Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er Bremykt smør eller margarin?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-08, 15:42   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Er Bremykt smør eller margarin?

Bremykt er vel 70 % smør og 30 % olje? Men Fjordland kaller det en margarin her:

http://www.fjordland.no/fjordland/page?id=5

Så da er jo Bremykt altså en margarin? Margarin er jo laget av oljer, og det er jo 30 % olje i denne. Men siden det er smør også, burde det ikke hete noe annet, smørgarin eller noe?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 16:17   #2
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Her i huset har det faktisk alltid gått under navnet smørgarin!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 23:23   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Haha tøft. Men det går altså under margarin og bør unngås? Ikke noe problem for meg altså, jeg bruker alltid ekte smør, men har jo sett her på forumet at mange heller bruker Bremykt fordi det jo er smør i det. Oljen er vel ikke akkurat så sunn, varmebehandlet og alt?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 13:28   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

hm. Sikkert bedre enn breletten alle vil ha hjemme hos oss...kanskje jeg kan snikinnføre smørgarin?

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 13:52   #5
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

godt spørsmål dette iset! jeg er avhengig av ekte smør- men dette var et himla godt spørsmål!!! fikk meg til å tenke litt

__________________
Tuppen er klar for 2008


- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 14:24   #6
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

jeg tror, men vet ikke, at bremykt rett og slett bare er ekte smør hvor man blander i raps-olje og ikke gjør særlig mye mer. Jeg tror det ikke trengs noen herdingsprosess og da er isåfall bremykt helt OK. Margarin i den forstand at det ikke kan kalles for ekte smør. Jeg håper det er slik for jeg bruker endel av det....
Regnet ut om man tar 70% rent smør og blander med 30% rapsolje. Da får man en blanding med ca 48% mettet fett. 48% av 80g (det er bare 80 g fett pr 100g i smør) blir omtrent akkurat like mye mettet fett som bremykt. Altså innholdet av mettet fett er ikke endret (transfett går som mettet). Havner rimelig rett ift enumettet også.
Så gitt at rapsoljen er av god kvalitet så er bremykt i mitt hode rimelig safe


Sist redigert av energibunten : 08-08-08 kl 14:38.
energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 00:38   #7
Enjoy life
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Parken på Hauger
Innlegg: 5
Enjoy life er på en erverdig vei

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Har gått å trodd at Bremykt var fyfy, så jeg sjekket opp på hjemmesiden deres.
Her er innholdsfotegnelsen
Fløte, rapsolje, salt, melkesyrekultur, vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)
Næringsinnhold pr. 100 gramEnergi3068 kj 746 kcal Protein1 g Karbohydrat1 g Fett82 g Salt1,3 g Mettet fett35 g En-umettet fett32 g Fler-umettet fett10 g Nettovekt250 g

Altså slående lik Tine Smör:
fløte, koksalt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)

Tror jammen vi kan skrive Bremykt på tillatt-listen vår

Enjoy life er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 01:42   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Nja, oljen er vel ganske herdet, er den ikke? Den kan nok være på ja-listen, men problemet er oljen. Jeg ville mye heller brukt smør, det er renere og sunnere. Og mye bedre, jeg synes Bremykt er en smule uappetittelig.

Men jeg synes egentlig ikke den kan kalles en margarin? Burde den ikke ha et annet navn? Det er jo en blanding av SMØR og olje.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 10:08   #9
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Men kaller de ikke oljen "vegetabilsk" eller noe når den er herdet?
*håpe*

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 01:38   #10
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Vettikke jeg. Men jeg vet i alle fall at jeg bruker SMØR - du vet, det der - når jeg kan. Så, hvis jeg f eks er på et hotell eller noe der de ikke har det jeg vil ha, tar jeg SMØRGARIN. Sorry, BREMYKT. Hvis de har det. Hvis det eneste alternativet er noe som er litt "dodgy", spiser jeg heller noe annet som jeg vet jeg kan spise.

Men det handler om hvorvidt det er Brelett eller sånne andre greier!

Bremykt er for meg en sånn nesten-greie - og om vi ikke har annet, er det jo det vi skal gjøre!

Så hurra eller god natt eller noe sånt, om man vil.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-08-08, 03:09   #11
Eirian
Medlem
 
Eirian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 123
Eirian er ny på veien

Re: Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Det er margarin. Blandingsprodukt. Det er ikke rent, 100 % smør, som jo er det eneste som faktisk er smør.
Altså kaller de det margarin fordi det er det eneste rette, da det er det det er.

Eirian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, øko, uten tilsetningsstoffer mm. Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 09:48   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Opprinnelig lagt inn av Eirian, her.

Det er margarin. Blandingsprodukt. Det er ikke rent, 100 % smør, som jo er det eneste som faktisk er smør.
Altså kaller de det margarin fordi det er det eneste rette, da det er det det er.

Men det blir allikevel litt feil synes jeg? For det er jo 70 % SMØR i den ... Smør kan den jo ikke kalles, men margarin? Nei jeg vet ikke.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 18:10   #13
Eirian
Medlem
 
Eirian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 123
Eirian er ny på veien

Re: Sv: Re: Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men det blir allikevel litt feil synes jeg? For det er jo 70 % SMØR i den ... Smør kan den jo ikke kalles, men margarin? Nei jeg vet ikke.

Hvorfor ikke?
I min bok er det utelukkende margarin, den går jo under selve definisjonen på margarin da.

Eirian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, øko, uten tilsetningsstoffer mm. Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 23:41   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Nja, jeg ser på margarin som et produkt laget utelukkende av vegetabilske oljer. Dette inneholder jo 70 % smør, det er det som skurrer litt hos meg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 00:46   #15
Eirian
Medlem
 
Eirian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 123
Eirian er ny på veien

Re: Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nja, jeg ser på margarin som et produkt laget utelukkende av vegetabilske oljer.



Jeg forholder meg nok mer til ordboken enn deg i definisjonen av margarin/smør, def. på margarin;

Opprinnelig lagt inn av dokpro

margari'n

Opprinnelig lagt inn av dokpro

m1 (fra fr, av gr margaron 'perle' pga fargen) smørlignende næringsmiddel av bl a ulike fettstoffer og melk plantem-, soyam-



Smør;

Opprinnelig lagt inn av dokpro

smør

Opprinnelig lagt inn av dokpro

1 fettstoff som blir utskilt av fløte ved kjerning fjells-, meieris- / smøre tykt med s- på brødet / spise fisk med smeltet s- på / blid som s- smørblid / jammen sa jeg s-!s- på flesk dobbelt opp

Fra ordboksøket på dokpro.uio.no.
Bremykt har ulike fettstoffer i seg, og er margarin.
Smør er smør. Verre er det ikke.

Eirian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, øko, uten tilsetningsstoffer mm. Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 09:01   #16
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Hehe du har jo rett, men jeg synes allikevel det skurrer litt siden det inneholder så mye som 70 % smør. Nei jeg vet ikke.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:24   #17
Enjoy life
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Parken på Hauger
Innlegg: 5
Enjoy life er på en erverdig vei

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Jeg spurte like gjerne leverandøren jeg og de sendte forespørselen videre til leverandøren av rapsoljen. Her er svaret:
Our rapeseed oil is warm pressed. We use only fysical pressing and mild
temperatures. When using mild temperatures during pressing we get all
important natural ingredients (plant sterols, vitamines,plant fenols etc)
of the seed to the oil. Refining is done with steam and in this proses
there is no oxygen involving that means that the oil is not burned in any
kind. Refining takes a way of the oil components that affect negatively to taste, colour and quality.


Så dette er en mao en raffinert olje.

Enjoy life er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 00:19   #18
Eirian
Medlem
 
Eirian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 123
Eirian er ny på veien

Re: Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Desto større grunn til å sky Bremykt som pesten.

Eirian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, øko, uten tilsetningsstoffer mm. Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 00:27   #19
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Kall meg en krakk, men hvis dette stemmer er jeg positivt overrasket, jeg

Cocosa til steking er jo raffinert den også. Bare ikke på en måte som gjør den usunn. Synes det må være greit å fjerne smaksstoffer etc. hvis det har en funksjon. Men det er selvsagt best å spise mest av de ekte varene.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 15:51   #20
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Opprinnelig lagt inn av Enjoy life, her.

Our rapeseed oil is warm pressed. We use only fysical pressing and mild
temperatures. When using mild temperatures during pressing we get all
important natural ingredients (plant sterols, vitamines,plant fenols etc)
of the seed to the oil. Refining is done with steam and in this proses
there is no oxygen involving that means that the oil is not burned in any
kind. Refining takes a way of the oil components that affect negatively to taste, colour and quality.

Og HELT på siden av saken: Her fikk jammen engelsklæreren i meg lyst til å ta rødpenna fatt! Nesten som å lese engelskspråklige bruksanvisninger på ting som er laget i Japan. . . Men det må visst inn i en annen tråd.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 21:52   #21
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Er Bremykt smør eller margarin?

Opprinnelig lagt inn av Karin, her.

Og HELT på siden av saken: Her fikk jammen engelsklæreren i meg lyst til å ta rødpenna fatt! Nesten som å lese engelskspråklige bruksanvisninger på ting som er laget i Japan. . . Men det må visst inn i en annen tråd.

Hehe, men det påvirker jo troverdigheten i budskapet også, føler jeg, så det er på en måte relevant å ta det opp

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Margarin/smør sommerblomt Ketolysekuren 34 14-11-09 14:06
Klarnet smør av Bremykt? Eva Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 23-03-08 16:44
Steke mat - I margarin? Chumpsy Lavkarbo generelt 12 05-10-05 19:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no