Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Verdens beste tomatsaus - med serveringsforslag!

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-16, 00:11   #1
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Verdens beste tomatsaus - med serveringsforslag!

Har laget den besteste tomatsausen, og tenkte jeg skulle dele. Har laget den relativt ofte i ganske lang tid nå, og syns liksom den alri blir kjedelig. Den er basert på oppskrift fra boka 'The real meal revolution', men er modifisert. Jeg lager den nå uten kjøttdeig til meg selv, men med til sambo, og begge funker veldig bra til forskjellige ting, har noen forslag nederst.

Du trenger:
1 boks hermetiske tomater eller passata
500g kjøttdeig
1/2 gul løk
Et par hvitløksfedd
1-2ss Tomatpurè (valgfritt)
Ca 2-3 dl rødvin (valgfritt)
1-2 dl vann
1 buljongterning
Timian
Basilikum
1ss Worcestershire-saus
Salt+pepper
Evt en kvart rute 90% sjokolade valgfritt)


Fremgangsmåte:
Løs opp buljongen i kokende vann.
Brun kjøttdeig. Legg til side, og stek løken blank på middles-svak varme, press over hvitløk når løken er nesten ferdig, la den surre med i et par minutter.
Ta kjøttet tilbake i pannen. Tilsett tomatpurè om du vil (er man gnien på karbene kan det sløyfes uten for store konsekvenser), og gni det godt ut, og la den stekes en liten stund for å få fram sødmen.
Tilsett så rødvinen, og la den koke inn. Når det er gjort, tilsett tomatene og den oppløste buljongen. Tilsett en neve fersk timian, evt en ss tørket, kok opp og la trekke på svak varme uten lokk i ca 1 time. Om du bruker passata kan det fort ta kortere tid før sausen tykner, pass på!
Når sausen er passe tykk, tilsett Worcestershire-saus, basiliukum og smak til med salt og pepper. Jeg liker godt å blande inn en liten bit mørk sjokolade, gir fin farge og en liten ekstra smak i sausen.

Om du lager kjøttfri og bruker passata istedet for hermetiske tomater, kan koketiden reduseres. Om du også reduserer vannmengden, holder det brått med 20-30min.

Serveringsforslag:
Jeg har brukt denne sausen mye til lasagne. Legger sausen i form, og har over en tykk, hvit ostesaus.
Også mye brukt over zoodles (finstrimlet/spiralized grønn squash, digg!)
Når jeg lager kjøttfri, har jeg den oftest over zoodles, eller blander i halvkokt proteinpasta, har i form med ost på toppen, og steker i ovn til osten er gylden. Funker også veldig bra til aubergine-lasagne!
Om den kokes ordentlig inn, funker den bra som fyll på pizza.
Bytt ut timian og basilikum med spisskumin og koriander, og du har fyll til tacograteng eller pai!
Sikkert veldig mange andre ting en god tomatsaus kan brukes til, men var det jeg kom på i skrivende stund.

Lagre
Lagre

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Verdens beste Nannah Kake/dessert og snacks 36 18-08-11 09:20
Verdens beste othilie Spørsmål og svar 4 24-05-11 20:09
Verdens beste scones! Mear Bakst 17 25-03-11 18:16
Verdens beste pølser! Nannah Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 17-11-10 22:44
Verdens beste ostekake Idarull Kake/dessert og snacks 10 11-10-10 22:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no