Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Har du erfaring med overvektige barn?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-03-11, 21:29   #26
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Eg kan berre snakke for meg sjølv, som overvektig unge/ungdom/vaksen. Men eg trur det blir litt feil å snikinnføre mindre karbohydrat/sunnare matvanar. Eg trur bevisstgjering er tingen, utan å få folk til å føle seg som aliens. Få dei med på bestemming av måltid, vere med å lage til, gjere det lystbetont, noko kjekt ein gjer saman.
Eg veit berre at hadde eg visst om lavkarbo då eg var 10-12 år, så hadde livet mitt truleg sett litt annleis ut no.

Amen!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:53   #27
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Jeg har aldri vært overvektig som barn, men alltid litt rund og slet med dette. Men jeg slet alltid med selvbildet med en mor som konstant var på slankekur, for å sprekke og ha snop og brus tilgjengelig i lange perioder, før det ble kutta ut igjen.. Fikk rette og slett ett usunt forhold til mat, snop og brus.. Dette tror jeg er grunnen til at når jeg flytta for meg selv, så la jeg på meg.. fritt frem for alt da

Med min sønn har jeg vært veldig bestemt på at han ikke skal ha det sånn. Vi har ett normalt sunt kosthold med en og annen snopedag(eller kosekveld som han kaller det). Der vi lager oss noe godt sammen. alt fra popcorn(hjemmelaga), bakst fra kjernesunn boka eller forumet(sjokoladekaka er blitt en favoritt), så tenner vi lys og ser en film sammen eller spiller brettspill/kort.. han har ett sunt forhold til mat, maser aldri om søtsaker og er normalvektig

Tror på å gi de belønninger i form av sunne ting. en gang i uka har vi pannekaker/lapper/vafler til kvelds(sunn variant). Han føler ikke at han blir fratatt noe, men får noe annet istedet

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 10:16   #28
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

å hehehe
vel jeg mente det jeg sa allikevel.
ler godt her nå.
men det kan jo være at datteren din ikke ble fulgt opp i forhold til mengdene hun spiste.
å ta til seg engang og bruke tallerken modellen er en fin måte å løse overspisingen på.
og kanskje hun i tillegg spiste endel snop.
og det skal bestå av 2 mellom måltider som er reservert for frukt og evt grønt.

jeg har ingen fasit selvfølgelig og jeg vet jo heller ingenting om din datter og hennes kropp og kost så der har jeg ingen formening,du kjenner datteren din best av alle.
jeg ville bare si hva som har fungert med det jeg har jobbet med.

Nåja. Jeg fikk også servert slik du skrev..og endte opp som datteren til Charlott. Jeg var i fysisk aktivitet og spiste "sunt"...nå er jeg ikke direkte overvektig pga muskelmassen er såpass høy som den er. Hvis en følger BMI, ja, da er jeg faen meg så syk, men BMI er bullshit...og ifølge alle andre tester har jeg bare høy muskelmasse + noen kg for mye.

Så noen tåler bare ikke den "sunne maten" som alle skryter sånn over Frukt er like ille som godteri for meg. Tallerkenmodellen? Joda, grei den..men ikke i praksis. Jeg gikk fortsatt opp. Ikke kult når man er barneskoleelev Og blir mobba i utgangspunktet.

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 10:29   #29
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Nåja. Jeg fikk også servert slik du skrev..og endte opp som datteren til Charlott. Jeg var i fysisk aktivitet og spiste "sunt"...nå er jeg ikke direkte overvektig pga muskelmassen er såpass høy som den er. Hvis en følger BMI, ja, da er jeg faen meg så syk, men BMI er bullshit...og ifølge alle andre tester har jeg bare høy muskelmasse + noen kg for mye.

Så noen tåler bare ikke den "sunne maten" som alle skryter sånn over Frukt er like ille som godteri for meg. Tallerkenmodellen? Joda, grei den..men ikke i praksis. Jeg gikk fortsatt opp. Ikke kult når man er barneskoleelev Og blir mobba i utgangspunktet.

Min datter er forøvrig nå vektoperert, som 17 åring (2. året på internatskole med kontrollert kosthold) veide hun 146 kg, hvor drøyt 30 av disse kiloene kom på i løpet av det første året.
Fordi hun var overvektig da hun begynte var hun blant de som fikk ekstra oppfølging. (internatskole for elever med særskilte behov, overvekt blant elevene var ikke ukjent og de hadde oppfølging mtp mat og aktivitet)

Hennes bror derimot veide 65 kg fordelt over 184 cm, mao undervektig.

Hadde vært så utrolig godt for oss som er foreldre å visst HVA som gjør at enkelte barn legger på seg ut av en annen verden mens andre faktisk blir undervektig på samme kosthold.
Hadde vi visst det når barna var små kunne vi tatt de riktige grepa og forhindret alt som følger med overvekt, alt fra det sosiale med mobbing etc og helse til mer praktiske ting som klær...
Det er virkelig vondt å være et overvektig barn!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 10:36   #30
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Min datter er forøvrig nå vektoperert, som 17 åring (2. året på internatskole med kontrollert kosthold) veide hun 146 kg, hvor drøyt 30 av disse kiloene kom på i løpet av det første året.
Fordi hun var overvektig da hun begynte var hun blant de som fikk ekstra oppfølging. (internatskole for elever med særskilte behov, overvekt blant elevene var ikke ukjent og de hadde oppfølging mtp mat og aktivitet)

Hennes bror derimot veide 65 kg fordelt over 184 cm, mao undervektig.

Hadde vært så utrolig godt for oss som er foreldre å visst HVA som gjør at enkelte barn legger på seg ut av en annen verden mens andre faktisk blir undervektig på samme kosthold.
Hadde vi visst det når barna var små kunne vi tatt de riktige grepa og forhindret alt som følger med overvekt, alt fra det sosiale med mobbing etc og helse til mer praktiske ting som klær...
Det er virkelig vondt å være et overvektig barn!


Ikke en hyggelig historie, men jeg håper det ender godt! Har det blitt slått fast noen åpenbare medisinske grunner til overvekten?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 10:45   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Det er virkelig vondt å være et overvektig barn!

Word! Som halvannen meter høy tolvåring å bære på drøyt nitti kilo, stort sett kun fordelt på overkroppen gir merker, både fysisk og mentalt; dårlige knær, strekkmerker fra helvete, og et mentalt bilde av meg selv og min egen kropp som har tatt mye tid og innsats å justere. Jeg føler veldig med datteren din, og ikke minst deg som forelder. Jeg VET det ikke er lett, men du har kunnskap ingen rundt meg hadde da jeg var barn, og det er en utrolig styrke!
Ettersom faren min opplevde noe av det samme i sin oppvekst, antar jeg med stor sikkerhet at det er snakk om noe genetisk, ettersom det var såpass ekstremt. At jeg som tjueseksåring fikk beskjed om at jeg kom til å utvikle diabetes før fylte tredve sier jo også sitt. Jeg har i dag påvist dette i tillegg til pcos og lavt stoffskifte. De kunne kunna ha fõra meg med grovbrød og skummamelk til evigheten, resultatet hadde blitt sykdom og fedme uansett.
Å i dag ha en slank kropp er ingen selvfølge for meg, men en velsignelse, etter å ha kontrollert overvekt med sulting i femten år.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 10:57   #32
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ikke en hyggelig historie, men jeg håper det ender godt! Har det blitt slått fast noen åpenbare medisinske grunner til overvekten?


-

Vet ikke om det er riktig å si "desverre" ikke?
Hadde det vært en medisinsk årsak hadde det kanskje vært noe som kunne behandles.
Hun har vært utredet i "hue og ræva" via Ung Overvektig-prosjekt ved Tønsberg sykehus. Det eneste de fant var forhøyet blodtrykk, noe som ikke er rart mtp overvekten hennes.
Hun har "alltid" drevet med hest, ridd og jobbet i stall bla, så det er ikke at hun satt rolig foran tv`n og gumlet snop som skapte overvekten.

Det ER trist at ei så ung jente ender opp med en slik overvekt! Hun har blitt mobbet myyye, aldri invitert på det samme som resten av klassen. Rett og slett miste muligheten til å være en normal tenåringsjente med alt det fører med seg.

Så jeg kan nok bli litt vel engasjert når det diskuteres barns kosthold, vet så altfor godt hva min egen datter har måttet gå gjennom pga overvekten
Av mine 3 barn har 1 vært normalvektig, 1 undevektig og 1 svært overvektig. Fikk bla oppfølging og ukesmenyer av helsestasjon og lege, hun måtte til helsesøster for å bli veid en dag i uka på barneskole/ungdomsskole, noe som gikk veldig innpå henne siden de aldri var fornøyde med vekta hennes og moralpreknene ble dagligdags fra velmenende lærere, famile, venner, helsesøster, lege osv. Hun følte seg ikke akkurat vellykket kan man si.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 13:31   #33
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Hun har vært utredet i "hue og ræva" via Ung Overvektig-prosjekt ved Tønsberg sykehus. Det eneste de fant var forhøyet blodtrykk, noe som ikke er rart mtp overvekten hennes.

Var det på Senter for sykelig overvekt i Tønsberg hun ble utredet? De har nemlig en leder som er mildt sagt inkompetent i faget sitt. Han heter Jøran Hjelmesæth og i "Debatten" på NRK den 3. februar i år hevdet han at:

"Diabetespasienter tåler ikke sukker dårligere enn andre..."

Han henviste videre til at "nesten alle andre forskere i hele verden mente det samme som ham". Det er leit at slike mennesker sitter i sentrale posisjoner i offentlig helsevesen.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 13:42   #34
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Føler med deg!!
Jeg ble den slanke ungen hjemme, mens lillebroren min som fikk samme kostholdet som meg ble den barnetykke som også er blitt operert.
Jeg ble tykk etter to barnefødsler.

Jeg regner med at hun er sjekket for Cushing syndrom??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 15:23   #35
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Var det på Senter for sykelig overvekt i Tønsberg hun ble utredet? De har nemlig en leder som er mildt sagt inkompetent i faget sitt. Han heter Jøran Hjelmesæth og i "Debatten" på NRK den 3. februar i år hevdet han at:

"Diabetespasienter tåler ikke sukker dårligere enn andre..."

Han henviste videre til at "nesten alle andre forskere i hele verden mente det samme som ham". Det er leit at slike mennesker sitter i sentrale posisjoner i offentlig helsevesen.


-

Yepp, thats the man! Hun var jevnlig der, bla hos ham, i nesten 4 år før hun ble operert. Hjalp veldig med de turene dit liksom Godt å vite at det er slike som skal råde og veilede barna våre...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Føler med deg!!
Jeg ble den slanke ungen hjemme, mens lillebroren min som fikk samme kostholdet som meg ble den barnetykke som også er blitt operert.
Jeg ble tykk etter to barnefødsler.

Jeg regner med at hun er sjekket for Cushing syndrom??

Om den var til meg sier jeg tusen takk, Kanutten!

(Så at jeg har fått 2 "røde prikker" for en uttalelse jeg har hatt her i tråden, må passe på å be Titti om unnskyldning for en undøvendig formulert utalelse.. Jeg blir desverre litt for engasjert når det blir snakk om barns kosthold, men lover å skjerpe meg i fremtiden!)

Hun er utredet for Cushings også, jeg ble tipset om det fra en venn og fikk henne utredet
Men, ikke noe galt er funnet, så hun er frisk som en fisk

Vi får krysse fingrene for at fordelene med lavkarbo sprer om seg så flere foreldre vet det finnes et alternativ til statens kostholdsråd!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 19:45   #36
Lindamora
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 1
Lindamora er på en erverdig vei

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Hei!
Jeg har vært overvektig siden jeg var barn, og vekten har økt jevnt og trutt. Det var ingen helsesøster eller lege som gjorde noe for meg, så jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre.
Nå som voksen er jeg fortsatt overvektig, til tross for en gbp-operasjon i 2005. Den hjalp meg med 40 kg, men burde ned 40 til... Mine to barn på 10 og 3 er også kraftig bygd, arven fra mor og far, både gener og miljø.

Vi valgte i fjorvår og søke oss inn i Family2010-prosjektet.
http://www.stolav.no/no/Aktuelt/Nyhe...tige-familier/
Her har vi som familie tatt tak i ting sammen, både mat og aktivitet, og dette har ført til at guttungen "vokser" seg inn i vekta si. Selv er jeg fortsatt fullstendig spiseforstyrret, men prøver nå på litt karboredusert kost, og ungene spiser mye av det jeg lager + potet/ris o.l.

Det vi har gjort er innført mellommåltider, lager noe mat sammen, planlegger aktiviteter i helgene for hele familien og har fokus på måltidsrytme. Lar guttungen "kjenne" litt på ting selv, ROSER ham når han tar riktige valg i forhold til både mat og aktivitet, og veileder når vi ser at han strever.
Han er kjempeflink, og nå prøver jeg å være like flink også!

Dette Family-prosjektet arangeres også fra Tønsberg tror jeg, ikke bare trøndelag, og anbefales!

__________________
Hvis jeg klarer 20 blir jeg glad, selv om jeg da fortsatt vil være 20 kilo for tung!



Lindamora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold med råd fra kostholdsveileder Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 19:17   #37
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Min sønn var seks år da jeg ble skilt. Av mange grunner tok det litt over ett år så var han ganske overvektig. Jeg tok det opp med faren uten å nå fram, men sa aldri noe til gutten selv om jeg så at dette bar galt avgårde. Da han var 7,5 år kom han til meg og sa:"Mamma jeg er blitt feit, kan du hjelpe meg å bli tynn igjen?" Jeg svarte at jeg ikke syns han så forferdelig feit ut, men at jeg selvsagt ville hjelpe han når han ba om det. Han blei kjempeglad og var veldig motivert.
Vi satte oss ned og prøvde å finne ut hva som hadde gått galt, jeg lot han selv komme med sine tanker og ideer og jeg må si at jeg blei imponert når han sa at han trodde alle nudlene han spiste hver dag kunne ha noe med saken å gjøre.
Selv om dette var lenge før jeg begynte med lchf så var fy-lista full av karbohydratrike matvarer, pluss godterier. Dette blei kutta ut og vi gjorde noen endringer for hele familien (det var tre barn til der) uten å si noe om hvorfor, eller lage noe styr rundt det. Vi spiste mye mindre karbo, og alle godterier ble erstattet med oppskåret frukt, også masse grønnsaker kom inn i kosten. Pluss at vi økte fysisk aktivitet ved at vi svømte to ganger i uka, pluss gikk minst en halvtimes rask tur daglig, i tillegg til at han gikk på fotballtrening, men det gjorde han mens han ble tykk også. På tre uker gikk han ned fire kilo og ble helt normalvektig. Da var han en lykkelig gutt som hadde lært veldig mye om kropp og mat, og det på en skånsom og god måte der han følte at han selv satt med nøkkelen.

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 19:23   #38
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Treningsfrik, her.

Min sønn var seks år da jeg ble skilt. Av mange grunner tok det litt over ett år så var han ganske overvektig. Jeg tok det opp med faren uten å nå fram, men sa aldri noe til gutten selv om jeg så at dette bar galt avgårde. Da han var 7,5 år kom han til meg og sa:"Mamma jeg er blitt feit, kan du hjelpe meg å bli tynn igjen?" Jeg svarte at jeg ikke syns han så forferdelig feit ut, men at jeg selvsagt ville hjelpe han når han ba om det. Han blei kjempeglad og var veldig motivert.
Vi satte oss ned og prøvde å finne ut hva som hadde gått galt, jeg lot han selv komme med sine tanker og ideer og jeg må si at jeg blei imponert når han sa at han trodde alle nudlene han spiste hver dag kunne ha noe med saken å gjøre.
Selv om dette var lenge før jeg begynte med lchf så var fy-lista full av karbohydratrike matvarer, pluss godterier. Dette blei kutta ut og vi gjorde noen endringer for hele familien (det var tre barn til der) uten å si noe om hvorfor, eller lage noe styr rundt det. Vi spiste mye mindre karbo, og alle godterier ble erstattet med oppskåret frukt, også masse grønnsaker kom inn i kosten. Pluss at vi økte fysisk aktivitet ved at vi svømte to ganger i uka, pluss gikk minst en halvtimes rask tur daglig, i tillegg til at han gikk på fotballtrening, men det gjorde han mens han ble tykk også. På tre uker gikk han ned fire kilo og ble helt normalvektig. Da var han en lykkelig gutt som hadde lært veldig mye om kropp og mat, og det på en skånsom og god måte der han følte at han selv satt med nøkkelen.

Det synes jeg var en herlig historie, for en flott gutt du har, og så flott du håndterte det!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 19:50   #39
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Det synes jeg var en herlig historie, for en flott gutt du har, og så flott du håndterte det!

Tusen takk Av en eller annen grunn så ble sønnen min bevisst sin overvekt av seg selv og jeg tror at siden kiloene kom så fort så følte han ekstra på det. Grunnene til at dette gikk så knirkefritt er flere, men at han selv tok tak i det og var så supermotivert som han var, var den største suksessfaktoren. Jeg har tro på å ta tak i tidlig alder, og jeg har tro på bevisstgjøring i forhold til kosthold, også når det gjelder barn.

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:09   #40
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Har et barn med Aspberger syndrom som er overvektig....
Han er noe preget av ritualer og har et spisemønster som dessverre innebærer at han spiser altfor mye søtt. Det største problemet er imidlertid at han nekter å prøve noe nytt, han skjønner ikke nødvendigheten av å spise andre ting enn det han gjør....
Det er en vanskelig situasjon fordi Aspbergere har en tendens til å tviholde på det de kjenner / er trygt - også når det gjelder mat....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 20:15   #41
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av maynard, her.

Jeg vil gjerne komme med min erfaring som har vært overvektig hele livet, også som barn. Jeg var også eneste overvektige i søskenflokken.

Jeg var jo klar over at jeg var større enn de andre barna, men tenkte kanskje ikke så mye over det før jeg engang ble innkalt til helsesøster som foreldrene mine hadde arrangert.
Det tror jeg faktisk var deres største feiltrinn. Da ble jeg så utrolig klar over min egen overvekt. Var også sårt når de andre barna lurte på hvorfor jeg måtte til helsesøster i timene. Ikke artig for en 10-åring å fortelle at det var fordi jeg var tjukk.
Jeg vil ikke si at jeg utviklet spiseforstyrrelser etter det, men et meget anstrengt forhold til mat. Det kunne gå mange dager uten at jeg spiste noe særlig, og til slutt heiv i meg ei skål spagetti feks. Eller smugspiste godterier og slikt.
Det var alltid fokus på hva jeg spiste og hvor mye når jeg spiste noe. Lærte meg at jeg var "flink" når jeg spiste lite og kalorifattig (høykarbo..), så fokuset var mer på at jeg spiste lite enn at jeg fikk i meg mat. Dette gjorde jo at det ikke ble lagt merke til at jeg i perioder ikke spiste.
Siden jeg ofte var tom for energi så orket jeg ikke å bli med på så mye til tider. Husker jeg nesten hadde konstant hodepine.

Alt i alt er mitt råd å rett og slett passe på hvordan man ordlegger seg. Passe på at barnet får i seg nokk mat, og ikke nekte de snop når andre får. Ikke få de til å føle seg så annerledes. Lære de at mat er sunt men rett mat.
Ta de med på aktiviteter de liker (ikke tvinge de med på ekstremlange skogturer når de hater det.. )

Dette var vondt å lese.....
Men samtidig lærerikt....så takk for at du delte!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 00:42   #42
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Treningsfrik, her.

Min sønn var seks år da jeg ble skilt. Av mange grunner tok det litt over ett år så var han ganske overvektig. Jeg tok det opp med faren uten å nå fram, men sa aldri noe til gutten selv om jeg så at dette bar galt avgårde. Da han var 7,5 år kom han til meg og sa:"Mamma jeg er blitt feit, kan du hjelpe meg å bli tynn igjen?" Jeg svarte at jeg ikke syns han så forferdelig feit ut, men at jeg selvsagt ville hjelpe han når han ba om det. Han blei kjempeglad og var veldig motivert.
Vi satte oss ned og prøvde å finne ut hva som hadde gått galt, jeg lot han selv komme med sine tanker og ideer og jeg må si at jeg blei imponert når han sa at han trodde alle nudlene han spiste hver dag kunne ha noe med saken å gjøre.
Selv om dette var lenge før jeg begynte med lchf så var fy-lista full av karbohydratrike matvarer, pluss godterier. Dette blei kutta ut og vi gjorde noen endringer for hele familien (det var tre barn til der) uten å si noe om hvorfor, eller lage noe styr rundt det. Vi spiste mye mindre karbo, og alle godterier ble erstattet med oppskåret frukt, også masse grønnsaker kom inn i kosten. Pluss at vi økte fysisk aktivitet ved at vi svømte to ganger i uka, pluss gikk minst en halvtimes rask tur daglig, i tillegg til at han gikk på fotballtrening, men det gjorde han mens han ble tykk også. På tre uker gikk han ned fire kilo og ble helt normalvektig. Da var han en lykkelig gutt som hadde lært veldig mye om kropp og mat, og det på en skånsom og god måte der han følte at han selv satt med nøkkelen.


Imponert over hvordan du håndterte situasjonen!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 12:01   #43
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Har du erfaring med overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Imponert over hvordan du håndterte situasjonen!


-

Takk for det. Som en annen skriver her så skal man være veldig forsiktig med hvordan man ordlegger seg overfor barn, og selv om min sønn sto i speilet og så på seg selv og sa: "Se mamma, jeg har fått pupper, og se hvordan magen min henger." Så trøstet jeg alltid og sa at neida, det så ikke så ille ut som han trodde. Det var mange tårer forut at han ble normalvektig igjen, spesielt i starten når det ikke var synlige resultater. Da måtte jeg trøste og si at jeg synes han var fin i kroppen sin uansett. Jeg har aldri, ikke i årene etterpå heller, sagt at jeg synes han var overvektig/feit på den tia, selv om han vet det selv. Og det at vi la om kosten for hele familien uten å si noe til de andre ungene om hvorfor, så ble han ikke stigmatisert og det ble ikke noe ekstra fokus på hans situasjon. Jeg mener at man må bevisstgjøre barn, men ikke gjøre det i forhold til at de er mislykket og må gjøre sånn og sånn for å bli vellykket. Et barn som er rund og god kan være vellykket likevel. Vi veide ikke underveis, jeg ønsket minst mulig fokus på vekt. Men for å ha et mål så veide vi før vi startet.
En annen suksessfaktor var at jeg og min nye mann er veldig aktive mennesker og vi er mye ute i skog og mark med ungene, noe som skaper naturlig aktivitet. Gåturene hver dag atspredet vi med å gå forskjellige steder, vi bor veldig landlig til, og vi hadde hund som vi lekte med underveis. Målet vårt var at vi skulle bli skikkelig varme. Vi hadde over en halvtimes kjøring til svømmehallen og av og til var jeg så trøtt at jeg måtte stoppe halvveis og gå ut og lufte meg, men det er utrolig hva man får til når motivasjonen er stor

Man kan nok ikke følge en oppskrift på alle. Man må finne ut hva som passer akkurat til sitt barn. Kanskje man må snikinnføre nye vaner for noen, uten å si for mye om det, til andre kan man snakke åpnere om hvorfor man gjør som man gjør. Ei venninne av meg meldte barnet sitt på et fedmeprosjekt i kommunal regi, der ble datteren, som er sterkt overvektig, fortalt at hun er overvektig (noe hun nok visste fra før) og hva som er lurt å gjøre i forhold til det. Der er ikke fokus på vekt, men på økt aktivitet og sunnere kost. Målet er at hun ikke skal legge på seg mer i kilo, men at når hun strekker seg så skal fettet gradvis forsvinne. Prosjektet omfatter selvsagt foreldrene og også min venninne har hatt godt av det og har gått ned mange kilo. For dem er "prosjekt helse" blitt en felles greie som binder dem bedre sammen. Det er ikke lavkarbo, men det går riktig vei og de kunne aldri klart det uten å melde seg på et sånt tiltak. Det viktigste er å gjøre noe med det.

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det rart det finnes mange overvektige barn? Coockie Generell ernæringsdebatt 196 10-04-11 00:13
Overvektige barn - hva gjør man? Thea1980 Barns kosthold 23 11-01-11 13:17
Vår erfaring med lavkarbo til barn Binnemamma Barns kosthold 10 15-08-08 21:00
Gir foreldre skylden for overvektige barn Helene Artikler 40 25-10-06 17:26
Overvektige barn må tåle å sulte kie Barns kosthold 23 18-07-05 12:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no