (men det kan omdannes ved lavt blodsukker og for å dekke kroppens absolutte glukosebehov).

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 17:00   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Nerthus: Kroppen kan bruke frie fettsyrer som energi, fettet må ikke gjøres om til glukose (men det kan omdannes ved lavt blodsukker og for å dekke kroppens absolutte glukosebehov).

Takk - bra du følger med! Såvidt jeg husker så er hjertet en stor tilhenger av å bruke fett som energi

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 18:01   #6
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

Hjertet er glad i å bruke fettsyrer/ketoner ja!

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 19:34   #7
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Dette ble vel ikke helt rett tenkt av noen av dere er jeg redd

Spiser man mye karbo og mye fett vil det gi økt fettlagring fordi økt karboinntak (forsåvidt også økt fettinntak, men karbo øker blodsukkeret mest) gir økt blodsukker som gir økt utskilling av insulin - som igjen stimulerer fettlagring. Det stemmer at kroppen først bruker karbohydratene (glukosen) som energi - og evt overflødig energiinntak vil da i stor grad bli lagret som fett.

Spiser man lite karbo og mye fett har man ingen glukoselager av særlig størrelse, og kroppen tvinges til å bruke fettet til energi ved å omgjøre fettet til glukose. Siden det heller ikke utskilles særlig mengder insulin ved et stabilt blodsukker får man i mindre grad fettlagring av overflødig energiinntak.

Når det gjelder spørsmålet ditt avhenger svaret av hva annet personene spiser, både karbomessig og energimessig - i tillegg til at man må ta med de individuelle forskjellene når det gjelder sensitivitet for karbohydrater

Det er altså i utgangspunktet ikke bare kalorimengden som er et poeng, men også hvor kaloriene kommer fra... og ikke minst hvordan næringsomsetning foregår i kroppen

Jeg anbefaler boka "bedre uten brød" av Lutz for særdeles detaljert forklaring rundt akkurat dette

du kan si det sånn at ja du forklarte det veldig inngående,jeg meget enkelt.
men egentlig er det samme resultat av bruken mellom fett og karbo

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 22:35   #8
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

http://en.wikipedia.org/wiki/Fatty_a..._and_transport

Leveren lager (V)LDL med triglyserider, som lagres eller brukes av fett/muskelvev direkte.

Hjernen kan uansett bare ha ketoner (evt glukose) som drivstoff: http://atvb.ahajournals.org/cgi/content/short/24/5/806

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 08-03-11 kl 23:15.
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 22:37   #9
ragabast
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 2
ragabast er på en erverdig vei

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

det var mange innlegg på kort tid.

Da vil jeg oppsummere med at bollene, mer en bacon'et gjør at han/hun legger rasktest på seg. Dette fordi blodsukkeret er mer stabilt.

Altså på en vanlig diett/kosthold, så er det karbohydratene en blir tjukk av, og ikke så mye fettet en spiser.

ragabast er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 22:42   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

Opprinnelig lagt inn av ragabast, her.

Jeg finner ingen tvil om at kuren virker. 10 kg på 9 uker.
Men det er et spørsmål jeg ikke klarer å få svar på her inne.

Jeg lurer på om man legger (mest) på seg av: ekstra fett eller ekstra karbohydrater.
La oss si at to helt identiske personer, med helt likt aktivitetsnivå, spiser akkurat det samme (ingen er i ketose), men den ene spiser
fks 2 hveteboller hver dag ekstra
og den andre
fks en pose baconsvor, eller en pakke bacon ekstra pr dag.

Jeg har på den ene siden fått forståelsen av at når en blander fett og karborik kost, så blir en feit av fettet siden dette utgjør mye ekstra kalorier/energi.
Men er litt tvil på dette, siden jeg også har hørt at kroppen bruker så mye av fettet for å omdanne dette til kroppsfett at fettet ikke er så farlig.

Den som spiser ekstra karbohydrater vil gå mest opp i vekt hvis dette måles i energimengde og ikke gram.

Ja, man blir feit av fettet når man også inntar karbohydrater. Fordi karbohydrater blir da brukt som energikilde, mens fettet blir lagret.
Jeg har ikke sett at fett koster å omsette, men protein er energikrevende å omdanne til energibruk.

Og om spørsmålet var: blir man mer fet av å øke protein eller fett ville svaret vært protein om man fikk nok protein fra før.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 09:06   #11
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Hjertet er glad i å bruke fettsyrer/ketoner ja!

Åja! Min medfødte hjertefeil gir IKKE lyd fra seg på ketose-lavkarbo. Helt stilt fra den kanten. Nesten så jeg glemmer det, har ikke hatt trøbbel eller ubehag de siste fire årene jeg!

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 11:52   #12
tkh
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Spydeberg
Alder: 48
Innlegg: 90
tkh er på en erverdig vei

Sv: Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslage

Erfaringsmessig må jeg ha lagt på meg av karbohydratene, da jeg er typen som omtrent ikke spiste fett før (og fortsatt har litt problemer med det).

__________________
Startet på nytt 25.01.11


Min rabattkode på Iherb: UDE982 - den gir $5 i rabatt ved 1. kjøp.
tkh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blir syk av fett! Hillemoi Spørsmål og svar 13 14-11-10 08:16
Fett er fett (eller ...) Maggen Ketolysekuren 10 04-08-10 15:05
Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker LenaBeatrice Lavkarbo generelt 13 11-12-09 21:10
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 10:25
Når blir det for mye fett? Søster Spørsmål og svar 6 22-05-08 22:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no