Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Etterlysning! (PCOS)

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-08, 21:50   #26
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Sitat:

Ei venninne av meg gikk ned 30 kg da hun fikk metformin. Ei anna ei sier at man legger på seg av dem??? Noen m erfaring der?

Slik jeg har forstått det, så får metforminen insulinen til å virke. Hos meg virker det i alle fall bra. Går ned jevnt og trutt ca 1 kg i måneden. Før metformin gikk jeg ikke ned, men opp, tross lavkarbo. Men jeg er avhengig av å trene styrke to ganger i uka.
Jeg tror ikke jeg har så stor dose.
merker ikke noe til de nå, men i begynnelsen hadde jeg metallsmak i munnen.
Fikkmetformin etter å ha prøvd lavkarbo i ett år.
Noe annet som visstnok får insulinet til å virke bedre, er kanel! en ts kanel om dagen spiser jeg.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 21:52   #27
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Sitat:

hmmm... lindbergklinikken.. Kanskje det. Det er vel dyrt eller?

Joda - litt dyrt, men det er verdt hver krone faktisk. De er flinke, du får god hjelp og plutselig er det noen som forstår deg! Det er ikke DU som må undersøke, be og spørre om, men legen som faktisk kan noe og beskriver en hverdag og en diagnose du kjenner deg igjen i!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 22:02   #28
matvraket
Seniormedlem
 
matvraket sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 45
Innlegg: 5.530
matvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastiskmatvraket er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Sitat:

Thihi - man forbrenner jo endel i sengehampen - så du kan jo ikke være heeeeelt sikker på at det var metformin, da.
Hos meg virker metformin utmerket. 850mg om kvelden fikk fart på sakene (vekta altså) senga har jeg ikke merket mye endringer på, men er mer våken da, mer energi. men det aner meg at det var vel ikke det du tenkte på, nei.

jeg fikk hadde gått ned 10 kilo med fedonkost da jeg begynte på metformin, og jeg fikk ikke fart på sakene (vekta ) før jeg beg på lavkarbokost.. så bra at tabbisene funker for deg vibeke

Sitat:

Slik jeg har forstått det, så får metforminen insulinen til å virke. slik har jeg og forstått det Hos meg virker det i alle fall bra. Går ned jevnt og trutt ca 1 kg i måneden. Før metformin gikk jeg ikke ned, men opp, tross lavkarbo. Men jeg er avhengig av å trene styrke to ganger i uka.
Jeg tror ikke jeg har så stor dose.
merker ikke noe til de nå, men i begynnelsen hadde jeg metallsmak i munnen.
Fikkmetformin etter å ha prøvd lavkarbo i ett år.
Noe annet som visstnok får insulinet til å virke bedre, er kanel! en ts kanel om dagen spiser jeg.

Sitat:

hmmm... lindbergklinikken.. Kanskje det. Det er vel dyrt eller? Ei venninne av meg gikk ned 30 kg da hun fikk metformin. Ei anna ei sier at man legger på seg av dem??? Noen m erfaring der?

tror det der er individulet, pillene hadde null effekt på meg, men jeg kjenner folk som har hatt nytte av dem. svigermor har heller ingen effekt av dem..

matvraket er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ida, fedonish Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 22:07   #29
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Nå er det ingenting som har virkning på meg og vekta mi da, men jeg tenkte å prøve metformin i kombinasjon med eurodiett... har valt enten eller til nå da...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 22:20   #30
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Sitat:

Nå er det ingenting som har virkning på meg og vekta mi da, men jeg tenkte å prøve metformin i kombinasjon med eurodiett... har valt enten eller til nå da...

Da synes jeg absolutt du skal gjøre det Jeef!
Det er jo det jeg gjør. Og jeg går ned, ikke 1 kg i måneden som jeg skrev i sta, men i uka. Jeg gikk opp på ED, men går ned på ED og metformin. Det er en kjempeforskjell! jeg merker at det virker, merket det de første nettene allerede, svettet og sånt. Etter metformin så begynte jeg å svette normalt ved trening f eks. temeraturen har blitt mer normal (fryser ikke så mye), og det er bare så deilig å vite at kroppen min får hjelp, liksom. At jeg ikke må gjøre ALT alene, at det ikke bare er snakk om min viljestyrke. Mitt liv ble i mye større grad normalisert etter metformin. Nå kan jeg leve i fase 3 på ED, og det er en grei fase å leve i for å si det sånn.
Jeg raser ikke fort ned i vekt, men jeg tenker ikke så mye på det heller. jeg spiser innenfor dietten, trener, drikker vann, og forbrenner fett.
Fett nok!
Så jeg kan ikke få anbefale deg det nok - Jeef. Og jeg er overbevist at det er kombinasjonen som er tingen.

Det er ingenting som er mer frustrerende enn å gjøre alt rett, leve på grensen innenfor dietten, også virker det ikke! Så klem til deg Jeef! Håper du finner ut av det. Har jo lest litt av din historie, og den er ganske tøff.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 23:08   #31
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Jepp jeg tror jeg starter med metformin i morgen...

Jeg har jo ikke insulinressistens, så det er jo kun for pcos'en jeg tar de... Styrer litt selv

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 23:56   #32
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Opprinnelig lagt inn av Vibeke40, her.

Joda - litt dyrt, men det er verdt hver krone faktisk. De er flinke, du får god hjelp og plutselig er det noen som forstår deg! Det er ikke DU som må undersøke, be og spørre om, men legen som faktisk kan noe og beskriver en hverdag og en diagnose du kjenner deg igjen i!


Skjønner veldig godt hva du mener. Føler at JEG må mase, be spørre om hva som er galt, mulige medisiner blabla... Skal vurdere en tur dit etter jeg har vært hos den "billige" legen. Se åssen respons jeg får først.

OG jeg har spist kanel...det funker Har målt lavere blodsukker når jeg har tatt det. Må bare HUSKE DET. Har kjøpt SPIRUlINA nå og det virker faktisk. Målte i stad og hadde 4.2. Har ikke klart å komme under 5 på tre år! Så de skal jeg fortsette med! De skal regulere matlysta også. Noe algegreier...

Håper jeg kan klare meg uten metformin. Håper å klare og gå ned og stablisere kroppen uten medisiner. Men det er jo vanskeligere å sloss mot matlysta når blodsukkeret er like ustabilt som børsen.

Man skal visst helst gå 30 minutter hver dag, så trim er vesentlig her. Jeg er i siget blir 5 km på ergon et par ter dager i uka og en tur eller to.

Jammen hjelper det å "snakke" med andre i samme situasjon..


__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 00:55   #33
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Jeg mener å ha lest et sted at styrketrening er den "riktige" treningsformen for PCOS'ere... mulig noen vet hvorfor??

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 13:39   #34
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Jeg mener å ha lest et sted at styrketrening er den "riktige" treningsformen for PCOS'ere... mulig noen vet hvorfor??

Nja...husker ikke hvorfor, men leste noe forskning på det hos legen. Og legen er veldig opptatt av det. Og jeg merker det godt selv faktisk! På vektnedgang, det er nå en ting, men på humøret og stabiliteten i energien liksom. jeg går jo mye hver dag, med denne hunden min. Det hjelper jo noe, men trener jeg styrke kommer humør, energi og sånt tilbake. Litt jevnt liksom. For jeg svinger litt i energien merker jeg. Enten veeeeldig trøtt og slapp, eller høyt oppe og småhyper og problemer med å sove. Men styrketreningen hjelper på dette faktisk.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 13:48   #35
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Kjenner meg veldig igjen i det, Vibeke, jeg er også sånn enten/eller. Jammen var det fint å finne ut at det var pcos'en som var årsaken til det! Jeg har begynt med ashtanga-yoga (eller power yoga, yoga man får muskler av )og synes virkelig jeg merker at det hjelper! Jeg reagerer også godt på både turgåing og styrketrening, det er bare det å få gjort det regelmessig da

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 13:51   #36
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Synes forresten jeg leste på nettet at Dr. Barextein mener at ved å øke muskelmassen ved styrketrening så minsker insulinproduksjonen. Så det er vel bare å sette i gang!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 13:52   #37
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Sitat:

Jeg har begynt med ashtanga-yoga (eller power yoga, yoga man får muskler av er og synes virkelig jeg merker at det hjelper

litt internt for bergen dette da, men er det SiB du trener på? Jeg har prøvd det en gang, men følte meg som en alene hvalross der sammen med alle de myke, slanke og unge studentene....og så ikke like kul ut som denne blå vennen her.
Så jeg trener styrke på apparater jeg. Og er jo ikke så mye hvalross mer nå heller

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 13:57   #38
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Svarer deg i PM, jeg

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 15:46   #39
Bergrosa
Seniormedlem
 
Bergrosa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: På fjellet i Trøndelag
Alder: 49
Innlegg: 1.234
Bergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjent

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Hallois!

Jeg har PCOS... og veier ca 20 kg for mye....

Mangler totalt motivasjon, men gråter ved tanke på bundasprøvinga for noen dager siden. Her blir det ingen bunad 17. mai for å si det sånn....

Kanskje jeg skal prøve oppskriftene her inne...? Tror seriøst at jeg trenger en vernesko i rumpa for å komme i gang, men nå prøver jeg igjen...

Jeg fikk diagnosen PCOS for 13 år siden, og har siden da faktisk født tre barn. Ganske stor fødselsvekt på dem , ja ( 4380 g, 4380 g og 4590 g), men jeg har faktisk blitt gravid "selv" , uten medisinsk hjelp. Kun alternativ behandling.
Jeg trives ikke med kroppen min sånn som den er i dag. Har jo typisk "mannekropp", det er magen som vokser. Ser nesten gravid ut igjen... OG mye hårvekst i ansiktet og ellers på kroppen.
Så nå tror jeg at jeg skal kaste meg ut i lavkarbo-livet jeg også. Det kan iallefall ikke skade....

__________________

Det er i motbakke det går oppover!
Stor klem fra Bergrosa
Min Journal-velkommen om du vil Bergrosas lille verden
Bergrosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen...... Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 16:56   #40
Mosepjusk
Seniormedlem
 
Mosepjusk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 2.059
Mosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt liktMosepjusk er veldig godt likt

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Opprinnelig lagt inn av Bergrosa, her.

Så nå tror jeg at jeg skal kaste meg ut i lavkarbo-livet jeg også. Det kan iallefall ikke skade....

Det skader absolutt IKKE Lykke til!

__________________


Mosepjusk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moseberg Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 00:53   #41
Tulla81
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Gjesdal, Rogaland
Alder: 42
Innlegg: 12
Tulla81 er på en erverdig vei

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Var litt her ja.. Stygt å si det,men det er godt å se at det ikke bare er jeg som sliter.. Har vært hos lege og gyn. på sykehuset, men de hadde ikke tid til å følge opp, så nå er jeg blitt henvist til priv. gyn. Fikk beskjed på sykehuset at det var viktig at jeg begynte på Metformin så fort som mulig, men går da enda å venter på å få komme inn til gynekolog... Har bestemt oss for å prøve å få barn nå, å da blir jeg så frustrert over at ting tar tid.. hehe.. (tenker jeg tanken må det skje med engang) Er det mange som sitter med positive erfaringer ang. metformin?? Har fått inntrykk at den ikke hjelper for alle...

Tulla81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Funderer enda!!! Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:23   #42
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Jeg har litt blandede følelser ang metformin. Nå er jeg i fasen med å starte opp (igjen) men greier ikke å komme meg opp i full dose. men jeg merker at selv om det også går tregt med metformin så går det tregere uten (med tanke på vekt osv)

Bivirkningene er det værste for min del....

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 10:37   #43
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Sitat:

Bivirkningene er det værste for min del....

Du har sikkert fortalt det før, men hvilke bivirkninger kjenner du?
Det er sikkert forbundet med hvor stor dose, tror du ikke?

jeg tar 850 mg om kvelden. Kjente til bivirkninger som kvalme g metallsmak i munnen i begynnelsen.
Kvlam blir jeg nå hvis jeg spiser sukkerholdig mat, f eks is eller sjokolade.
Men jeg har veldig gode erfaringer med metformin sammen med lavkarbo.
Nå går jeg ned, nå virker insulinte mitt. Før gjorde det ikke det, på tross av lavkarbodiett.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:28   #44
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Nå har jeg tre ganger så stor dose som deg da, men det er kvalme og mageproblemer som er de værste bivirkningene, samt nedsatt matlyst. Jeg er "småspist" i utgangspunktet, og er fornøyd om jeg får i meg så mye som 800 kcal på en dag. (rart at jeg er overvektig egentlig) så med metformin spiser jeg nesten ikke.

de positive bivirkningene som går på psyke, humør og søvn er jo bare positive da

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 11:42   #45
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Må du ta så stor dose fordi det ikke virker på lavere dose?
Jeg har brukt metformin nå i ca 8 uker, men det kan virke som om effekten har stoppet opp. dvs, jeg skal til legen i neste uke, og der vil det jo vise seg. men vekten her hjemme viser ca 1 kg denne måneden. Vi får se.
Jeg hadde det forresten slik helt i begynnelsen, med dårlig matlyst og kvalme. men nå prøvde jeg å spise mer, og da forsvant både dårlig matlyst og kvalme.
Stemmer ikke det at da du brukte merformin sist, gikk du ikke på lavkarbodiett?
jeg reagerer som sagt veldig på vanlig mat og snop. Men i så måte er jo jeg heldig i forhold til deg - jeg har i utgangspunktet god matlyst. Liker mat og liker det meste, så det er ikke akkurat noen problem.
Blir spennende å høre hvordan det går når du starter opp igjen, da!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 16:51   #46
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Jeg har gått på en kombinasjon med Lavkarbo og metformin ja... men jeg slutter jo så og si å spise når jeg tar de... og må bruke et par mnd for å komme opp i dosen ja... med kvalmedempende medisiner i tillegg osv...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 19:39   #47
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Jeg elsker metformin og er egentlig lei meg for at jeg må slutte. Men legen sier at jeg ikke trenger dem lenger, så da så. Gikk på 3x850 mg og hadde veldig god effekt.

  Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 20:43   #48
Bergrosa
Seniormedlem
 
Bergrosa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: På fjellet i Trøndelag
Alder: 49
Innlegg: 1.234
Bergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjentBergrosa begynner å bli godt kjent

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Jeg har også gått på Glucophage ( det samme som metformin) I mange år. Begynte med de da jeg var 20 år, og har kun holdt opp i svangerskapene. Har lite bivirkninger igrunnen, og da jeg starta med de var jeg langt over 90 kg ( jeg er 168 cm høy ). På ca 1,5 år gikk jeg faktisk ned 25 kg + uten noe annet enn mere trim fordi jeg måtte gå 20 minutter til bussen, og 2 gram metformin pr dag.
Men etter at jeg fikk barn, ble jeg mere glemsk ( ) og glemte halve dosen min som regel.... Og ..ja kort fortalt, så har det vært bare tull de siste 6 åra iallefall... Har ikke gått på dem når jeg har vært gravid og ammet, men i mellom ungnene ( jeg har tre av dem ). Da jeg var på "EU-kontroll" som jeg pleier å kalle det til legen min, mente han at jeg ikke skulle ha dem lenger fordi jeg har så fint blodsukkert. LIke greit kanskje, men jeg tror nok at for MIN del, så hjelper de meg å gå ned i vekt. For nå er jeg midt på 80- tallet på vekta, og det er for mye for meg ja. Så da må jeg ned, og jeg VIL ned...


Gosj som jeg prater meg vekk i hytt og pine...

Bergrosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen...... Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:48   #49
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Melder min ankomst.. Dog er jeg en av dem (for det må da være flere som tenker slik) som mener pcos ikke er EN lidelse, men en samlebetegnesle på ulike tilstander med til dels like symptomer. Det finnes mange med såkalt pcos som er normalvektig eller t.o.m. undervektig, mange som har helt fine hormonprøver, som ikke har økt behåring, ikke har akneproblemer. Som til gjengjeld har fertilitetsproblemer, uregelmessig menstruasjon, forstørrede ovarier, cyster (cyster er for øvrig svært vanlig, nesten alle kvinner får det innimellom), og en hel rekke andre plager som utmattethet, mage/tarm-problemer, konsentrasjonsvansker, migrene etc. Symptomer som til forveksling er svært lik ME og CRC... Mitt poeng er at jeg mener diagnostiseringen på dette området er altfor udifferensiert, og resultatet er at overvektige kvinner med menstruasjonsforstyrrelser og evt insulinresistens får skylden for egne helseplager - "gå ned i vekt så blir du frisk" liksom. Mener det er høyst besynderlig at det som skal være årsaken til pcos - overvekt - er et "symptom" og en "årsak" som helt åpenbart ikke gjelderfor normalvektige og undervektige med samme diagnose. Hva er det som er årsaken til denne lidelsen for disse kvinnene da?

Jeg har en bmi på 18, likevel er gynekologens beste råd å passe vekten og mulig metformin. Men jeg er jo ikke insulinresistent!

Beklager utbruddet folkens - er bare fryktelig lei av å møte inkompetanse og paradokser hvor jeg enn henvender meg i helsevesenet når det gjelder pcos. Det betyr dog ikke at lavkarbo er gunstig for de med menstruasjonsforstyrrelser/insulinresistens/infertilitet/andre helseplager - det er jo derfor jeg er her. Men til dere som får beskjed om at det er overvekten som har ført til pcos - dette er enten tull, eller det er snakk om minst 2 ulike lidelser som feilaktig er plassert i pcos-boksen.

Puh! Dagens utblåsning..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:51   #50
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Etterlysning! (PCOS)

Mente selvsagt at det betyr ikke at lavkarbo IKKE er gunstig... Glemte et vesentlig ord i kampens hete...

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Kan noen skrive om samenheng mellom lavkarbo og pcos? var ikkje klar over dette! mliaz PCOS og karbohydratkontroll 8 02-06-07 01:39
Bli kvitt PCOS Trolljenta PCOS og karbohydratkontroll 10 07-12-05 10:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no