Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva gjør jeg galt ?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-12, 13:23   #1
Aries55
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 6
Aries55 er på en erverdig vei

Hva gjør jeg galt ?

Hei. Jeg er en mann på 57 år, 183 høy og for øyeblikket 110 kg. Jeg har stort sett i mitt voksne liv lagt på 85-90 kg og spist "normal" mat og mengde. For 1,5 år siden begynte gradvis vekten å øke og jeg passerte 100 kg, etterhvert oppe i 108 på det meste, men holdt meg rundt der til nå i vår da jeg plutselig raste opp mot 120 kg. Jeg var selvfølgelig tung og i miserabel fysisk form. Jeg hadde fulgt med og lest grundig lavkarbo.no, nesten daglig, så jeg var veldig oppdatert da jeg i vår gikk i gang med en streng diett, dog uten at jeg sjekket om jeg var nede på ketosenivået. Uten å være for detaljert, var frokosten 2-3 knekkebrød med lavest karbo og 2-3 hardkokte egg. Middagen var hovedsaklig rent kjøtt og blomkål og broccoli. Til kvelds spiste jeg stort sett ikke karbo, men f.eks reker og tunfisk. Etter en måned hadde jeg ikke gått ned et kilo. Neste måned fokuserte jeg på å øke på med større fettmengder hver dag, men etter 2 måneder sto jeg fremdeles bom fast på tett under 120 kg. Så reiste jeg til Asia i 2 måneder i sommer, gav blaffen i lavkarbo og vekt, og levde stort sett på McDonalds og pizza. Men underlig nok var jeg gått ned 8 kg da jeg kom hjem ! Søppelmaten fikk ned vekten, men ikke lavkarbo. Så tenkte jeg at nå må jeg gjøre noe drastisk og for 2 uker siden bestemte jeg meg for å forsøke å kutte kjøtt konsekvent og erstatte det med fisk. Jeg kuttet middagen og spiser nå 4-5 lavkarbo brødskiver med rikelig med rå fisk, røkt laks, sursild og alt jeg kommer av rå fisk. Så skaffet jeg meg grønnsakkutter og laget en "hekseblanding" med løk, hvitløk, ingefær, chili og kål, pøste på med gurkemeie og noen dråper tabasco opp på det hele. Så smurte jeg en solid mengde av dette opp på fisken, og dette totalt stort sett 5 daglig. Så avslutter jeg måltidet med 2 store glass vann og så en kopp grønn te med stevia. Jeg rører overhodet ikke søtsaker eller snacks, men drikker noe Pepsi Max. Men nå ligger vekten fremdeles konstant på 110 kg. Altså uansett hva jeg gjør klarer jeg ikke å bli kvitt vekt. Det eneste "gale" jeg måtte gjøre, er at jeg er glad i rødvin, men jeg drikker jo ikke mere enn alle de årene jeg veide 80-90 kg. HVA I ALL VERDEN GJØR JEG NÅ ?

Aries55 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 13:34   #2
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Vet at noen opplever å stå stille om de spiser for mye lavkarobrød/knekkebrød. Baker du brødrene selv, sånn at du har kontroll på hva de inneholder. Ikke alt som kalles lavkarobrød er det det utgir seg for....sjekk innholdet.
Rødvin inneholder også mye karbohydrater, så da spørs det jo hvor ofte du unner deg det.
Det kan være lurt å legge inn alt det du spiser på diett.no og sjekke hva du får i deg av karbohydrater.

Ikke gi deg, og lykke til

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 13:34   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Har du vært hos legen og tatt en del blodprøver før du startet med dette?
Kan være en ubalanse noe sted + at man mister muskelmasse etterhvert og hos menn faller testosteron- nivået og det kan gi vektøkning.
Anbefaler at du tar kontakt med fastlegen og får en skikkelig utredning før du setter deg ned og regner litt på karber og faktisk også kalorier i den maten du spiser.
I tillegg må du nok regne med å måtte jobbe litt for å få opp/vedlikeholde muskelmasse!
Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 16:58   #4
Aries55
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 6
Aries55 er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Takk for tilbakemeldinger.
Når det gjelder brødet jeg spiser er det oppgitt til 17,8 pr. 100 gram. Jeg ser at dette brødet selges i flere av matvarekjedene her nord hvor jeg bor, men det er jo selvfølgelig ingen garanti. Dessuten smaker det så godt, bedre enn alt annet jeg kjenner av "kjøpbrød". Når det gjelder helsetilstanden bruker jeg medisin både for å redusere blodtrykk og kolesterol og dessuten blodfortynnende Albyl E. Bruker ellers multivitamin og Møllers total daglig. Ellers har jeg blitt grundig gjennomlyst i CT røntgen og funnet å være i ok form. Jeg burde nok vært mere aktiv, men jeg spaserer i hvert fall konsekvent en halv time daglig. Jeg skjønner bare ikke hvorfor såpass dramatiske kostholdsendringer ikke gir utslag hverken den ene eller andre veien !
Men jeg får komme meg til legen å få tatt noen grundigere blodprøver som du sier, Kitt.

Aries55 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 17:18   #5
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Ta en tur til legen ja, som Kitt sier. Ellers så blir det jo en del karber om du spiser det brødet ofte. Jeg anbefaler at du i starten holder deg til matvarer som inneholder Max 5 g pr 100 gram. Jeg baker et brød her inne som heter "mitt aller beste brød". Om du ikke vil bake selv så kan du jo kjøpe på nettet. F.eks på spisdegslank.no tror du får kjøpt bakemix der også, så er det bare å blande ut i vann. Det finnes flere andre nettbutikker, men de har jeg ikke prøvd selv.

Lykke til! Håper det løsner for deg snart

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 18:40   #6
Aries55
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 6
Aries55 er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Takk for tipset, Fedona. Jeg fant ikke noen produkter med det navnet på spisdegslank.no, men hvis jeg ikke finner noen ferdige blandinger på "mitt aller beste brød", får jeg bare ta runden for å finne disse mer spesielle ingrediensene. Jeg skjønner jo nå at det finnes brød med langt lavere karboinnhold enn mitt med 17,8. Er det noen andre som kjenner til nettbutikker hvor man kan få kjøpt ferdige blandinger av dette, eller eventuellt andre gode brød med tilsvarende lavt karboinnhold

Aries55 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 19:26   #7
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Prøv på lavkarbohuset.no

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 19:59   #8
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Aries55: Funksjonellmat.no selger også en melblanding for lavkarbo du kan prøve, men hvis du ikke absolutt MÅ ha brød (noen mennesker klarer seg ikke uten), så vurder å kutte helt ut kornprodukter et par mnd.

Søk opp oppskriften på Oopsies her inne. DET er topp påleggsholdere som gir deg brødfølelsen og er supermat på samme tid!

Ellers er det nok ikke så ille dumt å trene noe mer strukturert på et nivå litt høyere enn en spasertur :-)

Du er ikke superovervektig, så en spasertur på et par tre timer burde være null stress for deg.

Lykke til!

  Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 20:37   #9
Aries55
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 6
Aries55 er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Takk for alle tips så langt. De har allerede vært svært nyttige. Blant annet har jeg sjekket rundt med lavkarbo brødblandinger og har lært at man faktisk snakker om karboinnhold på ned mot 1-2 gram mens jeg har blitt lurt i månedsvis til å spise et "lavkarbobrød" med 17,8 gram. Det er klart at dette må utgjøre en vesentlig forskjell.
Og så må jeg selvfølgelig prøve meg på hypas Oopsies. Min påleggsblanding er såpass smakfull at smaken på brødet ikke nødvendigvis blir så viktig, men heller noe som fungerer som påleggsholder og litt ekstra å fylle magen med for å oppnå metthetsfølelsen.

Aries55 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 19:12   #10
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Hei.
Proteinfabrikken har en ny brødblanding med 2.2gr karbo pr. 100 gram.. jeg har klart meg uten brød, men kjenner nå at jeg har litt lyst på det, så jeg bestilte meg noen pakker for å prøve det i dag..

Gå inn på: www.proteinfabrikken.no og velg lavkarbo

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 19:26   #11
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Om du bor nordpå, så finnes det et brød som heter Karbokutt, grønn pose. Har ikke brødet i hus, men mener det er 48 gram karb i hele brødet (dersom du må/vil ha brød) Jeg synes det smaker ok, og er veldig greit å ha til f.ex egg og bacon. Jeg har t.o.m brukt det som pizzabunn

http://www.bakehusetas.no/se-vare-pr...-lavkarbobrod/

8 gram karbohydrater pr 100 gram, ser jeg...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 00:55   #12
Aries55
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 6
Aries55 er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Igjen takk for tilbakemeldinger.
Jeg fant en lavkarbobrød blanding på den lokale Life butikken jeg skal prøve nå. Det er bare å blande ut med vann og steke ivei. Det viser seg at den har ca 2-3 gram karbo pr 100 i motsetning til de 18 som det "lavkarbobrødet" jeg har trodd på i månedsvis. Så kanskje løsningen er at jeg til tross for å ha trodd at jeg har gjort omtrent alt helt riktig, likevel har fått for mye av dette karbostoffet. De neste ukene blir spennende. Jeg nevnte at jeg var glad i rødvin, og kanskje blir det for mye av det også, noen nevnte her at det er mye karbo i det, men jeg får det ikke helt til å stemme i følge matvaretabellen. Jeg får ikke helt tak på hva rødvin gjør eller ikke gjør i en slik prosess. Noen påstår at alkohol forbrennes før alt annet og dermed kan man ikke gå ned i vekt, men jeg har jo syltynne venner som drikker like mye som meg uten å gå på noen som helst slags slankekur. Jeg snakker om en relativt normal norsk folkemengde i løpet av en uke, og hovedsaklig i helgene. Kan noen si noe mer om dette ?

Aries55 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 07:53   #13
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Kroppen din setter fettforbrenningen på hold til den har brent opp alkoholen. Inntak av alkohol vil derfor gjøre at du får en forsinkelse i nedgangen. Du må nesten sjekke hvor mye restsukker det er i vinen du pleier å drikke. Noen viner har masse restsukker, og det gjør "skaden" større. Sjekk vinmonopolet.no hvordan det er med den du bruker. Dine syltynne rødvinsdrikkende venner har nok en annen forbrenning enn deg, så du må ikke sammenlikne. Det er flere her som drikker litt vin i helgene, og fortsetter å gå ned, men alt har nok med mengde å gjøre (og restsukker da).

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 16:37   #14
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Kroppen din setter fettforbrenningen på hold til den har brent opp alkoholen. Inntak av alkohol vil derfor gjøre at du får en forsinkelse i nedgangen. Du må nesten sjekke hvor mye restsukker det er i vinen du pleier å drikke. Noen viner har masse restsukker, og det gjør "skaden" større. Sjekk vinmonopolet.no hvordan det er med den du bruker. Dine syltynne rødvinsdrikkende venner har nok en annen forbrenning enn deg, så du må ikke sammenlikne. Det er flere her som drikker litt vin i helgene, og fortsetter å gå ned, men alt har nok med mengde å gjøre (og restsukker da).

Godt sagt. Dette er viktige poenger, alkohol, uansett mengde gjør at leveren "prioriterer" hva som er viktigst. Er det fremmed stoff eller naturlig stoff?

Derfor er alkohol noe en seriøs lavkarber som skal NED i vekt bør unngå i hele perioden. Kan faktisk ødelegge hele dietten om man drikker litt alkohol i jevnen. Greit å kose seg litt, men hvis alkohol er så forbundet med kos, da vil man kanskje ikke slanke seg nok?

Kutt ut alt i en periode og bruk elimineringsmetoden. Da vil du kunne få et bedre svar på hvordan akkurat din kropp reagerer på ulike "medier".
Noen kan sikkert drikke ei flaske vin hver uke uten at det påvirker, andre igjen kan knapt lukte på korka uten at man stopper helt opp.

  Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 16:59   #15
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Kom til å tenke på en ting i forbindelse med at "Liten tue kan velte stort lass"
Bønna her inne tok en pitteliten vitaminpille hver dag. Vekten stod helt stille, selv om hun var flink med kostholdet. Plutselig en dag oppdager hun at de hadde startet med å tilsette sukker i vitaminene. Da hun byttet vitaminpille, gikk vekten nedover igjen.
I rest my case
Smart å gjøre som Hypah anbefaler. Kutt ut rødvinen i hvert fall for en periode og se hva som skjer.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 21:22   #16
Aries55
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 6
Aries55 er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Dietta: Har sjekket vinmonopolets sider og informasjonen om en del viners innhold. Jeg finner ikke begrepet "restsukker", men hvis du mener den sukkermengden som er oppgitt, er den 2,00 g/l i den vinen jeg stort sett drikker fast, og sammenlignet med en del andre ligger den jo blant de lavere. Har jeg oppfattet deg riktig ?

Aries55 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 21:58   #17
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Opprinnelig lagt inn av Aries55, her.

Dietta: Har sjekket vinmonopolets sider og informasjonen om en del viners innhold. Jeg finner ikke begrepet "restsukker", men hvis du mener den sukkermengden som er oppgitt, er den 2,00 g/l i den vinen jeg stort sett drikker fast, og sammenlignet med en del andre ligger den jo blant de lavere. Har jeg oppfattet deg riktig ?

Sukker er som sagt ikke alt. Bli ikke for låst til selve sukkeret....jo mindre sukker er selvsagt bra, men det kan, og jeg sier kan, være andre faktorer enn sukker som spiller inn her i ditt tilfelle. Før du tar alvorlig grep om dette så driver du egentlig og famler i blinde og leker gjetteleken med spørsmål som "hvorfor?"
Ut fra det du har skrevet da kan vi i beste fall svare: "derfor"

Begynn nå med eliminering, analyser din situasjon, vurder og disseminer så det du har funnet ut basert på analyse og vurdering basert på fakta. Da har du ihvertfall et mye bedre utgangspunkt for å be om råd og hjelp ut fra din situasjon og din kropp

  Svar med sitat
Gammel 17-09-12, 23:40   #18
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt ?

Opprinnelig lagt inn av Aries55, her.

Dietta: Har sjekket vinmonopolets sider og informasjonen om en del viners innhold. Jeg finner ikke begrepet "restsukker", men hvis du mener den sukkermengden som er oppgitt, er den 2,00 g/l i den vinen jeg stort sett drikker fast, og sammenlignet med en del andre ligger den jo blant de lavere. Har jeg oppfattet deg riktig ?

2.00 g/l er bra det
Men - det kan alikevel være med på å stoppe nedgangen. Jeg ville absolutt kjørt en periode uten vin får å se hva slags effekt det har, om noen, på vektnedgangen din. Hvis du fortsatt stagnerer, vet du at det ikke er vinen. Hvis du begynner å gå nedover, har du løst et problem, men må være uten vin da
Det er ikke dermed sagt at du ikke kan nyte et glass eller to ved spesielle anledninger, men det ville værr dumt å drikke vin hver helg.
Jeg ville tro at motivasjonen til å gå ned i vekt er såpass stort at du greier deg uten i en "prøveperiode". Det blir litt som med andre ting man ikke spiser på lavkarbo. Vi holder oss unna så lenge vi ønsker nedgang, men vet at når målet er nådd, kan vi unne oss det en gang i blandt. Når du er nede i ønsket vekt, ville jeg ikke tro at vin i helgene vil gjøre at du legger på deg igjen så fremt du ikke hiver innpå mye annet rart i tillegg

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør jeg galt? Lillelam LCHF 1 03-02-12 13:05
Hva gjør jeg galt? Eli Eie Spørsmål og svar 34 02-03-11 08:27
Hva gjør jeg galt? Summergirl Ketolysekuren 30 17-01-09 01:36
Hva gjør jeg galt???? fijibliz Spørsmål og svar 3 13-10-08 10:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no