Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-09-11, 00:05   #1
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Hei på dere! Jeg er helt ny i gamet.. Har lest diverse blogger i et halvt år nå om folk som går på LCHF av ulike grunner. Selv er jeg ei jente på 21 år, normalvektig ingen plager fysisk eller psykisk som jeg er klar over nå i hvertfall. Nå leser jeg boken "frisk med lavkarbo" av Dr. Hexeberg. Blir så fascinert av å lese hvordan maten påvirker kroppen!
Jeg vil starte på med lavkarbo for nettopp å forebygge alle mulige lidelser i framtiden. Jeg vil ha et sunt forhold til mat. Er som mange andre glad i søtsaker osv, og har jo en god porsjon valpefett jeg godt kunne tenkt meg å bli kvitt. Samtidig som jeg blir veldig oppblåst av karbohydrater. Lever litt i håpet om å få en finere hud og. Er det noen her som har erfaringer med det her? Er det helt på tryne at relativt friske 21-åringer går på LCHF? Nå har jeg lest så mye om at det ikke er en diett, men livsstil.
Hilsen nybegynner

  Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 00:10   #2
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

At du som er sunn og frisk vil passe enda mer på helsen din ved å gå på lavkarbo ser jeg ingenting galt i . Livsstil som du sier. Ingen har vondt av et stabilt blodsukker

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 00:21   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

At du som er sunn og frisk vil passe enda mer på helsen din ved å gå på lavkarbo ser jeg ingenting galt i. Livsstil som du sier. Ingen har vondt av et stabilt blodsukker.

Helt enig!

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 07:41   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Velg en av de moderate lavkarboretningene, og bytt ut mel og sukker med grønnsaker, bær, nøtter, frø og frukt. Velg bort plantemargariner til fordel for ekte fett og sørg for at en god del kommer fra fisk.
Spis mat laget av ting med én ingrediens (ikke fra pakke) og du legger - sammen med trening - grunnlaget for et langt og friskt liv.

Men - les og lær ... lån gjerne bøker om flere av lavkarbo-/steinalderkostfilosofiene sånn at du vet hva og hvorfor.

Lykke til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:12   #5
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Jeg blir glad over å lese at du har funnet frem til Hexeberg og sier som de andre - fortsett å les. Skulle ønske dette var mer tilgjengelig for over tjue år siden når jeg begynte å interessere meg for kosthold, spiste minst mulig fett, "hadde ikke så mye behov for protein heller" og endte med svingende blodsukker, oppblåsthet og dårlig konsentrasjonsevne når jeg virkelig trengte det som student.
Gjør endringene gradvis, gjør det til en livvstil, som du er inne på.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:51   #6
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

At du som er sunn og frisk vil passe enda mer på helsen din ved å gå på lavkarbo ser jeg ingenting galt i . Livsstil som du sier. Ingen har vondt av et stabilt blodsukker

Enig i det

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:09   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Enig! Du trenger ikke gjøre det ekstremt, bare være bevisst på å innta mer karbohydratrik mat MED næring som feks grønnsaker, bær og nøtter og heller redusere inntaket av pasta og ris, og sukkerholdig mat og drikke.

Er du normalvektig ellers kan du jo da spise litt pasta og ris og slikt om du er bedt vekk, men heller holde et godt kosthold ellers i hverdagen.

Det er viktig med kunnskap og jeg skulle virkelig ønske jeg hadde denne kunnskapen da jeg var på din alder - det ville nok spart meg for mye plager med overvekt og sykdom opp gjennom årene

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 20:58   #8
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Sv: Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Jeg er normalvektig og lever etter LCHF og prøver å motvirke hodepine og psoriasis. Er nok ikke like "rigid" på karboinntaket, men ligge på rundt 20 karbs pr dag. Prinsippene til denne livsstilen er enkel å følge, noe som gjør at jeg har valgt den retningen. Har "bli frisk"-boken og lest den fra perm til perm.

Er forøvrig ti år eldre enn deg da

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 09:34   #9
Falco
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 34
Falco er på en erverdig vei

Sv: Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Gjør det enkelt, KUTT 5 om dagen; poteter, ris, pasta, mel, og sukker.

Falco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 16:19   #10
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Takk for respons!
Da er det vel kanskje ikke nødvendig for meg å ta diverse prøver hos legen, som jeg ser mange skriver om her..?

  Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 16:26   #11
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Kan normalvektige ungdommer uten fysiske/psykiske plager følge LCHF?

Nødvendig er det nok ikke, men det kan jo være interresant iforhold til kolesterol, blodtrykk etc, men nødvendig tror jeg ikke det er. Husk at om du lager all maten fra bunnen av vil du få et kosthold med mindre salt enn du kanskje er vandt til(om du brukte mye brød og ferdigretter før), så litt salt i maten er ikke å forakte.Lykke til med ditt nye kosthold

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
LCHF uten melkeprodukter Bente_me LCHF 6 26-09-11 22:05
Et liv på LCHF, uten egg? trude.lutt Spørsmål og svar 1 24-08-11 22:17
LCHF bringebær-is med eller uten ismaskin |Ingrrid Kake/dessert og snacks 1 06-08-11 21:17
Nybegynner - Ketolyse i forhold til psykiske lidelser? Celliselin Ketolysekuren 2 02-06-10 22:22
PMS-plager? Platon Spørsmål og svar 4 21-05-10 17:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no