Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-11, 11:38   #1
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Hei!
Jeg er en gammel bruker av dette forumet, og de siste årene har jeg falt tilbake til gamle synder når det gjelder kosthold

Det jeg er nysgjerrig på er om andre her har erfart det samme som meg; etter lang tid på høy-karbo har jeg sååå vondt i kroppen, og da særlig i føttene.
Er så ille nå at jeg nesten ikke kan gå til tider.

Vet jo ike sikkert om det skyldes kosten, derfor dette innlegget.
Vil gjerne høre om det fins andre som har disse erfaringene

Klem fra meg

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:45   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Jeg har ikke kjent det på kroppen, men det er iallfall rimelig konsensus om at sukker (og tomme, høyGI-kalorier og en overvekt av omega6 kontra omega3 i kosten) er inflammasjonsdrivende.

For min personlige del så har jeg en autoimmun sykdom (mange mener at disse kommer av inflammasjonsprosesser i kroppen) som sannsynligvis bunner i mel-intoleranse. Hos meg slår det ut i ødemer, dovning i hendene, tett mellomøre og bihuler. Dette har jeg nok gått med siden 7års alder.... og først klart å se sammenhengen nå.

Om du er interesert og tror på en mulig sammenheng bør du sjekke ut boka Wheat Belly.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 28-09-11 kl 11:54.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:50   #3
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Jeg begynte med lavkarbo for å se om det hjalp på smertene og betennelser i kroppen. Men det har desverre ikke hjulpet meg.

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 12:14   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Jeg har ligget for høyt på karbene siden fødsel for 3mnd siden, og begynner å få tilbake min velkjente gamle fotballskade i kneet, dvs betennelse og vannansamling. Det er helt fraværende på lavkarbo.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 13:00   #5
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Litt forskjellige erfaringer der, intressant))

Skal sjekke den boka))

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 23:12   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Jeg pleier å bli mye bedre.

Jeg har spist feil temmelig lenge nå, og det gjør vond over alt nå, spesielt føttene og albuer/fingre.. Hjelper ikke så mye med ibux heller, den tar muskelsmertene, men ikke dette i leddene. Ketogen kost funker mye bedre, og NOK magnesium hver kveld.

Så nå er det på`n igjen, ikke bare pga vekta, men smertene. Vi får stå på sammen nok en gang vi to Liv

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 09:35   #7
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg pleier å bli mye bedre.

Jeg har spist feil temmelig lenge nå, og det gjør vond over alt nå, spesielt føttene og albuer/fingre.. Hjelper ikke så mye med ibux heller, den tar muskelsmertene, men ikke dette i leddene. Ketogen kost funker mye bedre, og NOK magnesium hver kveld.

Så nå er det på`n igjen, ikke bare pga vekta, men smertene. Vi får stå på sammen nok en gang vi to Liv

Ja det er en evig kamp, Imse
Jeg strever fælt, for det er så tungt for meg å komme i gang med ketogen kost; det byr meg såå i mot. Blir kvalm og uggen. Men pleier å bedre seg etter hvert.
Får prøve så godt jeg kan, det er jo helsa mi det er snakk om. Er sykemeldt nå, kroppen er så vond så vond.....
Særlig føttene; det er som å gå på hovne, smertefulle puter.

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 11:59   #8
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Suann, her.

Jeg begynte med lavkarbo for å se om det hjalp på smertene og betennelser i kroppen. Men det har desverre ikke hjulpet meg.

Hva slags smerter og betennelse har du?

Mine smerter og betennelse er på vei tilbake etter at jeg har gått på forskjellige dietter nå i snart 3 år. :-)

Lav-karbo er helt klart veien å gå for meg.

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 15:30   #9
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Omega 3\6 balansen har mye å si ift betennelser, sukker og raske karbs kan også ha endel å si. Dette blir ofte bedre på lavkarbo og mange opplever bedre, men om man spiser lite fisk, ikke tar omega 3 samt er litt liberal ift omega 6 kilder så trenger ikke betennelsene bedre seg. Løsning: Innta mer fisk og sjømat, spesielt feit fisk, økologiske kjøttprodukter som egg, storfekjøtt, innmat, fugl osv. Bruk kun kaldpresset raps-, oliven- og linfrøolje og da kun til mat som ikke blir varmere enn kokende. I supper, gryteretter, salater etc er de bra. Nøtter kan man være litt tilbakeholden med. Bruk mye av krydder som ingefær og gurkemeie da de hemmer omega 6 (enkel måte å si det på), rødvin og grønn te inneholder også endel stoffer som gjør det samme, men vis moderasjon med de 2, et glass\kopp om dagen maks hvis daglig

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 23:55   #10
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Omega 3\6 balansen har mye å si ift betennelser, sukker og raske karbs kan også ha endel å si. Dette blir ofte bedre på lavkarbo og mange opplever bedre, men om man spiser lite fisk, ikke tar omega 3 samt er litt liberal ift omega 6 kilder så trenger ikke betennelsene bedre seg. Løsning: Innta mer fisk og sjømat, spesielt feit fisk, økologiske kjøttprodukter som egg, storfekjøtt, innmat, fugl osv. Bruk kun kaldpresset raps-, oliven- og linfrøolje og da kun til mat som ikke blir varmere enn kokende. I supper, gryteretter, salater etc er de bra. Nøtter kan man være litt tilbakeholden med. Bruk mye av krydder som ingefær og gurkemeie da de hemmer omega 6 (enkel måte å si det på), rødvin og grønn te inneholder også endel stoffer som gjør det samme, men vis moderasjon med de 2, et glass\kopp om dagen maks hvis daglig

Gode tips, tusen takk .

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 15:25   #11
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Liv, her.

Særlig føttene; det er som å gå på hovne, smertefulle puter.

Hvordan går det med deg nå?
Jeg spør for jeg og sliter med føttene, som jeg ikke skjønner hva er...
Vonde å gå på og såre/ømme oppå. Føttene kan ikke være nær hverandre om natta engang

Likedan hender og albuer, men hendene har jeg n fått svar på og skal opereres. I første rekke høyre. Så håper jeg albusmerten avtar samtidig. Sover dårlig om natten pga dette.

*puh*

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tiden fra inntak av karbohydrater til kroppen kan benytte seg av glukosen? nellie Generell ernæringsdebatt 2 13-07-11 18:21
Øm i kroppen av karbohydrater Beurre Spørsmål og svar 0 09-01-11 00:18
Trenger kroppen karbohydrater? carbz Generell ernæringsdebatt 15 13-09-10 22:29
Lavkarbo og kronisk betennelse i bukspyttkjertelen Momsemor Fysisk og mental helse 2 17-11-09 15:59
Betennelse i foten.. Tips? Amica Fysisk og mental helse 9 13-07-05 15:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no