Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Treningsnarkoman på lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-01-15, 00:30   #1
Allie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 1
Allie er på en erverdig vei

Treningsnarkoman på lavkarbo?

Hei.

Jeg er helt ny både her på forumet, og på lavkarbo generelt....
Spiser til vanlig sunt, men pga en hormonforstyrrelse reagerer jeg relativt dårlig på karbohydrater... tenker derfor at lavkarbo kanskje er noe for meg?
Har tidligere kun talt kalorier, og fokusert på magert kjøtt og grønnsaker... dette her blir derfor stikk motsatt av alt jeg kan noe som helst om - så jeg er offisielt forvirra...
Trener 5 dager i uka, og trener både tung styrke og cardio.
Ifølge en fett-caliper har jeg fettprosent på 20%, så er ikke overvektig.

Hvor lavt i karber er det forsvarlig å ligge med høy treningsmengde? Ser i div kalkulatorer at jeg burde få i meg ca 120g fett om dagen. Er ikke dette innmari høyt? jeg har siktet meg inn på 50g karber i døgnet? Vil ikke nødvendigvis i ketose... er 50g innafor?

Jeg har tidligere blitt fortalt at lchf-dietter gir høy forekomst av viceral-fett? noen som vet noe om det? Samme med høye kolesterol-verdier? goggle sier veldig mye forskjellig... (edit: fant et flott innlegg litt lengre opp her som gav meg masse flotte svar på disse to spørsmålene.)

På forhånd takk for litt oppklaring.


Sist redigert av Allie : 03-01-15 kl 00:39. Årsak: fant noen av svarene selv. :)
Allie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-01-15, 23:33   #2
Bonna
Juniormedlem
 
Bonna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 12
Bonna er på en erverdig vei

Sv: Treningsnarkoman på lavkarbo?

Tja, jeg ligger på mellom 15-25 karber om dagen og trener 5 dager i uka (både cardio og styrke). Man må nesten finne ut av selv hva kroppen tåler og trenger, for meg går det bra å ligge på såpass lav mengde.

__________________
Bonna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 10:20   #3
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Treningsnarkoman på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Bonna, her.

Tja, jeg ligger på mellom 15-25 karber om dagen og trener 5 dager i uka (både cardio og styrke). Man må nesten finne ut av selv hva kroppen tåler og trenger, for meg går det bra å ligge på såpass lav mengde.

Signerer den, jeg trener kun styrke, da

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 21:25   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Treningsnarkoman på lavkarbo?

Når du trener så mye som du gjør - og så variert som du gjør (jeg antar at det er "skikkelig" trening da ) så kan man i utgangspunktet godt ligge høyere på karbohydrater enn hva man forbinder med mer strikt lavkarbo. Alt under 100 gram karbohydrater daglig regnes som lavkarbo, men de fleste retninger anbefaler fra rundt 70 og nedover.

Det er et par aspekter til
- Alle karbohydrater er ikke like...
Vel så viktig som mengden karbohydrater er hvilke. De fleste av oss tåler brokkoli- og gulrotkarbohydrater bedre enn de fra sukker. (Selvsagt, men kan ikke gjentas for ofte.) Liker kroppen din en stor mengde med grønnsaker, så ikke slutt å spise grønnsaker for å komme ned på karbohydratene unødig.
- Ulike kropper trives med ulike diettvarianter.
- Streng ketose anbefales først og fremst for sterkt overvektige. Det finnes mange eksempler på folk som trives med dette uten å ha det store behovet for ytterligere vekttap, men igjen - anbefalingen er først og fremst ved definert overvekt. Veldig ofte vil overgang til ketose være krevende for kroppen (dette er individuelt og man letter dette ved å følge kuren og ta medhørende kosttilskudd) og kjennes "tungt" - ofte mer i forbindelse med trening. En mer glidende overgang ned i karbohydratmengde og en utskifting av matvarer vil for de fleste nok gi mindre ubehag i "omstillingsfasen".

Kolesterol:
Å oppleve forbigående forhøyet kolesterol på LCHF/lavkarbo er ikke uvanlig. Det er heller ikke uvanlig å oppleve økt kolesterol under vekttap generelt. Det andre aspektet er at for de som opplever økt kolesterol så er det for de fleste forbigående og for det andre så forbedres vanligvis ratioen mellom LDL/HDL.

Mitt forslag:
Fortsett med kjøtt/grønnsaker/fisk/fugl/egg etc. Bytt ut eventuelle lettprodukter med "helvarianten". (Smør/melk/rømme/youghurt/ost etc). Slutt å skjær bort fett fra kjøttet og ikke velg de magreste kjøttypene.
Fjern kornmaten i størst mulig grad. Reduser/fjern ris/potet. Husk at de fleste vitaminer er fettløselige.

Les gjerne gjennom
http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id.../grp=8/menu=2/
Ikke alt er hogget i stein, men det gir en del å tenke på...

Om du er interessert så se gjerne på http://www.marksdailyapple.com/ ... det er en lavkarbo basert på "steinalderkosttanken" og av en tidligere toppidrettsutøver. Der vil du finne artikler og diskusjoner om trening og lavkarbokosthold og referert forskning om dette.

Lykke til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no