Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Mange av dere er på ville veier

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-06, 23:11   #1
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Mange av dere er på ville veier

Hei alle sammen.

Jeg har vært jevnlig innom lavkarbo.no det siste året. Jeg har satt meg relativt godt inn i ulike kurer/dietter så som Atkins, Lindberg, Ketolyse, "Bedre uten brød", Paulun osv

Engasjementet hos de mange svært aktive medlemmene av lavkarbo er upåklagelig. Men jeg synes at det i det siste har tatt helt av. Jeg håper inderlig at de sikkert mange hundre som er innom daglig klarer å ha et kritisk forhold til de utallige "sannhetene" som blir presentert her hver dag.

Spesielt etter Skaldemann's historie og bok har entusiasmen virkelig tatt av. Av alle diettene som er presentert her inne er det vel ingen som har hatt større "kickstart" hverken her inne eller hva gjelder boksalget.

Årsaken er vel rimelig klar: Sterkt overvektig mann spiser fett så kiloene bare renner av. Mosjon er unødvendig. Frukt og grønnsaker er nesten ikke nødvendig det heller. Og det beste av alt: Blodverdiene er på topp; mannen er sunn som bare det.

Jeg er selv overvektig, har prøvd det meste som mange av dere andre her inne. Jeg vet at lavkarbo virker meget bra, også på meg. Men dere skal vite at dere tar en stor risiko hvis dere tror blindt på hva en mann med hovedsaklig en vellykket slankeprosess bak seg som største kvalifikasjon sier.

Torkil har et innlegg under Skaldemann-sidene der han heldigvis påpeker litt av galskapen. Og flere av dere mest aktive her inne har et fanatisk forhold til ene kuren etter den andre. Dere latterliggjør flere tiårs forskning innen ernæring, og fyrer hverandre opp uten at noen er spesielt interessert i å motsi dere.

Dere kaller det en slankerevolusjon. Det er det selvsagt ikke, det er vel bare at det har blitt en hype trigget av media. Er jo ikke noe nytt bak noen av diettene, men mye har vært vanskligere tilgjengelig for hvermansen.

Dere liker å latterliggjøre alle som mener at et fettfattig kosthold er bra. Kanskje litt ydmykhet er på sin plass? Det er ingen som har slanket så mange og reddet helsen til så mange som Grete Roede. Jeg er ikke tilhenger av Roede-diettene men ser da fordelene ved en slik diett. Dere snakker om vekt men hva med langtidskonsekvensene av langvarig ensidig kosthold? Dere må ikke tro blindt på funderinger og tanker enkeltpersoner har om temaer som antioksidanter, vitaminer og mineraler. Dere forbanner "livsfarlige" matvarer som lettmargarin og transfett mm. Greit nok, margarin er ikke bra, men det er ikke det som tar livet av dere. Det er det overvekten som gjør! Dere snakker om farlige stoffer i frukt og grønnsaker, bioogisk dyrket eller ei. Hva i all verden tror dere dyra lenger oppe i næringskjeden inneholder da?

"Alt med måte" er det noe som heter, det understreker også Paulun i sine bøker. Ingen tviler på at en diett utelukkende basert på fett og proteiner fører til rask vektnedgang. Skaldemann har lykkes enormt, men betyr det at det vil være bra for andre?

Jaja, dette var bare en liten utblåsning mot fanatismen som tildels råder her inne. Vi drømmer vel alle om dietten der man kan spise seg god og mett, aldri trimme men likevel rase ned i vekt. Denne dietten finnes ikke! Kurene finnes, og kan være en god måte å "kickstarte" vektnedgangen for overvektige (eksempel Atkins ind., Ketolyse mm).

En god helse er mer enn en komfortabel vekt. De fleste av oss her inne har forhåpentligvis mange mange år igjen å leve. Det er flott med en bra BMI og gode blodverdier men husk at det er mange uløste mysterier innen medisin og ernæring. Vi har no som heter kreft mellom annet. Mange av dere forkaster glatt mange tiårs forskning på ulike krefttyper straks en eller annen slankeguru kommer med sine teorier. Ene og alene fordi det passer bedre inn i vår drømmeverden der man blir slank og fin uten å ofre en tanke på mosjon.

Pendelen slår som oftest hardt tilbake, det gjelder i tradisjonell medisin så vel som slankebransjen. Det som var sannheten i går er ikke bare feil, men direkte livsfarlig i dag. Det er ikke så mange år siden alle småbarnsforeldre ble anbefalt å legge sine nyfødte små i mageleie, med det resultat at antall krybbedøde ble astronomisk i forhold til dagens tall (med ryggleie). Dette var bare ETT eksempel.

Men for all del, lykke til alle sammen:-)

Håper på litt tilbakemeldinger på innlegget mitt.

Mvh

flap

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:24   #2
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Ja, på ville veier sier du. Jeg vet ikke hva som er villest. Å pøse sukker inn i kroppen og bli smellfeit(jeg har BMI 41) eller å fjerne sukker og bli slank. Jeg har ingen tanker om å hive all frukt og grønnsaker ut av kostholdet. Men for en periode skal jeg luke dem ut og senere se om jeg ta noe inn igjen. Jeg har hatt svært fysisk arbeid utendørs i flere år, men tok ikke av annet enn det som ble muskler. Og buken sto som et trommeskinn. Helt fra barneskolen av skulle jeg slankes med grønnsaker, brød, lite fett og mosjon. Og for et par måneders tid virker det, men så fyker vekta opp til mer enn den viste. Forbrenningen og metabolismen lå brakk. Jeg fikk trøbbel med skjelvinger, som kan tyde på sukkersyke, men det ble ikke funnet alarmerende verdier da. Hvor lenge skal jeg fortsette kostholdet jeg har før det ender med sukkersyke?

Jeg er heller på det du kaller "ville veier" enn å ligge på rygg i en trekasse.

Lykke til selv forresten!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:27   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange av dere er på ville veier

Jeg er på ville veier!

  Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:28   #4
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mange av dere er på ville veier

Må si jeg er svært overrasket over svaret, jeg er jo 100% på linje med deg hva gjelder sukker og sikkert det meste andre også. Det er fanatismen jeg reagerer på. Jeg har selv kuttet ut det jeg klarer av karbohydrater og da spesielt sukker og føler meg i mye bedre form. Det er jo nettopp derfor jeg er her inne på lavkarbo.no, fordi et lavkarbokosthold funker som bare det :-)

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:30   #5
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Jeg må si at jeg syns du skriver veldig bra - og jeg syns faktisk at det er spennende det du skriver. Betyr ikke at jeg er helt enig - men ikke så uenig heller.

Hva er det jeg driver med her egentlig? Dette er vel egentlig ikke noen tilbakemelding, er det? Men jeg vil vel kanskje egentlig si at jeg syns du setter fingeren på noe som er viktig. Tanker jeg også har hatt. Snev av. Tanker som har dukket opp av og til. Tanker som er spennende og viktige - og som jeg syns det er beundringsverdig at du "buser inn her" og "slenger i ansiktet på oss fanatikere" .

Takk for innlegget. Dette skal nok få godgjøre seg hos meg - og du har HELT SIKKERT pøst på med masse brannfakler her.... så flere tilbakemeldinger får du sikkert.

og lykke til med dine valg og din vei til dine mål!

Fedonisten

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:32   #6
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Hei Flap, da har du kanskje et pussig og lite gjennomtenkt innlegg? Det virker jo som om du skal "ta" bla.a skaldeman m/flere. Og vi som er her er logrende idioter.

Hva mener du egentlig?

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:40   #7
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av Goggen

Hei Flap, da har du kanskje et pussig og lite gjennomtenkt innlegg? Det virker jo som om du skal "ta" bla.a skaldeman m/flere. Og vi som er her er logrende idioter.

Hva mener du egentlig?

Tja, ganske gjennomtenkt faktisk. Ja, jeg er kanskje ute etter å "ta" Skaldemann, ikke for at jeg har noe i mot ham, sikkert en hyggelig fyr.

Men fordi jeg tror Skaldemann-dietten kan ha svært så negative konsekvenser for veldig mange. Og der tror jeg har både ernæringsfysiologer og andre kostholdseksperter med meg i det synet. Det sier jo sitt når man ser "referanse-lista" på forlagets hjemmeside.... Jeg skriver det jeg skriver fordi jeg vil nyansere litt den fanatismen som råder hos enkelte.

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:41   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange av dere er på ville veier

Jeg er en av dem som er med på denne opphausingen av Skaldeman, men for meg er det ikke noe nytt. Jeg trengte bare et spark bak for å klare å komme meg ut av sukkerhelvete, og siden jeg vet at jeg må holde meg unna både nøtter og bær for ikke å trigge sukkerhungeren passer det meg veldig bra å prøve Skaldeman. I denne første tiden må jeg holde meg LANGT unna alt som er karbohydrater, og når jeg klarer å gå ned omtrent halvparten av overvekten min vil jeg sakte men sikkert fylle på med det jeg savner nå, nemlig grønnsaker, nøtter og bær. Jeg er fullstendig enig i at et sånt kosthold som Skaldeman skriver om passer kun for et utvalg mennesker, de som er ekstremt overvektige og har insulinresistens. Og så det er sagt: Jeg gjør ikke dette for å bli slank og fin, som du sier, men for å kvitte meg med dette berget av overvekt som har gjort livet mitt til et helvete til tider. For meg er det enten eller. Enten tar jeg tak i livet mitt nå, ellers så må jeg bestille meg gravplass på et skyggefullt sted der fuglene synger om våren.

  Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:46   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Takk for et bra innlegg flap!

Ja, mange er på ville veier - men den ferden startet lenge før lavkarbo ble et begrep i hverdagen for dem. Jeg vil påstå at alle som tenker lavkarbo er på rett vei - og det "sunne norske kosthold" er helt villt. Ikke alle sider ved det sunne norske kosthold, men betydelige nok til at veldig mange opplever kostholdsrelaterte plager og fedme.

Innen for lavkarbo kosthold så er der selvfølgelig også fallgruver. Jeg kan nevne kunstige søtstoff, mat med bare "litt" sukker, litt stivelse, karboblokkere og andre unaturlige tilsettningstoffer, også eventuelle sprekker da. Men vekta går rett vei, så veien er rett selv om det svinger litt mye - den er ikke vill, som før kostholdsomleggingen.

Du snakker om fanatisme, men når en skal legge om kostholdet sitt såpass radikalt som fra store mengder sukkervarer og andre stivelsesholdige industriprodukter - til naturlige matvarer uten skadet fett. Ja så trenger mange faktisk å være litt fanatisk for i det hele tatt klare det. Mange har spiseforstyrrelser, eller sterkt plaget med søtsug. Alt med måte - eller litt går greit fungerer ikke da!

Du siterer Paulun, han kan nok akkurat det han snakker om, men han mangler en vesentlig ting: Erfaring! Han, som de fleste andre ernæringseksperter og treningsmisjonærer har faktisk ikke opplevd selv hva det vil si å være overvektig. De har ikke følt på egen kropp hvordan det er spise rett, og likevel ha en kropp som er på ville veier. Denne mangelen på kompetanse fører til at de kommer til kort når de står ovenfor fedme epedimien.

Du nevner Grete Rohde og hvor mange de har slanket. Klart de har slanket mange, men de har vært rundt lenge, og de har vært mainstream - fulgt de rette rådene, fra de rette ekspertene. Men det som er litt paradoksalt med GR er jo hvor mange av kursdeltakerne som kommer igjen... på slankekurs etter slankekurs... Det er villt det.

En ting er helt sikkert: Vi er alle forskjellige! Og vi må alle kjenne på egen kropp hva som fungerer, og hva som definitvit ikke fungerer. Noen fellesnevnere blant uheldige matvarer er like for alle, selv om de kansje ikke gir seg utslag i fedme - men andre ting. Jeg nevnte noen av dem lengre opp, fellesnevneren er at de ikke er naturlige matvarer for mennesker.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:48   #10
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Hei flap.

Jeg vil bare si at du må ikke skjære alle over en kam når du kommer med kritikk, for da går bare alle i forsvar.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men saken er den, at det er ikke alle her inne som er som du skriver.

Jeg har observert at det er mange som har kastet seg på skaldeman sin diett i det siste, og jeg har enda ikke lest boken, og er faktisk litt urolig med tanke på ekstremkuren hans, og jeg er hjertens enig med deg i at man vil jo ha bra helse, og at vektnedgangen burde være en bivirkning til tiltakene for å bedre helse. OG at det ikke egentlig er noe å skryte av at man ikek trenger å trene. For litt bevegelse må til det for en god helse.

Men dette er også tredje runde jeg er inne i med uro. Først kom det en skare med tilhengere av south beach, som jeg bekymret meg litt for, så kom ketolysekuren (som jeg nå har fått mer kunnskap om, og tar det litt mer med ro angående, men ikke er helt enig i den foreløpige filosofien om at det skal bare være en kur osv,...) og så kom skalderman. Sistnevnte føler jeg har bekymret meg mest, men han er også nyest, så det kan være noe der. (Samt at jeg enda ikke har lest boken og fått vurdert informasjonen enda.)

I allefall, det jeg prøver å si er at det kommer noe nytt, så kommer det mange inn her, med sine håp om en raks nedgang, mindre vekt, vindunderkur. SÅ faller mange av og går tilbake til opprinnelig kosthold og forsvinner her, og de som blir igjen, det er dem som ikke lengre søker etter kjappe løsninger, men ligger om kosten til noe de kan leve med. Og det er jeg veldig fornøyd med, for det er det vi som er faste her inne og har vært her lengst hele tiden prøver å formidle.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:51   #11
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av flap

Tja, ganske gjennomtenkt faktisk. Ja, jeg er kanskje ute etter å "ta" Skaldemann, ikke for at jeg har noe i mot ham, sikkert en hyggelig fyr.


Men har du lest boka hans? Dette er jo ikke å finne opp kruttet. Det har mange gjort før ham. Poenget er at dette er vanlig mat uten spesialprodukter. Dette finns på Ica,Obs!,Rema og alle andre.

Hva er det i teoriene til Atkins/Skaldeman/Steffanson/Donaldson m/flere du ikke deler? Kan du redegjøre for en bedre metode enn de skisserer, så si ifra! Jeg er desperat etter å finne et balansert kosthold som virker.

Takk for fine innlegg forresten, glemte å si det isted (ble litt revet med)

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:53   #12
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mange av dere er på ville veier

For all del: Jeg skjærer ikke alle over en kam!! Det er massevis av utrolig bra informasjon og stoff her inne, og for mange nøkkelen til et bedre og lengre liv.
Lavkarbo.no er et kjempetiltak men av og til kan det være lurt å stoppe litt opp og tenke seg om.

flap

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-01-06, 23:58   #13
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av flap

Lavkarbo.no er et kjempetiltak men av og til kan det være lurt å stoppe litt opp og tenke seg om.

flap

Å tenke selv er vel en forutsetning for all kommunikasjon?

Unskyld. Måtte bare.

Men det er viktig å skille mellom det som er informasjon, og det som er folks personlige erfaring og syn. Dette er jo et diskusjonsforum.

Skaldeman ekstrem er forøvrig ikke anbefalt av skaldeman selv. Men folk vil alltid ha kjappe løsninger, så ørene lukkes...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:01   #14
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Hei Flap:

Om det er av interesse kan jeg redegjøre for hvorfor jeg har valgt Skaldeman her:

1. Jeg skal ned i vekt!
2. Er tidvis dårlig til beins(venter på operasj)
3. Dette er mat jeg liker
4. Han redegjør godt for sitt syn, med god støtte fra fagfolk, og en haug lekfolk
5. Han representerer ikke noen som skal selge inn en vare for å tjene penger på spinnoffeffektene.
6. Han har vært smellfeit før og vet hvordan en feit kropp virker.
7. Jeg må ha mat, klarer ikke å spise bare litt. Da dør muskulaturen også. Jeg må ha fysikk, ikke kotorkropp.
8. Jeg stiller store spørsmålstegn ved habiliteten til de som anbefaler et kosthold der stadig flere blir feite.
9. Det er relativt enkelt med få plager
10. Du kan treffe mannen og se at han er virkelig. Dette er ingen hemmelig vd eller aksjonær.
11. Har ikke satt meg inn i de andre kurene helt og fullt fordi hjertet mitt sa at det jeg hørte av Skaldeman virket riktig.

Dette var i kjappe trekk hvorfor.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:03   #15
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Også må jeg jo også føye til at Dr Atkins ikke var fan av alle produktene som bar hans navn. Det var påfallende hvordan Atkins Nutritionals (frankenfoods selskapet, ikke klinikken) skjøt fart etter hans død.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:04   #16
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av HP

Skaldeman ekstrem er forøvrig ikke anbefalt av skaldeman selv. Men folk vil alltid ha kjappe løsninger, så ørene lukkes...

Kan du utdype den litt? Hva mener du egentlig med ekstremvarianten?

  Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:07   #17
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Kan du utdype den litt? Hva mener du egentlig med ekstremvarianten?

Mener den er omtalt som "Skaldeman Ekstrem" i boka. Der ligger litt tråder om den i Skaldeman forumet, han poengterer der at han ikke anbefaler den. Men den måtte med i boka fordi den jo var endel av hans ferd ned i vekt. Men det vil ikke folk høre på - helst skulle det vært en pille: "Gone2morrow" eller no slikt. Søk litt i skaldemanforumet så finner du nok innlegget hans.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:20   #18
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av Goggen

Hei Flap:

Om det er av interesse kan jeg redegjøre for hvorfor jeg har valgt Skaldeman her:

1. Jeg skal ned i vekt!
2. Er tidvis dårlig til beins(venter på operasj)
3. Dette er mat jeg liker
4. Han redegjør godt for sitt syn, med god støtte fra fagfolk, og en haug lekfolk
5. Han representerer ikke noen som skal selge inn en vare for å tjene penger på spinnoffeffektene.
6. Han har vært smellfeit før og vet hvordan en feit kropp virker.
7. Jeg må ha mat, klarer ikke å spise bare litt. Da dør muskulaturen også. Jeg må ha fysikk, ikke kotorkropp.
8. Jeg stiller store spørsmålstegn ved habiliteten til de som anbefaler et kosthold der stadig flere blir feite.
9. Det er relativt enkelt med få plager
10. Du kan treffe mannen og se at han er virkelig. Dette er ingen hemmelig vd eller aksjonær.
11. Har ikke satt meg inn i de andre kurene helt og fullt fordi hjertet mitt sa at det jeg hørte av Skaldeman virket riktig.

Dette var i kjappe trekk hvorfor.

Godt argumentert, jeg er delvis uenig i pkt. 4 og 5, men det er uvesentlig. Jeg er først og fremst opptatt av det som gjelder pkt. 9. Vi vet veldig lite om hvordan et ekstremkosthold påvirker kroppens maskineri i det lange løp. Alle må være klar over at det er ikke slik at den endelige sannheten er at det er karbohydrater som fører til hjerte- og karsykdommer. At skadevirkningene til karbohydrater har vært undervurdert lenge er det vel liten tvil om. Men det virker jo som mange tror (sier ikke at du er en av dem) at man bare kan spise nær ubegrenset med mettet fett uten å ta skade av det så lenge man begrenser karbohydratinntaket til et minimum.

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:24   #19
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Mange av dere er på ville veier

hei!

dette var et nyttig innlegg synes jeg, selv om jeg er usikker på om jeg har nok kunnskap til å være helt enig eller helt uenig.

men jeg må si at jeg ofte har syntes at forskning/artikler som viser noe annet enn det vi tror på her inne, blir latterliggjort, og beskrevet som feil.

som en relativt ung jente som driver med mye fysisk aktivitet vil jeg være litt skeptisk til å prøve skaldemanns diett - det er sant som flap sier, at denne dietten virker er faktisk kun dokumentert på en person. selv om vi etter alt vi vet om kropp og kosthold, skjønner at den vil virke.

jeg føler også at det kan være en veldig fokusering på å velge de riktige produktene med de riktige merkene og de riktige mengene.. og at man skal spise ditt og datt for ellers så virker omtrent ikke kroppen. av og til føler jeg at det nesten er et slags snobberi, og jeg lurer på hvor nødvendig det faktisk er.
mange som får spiseforstyrrelser får det av et behov for å i det minste kunne kontrollere noe.. det ville være så enkelt her, for det er så lett å bli FOR opptatt av det en putter i seg.. for meg blir dette litt feil, selv om jeg skjønner at en er nødt til å gjøre det riktig for faktisk å gå ned i vekt.
for meg har det vært sånn at jeg av og til har måttet tatt pauser fra lavkarbo.no og senket skuldrene litt for ikke å bli helt gal..

når det er sagt, så hadde jeg aldri klart å gå ned så mye jeg har gjort uten lavkarbo.no, og jeg er ikke ute etter å ta noen spesielle, jeg har utelukkende positive ting å si om dem som jeg har hatt kontakt med. men jeg savner at vi er mer kritiske til oss selv og viser en mer ydmyk holdning til forskning som ikke nødvendigvis støtter vårt syn.

mvh silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:35   #20
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Synes det blir skrevet mye bra.

Jeg er av de som veeeldig lett lar meg rive med av både det ene og det andre.
Jeg synes også det er veldig vanskelig å finne det som er bra for meg.
Selvom jeg nå føler at jeg er på en slags rett vei (dvs jeg vet det, men har ikke heeelt klart å gjennomføre)

Jeg er relativt enkel å skremme til å tro at det ene eller det andre er farlig. jeg hopper av glede når jeg leser om skaldemann, jeg skelver av frykt når jeg leser at uten grønnsaker er jeg garantert hjertesvikt, og jeg ble også nervøs når jeg leste ditt innlegg.

Nervøs fordi jeg vet hvor lett jeg lar meg vippe frem og tilbake.
Det jeg ender på her er at Skaldeman/OE er for de med mye overvekt. For meg er ikke det nødvendigvis optimalt.

Hm... og der ble hjernen tom, gitt

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:36   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av flap

Dere snakker om vekt men hva med langtidskonsekvensene av langvarig ensidig kosthold?

Ensidig kosthold? Hvis du mener lavkarbere har et ensidig kosthold så viser vel det ene og alene at du ikke har satt deg helt inn i teoriene, og det mener iallefall jeg man bør gjøre for man kommer med kritikk. Eller mente du helst Skaldeman'ere nå? Den ekstreme varianten har nok kanskje det, til en viss grad, men ellers anbefaler han jo både masse grønnsaker og nøtter og bær til de som TÅLER det uten at det påvirker vektnedgangen. Han skriver jo her inne å forumet at lav GI-mat er bra for mange, det utvider matrepertoaret litt mer.

Opprinnelig lagt inn av flap

Vi har no som heter kreft mellom annet. Mange av dere forkaster glatt mange tiårs forskning på ulike krefttyper straks en eller annen slankeguru kommer med sine teorier. Ene og alene fordi det passer bedre inn i vår drømmeverden der man blir slank og fin uten å ofre en tanke på mosjon.

Ja? Vi som er her inne tenker veldig mye på helsa, det er nettopp derfor vi velger en slik måte å leve på. Dersom jeg kun tenkte på å gå ned i vekt, kunne jeg glatt gått på en lavkalorikur, men jeg tror ikke det er sunt, jeg mener vi absolutt har godt av mettet fett og lite karbohydrater. Nettopp fordi jeg er redd for bla. kreft. Ingen her forkaster noe som helst når det kommer til informasjon og forskning om kreft.
Men ekspertene er faktisk uenige i HVA som fremmer kreft og hva som reduserer faren.
Skaldeman er ikke alene om å mene at raffinerte karbohydrater, for mye kunstig fett og for lite naturlig fett er en STOR risikofaktor, han har flere leger og ernæringsfysiologer i ryggen. Du får det til å høres ut som om Skaldeman er den eneste med dette synet og ALLE andre ernæringsfysiologer og leger taler ham midt imot. Faktisk fikk boka hans glimrende omtale av flere leger, overleger og ernæringsprofessorer her i Norge. Bla. Professor II innen ernæring - Dag Viljen Polezynski, lege Jens Veiersted, overlege ved Harstad sykehus - Karl Jensen, Iver Mysterud (biolog dr. philos), og mange flere.

Jeg er enig med deg i at fanatismen kan bli for stor, men de fleste lavkarbere tenker nok mer på helsemessig slanking enn det mange andre gjør. Hvorfor ellers skulle vi leve så annerledes? Bare for å gå ned i vekt? Det kan man jo gjøre på alle andre måter uansett. Jeg velger iallefall lite karbo og mye fett for HELSENS skyld først og fremst. Å bare slanke meg kan jeg gjøre på dusinvis andre måter.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:41   #22
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Sitat:

Dere liker å latterliggjøre alle som mener at et fettfattig kosthold er bra. Kanskje litt ydmykhet er på sin plass? Det er ingen som har slanket så mange og reddet helsen til så mange som Grete Roede. Jeg er ikke tilhenger av Roede-diettene men ser da fordelene ved en slik diett. Dere snakker om vekt men hva med langtidskonsekvensene av langvarig ensidig kosthold? Dere må ikke tro blindt på funderinger og tanker enkeltpersoner har om temaer som antioksidanter, vitaminer og mineraler. Dere forbanner "livsfarlige" matvarer som lettmargarin og transfett mm. Greit nok, margarin er ikke bra, men det er ikke det som tar livet av dere. Det er det overvekten som gjør! Dere snakker om farlige stoffer i frukt og grønnsaker, bioogisk dyrket eller ei. Hva i all verden tror dere dyra lenger oppe i næringskjeden inneholder da?

"Alt med måte" er det noe som heter, det understreker også Paulun i sine bøker. Ingen tviler på at en diett utelukkende basert på fett og proteiner fører til rask vektnedgang. Skaldemann har lykkes enormt, men betyr det at det vil være bra for andre?

Jaja, dette var bare en liten utblåsning mot fanatismen som tildels råder her inne. Vi drømmer vel alle om dietten der man kan spise seg god og mett, aldri trimme men likevel rase ned i vekt. Denne dietten finnes ikke! Kurene finnes, og kan være en god måte å "kickstarte" vektnedgangen for overvektige (eksempel Atkins ind., Ketolyse mm).

Det at noen liker å rakke ned på GR og likesinnede er ikke så rart. De fleste av oss har møtt mye kritikk for den måten vi spiser på og da er det godt å få gitt litt tilbake engang i blant. Husker at jeg hadde mange heftige diskusjone på andre forum før jeg fant lavkarbo,no, men du har helt rett i at skitkastingen ikke er særligfruktbar for kostholdsdebatten.
skjønner ikke helt hvorfor du angriper skaldeman, det han står for er omentrent det samme som OE og Atkins, altså ikke noe nytt.
Jeg er helt enig med deg i at man ikke bør høre bare på en personangående kostholdet , men boken blir vel mer som brukererfaring å regne enn et nytt kosthold. Eller vil jeg si at den fanatismen som erneringsrådet står for er 10.000 ganger verre enn den som råder på lavkarbo.no. Jeg mener forøvrig at ikke alle trenger å spise lavkarbo og at alle er forskjellige. Noen tåler karbo andre gjør det ikke.
Jeg syns at dette forumet er snilt og lite preget av fanatisme i forhold til de treningsforumene som jeg har vært innom.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:42   #23
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av silje

men jeg savner at vi er mer kritiske til oss selv og viser en mer ydmyk holdning til forskning som ikke nødvendigvis støtter vårt syn.

mvh silje

Jeg syns ikke vi trenger å være ydmyk til forskning som er mangelfull og idiotisk lagt frem! Som feks. når de tester ut hva fett gjør i kroppen og serverer chips, pommes frites og pizza, og deretter går ut i media, selvfølgelig sammen med en fra Ernæringsrådet, og sier at fet mat er skadelig og livsfarlig, og anbefaler lettprodukter. Jeg syns heller vi skal vise at vi ikke lar oss manipulere på den måten!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:52   #24
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg syns ikke vi trenger å være ydmyk til forskning som er mangelfull og idiotisk lagt frem! Som feks. når de tester ut hva fett gjør i kroppen og serverer chips, pommes frites og pizza, og deretter går ut i media, selvfølgelig sammen med en fra Ernæringsrådet, og sier at fet mat er skadelig og livsfarlig, og anbefaler lettprodukter. Jeg syns heller vi skal vise at vi ikke lar oss manipulere på den måten!

Kjære Iset.

Jeg kommer ikke til å inngå noen lengre diskusjon med deg, det er neppe fruktbart. Et lite tips vil jeg likevel gi deg; du har en teori om harskning av fett og antioksidanter. Du skriver:

"Jeg er ingen ernæringsfyisiolog, jeg er ingen professor med flere års utdannelse. Ergo er det enda mer skremmende at JEG klarer å tenke logisk og forstå at umettet fett harskner fort og er mer ustabilt enn mettet fett."

Det er ikke alltid det er det "logiske" som er det riktige....fett "harskner" ikke i kroppen. Jeg har desverre ikke tid til å gå inn på prosessene bak fettlagring nå, må til sengs nå men kan gjerne ta opp debatten senere :-) Biokjemi og fysiologi er ikke alltid logisk...

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 01:04   #25
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

flap: Når jeg leser de siste innleggene dine så stusser jeg litt over at der sto ketolyse som kostholdsfilosofi. Se du har endret til lavkarbo nå.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 20:30
Hvor mange har vært/er på NM her inne? litajenta Generell diskusjon 4 23-01-06 15:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no