Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Veldig ny og veldig usikker

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-11, 10:42   #1
lmm
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 7
lmm er på en erverdig vei

Veldig ny og veldig usikker

Har akkurat meldt meg inn her etter å ha lest om lavkarbo i et ukeblad. For ett par år siden gikk jeg på en ketosekur over to uker, men oppdaget underveis at jeg var gravid og la dermed hele lavkarbo på hylla.

Til sommeren skal jeg gifte meg og er dermed interessert i å bli litt lettere. BMI på 26,5, så er ikke så veldig stor. Har lyst å bli kvitt 4 kg og i tillegg klare å stå i still på den vekta.

Hva er deres beste tips? Jeg har en travel hverdag med to små barn, en mann som reiser mye i jobb og jobber selv. Når jeg leser om gram og alt man skal sette seg inn kjenner jeg at jeg blir en smule motløs.. Har bestilt en bok om lavkarbo (Sofie Hexeberg og Gunn-Karin Sakariassen: Frisk med lavkarbo – 100 oppskrifter), så tenker jeg får en del info der også.

Mitt største problem er at jeg har et veldig stort søtsug og kan finne på å gi opp når det blir for tøft. Hvordan holder dere fokus?

lmm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 10:56   #2
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Veldig ny og veldig usikker

Velkommen hit!

For det første ville jeg ikke startet med noen ketolysekur, det tror jeg blir en for stor omveltning for kroppen din - med mindre du trives på kuren, og kan tenke deg å holde deg i den strenge delen av lavkarbo.

Hexeberg er et kjempeutgangspunkt for deg, tror jeg. Frem til du får boka ville jeg bare startet med å kutte ut eller spise mye mindre av endel høykarbo ting fra kostholdet: sukker, mel, poteter, ris og pasta til å begynne med.

Når det gjelder søtsuget har jeg iallefall opplevd at det blir mindre når jeg går ned på karbohydratmengden. De dagene jeg har spist over 70 kh, når jeg gikk på Lutz, så merket jeg samtidig at både sult og søtsug økte. MIN grense ligger på mellom 50 - 70 for at jeg skal ha det bra.

Jeg har nå fulgt ketolysekuren i litt over 3 uker, men har ikke gått ned mer enn 1 kg i vekt - men nesten 4,5 cm rundt livet - så merker at ting skjer. Jeg trives ganske godt på ketogent kosthold - så tror nok du må prøve deg litt frem til å finne det som passer deg best, og ikke minst må du finne ut hvilket kosthold du skal følge etter at du har gått ned. Skal du tilbake til et "høykarbo" kosthold - dvs. over 150 kh i døgnet, er det muligens andre ting du må ta hensyn til også - for ikke å gå opp igjen.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 11:00   #3
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Veldig ny og veldig usikker

Dessuten er det viktig å få kunnskap om hvorfor du er på et lavkarbokosthold. Jeg har full jobb, studerer 100%, mannen min jobber sene dager og jeg har 2 barn. Likevel har jeg prioritert helsa mi ved å lese meg opp på ulike kostholdsretninger - det er snakk om prioritering. Litt lesing om dagen, så blir det lettere.

Jeg fører inn på www.diett.no, og gjør det periodevis. Veier ikke alt jeg spiser - men tar en kontrollveiing innimellom. Man får det etterhvert inn i de daglige rutinene.

Mitt beste tips er å finne ut karboinnholdet i ting, før man spiser. I forrige uke, f.eks. var det kake på jobb. Jeg sjekket ut før jeg gikk - og fant ut at 100 gram (uten marsipanen) var over 30 karbo. Det gjorde det MYE enklere å bare ta et par teskjeer med kake, istedenfor et stort stykke. Lot mesteparten ligge igjen (og ingen kommenterte )

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 11:42   #4
lmm
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 7
lmm er på en erverdig vei

Sv: Veldig ny og veldig usikker

Takk for gode råd!

Tidligere har jeg vært måteholden med karbohydrater, jeg og mannen min har gått på herballife. Det funket til og begynne med, jeg gikk ned ca 4 kg. Men den siste perioden har jeg gått opp halvannet kg igjen og trives selvfølgelig ikke med det.

Jeg leser mye rundt dette og prøver og motiverer meg.

Når jeg leser om mat man kan spise leser jeg ofte kjøttdeig, trudde ikke det var bra? Trodde man måtte spise bare karbodedeig? Og hvordan er det med pepsi max? Er en smule avhengig der, jah..

lmm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 12:02   #5
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Veldig ny og veldig usikker

Du må først bestemme deg for en retning, før det er mulig å komme med gode råd. Så lenge du bestemmer deg for en retning med mindre enn 72 kh kan du spise ganske fritt med fett, mens du bør redusere når du kommer over. Lavkarbo er vel definert som kosthold under 150 kh, hvis jeg husker rett. Fedon f.eks. ligger i den øvre kategorien mens Skaldemann, Ketolyse og Atkins ligger i den nedre delen.

Kjøttdeig inneholder mer fett enn karbonadedeig, og jeg bruker det mer nå enn tidligere for å få opp fettprosenten i maten.

For noen er søtningsstoffer en partystopper - dvs. noe som hindrer vektnedgang. Jeg gikk ned 15-16 kg samtidig som jeg drakk rundt 2-3 liter Pepsi Max om dagen i fjor, så for min del var det greit. Hvis du er vant til å drikke Pepsi Max kan du jo fortsette med det - og skulle ikke vekta rikke seg på f.eks. 4 uker, kan du jo forsøke uten kunstig søtningsmiddel? Jeg fant ut at jeg ikke tåler aspartam, og har ikke drukket brus eller annet med aspartam siden august i fjor.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 12:02   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Veldig ny og veldig usikker

Opprinnelig lagt inn av lmm, her.


Når jeg leser om mat man kan spise leser jeg ofte kjøttdeig, trudde ikke det var bra? Trodde man måtte spise bare karbodedeig? Og hvordan er det med pepsi max? Er en smule avhengig der, jah..

Og akkurat der kom dette med å vite hva man holder på med inn, skjønner du!
Spiser du mindre karber, bør du spise mer fett! Karbonadedeig er svært mager, kjøttdeig inneholder en del fett som du jo faktisk skal ha i deg om du lever lavkarbo!

Pepsi max inneholder ingen karber, men mange sier den opprettholder søtsuget, gjør dem sultne eller faktisk hindrer vektnadgang!
Og for de som bryr seg med sånt, det er jo ikke akkurat sunt! *tar en slurk av min Cola zero*

Har du lest denne nybegynner- tråden?
Les spes LCHF på 3min!

Masse lykke til!

__________________

Sist redigert av Kitt : 03-04-11 kl 12:08.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar

Emneord
ny på lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! Helt ny her og veldig usikker på hvilken diett ... Tutta87 Kostholdsfilosofier 4 02-01-11 13:03
Kyllinggryte. Veldig god bolleboll Middag 24 07-08-08 16:34
Parmesandip - veldig godt, veldig enkelt! Safir Annen mat 0 13-11-07 18:26
Lurer veldig ... MonicaA Spørsmål og svar 13 21-07-07 21:51
Veldig ny... Anka Dr Lindbergs 6 23-07-06 22:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no