Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

ADHD og lavkarbo

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-11-12, 15:41   #1
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill
Question

ADHD og lavkarbo

Mener å ha lest en eller annen plass (eller flere) at lavkarbo kosthold er kjempe bra for de med ADHD diagnosen. Noen som veit hvem som skriver om dette? finnes det noe forskning på dette? Jeg skulle gjerne ha samlet noe materialet på dette. Har ei vennine med ADHD barn som har hørt det fra noen og har begynt å "lukte" på lavkarbokost som medisin for ungen og seg selv, men har jo selvsagt fått fra legen at dette er bare tull og at medisiner (kjemikalier) er jo selvsagt så mye mer vitkige enn kosten Noen som har linker til god info om ADHD og lavkarbo? Gjerne noe vitenskapelig literatur og forskningsraporter om mulig. Ev. hvor bør man leite?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 09:30   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: ADHD og lavkarbo

ingen?

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 09:45   #3
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: ADHD og lavkarbo

Hmmmmm... google har kanskje info. Når det er sagt så har jeg lest det samme som deg, flere steder. Både i ukeblader og rundt omkring. Tror nok det er noe i det, og jeg kan ikke fordra leger som skyver bort viktigheten av kosten til fordel for medisiner. Medisiner er vel og bra såklart, men kostholdet kan man jo gjøre utrolig mye med og noen blir medisinfri og andre kan redusere medisin og noen merker ikke forskjell.

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 10:24   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og lavkarbo

Nordmørsloppa har skrevet en del om egne erfaringer på paleo/primal med ADHD. Dere finner nok innleggene med litt søking, tenker jeg.

Ellers et par linker:
http://www.paleomental.com/2011/03/l...h-adhd-in.html
http://www.drbriffa.com/2005/02/20/a...disorder-adhd/
http://www.psychologytoday.com/blog/...-symptoms-adhd (Kommenterer samme studie som forrige link)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 11:05   #5
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og lavkarbo

Scroll ned og les trådene som er linket til helt nederst på siden, temaet ADHD og lavkarbo har vært oppe her flere ganger før. Såvidt jeg vet finnes det lite gjennomført, solid forskning på området enda, men endel påstår jo at lavkarbokosthold skal være superbra for ADHD.


Som noen som lider av ADHD selv, kan jeg si at lavkarbokosthold, uansett om det er ketogent eller moderat, ikke forverrer ADHD-en min, men den gjør den ikke noe merkbart bedre heller. Det varierer vel endel fra person til person - men det som er sikkert er at hvis man går over fra å fore et ADHD-barn med nugatti og juice, til å gi ham/henne mat som ikke gjør dem gira på sukker i tillegg til å være gira av natur, blir alt litt bedre.

Man skal i alle fall være VELDIG forsiktig med å kutte i medisiner sånn over natta fordi man har innført lavkarbokosthold, slik jeg har lest om enkelte som ville gjøre...man kan introdusere lavkarbo for barna, og så se det an over en lengre periode, og hvis det viser seg at medisiner kan kuttes ut/reduseres, så kan man da evnt. gjøre det i samarbeid med, og tett fulgt opp av, lege/psykiater.


Nå må jeg si at jeg tror at en del "hyperaktive" barn som får ADHD-diagnoser kastet etter seg i dag nok egentlig er hypet opp på Playstation 3 og sjokopålegg...vi har gått fra å gi diagnosen til svært få, som da jeg var barn/ungdom, til å nå gi den til sånn ca. annenhver unge - og halvparten av barna i Norge i dag har ikke ADHD/ADD.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 11:10   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: ADHD og lavkarbo

Etter det jeg husker så kunne det - i etterkant - se ut som at Nordmørsloppa "fikk ADHD" av spesielle typer mat. Hun gikk av medisin på primalkosthold og fungerte etter eget utsagn veldig bra, men fikk et kraftig tilbakefall etter et møte med gjende-kjeks...

Om dette gjelder alle/noen/ingen andre med diagnosen kan man nok ikke vite før man prøver seg fram.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-11-12, 11:40   #7
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: ADHD og lavkarbo

Jeg trenger ikke medisiner så lenge jeg holder meg til et lavkarbo kosthold uten melk/gluten

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ADHD-barn og lavkarbo fremtid Barns kosthold 32 25-05-11 08:19
ADHD/ADD og lavkarbo Minni1 Lavkarbo generelt 33 25-02-11 21:12
ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ? otika Spørsmål og svar 19 31-01-11 20:26
Lavkarbo og ADHD hos voksne CocoNut Lavkarbo generelt 0 30-11-10 08:06
ADHD og lavkarbo/ketolyse Nupsida Lavkarbo generelt 9 19-11-10 08:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no