Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Livets lyse side

Kattetråden

Livets lyse side Har du en suksesshistorie, nådd et delmål, gått ned et kilo eller to? Føler du for å dele suksess og glede, så er dette stedet.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-11-08, 11:51   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Kattetråden

Jeg lagde denne tråden inne på Dyrenett.no, men der er det så lite aktivitet!
Så, i mitt overengasjement for katter nå om dagen, så tenkte jeg vi kunne starte en kattetråd

Dette er spørsmålene jeg stilte der inne:

Jeg og Zappa har omtrent akkurat litt i overkant rundet enukesjubileet, og jeg er virkelig velsigna med en glad og leken pus, tross tidlig avhenting.

Prøver uansett å innhente mest mulig kunnskap, og har noen spørsmål:

Zappa lente seg så vidt over et kubbelys i går, og litt av værhårene over høyre øye krøllet seg. Han virker ikke som han er særlig bemerket av det, men jeg lurer på om det vil ta lang til før de vokser ut igjen? Det er jo essensiell hårvekst, har jeg forstått.

Jeg veier Zappa jevnlig, og han veier allerede 1300 gr til tross for sine 9 uker. Han er halvt skogskatt (faren var renraset), og har ellers de typiske trekkene; Ganske rett nese, lange bakben, store ører med tendenser til tofser og litt grønnspett i øynene. Er det normalt at en så liten kattunge er så stor så tidlig? Kjenner på han, og han er ikke tjukk.

Zappa får sine raptuser som kattunger flest, men i blant er det bare irriterende når jeg skal sove og han vil leke og bite tærne mine. Før det første, er det noen gode triks for å få dem til å slutte med kosebitinga? Jeg prøver å si "nei" høyt og bestemt, og dytte hodet hans unna, men det ser bare ut til å funke i typ fem minutter. Og så lurer jeg på hvordan jeg skal få han til å ikke herje så mye på natten. Jeg lar han få sove i senga mi nå som han fortsatt er så liten, men han skal få sin egen kurv så snart som mulig.

En annen ting er pelsen hans. Han virker på alle måter frisk og fin, men akkurat pelsen på kroppen (ikke hodet eller føttene) er ganske matt. Lurer på om det har noe med kattesanden å gjøre, fordi den støver sånn, men har børsta han, og den er fortsatt matt. Skal den bare være matt, eller er det noe jeg kan gi han i kosten som kan gjøre at den blir blankere? Så langt får han bare Eukanubas Kitten Complete som han spiser etter all hjertens lyst.

Og mitt siste spørsmål (i denne omgang ). Jeg må reise fem timer med buss når jeg skal hjem i jula, har ingen mulighet for plassere han bort eller få noen til å passe på ham mens jeg er borte. Han virket veldig komfortabel med buret sitt da jeg hentet ham hjem, og det hender han leker litt der inne.
Noen gode råd for at han skal forholde seg mest mulig rolig under bussturen?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 16:27   #2
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Kattetråden

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Zappa får sine raptuser som kattunger flest, men i blant er det bare irriterende når jeg skal sove og han vil leke og bite tærne mine. Før det første, er det noen gode triks for å få dem til å slutte med kosebitinga? Jeg prøver å si "nei" høyt og bestemt, og dytte hodet hans unna, men det ser bare ut til å funke i typ fem minutter. Og så lurer jeg på hvordan jeg skal få han til å ikke herje så mye på natten. Jeg lar han få sove i senga mi nå som han fortsatt er så liten, men han skal få sin egen kurv så snart som mulig.

Hehe, lykke til..

Det er litt vanskelig å svare på, men jeg kan fortelle hva som funker her i huset. Vekt og værhår har jeg ikke peiling på Og det med herjing om natta har jeg gitt opp, det eneste som funker er å ha henne i gangen.

I "oppdragelsen" brukte jeg sprayflaske med vann for å vise at ting og tang ikke er greit (som å ligge på bordet, rive istykker regninger, henge i gardinene, osv), og det funka veldig bra. Nå trenger jeg bare å riste på flaska, da tar hun hintet.

Noen triks for kosebiting har jeg heller ikke, pus holder fortsatt på med det (og hun er 3,5 år gammel).. Som regel kler jeg bare på meg langermet genser og herjer tilbake, da roer det seg en periode.

Det med pelsen, kanskje greit å gi det litt tid? Han må jo bli vant med sin nye situasjon, og det kan være stress som gjør pelsen litt matt. Det kan såklart være fôret eller kattesanda, men gi det heller litt tid

Om han liker buret og liker buss/bil, så trenger det ikke bli noe problem å reise langt. Dersom han ikke gjør det, så kan du få tabletter hos dyrlegen som roer ham ned. Da ville jeg heller hatt ham i bånd på fanget, sånn at han kan føle seg trygg hele veien selv om han er sløv. Dessuten finnes det sånn spray som du kan bruke på buret, Feliway heter den. Har ikke prøvd den selv, men mange skryter av den

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 16:48   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kattetråden

Vi som sverger til lavkarbo kan jo skrive under på at mye fett i kosten gir blankt og skinnende hår, og det samme gjelder for dyra. En skje olje i foret kan gjøre underverker for pus.

(Når det er sagt så hadde en kompis av pappa samme problem, bikkja hadde så matt og livløs pels. Pappa var hjelpsom og spurte om han hadde prøvd med et par ss olivenolje, og kompisen skulle prøve det. Etter en ukes tid spurte pappa hvordan det gikk med pelsen, og kompisen sa at riktignok var pelsen blitt mer skinnende enn før, men det var et herk å få smurt inn bikkja... )

  Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 17:09   #4
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Kattetråden

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Zappa lente seg så vidt over et kubbelys i går, og litt av værhårene over høyre øye krøllet seg. Han virker ikke som han er særlig bemerket av det, men jeg lurer på om det vil ta lang til før de vokser ut igjen? Det er jo essensiell hårvekst, har jeg forstått.

Det vokser ut igjen ganske raskt. Og det er ikke så veldig farlig at han svir dem litt heller. Verre hvis alle blir svidd helt av i én omgang

Sitat:

Jeg veier Zappa jevnlig, og han veier allerede 1300 gr til tross for sine 9 uker. Han er halvt skogskatt (faren var renraset), og har ellers de typiske trekkene; Ganske rett nese, lange bakben, store ører med tendenser til tofser og litt grønnspett i øynene. Er det normalt at en så liten kattunge er så stor så tidlig? Kjenner på han, og han er ikke tjukk.

Hvis han ikke er tjukk, er det ikke farlig. Hannkatter blir generelt større enn hunnkatter, og skogskatter kan bli ganske massive. Og akkurat som menneskebabyer, så kan de vokse no' voldsomt i begynnelsen Hvis han får hengemage (det er vanlig at en del katter, særlig hannkatter, får en liten "pose" av hud under magen, men det er ok, bare pass på så posen ikke blir "full"), kan du vurdere slankefor. Katter er dog ganske flinke til å bare spise passe med mat, så så lenge du leker med ham (han er vel innekatt, har jeg forstått) slik at han får mosjon, så går det nok helt fint.

Sitat:

Zappa får sine raptuser som kattunger flest, men i blant er det bare irriterende når jeg skal sove og han vil leke og bite tærne mine. Før det første, er det noen gode triks for å få dem til å slutte med kosebitinga? Jeg prøver å si "nei" høyt og bestemt, og dytte hodet hans unna, men det ser bare ut til å funke i typ fem minutter. Og så lurer jeg på hvordan jeg skal få han til å ikke herje så mye på natten. Jeg lar han få sove i senga mi nå som han fortsatt er så liten, men han skal få sin egen kurv så snart som mulig.

Katter er nattdyr. Du kan regne med at han blir litt roligere når han blir så gammel at du får kastrert ham, men stort sett må du nok være forberedt på at han vil være oppe om natta. Generelt vil jeg råde deg til å gi ham sitt eget sovested så tidlig så mulig, så han ikke blir vant til å få være hos deg om natten hvis du ikke ønsker det på sikt. Katten jeg hadde før fikk helt fnatt av alle lukkede dører, og skrapte gjerne noe voldsomt på soveromsdøra om natten. Det fikk jeg ham aldri til å slutte med, dessverre. Men litt fine leker og andre ting som holder ham i ånde uten for mye bråk kan nok hjelpe på nattesøvnen Angående oppdragelsen så er rådet med vann på spruteflaske bra. Litt begrenset hvor mange triks man kan lære katter, men litt skremselspropaganda hjelper på plagsomme nykker.

Sitat:

En annen ting er pelsen hans. Han virker på alle måter frisk og fin, men akkurat pelsen på kroppen (ikke hodet eller føttene) er ganske matt. Lurer på om det har noe med kattesanden å gjøre, fordi den støver sånn, men har børsta han, og den er fortsatt matt. Skal den bare være matt, eller er det noe jeg kan gi han i kosten som kan gjøre at den blir blankere? Så langt får han bare Eukanubas Kitten Complete som han spiser etter all hjertens lyst.

Det er ganske vanlig at pelsen på bena er mattere - mer slitasje, og litt annerledes hårkvalitet. Det gjør ikke noe, og er ikke et tegn på at noe er galt Er ikke sikker på om den kan gjøres blankere på noe vis.

Sitat:

Og mitt siste spørsmål (i denne omgang ). Jeg må reise fem timer med buss når jeg skal hjem i jula, har ingen mulighet for plassere han bort eller få noen til å passe på ham mens jeg er borte. Han virket veldig komfortabel med buret sitt da jeg hentet ham hjem, og det hender han leker litt der inne.
Noen gode råd for at han skal forholde seg mest mulig rolig under bussturen?

Heldige deg som har en katt som liker buret! Min avskydde det som pesten, var et sant mareritt hver gang han skulle til dyrlegen. La buret hans stå fremme så han blir vant til det, også kan du som noen nevnte over her få noe beroligende hos dyrlegen. Å ha ham på fanget er også et godt råd. Kanskje du kan prøve å reise en liten tur med ham før jul, så han blir vant til det?

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 21:30   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kattetråden

Åh! Tusen takk for gode råd!

Albertine: !
Men, jeg har hørt om noe som heter kattetran, det er vel kanskje ikke noe annerledes enn vanlig tran, men det skulle vært fint for glansen i pelsen. Ellers så fikk jeg også et svar om at det er vanlig blant så unge katter å være litt matte i pelsen.

Han er kjempeleken, så mosjon er ikke noe problem, og han er innekatt, ja. Bor midt på Grünerløkka, så det er ikke aktuelt å slippe han ut, i hvert fall ikke før han er kastrert og det begynner å bli vår igjen. Men jeg har ikke bestemt meg. Har han først fått være ute, så er det ikke så kult å ombestemme seg heller.

Nå, i dag hadde han sitt aller første uhell ... Han har brukt kattedoen fra første stund (veldig flinke eiere som lærte alle ungene det med en gang), men i dag så gjorde han fra seg på gulvet i gangen, og det var tydelig at det ikke var meningen, for det var liksom litt og litt i et spor langs gulvet. Jeg hadde vært i dusjen (han har doen sin ved siden av toalettet på badet), og han sto helt desperat og prøvde å spa over det som han pleier, men lite å hente fra et lakka tregulv. Åh, stakkar! Jeg tok han straks opp og putta han i kassa.
Har vært ute noen timer nå, og ingen flere uhell å spore da jeg kom hjem, så det var nok fordi han ikke klarte å holde seg mens jeg okkuperte badet.

Sprayflaske var lurt! Jeg har en stående i vinduskarmen til jukkapalmen min, så det er jo lett tilgjengelig!

Forresten, noen som har erfaringer med kattegress? Skulle være enkelt å plante, og ideelt for langhåra katter mtp hårballer.
Jeg har kjøpt kattemynte på sprayboks. Han ble skremt av sprayen (d'oh), men det førte til full elsk på børsten jeg har kjøpt til han. Spraya den med kattemynte for å letter få børsta han, men i stedet tar han greptak rundt den og det ser seriøst ut som om han kysser og koser på den

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 22:08   #6
Trudeh
Medlem
 
Trudeh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 51
Innlegg: 137
Trudeh er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Kattetråden

Jeg har også hatt lille Figaro i snart 2 uker. Han er omkring 4 mnd., så han er ikke så liten lenger. Det pinlige er at jeg sier "han", jeg vet ikke om det er en han enda. Jeg vet rett og slett ikke hva som kjennetegner herr og fru på kattefronten
Kan noen hjelpe?
Er det jo en han vil vi jo kastrere ham etterhvert så det hadde vært kjekt å vite.

Ang. lek om natten har jeg ikke noen gode tips, han her er spinnvill og styrer på. Jeg har latt han være på kjøkkenet/stua så jeg vet jo egentlig ikke hva han bedriver. Men han er utrolig hæppi når noen står opp om morgenen.
Vår er og veldig flink til å bruke doen, dessuten er den vant med å være en del ute så den går litt ut og inn. Jeg lar verandadøra stå litt åpen og da er den litt ute på verandaen/plenen i korte perioder. Den har faktisk vært ute en halv time alene. Den er utstyrt med bånd(refleks) med bjelle, så jeg kan høre om den er i nærheten. Saken er at jeg er såååå redd den stikker av, det har ikke skjedd og det virker som den er utrolig bevisst på hvor den er. MEN kan de rote seg bort?
Ellers er det tristeste at den er alene mens vi er på jobb da, jeg er hjemme en tur i løpet av dagen for å se til den , og sønnen min kommer fra skolen kl.14.00. Jeg har elendig samvittighet for det.

Jeg gir den forøvrig bare tørrfor fra dyrebutikken, samt at jeg kjøpte noen gosaker som jeg gir den om vi virkelig skal skeie ut.
Figaro er forøvrig med på biltur flere ganger i uka. Vi har et fritidshus som ligger i nærheten. Det er ikke snakk om timer, men den har akseptert buret mer og mer. Første gang var han hysterisk, og mjauet og bar seg hele tiden, 2.gang bare litt mjauing, 3.gang nesten ikkeno, 4.gang ikke noe, den gikk frivillig inn i buret og sovna på turen. Den later til å føle seg trygg der inne.

Det verste med den lekenheten er at han regelrett står og kløner/biter på fingrene mine mens jeg skriver...auauua:-)

__________________
Er ordentlig ketonist...





Trudeh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 22:10   #7
Trudeh
Medlem
 
Trudeh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 51
Innlegg: 137
Trudeh er på en erverdig vei

Sv: Kattetråden

Foresten photo, så kult med kattetråd...artig

__________________
Er ordentlig ketonist...





Trudeh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 22:11   #8
Trudeh
Medlem
 
Trudeh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 51
Innlegg: 137
Trudeh er på en erverdig vei

Sv: Kattetråden

Satt og tenkte på at jeg skulle legge ut et par bilder, men jeg vet da søren hvordan jeg laster opp.
Anyone?

Jeg har ikke prøvdheller da, så plutselig ligger de her...da har jeg vel funnet ut av det.

*prøver*

__________________
Er ordentlig ketonist...





Trudeh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 22:25   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kattetråden

Ja! Alt som står i hodet mitt om dagen er jo katt

Det var superfælt å skulle dra fra den første gangen da jeg skulle på jobb, men det gikk så fint atte! Men jeg måtte få noen til å passe på han en dag jeg skulle jobbe overtid, men det ser ut til at det går greit uansett, så lenge man ikke er alt for lange borte.
Har lest noe om at katter ikke har noe tidsperspektiv, men det vet jeg ikke hva jeg skal tro om.

Når det gjelder å finne ut kjønnet, så kan man kjenne etter patter, tror jeg. Ellers kan du ta en kikk på den bakfra, og løfte litt på halen, om den har to synlige hull bak, er det en hunn, om det bare er ett synlig hull, så er det en hann. Jeg vet ikke når stenene faller hos katter, men Zappa har i alle fall ingen ennå.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 22:27   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kattetråden

Trykk på bindersen over her (dersom du velger "skriv svar" i stedet for hurtigsvarboksen nederst), så kommer det opp en boks hvor du kan laste opp bilder fra pc-en din.
Her er Zappa:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Zappaliten5.jpg (195,3 KB, 23 visninger)
Filtype: jpg Zappaliten4.jpg (185,4 KB, 22 visninger)
__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 22:35   #11
Trudeh
Medlem
 
Trudeh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 51
Innlegg: 137
Trudeh er på en erverdig vei

Sv: Kattetråden

Når det gjelder å finne ut kjønnet, så kan man kjenne etter patter, tror jeg. Ellers kan du ta en kikk på den bakfra, og løfte litt på halen, om den har to synlige hull bak, er det en hunn, om det bare er ett synlig hull, så er det en hann. Jeg vet ikke når stenene faller hos katter, men Zappa har i alle fall ingen ennå.[/quote)

Ingen patter og stener i sikte, dessuten ser jeg (tror jeg) bare1 hull, nei dette er flaut. Jeg må nok få noen til å hjelpe meg å se litt tenker jeg.

Dessuten må jeg bare si at jeg er så imponert over disse doene.Det er nytt for meg. Jeg har vokst opp med katter, men de bodde liksom ute og var inne på besøk:-)
Disse nye moderne greiene(som min far sa om doen) er jo helt topp. Null søl, null æsj....det lukter minimalt. Jeg kjøper en sand som er tilsatt babypudder på dyrebutikken. Den er litt dyrere , men du verden den er verdt det.

Sambon var litt skeptisk i starten ang. dette med doen og sånn, men han tømmer og ordner gjerne den doen. Akkurat DET hadde jeg ikke trodd.

__________________
Er ordentlig ketonist...





Trudeh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 22:54   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kattetråden

Ja, det er genialt! Klumpsand er guds gave til katteeiere!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:14   #13
kikja
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Skjetten (Nedre Romerike)
Innlegg: 193
kikja er ny på veien

Sv: Kattetråden

Nå har du jo fått svar på det meste her, men kan hvertfall svare på det jeg vet...

[quote=Photobscura;569965]
Zappa lente seg så vidt over et kubbelys i går, og litt av værhårene over høyre øye krøllet seg. Han virker ikke som han er særlig bemerket av det, men jeg lurer på om det vil ta lang til før de vokser ut igjen? Det er jo essensiell hårvekst, har jeg forstått.
Værhår vokser ut igjen, så det går bra

Zappa får sine raptuser som kattunger flest, men i blant er det bare irriterende når jeg skal sove og han vil leke og bite tærne mine. Før det første, er det noen gode triks for å få dem til å slutte med kosebitinga?
Her må du nok bare fortsette som du allerede gjør... Noe av grunnen til at han driver med dette kan være at han er tatt for tidlig fra mamman sin...

Jeg prøver å si "nei" høyt og bestemt, og dytte hodet hans unna, men det ser bare ut til å funke i typ fem minutter. Og så lurer jeg på hvordan jeg skal få han til å ikke herje så mye på natten. Jeg lar han få sove i senga mi nå som han fortsatt er så liten, men han skal få sin egen kurv så snart som mulig.
Hehe, har du først latt han få sove i senga di, så må du nok regne med at det vil bli en utfordring å få han til å slutte med det.. Vi begynte å ha Chili på soverommet når andre pusen vår ble sjuk, og tok ikke lang tid før ho var så vant til det at ho begynte å stå uttafor soveromsdøra og mjaue som F hvis ho ikke fikk komme inn om natta

En annen ting er pelsen hans. Han virker på alle måter frisk og fin, men akkurat pelsen på kroppen (ikke hodet eller føttene) er ganske matt. Lurer på om det har noe med kattesanden å gjøre, fordi den støver sånn, men har børsta han, og den er fortsatt matt. Skal den bare være matt, eller er det noe jeg kan gi han i kosten som kan gjøre at den blir blankere? Så langt får han bare Eukanubas Kitten Complete som han spiser etter all hjertens lyst.
Som de andre her sier, så vil det nok hjelpe med litt fett i maten hans Evt kan du også høre med dyrebutikken om de har noe annet for du kan prøve, de fleste dyrebutikker tilbyr smaksprøver på fòr.

Og mitt siste spørsmål (i denne omgang ). Jeg må reise fem timer med buss når jeg skal hjem i jula, har ingen mulighet for plassere han bort eller få noen til å passe på ham mens jeg er borte. Han virket veldig komfortabel med buret sitt da jeg hentet ham hjem, og det hender han leker litt der inne.
Noen gode råd for at han skal forholde seg mest mulig rolig under bussturen?
Som flere her sa; Feliway i buret. Ikke dop han ned, for da kjenner han fortsatt redselen, han klarer bare ikke å uttrykke den... Men er han komfortabel med buss/bil i utgangspunktet, så trenger du ikke gjøre noe.
MEN - vær oppmerksom på at det er en del bussruter det ikke er lov å ha med dyr at all! Jeg har tidligere jobba innenfor bussbransjen, så har du spørsmål der, kan du bare spørre meg [/quote]

__________________
~ Kikja ~
... har pause ...


kikja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen for øyeblikket... Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 13:14   #14
kikja
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Skjetten (Nedre Romerike)
Innlegg: 193
kikja er ny på veien

Sv: Kattetråden

Hmm.. Der funka ikke quotinga, men.. Hehe..

__________________
~ Kikja ~
... har pause ...


kikja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen for øyeblikket... Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 21:40   #15
Trudeh
Medlem
 
Trudeh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 51
Innlegg: 137
Trudeh er på en erverdig vei

Sv: Kattetråden

Her er vår lille Figaro. Ca 4 uker og familiens definitive midtpunkt for øyeblikket

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Div.sommer,høst2008 039.jpg (672,3 KB, 15 visninger)
Filtype: jpg Div.sommer,høst2008 033.jpg (534,7 KB, 4 visninger)
__________________
Er ordentlig ketonist...





Trudeh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 10:08   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kattetråden

Noen som vet om det er trygt å gi katten sin tran? Svoger mente det skulle gi bl.a blankere pels.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 01:29   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kattetråden

Denne tråden har ligget død en stund!
Zappa er en, snart voksen, og ganske harmonisk pus Enn litt mye kattungefakter, men når han begynner å bli ordentlig voksen skal han kanskje få en lillesøster

Sånn ser han ut nå:



Uansett! Jeg lurte på noe. Zappa er overraskende veloppdragen, og går ikke på bord og sånn, og forstår betydningen av ordet "Nei", også sagt i sine mildeste ordlag ... helt til man forlater rommet . Finnes det noe som man kan ha på steder hvor man ikke er så hypp på at katten skal ferdes? Noe som lukter noe katten ikke liker, men som selvfølgelig er overlevelig for oss mennesker?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 09:16   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kattetråden

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Finnes det noe som man kan ha på steder hvor man ikke er så hypp på at katten skal ferdes? Noe som lukter noe katten ikke liker, men som selvfølgelig er overlevelig for oss mennesker?

Gamle kjerringråd sier alt fra løkskall, apelsinskall, sitronvann, kaffegrut og hvitløk. Men jeg er usikker på hvor mye det funker, det kommer kanskje også an på katten. Våre katter la sin elsk på blomsterbedet til min bestemor. Hun har derfor testet alle disse og litt til, men de elsker fortsatt det blomsterbedet

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 10:04   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kattetråden

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Gamle kjerringråd sier alt fra løkskall, apelsinskall, sitronvann, kaffegrut og hvitløk. Men jeg er usikker på hvor mye det funker, det kommer kanskje også an på katten. Våre katter la sin elsk på blomsterbedet til min bestemor. Hun har derfor testet alle disse og litt til, men de elsker fortsatt det blomsterbedet

Ja, det stemmer. Det med appelsinskall har jeg også hørt, men så kan man spørre seg hvor dekorativt det er med appelsinskall på bordene, for ikke å snakke om kaffegrut
Hvitløk tviler jeg sterkt på, i den grad denne katta alltid rusler etter meg, uansett hva jeg bedriver, så har han fått sin jevne eksponering av hvitløk, skal vite

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-06-09, 10:21   #20
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kattetråden

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

men så kan man spørre seg hvor dekorativt det er med appelsinskall på bordene, for ikke å snakke om kaffegrut

Det rådet passer kanskje best ved påsketider ja Eller så får du starte en ny interiørtrend med litt løk og appelsin dandert strategisk utover

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:06   #21
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kattetråden

Neimen, så stor og fin kattungen din har blitt! Så skjønn han er.

Kattene mine har pleid å slutte med å gå på kjøkkenbenken og bordene når de har blitt større. Bære dem vekk hver gang de prøver seg funker også på noen. De er jo så nysgjerrige...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 00:18   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kattetråden

Nysgjerrig indeed! Vi har knapt noen glassting framme lenger, alt er jo så gøy å skyve bortover med labben . Han skal ha det at han aldri gjør det når det er noen i samme rom, men det skal litt til å være på alle rom i en leilighet på 75 m2 på en gang ...

Ja, han har blitt litt av en skjønnhet! Snart ti måneder gammel nå, og det er vel ikke lenge til han er fullstendig utvokst. Han veier 4,5 kg, og han behøver ikke å slekte for mye på faren som som var en skogskatt på 8 kg ! (Og den katta var IKKE feit!).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 07:47   #23
martine
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 38
Innlegg: 82
martine er ny på veien

Sv: Kattetråden

Min Baby DeBulle som er på Fettkur sammen med mummy øker i vekt for hver dag... en stor, kastrert rød hannkatt - gatas egen lille konge..

martine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-06-09, 15:14   #24
Liv:)
Medlem
 
Liv:) sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Alder: 38
Innlegg: 172
Liv:) er ny på veien

Sv: Kattetråden

Det finnes ting du kan kjøpe i dyrebutikekr som lukter noe katter ikke liker, men vet ikke om jeg ville hatt det inne i huset ditt, siden katten din ser på dette som reviret sitt.

__________________


Liv:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generell Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 19:55   #25
hanne42
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Hellas
Innlegg: 211
hanne42 er ny på veien

Sv: Kattetråden

Kom over denne tråden. Artig! Jeg er kattepasser denne uka for naboen røde og hvite hankatt, og nå etter tre dager er han blitt stormkosete. Han savner nok familien sin. Jeg gir ham en skikkelig koserunde hver morgen og om ettermiddagen, men det blir visst aldri nok. Spiser som en hest gjør han også. Fått veldig lyst på katt nå! Men det er katt i annenhvert hus bortetter her jeg bor, så reviret hans ville nok blitt ekstremt lite. Og innekatt frister ikke. Så det får bli med tanken :-)

hanne42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no