Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-11-10, 23:42   #1
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei
Question

Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Noen som er utdannet innen det her?

Har sett på flere utdanninger, bla. denne:
http://www.medisinfagskolen.no/cours...show_course=93
Sjekk forelserene lenger ned på siden på denne linken

og denne:
http://www.nki.no/Studier/Bachelorst...FQaGDgod3WfLXg

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 23:49   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Holder på med ernæringsstudier, men ikke ved noen av de nevnte skolene. Har riktignok lest om begge. Synes Medisinfagskolen i Tønsberg virker kjempeinteressant! Hadde det ikke vært for at jeg allerede studerer dette, hadde jeg nok valgt den

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 09:04   #3
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Kan jeg spørre hvor/hva du studerer?

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 13:28   #4
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Studerer ernæring v/UiO (begynte nylig) og ved Atlantis Medisinske Høgskole (halvveis til bachelor)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 13:31   #5
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Er du fornøyd? Noe du kan anbefale andre?

Er jo så vanskelig å vite om skolene er så gode som de selv sier

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 16:35   #6
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Vel, programmet v/UiO er jo et 5-årig masterprogram hvor de 3 1/2 første semestrene (altså 1 3/4 år) er sammen med medisin- og odontologistudentene. Så her er det jo endel basalfag og medisinske fag i starten. Det er også (dessverre?) ganske vanskelig å komme inn, da de tar inn ca 20 stykker i året, og det kreves at man har 3kj, 2fy og 2mx eller tilsvarende fra videregående i tillegg til at karakterene for det meste må bestå av 6'ere.

Atlantis har ikke de samme opptakskravene. Her trenger man kun studiekompetanse eller realkompetanse (og har man ingen av delene er det ikke helt umulig å komme inn allikevel). Første året består av et semester anatomi/fysiologi og et semester med sykdomslære, så det er først på 3.semesteret at man begynner med ernæringslære.
Jeg måtte gå over på nettskolen på Atlantis i år, da timeplanene ikke gikk opp, og er fornøyd med opplegget. Man har tilgang til videoforelesninger i alle emner og lydfiler til iPod'n (så da kan man ta med seg foreleser ut på tur/på bussen e.l.) i tillegg til masse interessant stoff og oppgaver, og frihet til å sende mail til de som er ansvarlig for undervisningen når man skulle støte på et spørsmålstegn.
Men begge disse skolene mener jo at det "vanlige norske kostholdet" er det sunneste (foreløpig ihvertfall).

Jeg synes som sagt at Medisinfagskolen høres veldig interessant ut. Den er jo helgebasert, som passer bra for mange, og kvaliteten på de fleste foreleserne er jo førsteklasses!

Dessverre vil man kanskje ikke ha like stor slagkraft med den utdanningen (og forsåvidt den til Atlantis o.l.) som ved en master i klinisk ernæringsfysiologi, men hvis man først og fremst ønsker å hjelpe mennesker i det daglige, tror jeg det vil være et lite problem. Det viktigste er at man er nysgjerrig og leser alt man kommer over av bøker/forskning om temaet. Det meste jeg kan har jeg ikke lært på skolebenken for å si det sånn

Uff, jeg eier visst ikke egenskapen "å fatte meg i korthet"...

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 19:03   #7
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Bra at du ikke fatter deg i korthet Jeg vil jo vite mest mulig!

Poleszynski, Hexeberg og resten av gjengen må jo bare være inspirerende å lære av! Men jeg skjønner hva du mener med slagkraftig... Jeg er jo ergoterapeut fra før så har jo min helsefaglige bakgrunn og ønsker å komplettere med ernæring, har ikke noe ønske om å jobbe på sykehus som klinisk ernæringsfysiolog. Tenker mest på å kunne starte opp for meg selv, litt sånn 'livsstilscoach'-aktig (hvor mye klisjé det enn må høres ut) Evt kombinere det og jobbe innen rehab...

Men det må jo være en fordel å kunne kle seg med tittelen ernæringsfysiolog, og da må jeg jo ha en bachelor. Det får jeg ikke på Medisinfagskolen

Men du... Siden du har gått halve bacheloren din, får du ikke godskrevet noe av det på UiO?

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 19:22   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

HVA er vitsen med å studere til ernæringsterapaut så lenge det som staten og skolene anser som sunt er langt unna det VI praktiserer her??? Du kommer til å bli indoktrinert!!!!

Be heller om læringeplass hos Fedon.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 19:26   #9
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Sjekk linken og foreleserne på medisinfagskolen som trådstarter lenket til Kanutten
Blir nok direkte vranglære i forhold til offentlige forelesere det

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 19:30   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Sjekk linken og foreleserne på medisinfagskolen som trådstarter lenket til Kanutten
Blir nok direkte vranglære i forhold til offentlige forelesere det

Bra det!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 20:04   #11
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Ernæringsfysiolog er nok ingen beskyttet tittel, så det kan du kalle deg allerede (skader ikke å ha litt kunnskaper å backe det opp med da)...
Studerer human ernæring ved UiB, veldig fornøyd foreløpig, ingen indoktrinering for å si det sånn. Det er ikke sånn at du blir fortalt at sånn og sånn er best, ferdig arbeid. Den ene foreleseren vi har nå legger mye vekt på at det er vi som skal formidle disse tingene i framtiden, så da må vi selv velge hvilken retning vi ønsker å gå.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 20:07   #12
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Man lærer jo mer enn "hva som er sunt" på ernæringsstudiene, og med en mer medisinsk bakgrunn vil man jo mer å slå i bordet med. Det vil nok også gagne en evt. privatklinikk at man har litt utdanning, at man kan kalle seg enæringsfysiolog.
Man lærer nok også en del om hva som er et bra kosthold, men man ser jo at en del av de studiene de viser til, ikke er holdbare. Men vil si at det er nyttig det også, kjenne bakgrunnen for de kostholdsrådene vi har idag, og kunne påpeke deres tynne grunnlag.
Det kan være ganske gøy å gå ned til foreleser etterpå for å påpeke det tynne grunnlag i en studie de viser til (har selv gjort det, og flere av studentene rundt måtte si seg enig med meg).

Forresten er det et seminar på ernæringsavdelingen til uken der Dag VP skal snakke om ernæring - ble utrolig overrasket, men ser det som et skritt i riktig retning

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 21:16   #13
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Ernæringsfysiolog er nok ingen beskyttet tittel, så det kan du kalle deg allerede (skader ikke å ha litt kunnskaper å backe det opp med da)...
Studerer human ernæring ved UiB, veldig fornøyd foreløpig, ingen indoktrinering for å si det sånn. Det er ikke sånn at du blir fortalt at sånn og sånn er best, ferdig arbeid. Den ene foreleseren vi har nå legger mye vekt på at det er vi som skal formidle disse tingene i framtiden, så da må vi selv velge hvilken retning vi ønsker å gå.

Sorry, leste litt kjapt... Ser at det er bare klinisk ernæringsfysiolog som er beskyttet Takk for oppklaringen!

Er ikke redd for å bli 'indoktrinert', er nok litt for opptatt av lavkarbo til det Men er veldig positivt at UiB legger opp til at man skal velge egen retning

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 21:17   #14
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Forresten er det et seminar på ernæringsavdelingen til uken der Dag VP skal snakke om ernæring - ble utrolig overrasket, men ser det som et skritt i riktig retning

Når? Hvor?

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 21:25   #15
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Jeg har og veldig lyst til å studere ernæring... Men pga min arb.situasjon, så er jeg avhengig av å studere på nettstudie. Noen som har noen tips ang d? Har lett litt på nettet....men synes det er vanskelig å vite hva som er bra. Drt koster jo masse penger, så jeg ønsker at det skal være god kvalitet på studiet når jeg først investerer såpass mye i det

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 21:35   #16
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Jeg studerete på nettet, gjennom Atlantis medisinske høyskole. og er veldig fornøyd, fikk god oppfølgning, hadde også muelighet til å være med på noen forelesninger på skolen om man ville det.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 22:04   #17
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Så bra!
Hvor lang tid brukte du på studiet? Og hvor mye kostet det?

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 10:51   #18
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

Når? Hvor?

Mandag 22. nov kl 16.15
rom 2180, Avdeling for Ernæring (oppe ved Rikshospitalet)

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 14:38   #19
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

Men du... Siden du har gått halve bacheloren din, får du ikke godskrevet noe av det på UiO?

Studiene er ganske forskjellig lagt opp, men jeg kunne nok søkt om å få fritak fra endel av spørsmålene på eksamen. Men ting skjedde litt fort og uventet i høst, så den tanken gikk meg hus forbi. Jeg tror heller ikke det skader med litt repetisjon, jeg da

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 14:45   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Så bra!
Hvor lang tid brukte du på studiet? Og hvor mye kostet det?

Da jeg vurderte det, var det en 3- årig utdannelse som kostet ca 50 000,- i året!
Jeg slipper første året fordi jeg er sykepleier, men gjett om jeg ønsker meg en bachelor i ernæring?
Uten NAV på laget, lar det seg desverre ikke gjøre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 17:55   #21
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Så bra!
Hvor lang tid brukte du på studiet? Og hvor mye kostet det?

Er også veldig fornøyd med nettstudiet til Atlantis så langt
Man kan enten ta det fulltid, altså 3år, eller deltid (ca 6år). Eller en kombinasjon (hvis man f.eks. har litt mer tid til studier et semester, er det jo bare å ta fulltid for så å ta deltid når tiden ikke strekker til).
Som nettstudent har man også mulighet til å ta eksamen både i desember, januar, mai og august, så det er ganske fleksibelt!
Det koster ca 50 000-54 000 i året (kommer litt an på hvordan man velger å betale), og det er dekket av lånekassen dersom man har noen år "til gode" der.

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 19:43   #22
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Har lyst til å bli ernæringsterapeut/-fysiolog

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Mandag 22. nov kl 16.15
rom 2180, Avdeling for Ernæring (oppe ved Rikshospitalet)

Søren å... Jaja, får håpe sjansen byr seg igjen

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Studiene er ganske forskjellig lagt opp, men jeg kunne nok søkt om å få fritak fra endel av spørsmålene på eksamen. Men ting skjedde litt fort og uventet i høst, så den tanken gikk meg hus forbi. Jeg tror heller ikke det skader med litt repetisjon, jeg da

Enig med deg repetisjon er jo den beste form for læring...

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har så lyst på is tjorv1 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 13-05-10 00:11
Jeg har så lyst på vin Spirea Dr Lindbergs 7 12-04-05 22:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no