Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn på lavkarbo

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-03-10, 23:07   #51
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nala29, her.

kornprodukter er jo en viktig kilde til alle B-vitaminene, sammen med kjøtt, men nå er de aller fleste unger ikke særlig glad i kjøtt. Hvis du tar fra han brød og havregryn tar du i fra ham mange viktige vitaminer og sporstoffer.
Min er veldig glad i kjøtt da

Jeg tror du er en god mor og at du gir ungen din sunn og nøringsrik mat. Men jeg tror og mener at ungene trenger brødvarer- grove sådan- når de skal vokse og bli stor. Man kan jo heller redusere ris og pasta Og, han trenger jo ikke spise brød til både frokost og lunch

Du mener det ja, men det er mange som mener at man ikke trenger det.
Vell, det er jo det jeg prøver å gjøre noe med, men jeg er jo bare sær, dårlig mor og fanatisk hvis jeg gir ungen min lavkarbomat i barnehagen

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 23:10   #52
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nala29, her.

kornprodukter er jo en viktig kilde til alle B-vitaminene, sammen med kjøtt, men nå er de aller fleste unger ikke særlig glad i kjøtt. Hvis du tar fra han brød og havregryn tar du i fra ham mange viktige vitaminer og sporstoffer.

min er veldig glad i kjøtt Så tror nok ikke han mangler noen vitaminer.

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 23:13   #53
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Forøvrig er det en veldig viktig ting som blir oversett. Det er voksne som lærer barna at anderledes er sært og spesiellt. For barn er det bare en annen måte å gjøre ting på.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 23:19   #54
Nala29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 29
Nala29 er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg er villig til å vedde ganske mye på at en spennende opplevelse vil veie opp for mangel på sukkerstimuli! Hvis du tar med to-tre unger til en go-cartbane f.eks, husker de best de elektriske bilene de kjørte eller isen de spiste?
Er det ungene eller vi voksne som er mest opptatt av at man må spise noe godt for å ha det hyggelig og kose seg?

Jeg er helt enig med deg. Nå tenkte jeg utelukkende på det spiselige jeg da. Med så spennende opplevelser kommer selvsagt isen i andre rekke

( jeg bor på bygda og her er det dårlig med gocart bursdag eller bowling)

Nala29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 23:22   #55
Nala29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 29
Nala29 er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av mamma87, her.

Du mener det ja, men det er mange som mener at man ikke trenger det.
Vell, det er jo det jeg prøver å gjøre noe med, men jeg er jo bare sær, dårlig mor og fanatisk hvis jeg gir ungen min lavkarbomat i barnehagen

Hva er du prøver å gjøre noe med? Fikk ikke sammenhengen her jeg.

Jeg har ikke sagt at du er hverken sær eller dårlig mor
Jeg sier hva jeg mener, og jeg mener at friske unger skal spise litt kornprodukter

Nala29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 23:24   #56
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nala29, her.

Hva er du prøver å gjøre noe med? Fikk ikke sammenhengen her jeg.

kostholdet i barnehagen.

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 23:28   #57
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nala29, her.

( jeg bor på bygda og her er det dårlig med gocart bursdag eller bowling)

Desto større mulighet for å slippe billig unna! Aking, rebusløp i skogen, gårdsbesøk, tur på stranda, pingpongturnering... Det er de tingene jeg husker fra de kule bursdagene da jeg var liten, ikke hva de forskjellige serverte

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 23:28   #58
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Jeg er helt enig med Kitt i denne saken. :deltar: Synes hun sier mye smart. Og det er ikke sånn at dersom man lar barna leve "normalt" så betyr det loff med nugatti flere ganger i uka, synes folk setter ting litt vel på spissen her. Vi lever noenlunde lavkarbo her i huset, og ungene spiser jo samme middager og sånt som oss, selvsagt, men i barnehagen får minsten det de serverer der (dvs. kneipp med brelett, grøss) og eldste får pølser og fiskepinner og brødmat og sånt på SFO. Ikke akkurat mat jeg hadde valgt å servere selv i det daglige, men jeg synes det er greit at de spiser det samme som de andre barna. Til bursdager og jul og greier har vi kaker og snop. Men vi lever sunt i hverdagen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 23:59   #59
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Du er nå radikal nok ihvertfall Du senker den glykemiske indeksen ved å se måltidet under ett. Ungene mine liker poteter de,med saus på også. Jeg vil at de skal kunne spise en vanlig middag hos besteforeldrene sine uten at det blir noe oppstuss over det.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Et allsidig kosthold er bra, men hvorfor i all verden gir du barna poteter? Akkurat poteter er jo noe de aller fleste barn er glade for å slippe å spise, så den høyglykemiske matvaren er enkel å kutte ut.

Dette med at man trenger karbohydrater fordi man er aktiv er en misforståelse. Man tåler karbohydrater bedre hvis man er aktiv, men man trenger dem ikke.
Det er nok ikke meg som har misforstått nei...Jeg ser ikke noen grunn til at mine normalvektige barn skal være i ketose. For det er jo det du sier hvis du utelukker mer eller mindre alle karbohydrater.Tvert i mot, jeg ser ingen grunn til IKKE å gi dem sunne karbohydrater.

Hvis du leser i ketolyseboka s 82-84 står det bla at kuren ikke er et anbefalt kosthold for normalvektige, og når målvekta er nådd skal man sakte men sikkert reintegrere karbohydrater i kosten. S 84: "Av de 150-200g karbohydrater du etterhvert kan tillate deg å spise hver dag, bør det meste komme fra grønnsaker og salat, noe frukt og noen tynne skiver grovt brød"

Masse frukt betyr masse fruktose. Fruktose er en av de verste sukkerartene for kroppen. Dessuten er vel myten om antioksydanters fortreffelighet tilbakevist for lenge siden. Vitamininnholdet i frukt er så lavt at det kan man se bort fra i de fleste sammenhenger.
Kokeboken "Naturlig Slank"Av Fedon s 68: "Mange typer frukt har lav glykemisk indeks, noe som skyldes det høye inntaket av fiber og fruktose som søtstoff." .."Fruktose har en lav glykemisk indeks"..."Selv om du alltid må spise mer grønnsaker enn frukt, er frukt meget viktig for en kost i balanse. Frukt er en svært viktig kilde til vitaminer, mineraler og andre antioksidanter. Appelsiner gir mye kalium, folat og vitamin c. Bær gir endel jern."

Uttalelsen "Havregryn eller andre sunne kornblandinger" er et paradoks. Det blir i prinsippet det samme som å snakke om sunne tobakksblandinger.
????? Jeg håper du ikke har små barn, hvordan skal kroppene deres noen gang lære å håndtere en vanlig forbrenning. De vil jo ikke få alle måltid hjemme for alltid. Korn er sunt det,det er bare å velge riktig type. Kli f. eks. Korn er rikt på fiber, som er bra for fordøyelsen og tarmer.

Noen - kanskje de fleste - tåler korn ganske bra uten å få betydelige plager, men sunt vil det aldri bli. Les boken til Lutz; "Bedre uten brød".
Fedon (samme boka) sier følgende om brød, s 72: Hvor sunt er det å spise brød? Vel, i prinsippet trenger vi ikke å spise kornvarer det hele tatt for å leve sunt og lenge. Men hele gryn inneholder både protein,fiber, stivelse og mineraler. Sånn sett bidrar de ernæringsmessig positivt til kostholdet, så lenge de ikke dominerer for mye og fortrenger andre matvarer."

For noen år siden syntes mange at det var for drøyt med røykfrie restauranter, i dag er det ingen som vil tilbake.
Det er helt uholdbart å sammenligne røyk og korn/brød/karbohydrater. Karbohydrater er ikke farlig for normalvektige!Det er jo ikke karbohydratene i seg selv heller som er skadelige for mange, men en kombinasjon av MENGDE på inntak, og dårlige kostholdsvaner med dårlig måltidssammensetning. Om noen år er sukkerfrie bursdagsselskaper også blitt en vane.

I vår familie er det ihvertfall ikke slik at det er bursdagsselskaper hver uke.

Hva du velger å stappe i din egen kropp er din sak, men det er synd om du framfor å gå forann som et godt eksempel for dine barn heller blir til et skrekk eksempel fordi du trer en unormal levemåte ned over huet på dem, og som ingen vitenskapelige tester kan vise at gagner helsa deres.
-

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 00:16   #60
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det er i overkant naivt å tro at det kun er mangel på bevelgelse og å pøse innpå sukker som gjør at barn legger på seg! Selv var jeg kostholdsbevisst, i større og mindre grad, siden seks-sjuårsalderen. Både på egenhånd og via leger og helsesøstre. Knekkebrød, grovbrød, poteter, ikke smør, lite saus... Trening 3 ganger i uka (ski/fotball) og mye lek i skog og mark. Likevel endte jeg med overvekt og insulinreisistens.

Helt enig! Du er - dessverre for deg - en av mange som slett ikke tåler disse "sunne" kornproduktene blant annet.

Tenk hvordan ting kunne vært hvis ingen hadde tredd et tradisjonelt kosthold nedover hodet ditt, men derimot gitt deg det du er skapt for å spise. Men, man kan ikke klandre foreldrene for dette, de gjorde antakelig så godt de kunne og fulgte vedtatte normer for kosthold.

Vi som henger her på forumet derimot, burde jo vite bedre!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 00:22   #61
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Du er nå radikal nok ihvertfall Du senker den glykemiske indeksen ved å se måltidet under ett. Ungene mine liker poteter de,med saus på også. Jeg vil at de skal kunne spise en vanlig middag hos besteforeldrene sine uten at det blir noe oppstuss over det.


Kjære nonta, du er tydeligvis interessert i ernæring. Jeg vil anbefale deg å lese noe i tillegg til Ketolyseboken og Fedons betraktninger omkring fruktose. De er begge fulle av feil. Begynn med å lese innleggene til Pål her på forumet. Det vil gi deg litt innsikt.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 14:36   #62
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Barn på lavkarbo

En ting som slår meg hos enkelte i denne tråden er hvordan det påstås så bastant at "barn liker ditt", "barn liker ikke datt".

Hva da barn??? Barn er like forskjellige som voksne i sine preferanser. ALLE liker godt laget mat, grønnsaker som ikke er ihjelkokt, tørre biffsteker, over-saltete sauser.
Så er det vår oppgave som foreldre å tilby mange ulike retter, smaker, etc. DA utvider barnas matrepetoar seg.

Og kresne barn: det går i faser. I likehet med resten av kroppen vokser smakssansen. Så selv om barn ikke likte xxx for 3 mnd siden, be barnet om å prøve en spiseskje, med løfte om å få la være å spise hvis det fremdeles ikke er godt. men cluet er PRØVE.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:32   #63
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Kjære nonta, du er tydeligvis interessert i ernæring. Jeg vil anbefale deg å lese noe i tillegg til Ketolyseboken og Fedons betraktninger omkring fruktose. De er begge fulle av feil. Begynn med å lese innleggene til Pål her på forumet. Det vil gi deg litt innsikt.


-

Ja,det er jo alltid viktig å danne seg meninger på grunnlag av flere perspektiver. Og i forhold til barns kosthold er det er ekstra viktig å være gjennomtenkt hvis man velger en utradisjonell kost til dem. Som går fram av flere av innleggene er det mange sider å ta hensyn til. For meg er det viktigere at så lenge ungene mine fungerer fint og ikke er overvektige at de blir akseptert, enn at de på død og liv ikke skal få litt sukker i seg. Og som andre også har påpekt er jo ikke det det samme som at cola loff og nugatti er dagligdags.

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 00:30   #64
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Nå jeg ser jeg at visse hevder at karbohydrater for normalvektige ikke er farlig - gode gud, har dere virkelig ikke lest noe om lavkarbo????? Blir så feil når man bare skal fokusere på vekt når dette kostholdet rommer så mye mer enn vektnedgang!
Det finnes da utrolig mange flere konsekvenser enn overvekt ved inntak av store mengder karbohydrater, noen legger på seg, andre opplever andre ubehagelige konsekvenser av kostholdet, som urolighet, lærevansker, ukonsentrasjon, aggressivitet +++++

Det er greit at de fleste her inne spiser lavkarbo for å gå ned i vekt, men lavkarbo innebærer et mye videre spekter enn vekt - utallige sykdommer og plager ser man etterhvert at kan ha årsaker i feil kosthold.
Flere steder er det innført endringer i kosthold på skoler, der hovedtyngen ligger i å kutte, særlig høyglykemiske, karbohydrater og resultatene er bl.a. mye bedre konsentrasjon, læringsevne, adferd osv.

Jeg er helt enig med mamma87 - hvorfor skal barn leve på et kosthold vi alt har spist oss syke på?? Korn har kun nylig (evolusjonsmessig) utgjort en del av vårt kosthold, og ingen lider av mangel på det.
Dessuten er det flere og flere som lider av diffuse fordøyelsplager (og andre plager) som ofte kan skyldes inntak av korn og annen mat vi ikke har utviklet oss for å spise.
Jeg tror at de som lar ungene spise noenlunde lavkarbo, dvs. kutte ut høyglykemiske matvarer i hverdagen, vil merke at det har en positiv effekt, ikke minst når de begynner på skolen iforhold til læringsevne osv.

__________________



Sist redigert av Nemii : 29-03-10 kl 00:40.
Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 01:11   #65
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Barn på lavkarbo

Stikker innom igjen. Dette temaet brenner jeg nemlig litt for

Hos oss har vi alltid samlet oss rundt matlagingen. Før vi lærte oss om lavkarbo, var det naturlig nok masse usunne kombinasjoner som i de fleste andre hjem. Men god smak og variasjon har alltid stått i sentrum. Det har vi beholdt også etter at lavkarbolivet startet for halvannet år siden. Og vi lager om mulig enda bedre og mer variert mat enn før.

Hele familien vår lever lavkarbo. Men vi er på ingen måte fanatiske. Det er jo bare snakk om å kutte ut en håndfull standard matvarer, bake brød selv, lage mat fra bunn av med rene råvarer, kutte ut posemat, halvfabrikata osv. Hos oss snakker vi ikke om grønnsaker over og under jorda, for å si det sånn. Men vi bruker utrolig mye tid sammen på kjøkkenet. Barna kokkelerer seg også varmmat selv hver dag etter skolen (13 og 14 år gamle).

Husk at det er stor forskjell på en slankekur som ketolyse og generell lavkarbo. Det første er en kur for vektreduksjon, det siste er ganske enkelt en sunn livsstil. Jeg tør påstå at det er få som spiser så variert og sunn mat som våre barn. Samtidig får de lov til å kjøpe seg hva de måtte ønske for ukepengene. Noen ganger blir det godteri. So what? Vi har ingen restriksjoner. Det er uansett snakk om små mengder i den store sammenhengen. Det gjør meg heller ingen verdens ting om de spiser godteri andre steder. Men de får ikke kjøpe mat i kantina på skolen. Der er det stort sett bare søppelmat (tragisk). Jeg ser heller ingen grunn til å pushe sukkervarer på dem selv uten at de ber om det. Hvorfor skulle jeg det? Det er da så utrolig mange andre måter å glede barn på. Kos er ikke synonymt med sukker. Det er den forestillingen vi må komme bort fra. Barna setter f.eks. mye mer pris på at vi serverer dem og vennene god mat en den samme billige snacksen de får overalt ellers. Det gjør vennene også. Tro meg - vi har titalls innom hver eneste uke. Det vet at det ikke finnes noe godteri her i huset, men det dukker stadig vekk opp et hode i kjøkkendøra og lurer på om det er noe snadder på gang Så å tro at barn forventer sukker - no way - det er bare de voksne som forventer at barn forventer.

  Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 12:54   #66
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Selv om jeg tenker sukker som "krydder" framfor "ulovlig"ønsker jo også jeg at ungene mine skal få alle fordelene av et lavkarbo kosthold med rene råvarer, masse grønnsaker og lite halvfabrikata.
Høres ut som dere har en veldig god matfilosofi Chunky!

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 22:51   #67
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Nå jeg ser jeg at visse hevder at karbohydrater for normalvektige ikke er farlig - gode gud, har dere virkelig ikke lest noe om lavkarbo????? Blir så feil når man bare skal fokusere på vekt når dette kostholdet rommer så mye mer enn vektnedgang!
Det finnes da utrolig mange flere konsekvenser enn overvekt ved inntak av store mengder karbohydrater, noen legger på seg, andre opplever andre ubehagelige konsekvenser av kostholdet, som urolighet, lærevansker, ukonsentrasjon, aggressivitet +++++

Det er greit at de fleste her inne spiser lavkarbo for å gå ned i vekt, men lavkarbo innebærer et mye videre spekter enn vekt - utallige sykdommer og plager ser man etterhvert at kan ha årsaker i feil kosthold.
Flere steder er det innført endringer i kosthold på skoler, der hovedtyngen ligger i å kutte, særlig høyglykemiske, karbohydrater og resultatene er bl.a. mye bedre konsentrasjon, læringsevne, adferd osv.

Jeg er helt enig med mamma87 - hvorfor skal barn leve på et kosthold vi alt har spist oss syke på?? Korn har kun nylig (evolusjonsmessig) utgjort en del av vårt kosthold, og ingen lider av mangel på det.
Dessuten er det flere og flere som lider av diffuse fordøyelsplager (og andre plager) som ofte kan skyldes inntak av korn og annen mat vi ikke har utviklet oss for å spise.
Jeg tror at de som lar ungene spise noenlunde lavkarbo, dvs. kutte ut høyglykemiske matvarer i hverdagen, vil merke at det har en positiv effekt, ikke minst når de begynner på skolen iforhold til læringsevne osv.

AMEN!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 23:49   #68
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Og kresne barn: det går i faser. I likehet med resten av kroppen vokser smakssansen. Så selv om barn ikke likte xxx for 3 mnd siden, be barnet om å prøve en spiseskje, med løfte om å få la være å spise hvis det fremdeles ikke er godt. men cluet er PRØVE.

Enig med deg. Da jeg vokste opp var det ikke snakk om at mamma gjorde seg ekstra umak med middagen fordi jeg ikke ville ha det eller det, søsteren min ikke ville ha det eller det osv. Det var enten å spise det som ble satt på bordet eller la være. Mødre har nok å stri med, om man ikke skal tenke på at man ikke kan lage det eller det fordi barna er kresne.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 23:54   #69
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av EmilyB, her.

Enig med deg. Da jeg vokste opp var det ikke snakk om at mamma gjorde seg ekstra umak med middagen fordi jeg ikke ville ha det eller det, søsteren min ikke ville ha det eller det osv. Det var enten å spise det som ble satt på bordet eller la være. Mødre har nok å stri med, om man ikke skal tenke på at man ikke kan lage det eller det fordi barna er kresne.

Hos oss var vi aktivt med på å foreslå middager, kan ikke huske det var noe styr med at vi ikke likte ting.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 20:41   #70
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Stikker innom igjen. Dette temaet brenner jeg nemlig litt for

Hos oss har vi alltid samlet oss rundt matlagingen. Før vi lærte oss om lavkarbo, var det naturlig nok masse usunne kombinasjoner som i de fleste andre hjem. Men god smak og variasjon har alltid stått i sentrum. Det har vi beholdt også etter at lavkarbolivet startet for halvannet år siden. Og vi lager om mulig enda bedre og mer variert mat enn før.

Hele familien vår lever lavkarbo. Men vi er på ingen måte fanatiske. Det er jo bare snakk om å kutte ut en håndfull standard matvarer, bake brød selv, lage mat fra bunn av med rene råvarer, kutte ut posemat, halvfabrikata osv. Hos oss snakker vi ikke om grønnsaker over og under jorda, for å si det sånn. Men vi bruker utrolig mye tid sammen på kjøkkenet. Barna kokkelerer seg også varmmat selv hver dag etter skolen (13 og 14 år gamle).

Husk at det er stor forskjell på en slankekur som ketolyse og generell lavkarbo. Det første er en kur for vektreduksjon, det siste er ganske enkelt en sunn livsstil. Jeg tør påstå at det er få som spiser så variert og sunn mat som våre barn. Samtidig får de lov til å kjøpe seg hva de måtte ønske for ukepengene. Noen ganger blir det godteri. So what? Vi har ingen restriksjoner. Det er uansett snakk om små mengder i den store sammenhengen. Det gjør meg heller ingen verdens ting om de spiser godteri andre steder. Men de får ikke kjøpe mat i kantina på skolen. Der er det stort sett bare søppelmat (tragisk). Jeg ser heller ingen grunn til å pushe sukkervarer på dem selv uten at de ber om det. Hvorfor skulle jeg det? Det er da så utrolig mange andre måter å glede barn på. Kos er ikke synonymt med sukker. Det er den forestillingen vi må komme bort fra. Barna setter f.eks. mye mer pris på at vi serverer dem og vennene god mat en den samme billige snacksen de får overalt ellers. Det gjør vennene også. Tro meg - vi har titalls innom hver eneste uke. Det vet at det ikke finnes noe godteri her i huset, men det dukker stadig vekk opp et hode i kjøkkendøra og lurer på om det er noe snadder på gang Så å tro at barn forventer sukker - no way - det er bare de voksne som forventer at barn forventer.

MEGET bra innlegg dette
sånn er det hjemme hos oss også.
Vi spiser lavkarbo her, her finnes ingen godteri eller brus. eller lov å feks bare spise karbo(feks pasta) m ketshup til middag. Fett og protein skal med i hvert måltid...også til frukten. Hun må også ha fett/protein på brødskive(får ikke feks syltetøy)...
syltetøy er kun lov når jeg har laget lavkarbo-lapper..
Jeg kjøper heller ikke godteri ute. Jeg blir sett på som ekstrem og fanatisk fordi jeg ikke "unner" ungen is(de andre får jo) feks på sommeren når vi er på farten et sted...camping etc.... jeg synes det er litt vanskelig å si nei, men det er viktig for meg å være konsekvens. Hun kan heller få hjemmelaget(sunn) is når vi kommer hjem
Det er ikke restriksjoner mot det(hvis andre gir og jeg ikke er der), men jeg vil ikke være med på på "etterspørre" denne form for kos. For meg er det IKKE KOS(jeg blir jo bare syk) og det er ikke noe jeg ønsker gi videre til min datter.
Jeg takker feks nei til disse godteposene som vi får sendt hjem i bursdag. Gjett om reaksjoner på det...
Noen dager lar jeg dattern få spise hva hun vil hjemme...blir stort sett knekkebrød og frukt da...og brød m egg/pølse og ketshup til middag... hvis jeg ikke orker styre med noe som helst og velger det enkleste..
Ja..lørdags godtet er fremdeles "inntakt" ... med sukkergodt og kjeks. Det er små mengder i forhold til hva andre barn får, men det synes jeg er helt greit. Vi er egentlig ikke SÅÅ fanatiske, men de som ser det utenfra TROR vi er det fordi jeg sier nei og er streng på dette når vi er ute.. (blir jo endel nei til feks brus/saft når vi er på besøk etc...)...

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 14:18   #71
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo

Til en viss grad så ja. Vi skal starte opp nå etter påsken. Han har ADHD og hørt mye bra om dette i forhold til ADHD. Men guttungen på snart 7 og mannen min kommer nok ikke til og leve 100% på det nei. I forhold til det jeg kommer til og gjøre.

Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 13:16   #72
loretapk@halden.net
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 50
Innlegg: 1
loretapk@halden.net er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo

Hei Alle sammen. Skjønner at mange av dere er på godt vei med både slanking (endring av livstilen) og diskusjonene. Jeg har så å si startet min slanking idag. Jeg vil gå ned 5-6 kg. men har litt problem med hvordan jeg skal starte måltidene. Hvor mye skal jeg totalt spise i løpet av dagen? det står på lista at bla salat skal man ha 2.5 dl i løpet av dagen! Betyr det da at jeg må fordele de dl på en hel dag?? Skjønner ikke det jeg. Setter STOR pris på tilbakemelding for nybegynner som jeg er. Hjelp så jeg kommer riktig i gan !!!!!! På forhånd TAKK:-)

loretapk@halden.net er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 14:20   #73
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av loretapk@halden.net, her.

Hei Alle sammen. Skjønner at mange av dere er på godt vei med både slanking (endring av livstilen) og diskusjonene. Jeg har så å si startet min slanking idag. Jeg vil gå ned 5-6 kg. men har litt problem med hvordan jeg skal starte måltidene. Hvor mye skal jeg totalt spise i løpet av dagen? det står på lista at bla salat skal man ha 2.5 dl i løpet av dagen! Betyr det da at jeg må fordele de dl på en hel dag?? Skjønner ikke det jeg. Setter STOR pris på tilbakemelding for nybegynner som jeg er. Hjelp så jeg kommer riktig i gan !!!!!! På forhånd TAKK:-)

Karbohydratene skal gjerne fordeles utover dagen slik at det blir litt grønt/grønnsaker til hvert måltid. Her finner du Atkinsdelen av forumet.
Neste gang du poster er det veldig greit om du dobbeltsjekker hvor innlegget havner, større sjanse for flere svar (dette er en tråd om barn på lavkarbo)
Forøvrig, hjertelig velkommen og lykke til!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 23:05   #74
Kisha
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Snåsa
Alder: 40
Innlegg: 21
Kisha er ny på veien

Sv: Barn på lavkarbo

barn i dag spiser mer tilsatt sukker enn grønnsaker per dag! Jeg verner mitt barn mot sukker. Stevia brukes i hjemmelaget is og en del andre desserter. Ellers er han veldig glad i frukt med krem, fløte eller naturell. Mitt barn går i en barnehage hvor kostholdet ikke er etter mine mål. Det serveres av den billigste saften og syltetøyet (masse sukker) Når det kokes havregrøt på lettkokte havregryn settes kanel og sukkerskålen på bordet. (dette er frokost) Det serveres boller,vaffel (og dette har i senere tid blitt lagt til på bursdagsmenyen da de mente det var sunn mat. Før var det kaker og is,gele og sjokoladepudding) Det serveres brus på nyttårsball og 17.mai feiring. Saft serveres på varme dager så ungene skal få slukket tørsten. Prim,brunost og syltetøy er soleklare førstevalg av påleggsbordet hos enkelte. Noen spiser bare 4 brødskiver med prim sammen med et glass ekstra lett melk. Også er det et fruktmåltid der barna spiser frukt sammen med vann... her ville jeg tilsatt noe fett.

Hvorfor føles det ut som jeg er den eneste som hever øyenbryna til dette,etter mitt syn gammeldagse forholdet til mat??

Jeg sender med egg,pølser(pålegg pølser eller uspedde matpølser) avokado, paprika, brokoli, litt frukt, nøtter.. og ellers det som vi har etter middag.
Også spiser han til smøremåltidet i lunsjtider i barnehagen, men jeg har sakt at han ikke skal ha syltetøy, prim, brunost eller saft.

Hva kan man gjøre for å få opp øynene til foreldrene og de ansatte i barnehagen?
Jeg jobber der selv og ble motsagt med en gang når jeg foreslo frukt eller bær på grøten istedet for det jævla sukkeret!! fint Mel og sukker ødelegger for de andre næringsstoffene i maten.

Kisha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 12:03   #75
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kisha, her.

Hva kan man gjøre for å få opp øynene til foreldrene og de ansatte i barnehagen?

Kanskje du må vise hva f.eks saft er? På Lerums husholdningssaft leste jeg her om dagen med store bokstaver: Mindre tilsatt sukker! Dvs den hadde 9,2g karbo pr dl. ett glass er på ca 2,5dl, 10g sukker er ca 1 ss. Ett lite glass saft inneholder faktisk 2 drøye spiseskjeer med sukker!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mer om lavkarbo til barn? Caprifolium Barns kosthold 2 10-01-09 09:03
Vår erfaring med lavkarbo til barn Binnemamma Barns kosthold 10 15-08-08 21:00
Barn og lavkarbo Sense Ketolysekuren 10 18-06-08 21:28
Barn på lavkarbo? Eliram Ketolysekuren 3 27-09-07 00:54
Barn og Lavkarbo Thula Barns kosthold 38 07-03-05 00:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no