Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Iskremmaskin

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-08-11, 11:38   #51
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Iskremmaskin

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Jeg har sett at mange sliter med at isen blir steinhard rundt kantene; blir den ikke det med Melissa?

Det ble et tynt, hardt lag i kantene, men ikke så mye at jeg bryr meg om det. Den lille fra OBH Nordica derimot... *Fysjom*

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 16:57   #52
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Iskremmaskin

Var på europris nå akkurat og kjøpte melissa iskremmaskin. Den er på tilbud til 199,- SÅ LØP OG KJØP. Hehe. Billig da

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 17:16   #53
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Iskremmaskin

Lagde sjokoladeis i går, og i morra står det bringebæris på programmet.
Om nom nom!!!

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 23:25   #54
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Iskremmaskin

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Jeg har sett at mange sliter med at isen blir steinhard rundt kantene; blir den ikke det med Melissa?

Den blir iallefall ikke det med phillips sin. Alt er mykt og godt

__________________
trening august:530 min



Sist redigert av frøken : 20-08-11 kl 21:54.
frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 13:17   #55
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Iskremmaskin

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Det ble et tynt, hardt lag i kantene, men ikke så mye at jeg bryr meg om det. Den lille fra OBH Nordica derimot... *Fysjom*

Jepp, et tyynt lag inntil veggen, det er jo nesten umulig å unngå, men det er altså bare et papirtynt lag som ligger på maskinveggen. Blir ikke noe hardt ellers. Jeg opplever dog ofte at det er vannkrystaller i isen, akkurat som om den blir litt vannete i konsistensen. Mulig det er blandingen jeg bruker. Jeg har prøvd å lage tofuis og da blir den myk og kremete. Med soyamelk ble den vannete. Får prøve ut forskjellige ting.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 14:25   #56
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Iskremmaskin

Håper du deler oppskrifter etter hvert som du får prøvd dem ut, Iset!
Det ser ut som jeg må ta ei melkefri periode, så alternativer kommer godt med.
-For ikke å snakke om alle den spennende veganmaten man kan lage, men som jeg har nada peiling på.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 14:28   #57
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Iskremmaskin

Hadde vært fint med alle slags is-oppskrifter i denne tråden synes jeg.......

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 14:40   #58
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Iskremmaskin

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Hadde vært fint med alle slags is-oppskrifter i denne tråden synes jeg.......

Da drar jeg til med gårsdagens:

Bringebæriskrem

Kok opp

1 pose (400g) frosne bringebær, eller bruk friske om du har tilgjengelig. La bæra koke så de får safta seg skikkeli, og sil av. Du kan gjerne få med fruktkjøtt. Poenget er å få vekk steinene så de ikke stopper maskina.
Kjøl safta godt ned (kjøleskapstemperatur)

Pisk krem av

3 eggeplommer
3 ss splenda (evt annen søtning, smak deg fram)
3 dl fløte
en dæsj vanilje (stang, pulver eller ekstrakt/essens)

Hell safta oppi kremen og pisk litt til.
Den blir atskillig med flytende, men fortsatt luftig.

Start maskina og kjør til isen har softiskonsistens før du har den over i det du vil fryse den inn i.

Tips:
Frys isen i porsjonsbeger, for eksempel engangs plastglass, så er det lettere å stoppe

Bringebæra gjør at det blir ca 6% karber i denne isen, mens fettet ligger rundt 80% om jeg ikke husker feil. Vil du knipe på karbene kan du bruke FunLight om du liker og tåler den.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 20:19   #59
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Iskremmaskin

Heisann. Jeg har prøvd Melissa ismaskinen nå, og er ikke særlig imponert ennå. Jeg var så spent på å prøve at jeg laga is med eggedosis av eggeplommer og splenda, og piska dette lett sammen med fløte. Isen ble ikke godt nok eltet, og deler av den ble rennende. Den tinte også veldig fort da jeg hadde den over i en annen skål og serverte. God på smak da!

Jeg skal ikke gi opp, og kommer til å prøve meg fram til jeg får det til. Det som er viktig ser jeg er å passe på at det kommer is på veggene (unntatt det som maskina selv har dit) - da stopper eltinga. Kommer tilbake med mer når jeg har prøvd meg fram.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 20:27   #60
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Iskremmaskin

Og så fant jeg en oppskrift på italiensk gelato vaniljeis her

  Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 20:49   #61
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Iskremmaskin

Burde du ikke piske kremfløten halvstiv først? Så blande lett med eggedosis.. Husk også at beholderen må være i fryseren i ei natt før du begynner

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 21:25   #62
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Iskremmaskin

Man lager hovedsaklig to typer (fløte)is:

1. Vanlig fløteis lager man ved å koke sammen en del ingredienser, til en slags "feit vaniljesaus", i alle fall er ofte ingrediensene ganske like som en vaniljesaus.

2. Parfait lages ved å lage eggedosis av sukker/eggeplommer og blande dette forsiktig med pisket kremfløte. Til slutt evt. smakstilsetninger.

Fordelen ved 2. er at man ikke trenger ismaskin for å slippe hard/kornete konsistens og kan bare fryse ned smeten og røre i den nå og da. Synes 1. er hakket bedre på konsistens.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 21:45   #63
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Iskremmaskin

Jeg fikk tak i Melissa ismaksin på europris i dag.....
Skal jeg helle i fløten rett fra kartongen ? skal jeg piske sammen eggeplommer og fløte først kanskje ?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 23:52   #64
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Iskremmaskin

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Jeg fikk tak i Melissa ismaksin på europris i dag.....
Skal jeg helle i fløten rett fra kartongen ? skal jeg piske sammen eggeplommer og fløte først kanskje ?

Jeg synes konsistensen på den ferdige isen (parfaiten) blir bedre om du pisker det litt først.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 11:53   #65
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Iskremmaskin

Hei. Takk Marjusen som anbefalte å piske fløten litt først. NÅ har jeg laget is!
Så svaret til deg Jabba, hvis du ikke bruker oppskrifta som fulgte med maskinen din, så anbefaler jeg at du prøver denne:

  • 4 eggeplommer piskes til eggedosis med 3 ss sukrin (el annen tilsvarende)
  • 4 dl kremfløte piskes lett slik at massen fortsatt er rennende men likevel tykkere. Dette er viktig!
  • Evt smakstilsetning - jeg har prøvd stevia med både engelsk toffee og vanilje; godt begge deler.

Bland de to godt sammen med en slikkepott og tøm forsiktig i maskinen mens den går. Her er det viktig å være forsiktig slik at du ikke søler på veggene mens du heller i. Den trakten som var med er jeg ikke helt imponert over, men tømmer du forsiktig og "sikter" inn i bollen så går det bra. Kommer det på veggene stopper nemlig maskin å gå fordi den eltegreia setter seg fast.... La maskina stå og gå til den begynner å stoppe/hakke (7-10 min på min), slå av, ta ut eltekroken, rør litt i den for å blande alt til samme konsistens/temperatur og hell over i boks, porsjonsskåler eller hva du nå vil. Isen er som softis når den er ferdig i maskina og kan spises med en gang, alternativt legger du den i fryseren og spiser senere.

Jeg har ikke prøvd den kokegreia ennå, men det blir sikkert det en dag og.

Lykke til!

  Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 11:57   #66
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Iskremmaskin

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Hei. Takk Marjusen som anbefalte å piske fløten litt først. NÅ har jeg laget is!
Så svaret til deg Jabba, hvis du ikke bruker oppskrifta som fulgte med maskinen din, så anbefaler jeg at du prøver denne:

  • 4 eggeplommer piskes til eggedosis med 3 ss sukrin (el annen tilsvarende)
  • 4 dl kremfløte piskes lett slik at massen fortsatt er rennende men likevel tykkere. Dette er viktig!
  • Evt smakstilsetning - jeg har prøvd stevia med både engelsk toffee og vanilje; godt begge deler.
Bland de to godt sammen med en slikkepott og tøm forsiktig i maskinen mens den går. Her er det viktig å være forsiktig slik at du ikke søler på veggene mens du heller i. Den trakten som var med er jeg ikke helt imponert over, men tømmer du forsiktig og "sikter" inn i bollen så går det bra. Kommer det på veggene stopper nemlig maskin å gå fordi den eltegreia setter seg fast.... La maskina stå og gå til den begynner å stoppe/hakke (7-10 min på min), slå av, ta ut eltekroken, rør litt i den for å blande alt til samme konsistens/temperatur og hell over i boks, porsjonsskåler eller hva du nå vil. Isen er som softis når den er ferdig i maskina og kan spises med en gang, alternativt legger du den i fryseren og spiser senere.

Jeg har ikke prøvd den kokegreia ennå, men det blir sikkert det en dag og.

Lykke til!

Tusen takk for ypperlig trinn for trinn forklaring! akkurat hva jeg trengte!!! Nå gleder jeg meg til å lage is!!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 12:09   #67
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Iskremmaskin

Så bra Jabba! Gled deg til isen. Jeg har siklet etter softis hele sommeren og nå har jeg endelig fått det. Kremaktig og godt. Legg gjerne ut oppskrifter hvis du finner på noe lurt

  Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 12:59   #68
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Iskremmaskin

Jeg er veldig glad i sjokoladeis......hva blir best - med kakaopulver eller m smeltet sjokolade (sukkerfri mørk)???

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:04   #69
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Iskremmaskin

Umiddelbart tenker jeg smeltet sjokolade - eller hakket i biter som haes i etter at isen er ferdig i maskina (hvis ikke stopper elteren )

  Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:06   #70
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Iskremmaskin

Blander jeg den smeltede sjokoladen i eggeplomme/kremfløteblandingen for så å helle i maskinen eller heller jeg i den flytende sjokoladen i etter de andre ingrediensene er i maskinen ?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:17   #71
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Iskremmaskin

Slik den maskina fungerer så er det best å blande den i før du heller massen ned i. Alternativt å vente til isen er ferdig, ha i smeltet sjokolade i tynn stripe mens du samtidig rører med sleiv - kan du da få sjokoladestriper i isen?

Vær klar over at den på et tidspunkt slutter å elte og bare går rundt og rundt. Da er det for seint å ha i sjokoladen. Når min maskin slutter å elte bruker jeg å la den stå og fortsette å gå til den begynner å hakke/stoppe fordi isen blir kaldere og mer fast.

Gleder meg til å høre hva du finner ut og hvordan du gjør det jeg

  Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:34   #72
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Iskremmaskin

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Umiddelbart tenker jeg smeltet sjokolade - eller hakket i biter som haes i etter at isen er ferdig i maskina (hvis ikke stopper elteren )

Hos meg stopper ikke elteren, hadde en hel pose med daimbiter i før jeg startet maskina, ikke noe problem der. (var ikke til meg altså )

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:42   #73
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Iskremmaskin

Gjør den ikke Frøken? Hva slags maskin har du da? Jeg har Melissa fra Europris og på den er det så lite "klaring" mellom elteren og sidene at det ikke går. Maskina stopper når det har frosset på så mye på veggene at elteren ikke får til å gå rundt lengre.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:48   #74
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Iskremmaskin

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Gjør den ikke Frøken? Hva slags maskin har du da? Jeg har Melissa fra Europris og på den er det så lite "klaring" mellom elteren og sidene at det ikke går. Maskina stopper når det har frosset på så mye på veggene at elteren ikke får til å gå rundt lengre.

Jeg har en fra phillips. Har aldri opplevd at det har frosset fast i veggene eller elteren heller. Alt er like mykt og godt.

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 13:54   #75
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Iskremmaskin

Da er du litt heldigere enn meg i alle fall! Hva slags maskin har du da; denne?

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Iskremmaskin sma Spørsmål og svar 35 06-05-11 13:44
Iskremmaskin - hvilken er best torgn Generell diskusjon 2 22-08-10 12:38
Iskremmaskin, er det verdt det? Ferskenbeinet Generell diskusjon 44 29-07-10 00:26
Anbefalinger om iskremmaskin Ullabulla Generell diskusjon 4 28-06-07 13:03
Iskremmaskin Trolljenta Spørsmål og svar 41 09-05-07 19:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no