Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS og insulinavhengig dia

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-10-09, 14:39   #1
Selmas
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6
Selmas er på en erverdig vei
Angry

PCOS og insulinavhengig dia

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne, er så sliten at jeg nesten ikke orker mer.
Jeg er en ung kvinne på 24år har ei datter som er 7mnd. Jeg fikk diagnoisen PCOS for litt over 2 år siden og vet fortsatt veldig lite om saken.
Jeg har utviklet diabetes type 2 og bruker insulin uten å vite hvorfor inntiljeg gikk inn på dette forumet og fikk vite atr kvinner med PCOS har økt risiko for diabetes, jeg er så sinna og fustrert fordi gynekologen min ikke fortalte meg noe om sykdomen,hun bare sa jeg hadde diagnosen PCOS og overlot meg til et fjell med problemer, jeg er nå 20kg overvektig og vet ikke hvordan jeg skal klare å redusere vekten min, har prøvd å trene regemessig og spise sunt men går bare opp i vekt, vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som kan hjelpe meg????

Selmas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:14   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og insulinavhengig dia

Opprinnelig lagt inn av Selmas, her.

jeg er så sinna og fustrert fordi gynekologen min ikke fortalte meg noe om sykdomen,hun bare sa jeg hadde diagnosen PCOS og overlot meg til et fjell med problemer,

Velkommen i klubben...
Det finnes endel info om PCOS her inne, og ganske mye på nett. Søk på Lommelegen.no, de har en helt egen seksjon om det.
Ellers er nok lavakrbo og dette forumet det beste man kan gjøre.
Men, er de heeelt sikker på du trenger insulin? Det er mange med dia2 som feilaktig får insulin (ref Lars Sponheim) og faktisk blir dårligere av det.
Selv får jeg metformin/glucophag for PCOS, blodsukkeret stabiliserte seg da jeg la om til lavkarbo.
Jeg ville begynt med en grundig sjekk hos lege, og kanskje vurdert en annen gynekolog? Eller en time hos Lindbergklinikken eller 4M-klinikken.
Det er desverre veldig mange leger som ikke kan eller vet noe om PCOS der ute...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-10-09, 22:10   #3
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS og insulinavhengig dia

Opprinnelig lagt inn av Selmas, her.

Jeg er så sinna og fustrert fordi gynekologen min ikke fortalte meg noe om sykdomen,hun bare sa jeg hadde diagnosen PCOS og overlot meg til et fjell med problemer, jeg er nå 20kg overvektig og vet ikke hvordan jeg skal klare å redusere vekten min, har prøvd å trene regemessig og spise sunt men går bare opp i vekt, vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som kan hjelpe meg????


Jeg er med i den klubben jeg og..
Vet at lavkarbo funker, så framt man klarer å holde seg til det
Men jeg ville nok og ha gått til en annen lege, kanskje helst en som er spesialist på PCOS.. Det er min plan hvertfall, hvis jeg bare får litt tid

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 10:47   #4
Selmas
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6
Selmas er på en erverdig vei

Sv: PCOS og insulinavhengig dia

Takk for tipsene.
Ja det vilnok bli en totallegekjekk og ny gynekolog på meg snart. har nå brgynt med lav karbo og hard trening i to dager,og jeg hååååper jeg klarer å holde ut lengst mulig

Selmas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 10:50   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og insulinavhengig dia

Bruker du virkelig insulin- sprøyter for dia2 i så ung alder?

Eller tar du metformin- tabletter?

Lavkarbo/ketolyse og insulin trenger tett oppfølging av legen din!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 10:52   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS og insulinavhengig dia

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Lavkarbo/ketolyse og insulin trenger tett oppfølging av legen din!

Det står lindberg i filosofien, jeg vil tro det ikke påvirker så mye som ketose. Men som sagt ville jeg tatt en ny runde ang den insulinen...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 11:02   #7
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: PCOS og insulinavhengig dia

Samme klubb eg og. Men eg har ikkje utvikla diabetes, og håper å halde det slik, med rett mat og trim. Tek metformin + nokre til mot plager eg har pga pcos.
Eg fekk først hjelp når eg sjølv fann ein indremedisinar som hadde peiling på dette. Så eg vil råde deg til å sjekke om du kan finne ein indremedisinar som kjenner til og har peiling på pcos, overvekt og diabetes. Det var litt av ein lettelse å snakke med ein som forstod, etter å ha stanga hovudet i veggen så lenge. Men du må jammen stå på sjølv for å få hjelp, det er erfaringa mi i Norge i alle fall. (Har fått betre hjelp i Belgia. Her eg fann indremedisinaren.)
Eg har tidlegare hatt god hjelp vektmessig av Lindberg sin filosofi, men flytting utanlands og diverse gjorde at det glei ut. No prøver eg generell lavkarbo, og trives godt med det. Det går sakte, veldig sakte, men i alle fall rette vegen med meg.
Lykke til og stå på!!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 14:49   #8
Selmas
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6
Selmas er på en erverdig vei

Sv: PCOS og insulinavhengig dia

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bruker du virkelig insulin- sprøyter for dia2 i så ung alder?

Eller tar du metformin- tabletter?

Lavkarbo/ketolyse og insulin trenger tett oppfølging av legen din!


Jo jeg bruker Insulatard nå (langtidsvirkende) Insulin. Brukte også hurtigvirkende til hvert måltid, men nå har jeg slutta med den siden jeg begynte med Lavkarbo, og det har gått toppers hittil. Har perfekte verdier og ingen føliinger Jeg begynte med insulin da jeg var gravid med datteren min siden jeg hadde kjempe høye verdier også det var farlig for fosteret,men så sluttet jeg helt rett etter fødselen og nå for et par måneder siden måtte jeg starte opp igjen for jeg fikk et kjempe hopp i blodsukkerverdiene. Mitt mål nå er å gå ned 20kg, Hvis jeg klarer det så tror jeg jeg kan slutte heltmed insulin og holde meg til metformin.

Selmas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 15:59   #9
Heidilla
Juniormedlem
 
Heidilla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 15
Heidilla er på en erverdig vei

Sv: PCOS og insulinavhengig dia

Du er nok en av oss alle som har opplevd kunnskapsmangel blant leger når det gjelder pcos. Generelt er det jo fortsatt mye man ikke vet om pcos enda, og det forskes... Men det man absolutt vet er hvor viktig lavkarbo-kosthold er, så det høres ut som du er godt igang med den nødvendige livsstilsendringen som må gjøres. Lykke lykke til!!
Generelt for alle som har fått diagnosen eller lurer på om de har den, og bor ikke altfor langt unna Drammen, kan jeg anbefale Dr. Willumsens kvinneklinikk på det sterkeste!! Dr. Nina Willumsen har utrolig mye kunnskap på området, og gitt meg uvurderlig hjelp. Jeg tror man må henvises av fastlege for å få time der, men det går ann å ta en telefon og forhøre seg.

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 21:19   #10
Lovely
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 13
Lovely er på en erverdig vei

Sv: PCOS og insulinavhengig dia

Hei,

Jeg er ny her jeg, ...men har også PCOS og har slitt med vekta bestandig... nå veit jeg hvorfor men syns det er forferdelig urettferdig. Jeg gikk masse opp i vekt da jeg gikk gravid, ...fikk insulin med siste. Hun er nå 1 år. Jeg har nå, for å klare å gå ned 25 kg, lagt om til lavkarbo...for en uke siden...og jeg tror at vi sammen skal klare dette. Jeg skal ha bukplastikk hvis jeg klarer å gå ned 25 kg...helst innen neste sommer...håper dette kostholdet kan hjelpe. Enig i at det finnes annet enn insulin man burde prøve... i hvert fall sånn i første omgang. Vi får holde hverandre i tøylene...for det krever stor styrke å bli en slank PCOer....

Lovely er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, Lindberg, lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCOS og blodsukker? Lilli PCOS og karbohydratkontroll 14 28-02-09 10:09
Informasjon om PCOS? QueenConnie PCOS og karbohydratkontroll 3 06-02-09 12:54
PCOS og hud jeef-micro PCOS og karbohydratkontroll 8 30-08-05 22:07
Pcos jeef-micro PCOS og karbohydratkontroll 13 14-05-05 09:55
pcos`ere??? gibistr2004 Lavkarbo generelt 3 28-04-04 20:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no