Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Tester hos legen

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-08-12, 21:05   #1
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Tester hos legen

Har vært og testet meg hos legen. Etter over et år på lavkarbo så tenkte jeg at det var på tide med en liten kontroll.
Blodtrykket var perfekt. 120/70 tror jeg det var. Kolesterolen min sist (2009) var 4,6 og nå var den 4,9. Forsatt under fem da. Så den er jeg også fornøyd med.
Tok litt andre prøver også men alt var som det skal være. Så da er det bare å lene seg tilbake og starte på ny frisk.
Syns det var litt greit å sjekke jeg. Man kan jo aldri vite.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 08:54   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Tester hos legen

Gjorde det samme jeg også for et par måneder siden. Alt var bra bortsett fra totalkolesterol som var litt høyt. Ikke veldig høyt da, 5,6 eller noe sånn. Så jeg ble bedt om å "normalisere" kostholdet og komme tilbake om 3-4 måneder. Går ut fra at normalisering betyr å begynne å spise mel og sukker igjen, og det er ikke aktuelt for min del. Så da bare fortsetter jeg som før, og tar en ny test utpå høsten engang og ser hvordan ting ser ut da. Jeg mistenker at legen egentlig er negativ til lavkarbo, men at hun ikke tør si noe til meg siden hun ser de gode resultatene jeg har oppnådd. Kanskje jeg har gitt henne noe å tenke på...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 08:59   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tester hos legen

Med høyt kolesterol kan det være lurt å sjekke folat og d-vitamin. Om folat er høyt og d-vitamin lavt kan man "sole ned" kolesterolet. (Kolesterol + folat i huden omdannes til d-vitamin under soling.) Og en bra d-vitaminstatus bør vi ha nå på slutten av sommeren.... siden den er viktig for immunforsvaret og vinteren er lang.

Ingen grunn til å kutte egg og fett, nei. En såkalt "normalisering" av kostholdet vil også ofte medføre økte triglyserider...og da har man virkelig kastet barnet ut med badevannet.

Når det er snakk om kolesterol så er det dessuten viktig å vite om det er HDL, LDL - og om LDL er telt eller "beregnet"... dersom det er beregnet går det rykter om at denne beregningen ikke fungerer skikkelig på et høyfettkosthold.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 12:28   #4
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Tester hos legen

Legen sa at nå var det ikke nødvendig med noen kontroll før jeg havner i overgangsalderen. For alt var fint. Ehh.... får jo inderlig håpe at det blir noen år til. Når starter overgangsalderen for damer egentlig? Er ikke det rundt 50 år da?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no