Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Keto utslett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-09-17, 02:34   #1
GRDale
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2017
Innlegg: 4
GRDale er på en erverdig vei

Keto utslett

Hei. 😊
Jeg startet med lavkarbo mat for snart tre uker siden. Har vært i ketose fra starten og trives godt med dette. Målet mitt er bedre helse (har hatt mageproblemer) og å gå ned i vekt. Så lang har magen vært MYE bedre og jeg har gått ned 4 kilo. Så jeg er super fornøyd.

Det som ikke er bra er at jeg har fått masse utslett på ryggen og litt på magen. Var hos legen for å undersøke, men han sa at jeg sikkert hadde reagert på noe. Etter å ha googlet er jeg overbevist om at det er Keto rash. Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke lyst å trappe opp på karbohydratene, men kan heller ikke fortsette med å ha det slik. Synes det er ekkelt når kroppen reagerer på denne måteb.Jeg er takknemlig for alle erfaringer og ideer. Det må jo være flere som har fått dette her inne vil jeg tro.

Takk for svar 😊

GRDale er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 05:31   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Keto utslett

Hadde aldri hørt om det, så jeg googlet det
How to cure the keto rash

There are several things you can do to cure keto rash:

  1. Clothing: Wear comfortable clothing for the climate, so that you don’t sweat more than necessary. Use air conditioning when appropriate.
  2. Shower: After exercising it might help to take a shower – after you’re finished sweating.
  3. Change exercise plans: If the itching is really troubling you might want to skip exercise for a few days, or do something like brief weight training that does not produce perspiration.
  4. Exit ketosis: If the the steps above are not effective enough, exiting ketosis will reliably cure the issue within a day or two. This can be done by eating about 50 grams of carbs or more every day. To still get most of the benefits of a keto diet – at least for weight loss and type 2 diabetes reversal – you can do a more liberal low-carb diet (50-100 grams of carbs per day) and add intermittent fasting.
  5. Other treatments: There are many other treatments suggested online; like antibiotics taken for weeks or months and/or special creams. These will likely offer temporary relief at best.4
    I definitely advise not to use oral antibiotics, as the side effects and risks are much worse than the doubtful and temporary benefits. Steroids, anti-fungal creams and anti-histamines appear not to be effective at all. There’s a safe, simple and free solution if you need it – number four, above. Use that instead.
Kilde https://www.dietdoctor.com/keto-rash...-itch-low-carb

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 12:25   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Keto utslett

Hva spiser du på en gjennomsnittlig dag? Er det noe du spiser nå som du ikke spiste før? Ketose har også en utrensende effekt.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 14:14   #4
GRDale
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2017
Innlegg: 4
GRDale er på en erverdig vei

Sv: Keto utslett

Takk for svar.
Jeg har lest de punktene tidligere. Har prøvd å følge det meste, men har ikke lyst å komme meg ut av ketose, så har ikke økt så veldig mye på karbohydrater. Hadde vært så kjedelig nå når jeg endelig er på riktig spor.

En vanlig dag er ofte slik:
Til frokost og lunsj spiser jeg hjemelagde knekkebrød av frø, kjerner og fiberhusk. Pålegg er ofte leverpostei og agurk. Ellers noe kjøtt og ost. I helgene blir det ofte egg. Denne helgen har jeg laget lavkarbo brød-dette likte jeg veldig godt!

Til middag varierer jeg, men det er alltid noe laget helt fra bunnen av. Gryteretter, salater, lavkarbo pizza, kjøtt og grønnsaker osv. Tidligere har jeg brukt mye lett produkter, men nå bruker jeg laktosefri kremfløte, kremfresh og ekte smør. Bruker lett rømme siden det bare er den som er laktosefri. (Det er best for magen min).
I helgene unner jeg meg også litt mørk sjokolade.

Ligger ofte på et sted mellom 25 og 40 karbohydrater. Av og til 50 i helgene.

Lurer på om jeg må kontakte fastlegen min og få råd. Jeg vsr hos en annen lege sist og han hadde jo ikke peiling selv om jeg sa jeg hadde lagt om kostholdet.

GRDale er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 20:13   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Keto utslett

Er det noe av det du spiser nå som du ikke spiste eller bare spiste bittelitt av før du startet på lavkarbo?
Har du byttet såper (kropp og/eller til klær), evt ny bodylotion?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 21:01   #6
GRDale
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2017
Innlegg: 4
GRDale er på en erverdig vei

Sv: Keto utslett

Jeg pleier ikke å spise så mye frø og kjerner, men ellers er alt normalt. Så det er nok det at kroppen er i Ketose. Trente hardt på onsdag og svettet mye, og våknet med utslettet på torsdag. Så er nok kroppen som svetter ut ketose også reagerer jeg på det. Er nemlig en av de heldige som reagerer på alt mulig rart...

Men det jeg da lurer på er jo om jeg må slutte å være i Ketose eller om jeg skal rådføre meg med legen min. ��

GRDale er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 21:26   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Keto utslett

Jeg ville droppet nøtter, frø og kjerner en uke eller 2 og sett om det hadde noen virkning på utslettet. Å redusere mengden fløte, rømme og ost kan også være verdt et forsøk (Atkins anbefalte maks 100g/1dl per døgn i induksjonsfasen). Om det er bedring etter en periode uten så ville jeg tilbakeført en og en matvare og fulgt med på om jeg kjente noen negativ endring, noen dager per matvarare jeg tok bort. Jeg spiser verken nøtter eller frø daglig, kjenner det påvirker magen uheldig -- blir også mer fysen siden jeg assosierer nøtter med snacks.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 22:10   #8
GRDale
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2017
Innlegg: 4
GRDale er på en erverdig vei

Sv: Keto utslett

Takk for tips. Jeg er allergisk mot nøtter, så spiser ikke det.
Mine hjemelagde knekkebrød har reddet frokostene og lunsjene mine, men jeg får vell prøve å holde meg unna da.. �� Selv om jeg synes det er kjempe vanskelig å spise gode frokoster og lunsjer uten. Men må tenkte litt nytt da og håpe utslettet går over ��

GRDale er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-09-17, 22:21   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Keto utslett

Jeg spiser det jeg ville lagt på knekkebrødet med gaffel, eller som ost-, skinke- og salat-wraps.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".

Sist redigert av HP : 17-09-17 kl 22:27.
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 22:42   #10
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Keto utslett

Opprinnelig lagt inn av GRDale, her.

Takk for tips. Jeg er allergisk mot nøtter, så spiser ikke det.
Mine hjemelagde knekkebrød har reddet frokostene og lunsjene mine, men jeg får vell prøve å holde meg unna da.. �� Selv om jeg synes det er kjempe vanskelig å spise gode frokoster og lunsjer uten. Men må tenkte litt nytt da og håpe utslettet går over ��

Om du har behov for noe å legge pålegget oppå er jo oopsies geniale. De inneholder kun egg, kremost, bakepulver og salt? (er det med fiberhusk også kanskje? Det er så lenge sidden jeg har laget dem. )

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
keto rash, keto utslett, ketose


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Utslett Skriblerier Fysisk og mental helse 8 13-12-11 23:56
Keto-Stix Husmusa Spørsmål og svar 1 19-01-11 09:35
Utslett ... tina therese Fysisk og mental helse 7 02-04-10 13:18
Utslett Joranna Ketolysekuren 16 26-11-08 09:49
Er det normalt å få utslett? Hønemor Ketolysekuren 11 11-02-08 16:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no