Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva med de som er undervektige?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-09-06, 02:06   #1
Tidligere bruker
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hva med de som er undervektige?

..................


Sist redigert av Tidligere bruker : 01-11-07 kl 17:46.
  Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 11:53   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva med de som er undervektig

*rope på Lise*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 11:59   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hva med de som er undervektig

Jeg synes ikke undervektige skal gå i ketose nei.

De trenger de anbefalte mengdene protein som alle andre (ca 3og protein i måltidet), og 2-4 måltider i løpet av en dag. Mye sunne riktige fettsyrer. Og prøve å holde karbohydratinntaket så lavglykemisk som mulig. Undervektige kan godt ha et litt høyere nivå av karbohydrater enn dem som skal opp i vekt, men bør føle seg litt frem på hva en tåler. Noen reagerer veldig negativt på karber og må kansje ligge på et litt lavt nivå for å stabilisere hormonene en stund før de trapper gradvis litt mer opp.

Men ikke ketose.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 12:03   #4
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Hva med de som er undervektig

Les boka "Bedre uten brød". Boka er skrevet av Allan/Lutz og utgitt på forlaget Lille måne. Her er linken:
www.lillemaane.no

Et lite uttdrag( håper JanM tilgir det )

Sitat:

Et opplegg med lite karbohydrater forsterker de anabole prosessene som bidrar til økt kroppsmasse i form av bentetthet, muskler og bindevev. Men undervektige personer er nødt til å holde seg nøye til kostholdet over en lengre periode. Det tar noe tid før de opplever de positive effektene, som å gå opp i vekt.
Som regel vil tynne personer oppleve at de går ned i vekt i de første par månedene på dietten. Etter hvert vil det snu seg, og man vil se at kroppsmassen øker når produksjonen av veksthormon normaliseres,
og man får i seg de næringsstoffene som må til for å bygge vev(fett og protein).

__________________




Sist redigert av Goggen : 14-09-06 kl 12:20.
Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 12:25   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Hva med de som er undervektig

Veldig mange undervektige har en apetitt og en forbrenning som gjør at de trives best og fungerer best på et kosthold med veldig lite karbohydrater. Selv om man kan spise mer karbohydrater uten å gå opp i vekt er det ikke nødvendigvis sånn at det er det mest optimale. Det er sikkert ganske individuelt. Jeg ville ikke anbefalt å legge opp mengdene proteiner, fett og karbohydrater etter høyde og kroppsvekt. Heller etter hva som virker naturlig, hvor mett du blir, og hvor dårlig i magen du blir. Ellers kan man fint følge Skaldeman, Lutz, Atkins, Kwasniewski eller Fedon uavhengig av om man er overvektig eller undervektig. Når man spiser sånn som man er ment å spise vil kroppen etter hvert stabilisere seg på normalvekt, uansett om man i utgangspunktet var tynn eller tykk. Det er ikke noen fasit på hvilken diett som passer best til hvilken fettprosent. Ketose eller ikke tror jeg ikke har noe med saken å gjøre (IMHO).

Selv lever jeg best på rundt 50 carbs om dagen. Det er vel ganske lite i forhold til f.eks Fedon. Effekten er at jeg har lagt på meg merkbart med muskler... uten å trene. Hvis jeg går over til å spise mindre fett og mer slow carbs ender jeg opp med å gå rundt å være sulten hele dagen.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 12:26   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hva med de som er undervektig

Opprinnelig lagt inn av Goggen

Les boka "Bedre uten brød". Boka er skrevet av Allan/Lutz og utgitt på forlaget Lille måne. Her er linken:
www.lillemaane.no

Et lite uttdrag( håper JanM tilgir det )

Ja, det er også en historie i boka med før-og-etterbilder av en mann som gikk opp 20 (?) kg på lavkarbo. På før-bildet ser han ut som om han nettopp er blitt hentet ut av en konsentrasjonsleir, mens på etter-bildet ser han normalvektig og sunn og frisk ut.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 22:23   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hva med de som er undervektig

Opprinnelig lagt inn av Nicella, her.

Hva skjer hvis man er i ketose og man er undervektig?

Hva som skjer... vel, i ketose, så forbrenner man jo fett og også sitt eget fett, og er man undevektig, så ønsker en jo å få litt mer isolasjon på kroppen.
Jeg ble forresten dårlig hver gang jeg kom i ketose. Jeg fungerte i begynnelsen aller best i grenseland til ketose, men når jeg gikk over i ketose, så ble jeg dårlig.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
Kan noen forklare meg hva som skjer med umettet fett som varmes opp? Iset Generell ernæringsdebatt 11 30-11-06 10:57
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no