Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Majones

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-04, 23:30   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Majones

Apropo forskjellen på atkins og Lindberg, som diskuteres i en annen tråd. Er det sånn at Atkins sier at majones er greit? Jeg ser at flere bruker det, men så mener jeg å ha lest at Atkins advarer mot transfett. Lindberg synes IKKE det er greit å bruke kjøpt majones, da denne er laget på varmpresset soyaolje, som garantert inneholder transfett. Lindberg har imidlertid oppskrift på majones i bøkene sine, og dette står også i alle basic kokebøker. Men bruk da kaldpresset olivenolje eller rapsolje. Leste i forrige uke et eller annet sted (Mat&Helse?), om fettet som pommes frittes fra McDonalds stekes i. Det er en blanding av rapsolje og palmeolje, som i og for seg høres ganske fornuftig ut (med tanke på varmebestandighet bør det være mest mulig mettet fett). Men den oljeblandingen inneholdt hele 19% transfett!!
Hva har da en varmpresset soyaolje, som inneholder så mye flerumettet omega-6? Flerumettet fett er det mest ustabile fettet, og det fettet som tåler varme dårligst.

Vel, nå rotet jeg meg inn i lange avhandlinger igjen... Spørsmålet mitt er altså: Hva mener (mente) Atkins om majones?

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 11-03-04, 23:36   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Kan ikke huske å ha lest noe om majones og transfett. Men han fraråder jo bruk av varmpressede oljer og industi/supermarked oljer...

Kan du legge ut oppskriftene på majones i oppskriftsforumet?
Har lyst å lage selv - uten sukker!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 11-03-04, 23:46   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Oppskrift skal bli!
Jasså gitt, kan se ut som Atkins og Lindberg er enige på dette punktet også... Og Atkins anbefaler jo oliven og avokado og kaldpressede oljer.... På innleggene og oppskriftene her på Karbojunkie kan det se ut som fløte, rømme, smør og bacon er det eneste tillatte fettet....

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 11-03-04, 23:54   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Helt sant.

Vi bruker en del rapsolje til å helle over, men alltid smør til steking!

Håper der vil komme fler kreative oppskrifter for det er svært lett å kjøre seg fast i fløte og rømme... Men de er lov! Og som du sa i en annen tråd, så går det greit med mye fett om en spiser lite karbiser... og 20g er lite...

Atkins senteret anbefaler forøvrig at andelen mettet fett ikke skal overstige 30% av fettinntaket(tror det var det). Ett egg inneholder 30% mettet fett... Og med unntak av kokosfett så har de andre kildene vi regner som mettede en andel umettede i seg...

Gleder meg til oppskriften!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 12-03-04, 00:11   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Atkins.com

We usually recommend regular mayonnaise (as long as it's not low-fat, which contains a negligible amount of sugar). If you want to keep your mayo absolutely sugar-free, you can make your own from scratch.

Bortsett fra oppskriftene (mange av dem) med majones i, er dette det eneste jeg i farten kunne finne om majones på Atkins siden eller i boka. Jeg har sjekket med mine amerikanske venner og de påstår at Hellmans Real Mayonaise er laget av kaldpresset olje. Jeg har ikke sjekket dette, har ikke mer igjen i skapet. har prøvd å bruke Mills og andre norske majoneser i oppskrifter (varme) men de skiller seg og smaker pyton....... vet ikke hvorfor. Skal "forske" litt på det der....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-03-04, 00:20   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

...de påstår at Hellmans Real Mayonaise er laget av kaldpresset olje.

Vet du om den finnes i Norge? Hadde vært kjekt med en ferdig-majones av kaldpresset olje. Men det er jo fort gjort å lage også da. Et par minutter bare! Og den holder seg noen dager i kjøleskap.

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 12-03-04, 00:33   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

De har den i de fleste velassorterte dagligvareforretninger.

Har prøvd "squeese" varianten, den var miss (tyntflytende). Skal prøve i krukke snart.

Men kom med oppskrift du, MHM!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 12-03-04, 00:51   #8
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Men kom med oppskrift du, MHM!

Har jo gjort det for mange minutter (!) siden jo, din masekopp!

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
hva spiser dere? Iset Induksjonen 14 29-01-04 18:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no