Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Prosjekt i Trondheim

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-04, 23:56   #1
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Prosjekt i Trondheim

Her omtales et prosjekt i Trondheim som viser at Metformin under svangerskapet kan være nyttig. Jeg var med på dette prosjektet, og var i gruppen som fikk metformin og ikke placebo.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...asp?ArtId=3825

  Svar med sitat
Gammel 07-05-04, 08:27   #2
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Takker og bukker. Kjempeinteressant lesing. Nå vet jeg også hvor legen kom fra for han nevnte noe om Metformin under svangerskapet.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 07-05-04, 11:25   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

For å holde blodsukkeret i balanse? Jeg sluker alt det Maz er interessert i i den forbindelse, for vi hadde samme problemet i svangerskapene våre.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-05-04, 11:43   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Metformin øker cellenes følsomhet for insulin, sånn at glukoseopptaket blir bedre. Dermed blir det ikke så store svingninger i blodsukkeret. Jeg har funnet ut at selv om jeg går på en diett kun av pannekaker, sjokoboller og cola så går jeg ikke opp om jeg bruker metformin!

  Svar med sitat
Gammel 07-05-04, 11:51   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hvor kan jeg få tak i det??? :veldig interessert:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-05-04, 11:52   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Forresten, det er vel reseptbelagt. Men er det spesielle krav for å få det? Som ved andre slankepiller fra legen, der må an ha BMI på over 30 osv. (Det har jo jeg da).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-05-04, 11:58   #7
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Du må kontakte lege og få fastslått at du er insulinresistent. Det er gjerne hovedkriteriet for å få metformin. Er du i kontakt med en Lindberglege regner jeg med at du kan få det rimelig kjapt og enkelt.

  Svar med sitat
Gammel 07-05-04, 15:27   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Nei her i byen finnes det ikke Lindbergleger... Var og hentet resept på antibiotika idag, og spurte sykepleieren om dette, hun skulle snakke med legen min om det og ringe meg på mandag....

Jeg har ei venninne som går på dette faktisk, snakket med henne idag. Hun fikk det av gynekologen sin siden hun er overvektig og har prøvd å bli gravid lenge.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-05-04, 15:40   #9
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Metformin er egentlig en gammeldiabetesmedisin. Det er ikke "godkjent" til dette bruket i Norge men er vel den gjeldene behandlingen for PCOS per idag.

Om jeg husker rett Iset så brukte du litt tid på å bli gravid. Fullt mulig du også har PCO(S).

Etter lengere tid på Lindbergklinikken så har legen kommet frem til dette da hormonene ikke balanseres selv med lavkarbokosthold. Min primerlege ser ikke at dette er noe problem da jeg blir gravid. Men kvinner med PCO har også en rekke andre problemer. Men i de fleste tilfeller så vilvektnedgang ha effekt.

Jeg skal forresten på UL den 19 for å sjekke eggstokkene. Har begynt på lave doser med Metformin og er veldig spent på om det påvirker vekten. Har iallfall mindre spisetrang.

Legen sa til meg at selv med metformin så betyr dette at jeg må være enda strengere med kostholdet på lang sikt. Risikoen for alvorlige sykdommer er såpass mye øket.

Jeg ville ha skrevet ut noe av dette og søkt litt på Medscape selv. Du må være litt lege selv med de fleste primerleger.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 07-05-04, 15:54   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Ja, tid og tid. 10 mndr brukte jeg, det er vel normalt, men føltes lenge nok! Jeg har candida, og det kan også føre til nedsatt fruktbarhet, så jeg vert ikke. PCO er jo også en mulighet selvsagt. Håper jeg slipper å stresse neste gang iallefall....

Jeg skal sjekke ut alt jeg finner, tusen takk Maz!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-05-04, 01:18   #11
nobbis
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 3
nobbis er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Du må kontakte lege og få fastslått at du er insulinresistent. Det er gjerne hovedkriteriet for å få metformin. Er du i kontakt med en Lindberglege regner jeg med at du kan få det rimelig kjapt og enkelt.

Jeg har fått metformin, men er ikke insulinresistent. Har pcos og kraftig overvekt, og metformin har svært god effekt på meg. Særlig i forhold til syklus.

__________________
-nobbis-
nobbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ... kommer etterhvert Svar med sitat
Gammel 23-05-04, 00:22   #12
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av nobbis

Jeg har fått metformin, men er ikke insulinresistent. Har pcos og kraftig overvekt, og metformin har svært god effekt på meg. Særlig i forhold til syklus.

Her skjønner jeg lite. Om insulinet ditt virker hvorfor får du da metformin som jo forbedrer insulinets virkning? Om insulinet ditt virker som det skal og du ikke har for høye verdier skal vel ikke metforminen ha vesentlig effekt, eller?

PCOS og krafitig overvekt fører jo nettopp til insulinresistens. Eller hva som kommer først av insulinresistens og overvekt er vel diskutabelt det er vel mer en spiral effekt.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 18:53   #13
nobbis
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 3
nobbis er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Maz

Her skjønner jeg lite. Om insulinet ditt virker hvorfor får du da metformin som jo forbedrer insulinets virkning? Om insulinet ditt virker som det skal og du ikke har for høye verdier skal vel ikke metforminen ha vesentlig effekt, eller?

PCOS og krafitig overvekt fører jo nettopp til insulinresistens. Eller hva som kommer først av insulinresistens og overvekt er vel diskutabelt det er vel mer en spiral effekt.

Det må du nesten spørre en lege om, Maz. Jeg vet bare 2 ting: 1) jeg er sjekket for insulinresistens og testen var negativ 2) legen min har skrevet ut metformin til meg og jeg har svært god virkning av den

Legen min er forøvrig ekspert og forsker på pcos, så jeg har all tiltro til at hun vet hva hun gjør.

__________________
-nobbis-
nobbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ... kommer etterhvert Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 19:24   #14
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Venninna mi har også fått metformin til tross for at hun ikke er insulinresistent. Skjønner ikke helt den der jeg da, men sånn er det. Uansett bør metformin snart bli godkjent for bruk på kvinner med PCOS.

  Svar med sitat
Gammel 24-05-04, 19:29   #15
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Grunnen til at man får Metformin uten å ha fått diagnosen insulinresistens, er at insulinresistens ikke er EN bestemt ting (kan ikke testes med en enkel test). For det første må insulin (målt som c-peptid) være forhøyet. Referanseområdet er 270-1400, mens normalverdi er 300-400.... (Det er nemlig slik at referanseområder økes desto vanligere det er i befolkningen ). Dersom en lege ikke har insulinresistens som speialfelt, kan han/hun komme til å si at c-peptid på 1350 er ok, noe det IKKE er. I tillegg til forhøyet insulin, må man ha høyt blodtrykk, lipidforstyrrelser, bukfedme, høyt triglyeserid, lavt HDL- kolesterol ELLER forhøyet blodsukker. Lav verdi av hormonet SHBG er en tidlig markør for insulinresistens, mens karbohydratsug og eple-fasong-kropp gir en indikasjon på at insulinresistens foreligger. 80% av alle overvektige har insulinresistens, og da særlig de med eple-fasong (fettet lagrer seg på mage/rygg og valker, mens armer og ben er forholdsvis slanke).
Mitt poeng er at insulinresistens er en såpass "ullen" å diagnostisere, at nobbis sin lege kan ha gitt metformin på andre indikasjoner enn akkurat langtkommen insulinresistens.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Prosjekt Karbojunkie HP Informasjon 0 07-01-04 01:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no