Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Skaperen - Sunn sjokolade

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-03-09, 18:34   #1
elfi
Nytt Medlem
 
elfi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 9
elfi er på en erverdig vei

Skaperen - Sunn sjokolade

Jeg fikk såvidt med meg at en deltaker i Skaperen på TV2(?) hadde utviklet en "sunn" sjokolade.

Noen som vet om den er noe for oss?

__________________
elfi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Oi, er ikke sikker, shopper rundt Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 19:08   #2
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

Tiden vil vise:

Men jeg gleder meg til sjokoladen ligger i butikken

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 19:34   #3
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

Hentet fra gruppa "Sjokoladeprinsen" på facebook:

Sitat:

Dette er mye info og et langt innlegg. Men det er viktig å forstå at forskjellene mellom vanlig og sjokoladeprinsens sjokolade er stor. Det tok ikke en dag å bygge rom, og det vil ta litt tid å få folk til å forstå at man faktisk kan spise seg mett på sjokolade MED helsefordeler :-)

Kakaobønner er fantastisk næringsrike! Rå kakaobønner er blant naturens mest fantastiske supermat grunnet sitt rike innhold av mineraler, antioksidanter, og lykkestoffer. Siden mange av kakaoens spesielle egenskaper ødelegges og tapes ved oppvarming, raffinering og prosessering, viser det seg at hele verdens favorittmat hittil er ukjent for de fleste av oss.

Med Sjokoladeprinsens produkter kan du endelig oppleve kraften fra ekte sjokolade. Tradisjonell sjokolade går gjennom flere oppvarmingsprosesser som fjerner mange av kakaobønnens gode egenskaper. Rå kakao skiller seg fra tradisjonell på følgende måter: Rå kakaobønner gjennomgår lite til ingen gjæring. Rå kakaobønner blir ikke ristet. Rå kakao blir aldri varmet over 45 grader. Vanlig sjokolade inneholder omega 6 transfettsyrer som kan skape betennelser i kroppen. Rå kakao inneholder ingen transfettsyrer.

Våre rå sjokoladeprodukter blir ikke tilsatt kjemikalier, melk eller sukker. Sjokolade er laget av kakaobønner, det er kakao som er sjokolade. Antioksidantverdien, alle mineralfordelene, signalstoffenes foryngende og lykkebringende egenskaper, C-vitamin og andre helsefremmende kvaliteter er intakte i våre produkter.

Rå kakao ser ut til å være den rikeste kilden til magnesium blant all mat. Magnesium er en av de viktige basiske mineralene. Magnesium støtter hjerte, hjerne, nervesystem og fordøyelse. Magnesium er også viktig for å bygge et sterkt skjelett. Dette er sannsynligvis en av hovedgrunnene til at kvinner tenderer til å spiser mer sjokolade under sin månedlige syklus. Magnesium balanserer hjernes kjemi og assosieres med økt glede. Magnesium er ett av de mineralene mange har mangel på.

Kakao inneholder 100% av RDA jern per 10 gram. Jern er et viktig mineral innen ernæring. Jern er del av det oksygenbærende proteinet hemoglobin.

Krom er et viktig sporstoff som hjelper til å balansere blodsukker. Veldig mange har ikke tilstrekkelig med krom i kostholdet. Dette finner du også i vår sjokolade.

Anandamid (lykkestoff) er et endorphin som kroppen produserer naturlig etter trening. Anandamid er kun funnet i en plante – Kakao. Anandamid er betegnet som et lykkestoffet som frigis når vi føler oss bra.

Kakao inneholder vanligvis rundt 1% Teobromin. Teobromin er en antibakteriell substans som dreper en av de primære bakterietyper som forårsaker hull i tennene. Teobromin er en slektning av koffein, men er ikke en nervestimulant. Teobromin utvider det kardiovaskulæresystemet som gjør hjertets jobb lettere. Dette er en av hovedårsakene til at kakao spiller en viktig rolle i et kosthold som er sunt for hjertet.

Kakao inneholder den høyeste konsentrasjonen av naturlige antioksidanter blant all mat man har testet. Disse antioksidantene inkluderer polyfenoler, katekiner, og epikatekiner. Målt i vekt inneholder kakao mer antioksidanter enn rødvin, blåbær, acai, granateple og gojibær sammenlagt! Denne fordelen får du ikke gjennom vanlig sjokolade.

Det er en sjokkerende forskjelle mellom vanlig og rå-kakaopulver. ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) -analyse viser at rent kakaopulver har 260 ORAC enheter per gram. Rå-kakaopulver inneholder i følge analyse fra Brunswick Laboratories 955 ORAC enheter per gram. Det er 367 % mer antioksidanter enn det beste resultatet målt i vanlig kakaopulver. Det blir 95,500 ORAC enheter per 100 gram rå-kakaopulver, sammenlignet med 26,000 per 100 gram vanlig kakaopulver. Denne unike fordelen får du videreført i våre sjokoladepodukter.

Kakao inneholder også følgende viktige næringsstoffer:
Mangan er et essensielt sporstoff som hjelper jernet i blodet med oksygenbæring og dannelsen av hemoglobin.

Sink er et essensielt sporstoff som bl.a. er viktig for immunsystemet, leveren, bukspyttkjertelen og huden.

Kobber er et essensielt sporstoff som finnes naturlig i planter med C-vitamin. I kroppen hjelper kobber bl.a. med å bygge sunt blod.

Rå-kakao inneholder C-vitamin, det gjør ikke vanlig prosessert kakao.

Kakao inneholder omega 6 fettsyrer. (All kokt og standard prosessert sjokolade inneholder omega 6 transfettsyrer (frie radikaler) som kan forårsake betennelsesreaksjoner i kroppen).

Phenylethylamin finnes i overflod i kakao. Fordi PEA er varmesensitiv mangler tradisjonell sjokolade i stor grad PEA. PEA er kjemikaliet kroppen produserer når vi blir forelsket. Det er sannsynligvis en av hovedgrunnene til at sjokolade og kjærlighet har en så dyp, tradisjonell og historisk forbindelse. PEA øker konsentrasjonen og kan holde deg våken.

Tryptofan er en essensiell aminosyre som danner viktige stressreduserende neurotransmittere som serotonin og melantonin. Tryptofan er varmesensitiv og blir derfor borte gjennom oppvarming av proteinrike matkilder og tradisjonelt prosessert sjokolade.

Serotonin er den viktigste neurotransmitteren i kroppen vår. Serotonin ligner på tryptofan og melantonin. Serotonin hjelper å beskytte oss mot stress.

Alle disse stoffene og deres helsefremmende effekter får du gjennom vår sjokolade.
Sjokoladeprinsens sjokolade er like god som vanlig sjokolade, men sunn og full av næring.

Hjemmeside: www.sjokoladeprinsen.no

(link til gruppa på FB: http://www.facebook.com/group.php?si...id=58984071907 )

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 19:40   #4
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

Wow. Det er jo rett og slett imponerende.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 19:43   #5
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

Mer info:

Sitat:

Det aller fleste av oss har et kjærlighetsforhold til søtsaker og spesielt sjokolade. Det er bare ufattelig urettferdig at man blir feit og usunn av å spise mye...

De fleste alternative sjokolader er dyre og smaker ikke like godt som de usunne vi normalt kjøper, i tillegg kan vi nå avsløre at de ikke er så sunne allikevel, så hva skal man gjøre?

Den gode nyheten er at Sjokoladeprinsen har utviklet en sjokolade som tilfredsstiller alle dine behov når det kommer til sjokoladenytelse.

Vi liker å si "Det umulige gjort mulig". For det er det vi har gjort.

Vi har laget en sjokolade som smaker godt. I tillegg til å være ufattelig god er den også sunn! På toppen av dette er den også økologisk og produseres etter en standard som er over fairtrade, så bøndene og arbeiderne bak råvarene får rettferdig lønn, ca 25% over det er normal arbeider får.

En smakfull og sunn sjokolade som gir deg god samvittighet. Det høres for godt ut til å være sant, ikke sant? Vel, det er sant!

Vi kan ikke røpe alle detaljene om sjokoladen og dens sammensetning ettersom våre konkurrenter er desperate. Men vi kan gi deg litt informasjon for å dokumentere våre påstander.

Vår sjokolade er rå. Dvs. at den ikke har vært varmet opp over 45 grader fra kakaobønne til ferdig produkt. Dermed inneholder den en rekke næringsstoffer som ellers blir ødelagt under varmebehandling. I tillegg er den fri for transfettsyrer som ellers oppstår under normal sjokoladeproduksjon.

Sjokoladen er økologisk. Om ikke annet kan du være sikker på at råvarene er av beste kvalitet og bygger opp under et bærekraftig landbruk uten forurensning hverken lokalt eller i produktet du skal spise.

Sjokoladeprinsen bruker ikke sukker. Sukker smaker godt men er bakgrunnen for så mange erneringsmessige problemer i vår tid med sukker på alle kanter. Vi bruker derfor bl.a. Agave og Yakoon som søtning. Det er 100% naturlig, rå, økologisk og har lav GI.

Lav GI er grunnleggende i produktene (enkelte produkter har høyere GI fordi vi bl.a. bruker frukt). Vår lyse sjokolade smaker som en fyldig melkesjokolade uten å inneholde hverken sukker eller melk. Med lav GI i tillegg kan sjokoladen trygt nytes av hypoglykemikere (sukkersyke).

Til slutt kan vi legge til at produktene er et resultat av nitidig produktutvikling, prøving, feiling og smaking. 100% naturlige ingredienser gir en uslåelig smak som må oppleves. Smak er det viktigste vi har når man skal lave et nytelsesprodukt - at vi har lykkes med å lage noe som er sunt i tillegg er jo fantastisk for oss og deg...

PS! Sjokoladen inneholder ikke vanlig fett og har dermed en helt unik sammensetning også her. Du kan virkelig spise sjokoladen uten å bekymre deg for linjene som du ellers må med normal sjokolade.

Helt til slutt kan det nevnes at vår kakao representerer den rikeste, naturlige kilden på antioksidanter, langt over f.eks. blåbær. Tror du på antioksidanter kan du være sikker på at en bit sjokolade fra Sjokoladeprinsen har dekket alle dine behov, og opptaket fra kakao som en naturlig matvare kan ikke sammenlignes med syntetiske antioksidanter eller foredlede naturlige antioksidanter pakket i pilleform. Med sjokoladen får du næringsstoffene på den rette måten.

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 19:55   #6
Linn H
Seniormedlem
 
Linn H sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.981
Linn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt likt

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

Linn H er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 21:27   #7
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

Ja. Den er en total bløff. Det er ikke mer enn chokolade tilsatt agavenektar, et søtstoff laget av samme kaktus som man lager Tequila ifra. Agavenektar er meget rikt på fruktose, og vil følgelig gi feit lever, insulinresistens og mindre aktiv leptin (metthetshormon), og mange andre slemme ting. GI-en er lav fordi fruktose ikke øker blodsukkeret, men går rett til verks med å herpe leveren, for å så bli gjort om til fett. Fruktose øker dessuten insulinnivået mer over tid enn både stivelse og glukose (se her).

Det virker som han har fjernet noe av kakaosmøret òg. Det betyr at vi mister mye av den deilige stearinsyren. Jern er også oppskrytt. Visste du at tungt involvert i Alzheimer? Chokolade er dessuten svært rikt på aminer, som flere er følsomme for (noensinne fått "klikkete" ledd eller hodepine av ost/kakao? Det er en aminreaksjon.) Men han skal ha at chokolade er en meget god kilde på magnesium.

"Antioksidantene" har mest sannsynelig ingen virkning. Hvis det er en virkning, skyldes det nok stearinsyren (som er et mettet fett). Se her for litt informasjon. (Bl. a. så fører flavonoider — de "sunne" antioksidantene i chokolade — til økt oksidativt stress.)

At den er økologisk hjelper heller ikke, særlig med tanke på kvaliteten. For å sitere en kjent chocolatier: "And some cocoa growers obtain organic status simply by purchasing a certificate that says "organic", and anyway, organic chocolate is "quite poor - badly farmed and badly dried"."

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.

Sist redigert av danish : 12-03-09 kl 21:34.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 16:22   #8
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

Vet noen når den kommer i butikken?

Jeg må si jeg er litt irritert. De burde latt hun som laget klær for handikappede vinne. Funksjonshemmede trenger også selvtillit. Men charlataner er dessverre dyktige til å overtale og skryte ting opp i været.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 21:25   #9
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Vet noen når den kommer i butikken?

Jeg må si jeg er litt irritert. De burde latt hun som laget klær for handikappede vinne. Funksjonshemmede trenger også selvtillit. Men charlataner er dessverre dyktige til å overtale og skryte ting opp i været.


Men hun kom jo på andre plass og fikk 600 000 for og utvikle ideen sin videre!!!
Kaller ikke akurat og tape jeg...

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 13:14   #10
amandainez
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Trønderlagen!
Innlegg: 8
amandainez er på en erverdig vei

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

denne har kommet i butikken nå jo

amandainez er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 21:51   #11
xyz
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 1
xyz er på en erverdig vei

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

Hei!

Denne artikkelen handler ikke om "Sjokoladeprinsen", men om en annen "sunn" sjokolade, Xocai. Lærrikt......

http://tjomlid.com/2012/06/26/xocai-...se-i-hver-bit/

xyz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 09:10   #12
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Skaperen - Sunn sjokolade

Opprinnelig lagt inn av xyz, her.

Hei!

Denne artikkelen handler ikke om "Sjokoladeprinsen", men om en annen "sunn" sjokolade, Xocai. Lærrikt......

http://tjomlid.com/2012/06/26/xocai-...se-i-hver-bit/

Dette er allerede tatt opp i en annen tråd: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52565

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
70 % sjokolade eller kunstig søtet sjokolade? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 11 21-06-07 01:11
frysetørket mat i "skaperen" Helene Barns kosthold 8 25-04-06 20:51
Sunn ferdigmat! elian Generell diskusjon 12 18-02-05 20:09
Grønnsaker og sunn mat Anne Livets lyse side 3 23-12-04 10:42
Sunn fornuft HP Livets lyse side 4 09-12-04 09:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no