Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Rosmarin-marinert kotelett med rødløk/rabarbra

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-12, 15:58   #1
Mat for sjelen
Medlem
 
Mat for sjelen sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 371
Mat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snillMat for sjelen er virkelig snill

Rosmarin-marinert kotelett med rødløk/rabarbra

Sødmen fra løken og syrlighet fra rabarbra utgjør en perfekt kombinasjon. Avrundet med den aromatiske smaken av rosmarin fra kotelettene blir dette bare en fantastisk smaksopplevelse...

Sukk... dette var så godt at jeg kunne spist det hver dag... Skikkelig festmat!

Marinerte koteletter
1 kg svinekotteletter
Olivenolje
Sitronsaft
Fersk Rosmarin
Salt og pepper


Start med å lage marinaden til kotelettene. Bland Olivenolje, sitronsaft, finhakket rosmarin, salt og pepper. Ha kotelettene i en pose og tøm på marinaden. Helst skal kotelettene ligge natten over i marinade, men har du dårlig tid så la de i alle fall ligge en times tid.

Brun kotelettene på hver side, og ha dem i en ildfast form. Dekk formen med alufolie, og sett inn i stekeovnen. Eventuelt kan du ha kotelettene i en stekepose.

Jeg elsker å langtidssteke kjøtt, og bruker å ha mine koteletter stående flere timer i ovnen - gjerne 4 - 5 - på svak varme (80 - 100 grader)... Da blir de supermøre og saftige, og kjøttet faller nesten fra hverandre... Kjempeenkelt, og middagen lager seg selv, mens vi gjerne er på søndagstur..

Har du litt dårligere til kan du steke kotelettene ferdig ved 180 grader i 15 - 20 minutter, men langtidssteking er helt klart å foretrekke...

Rødløk/Rabarbra kompott

ca 700 gram rabarbra
2 rødløk
Olivenolje
Salt og pepper

Skjær rabarbra i biter - jeg hadde frossen rabarbra fra i fjor sommer i fryseboksen.
Skjær løk i skiver.
Surr løken i litt olivenolje i en stekepanne. Når løken er blitt litt myk tilsetter du rabarbraen - bruker du fersk rabarbra kan du sikkert ha de i fra starten av. Surr rabarbra og løk sammen i noen minutter.

I formen med koteletter har det nå samlet seg mye god stekesky. Denne heller jeg oppi pannen med løk og rabarbra og lar det koke en liten stund til. Smak til med salt og pepper, og eventuelt litt mer olivenolje.

Jeg serverte dette sammen med sellerirot fries... Nydelig!!

__________________
Tove

Ta en titt innom bloggen min for flere bilder, oppskrifter og kanskje litt matinspirasjon - og kikk gjerne også på boken min...
http://sjelemat.blogspot.com/
Mat for sjelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
koteletter, middag, rabarbra, rosmarin, rødløk


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nei og nei, er rabarbra en frukt? Gracella Spørsmål om matvarer og oppskrifter 15 05-06-12 16:49
Rabarbra linnita Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 06-07-11 15:55
Rabarbra drøm Holtappen Kake/dessert og snacks 0 15-06-11 16:59
Eterisk olje - rosmarin Marianne Fysisk og mental helse 0 01-01-05 19:07
Grillet laks med rosmarin - Fase 1 Marianne Middag 0 10-10-04 00:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no