Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Jeg er nok en fiasko

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-05-17, 12:46   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Jeg er nok en fiasko

Jeg er nok en fiasko, for jeg har gått på lavkarbo og gått opp igjen i vekt.

Ser på når jeg meldte meg inn i forumet, og siste post før nå i mai 2017.

Å herremin, det har vært lang tid. Så lang tid med overvekt.

Jeg var en suksess på det første prosjektet, på Atkins. Så stoppet ting opp.... karbohydratene snek seg inn... kiloene kom tilbake.

Ketolyse, husker ikke helt, men jeg tror det bare var rot. Sist jeg prøvde å komme i ketose, klarte jeg det ikke. Det var for tungt.

5:2, virket fint, kom helt ned til 93 kilo. På det platået sto jeg, til jeg bare sluttet, og kiloene kom tilbake.

Uansett, ingen ting varer, og jeg har aldri opplevd den "metthetsfølelsen" som reklameres med for lavkarbo. Suget har alltid vært der, og jeg har stagget det med enorme mengder lavkarbo mat. Noe av problemet tror jeg, er at magen min er vant til så store måltider. Å gå fra vanlig kost til lavkarbo har vært å gå fra store måltider av en type, til store måltider av en annen type. Magen vil ha det den er vant til.

Så kom jeg fra legen med resept på kortison pga hælspore, trøtt, stiv og vondt overalt. Og 106 kilo som har vært en plage.

Jeg var så lei av å ha hatt vondt i hælen i 6 måneder. Bare på trass googlet jeg, og kom over fasting. Leste om alt faste kunne gjøre for betennelser, restarte kroppen og alle andre fordeler.

Ok, tenkte jeg. Jeg vannfaster i tre dager. Jeg gikk rett fra store måltider til fasting. Det var litt tøft. Men merkelig nok, ikke verre enn å komme i ketose via lavkarbo. Faktisk lettere. Før ville jeg tatt egg, bacon og en dobbel fettkaffe, og mentalt pisket meg selv for at jeg fremdeles var sulten. Nå var det mer slik: Jeg er sulten. Helt normalt, siden jeg bare drikker vann.

Så slo det meg den andre dagen, jeg setter meg i ketose nå. Hvorfor ødelegge det med å begynne å drikke fruktjuice?

Så jeg begynte med avocado, ikke juice. Avocado med majones, så te med usaltet smør. Det var det jeg inntok på dag 4. Neste dag tok jeg mer avocado med majones, kokt blomkål og broccoli med smeltet smør og ost. Så videre med fettrike måltider. Ikke lite og ofte, men en form for periodisk fasting. Nå er det gått 18 timer siden siste måltid, og jeg er ganske sulten. Planlegger middagen mens jeg drikker te med MCT.

Jeg har vel gått fra en slags vannfaste til fettfaste.

Det som er helt merkelig, er hvor lite jeg spiser. Før, på lavkarbo, åt jeg så mye at jeg skammet meg over det. Det er dyrt å spise slik som jeg gjorde. Jeg ble aldri helt mett heller. Kunne sette i meg egg/smørkaffe og gå rett på et stort måltid. Og nei, det sluttet ikke når jeg var i ketose heller.

(Jeg skal ta bort tickeren, når jeg får redigert profilen) Jeg har gått ned 5 kilo på 5 dager. Nå er det dag 7, og vekta er fremdeles 5 kilo ned.

Hvor vil jeg med dette innlegget? Vet ikke. Det som er fantastisk, er at jeg opplever den metthetsfølelsen som gjør at jeg slipper å gå med konstant dårlig samvittighet for at jeg spiser familien ut av huset.

Vet ikke om dette blir en suksess. Den fasten måtte ha gjort noe for magen min. Foten er bedre også.

Takk for at du ville lese.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 14:18   #2
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Jeg er nok en fiasko

Hei Jeg kommer ikke på noe smart å skrive, men det er ikke lett, det med mat, hva, hvordan og hvor mye... Og du er ikke noen fiasko.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 22:56   #3
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er nok en fiasko

Du er ingen fiasko. Du har bare ikke funnet et kosthold som har passet til deg og din kropp! det du skriver minner meg egentlig ganske mye om meg. Jeg har prøvd mye forskjellig, men det eneste som funker for meg er tilnærmet ingen karbohydrater og masse masse fett. "Fettfaste" syntes jeg var et veldig bra ord for slik som vi spiser. jeg er på dag 10 i dag tror jeg. Gikk ned 5 kg den første uka. Spiser ikke store mengder mat, men siden jeg spiser mye fett, er det tilstrekkelig med kcal for ikke å gå inn i sparebluss modus. Jeg tåler veldig lite karbohydrater før jeg *sprekker* på en måte. Derfor har jeg valgt skaldeman og hans prinsipper å spise etter. Det er nok ikke likt som du spiser, men jeg syntes at det kanskje kan minne om det.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 22:58   #4
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er nok en fiasko

Jeg startet foressten på 111 kg. I dag veide vekten 106,3 kg.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-05-17, 19:06   #5
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Jeg er nok en fiasko

Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.

Jeg startet foressten på 111 kg. I dag veide vekten 106,3 kg.

Ja, det er topp å se at det går ned, ikke sant? Jeg må ha i meg noe grønnsaker nå. Har en salat med oliven og masse deilig fetaost som venter. Vet ikke helt hva jeg skal spise ved siden. Kanskje røkelaks.

Jeg tror faktisk tre dagers vannfaste gjorde godt. Jeg hadde som frokost 1 kokt egg med masse hjemmelagd røre av majones, rømme og all mulig slags krydder og urter, og 50 g fet pølse. Det er 9 timer siden, jeg har vært i byen og bare drukket farris. Ingen hodepine, ingen slapphet, ingen sult.

Det er helt merkelig. Jeg kan ikke forklare det med annet enn vannfasten først.

Jeg skal ikke ha noen ticker nå. Selvsagt håper jeg på å bli lettere, men jeg har gitt opp tanken på normalvekt. Lett til moderat overvekt vil være godt nok.
(Jeg må ta bort kostholdsfilosofi også)

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 10:03   #6
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Jeg er nok en fiasko

Du er ingen fiasko!

Vannfaste, er det bare vann da?

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 11:55   #7
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er nok en fiasko

Ja, det finnes mange varianter av lavkarbo. Moderat fungerer for mange men ikke alle. Ikke meg for eksempel. Har du lest noen av bøkene til skaldeman? Gi-null.handle er for eksempel en ganske grei innføring.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 12:16   #8
Lenno
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 959
Lenno har en fantastisk aura rundt segLenno har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er nok en fiasko

Skriver under på at du ikke er en fiasko Ingen er vel det

Lenno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal-LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 12:26   #9
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Jeg er nok en fiasko

Opprinnelig lagt inn av bærrgen, her.

Du er ingen fiasko!

Vannfaste, er det bare vann da?

Ja, jeg hadde et par kopper Pukka te uten noe søtning også. Jeg sverger på at det var smertene i kroppen som fikk meg til å gå så ekstremt ut. Først når jeg så at jeg tålte det godt, så begynte tanken på å bruke dette til å kickstarte lavkarbo igjen.

Jeg vet ikke om vannfaste passer alle, men i følge biologien så måtte vi tålt tre dager uten mat, ellers ville menneskeheten bli utryddet.

Noen faster i lengre tid, men jeg var sykmeldt når jeg tok kortison. Så jeg tenkte, at jeg ikke hadde presset fra jobben i tillegg.

Sto og gikk flere timer på 17. mai, og det er klart bedre i den vonde foten. Skal ikke gi vannfasten æren for det, jeg tok jo kortison også.

Men det at jeg ikke spiser så mye føles bra. Jeg har ikke gått ned mer, men står i ro. Ikke unormalt. De kiloene som kom på sist, går lettere av. Å slippe å føle at jeg storspiser uten å få noe igjen for det, er ganske deilig.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 12:39   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jeg er nok en fiasko

Du er slett ingen fiasko! Som flere av de andre tenkte jeg også fort på Skaldeman og hans prinsipper da jeg leste innlegget ditt, nå har ikke han oppdatert siden sin på flere år, men du kan jo ta en titt:

http://www.skaldeman.se/

Lykke til videre!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 14:10   #11
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Jeg er nok en fiasko

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Ja, jeg hadde et par kopper Pukka te uten noe søtning også. Jeg sverger på at det var smertene i kroppen som fikk meg til å gå så ekstremt ut. Først når jeg så at jeg tålte det godt, så begynte tanken på å bruke dette til å kickstarte lavkarbo igjen.

Jeg vet ikke om vannfaste passer alle, men i følge biologien så måtte vi tålt tre dager uten mat, ellers ville menneskeheten bli utryddet.

Noen faster i lengre tid, men jeg var sykmeldt når jeg tok kortison. Så jeg tenkte, at jeg ikke hadde presset fra jobben i tillegg.

Sto og gikk flere timer på 17. mai, og det er klart bedre i den vonde foten. Skal ikke gi vannfasten æren for det, jeg tok jo kortison også.

Men det at jeg ikke spiser så mye føles bra. Jeg har ikke gått ned mer, men står i ro. Ikke unormalt. De kiloene som kom på sist, går lettere av. Å slippe å føle at jeg storspiser uten å få noe igjen for det, er ganske deilig.

Jeg tenker at hvis jeg skulle vannfaste måtte jeg vært hjemme fra jobb ja, vann renner rett gjennom hos meg Så vi får se i sommerferien

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-17, 16:11   #12
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg er nok en fiasko

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Du er slett ingen fiasko! Som flere av de andre tenkte jeg også fort på Skaldeman og hans prinsipper da jeg leste innlegget ditt, nå har ikke han oppdatert siden sin på flere år, men du kan jo ta en titt:

http://www.skaldeman.se/

Lykke til videre!

Jeg spiser selv etter skaldemans prinsipper, og trives veldig godt med det.

Lagre

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-17, 04:42   #13
Sofagubben
Seniormedlem
 
Sofagubben sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 778
Sofagubben er en juvelSofagubben er en juvelSofagubben er en juvel

Sv: Jeg er nok en fiasko

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Jeg er nok en fiasko, for jeg har gått på lavkarbo og gått opp igjen i vekt.

Tullball...
Du er jo akkurat det motsatte av fiasko, nemlig en suksess. For du har jo nå funnet ut hva som virker bedre for deg, du har gjort det viktigste du kan gjøre for å oppnå suksess, du har lyttet til din egen kropp og følger ingen guru slavisk.

Ingen er like og det som virker for en behøver ikke virke for en annen. Selv har jeg aldri i hele mitt liv lest en slankebok og ikke har jeg tenkt til det heller. Jeg leser litt her og litt der og tilpasser ting til hva som virker for meg. Å finne seg en guru og så følge denne helt slavisk, virker på meg som lite smart, selv om det selvsagt også kan fungere. Men ingen kjenner "din" kropp bedre enn deg selv, så egne analyser og tilpassinger har jeg sansen for.

Prinsippet er uansett filosofi veldig enkelt samtidig som det er uhyre vanskelig å følge, nemlig tilfører en mindre energi enn en forbruker går en ned i vekt og motsatt. Det en ikke skal glemme er at mange som "oppdaget sannheten" nå tjener gode penger på å skrive bøker og holde kurs, for jaggu er det mange "sannheter" ute å går. Mitt poeng er at de oppdaget sannheten for seg selv, ikke nødvendigvis for alle andre.

Selv har jeg lest og hentet litt fra alle steder og så har jeg funnet ut hva som fungerte og hva som ikke fungerte for meg. Selv har jeg stor sans for fettforbrenning som følge av fravær av alkohol og karbohydrater, et prinsipp som mer og mer kommer også innen idretten og som har fostret olympiske mestre, for å få til det så går jeg på lchf men jeg teller også kalorier ( som jeg har hentet fra tradisjonell slanking), det er dermed ikke sagt det passer for så mange andre.

Du har nå funnet ut ved å lytte til deg selv at selv om noe er skrevet i en bok, så er det ikke sikkert at det virker slik for alle. Jeg liker veldig godt måten du analyserer hva som virker og ikke minst ikke virker og at du tar konsekvensen av det og prøver deg frem. Det er i min bok ikke noe fiasko, men en formel til suksess over tid.

Sofagubben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no